Lapsi ei sitten saanut koulukuljetusta.. miten muut hoitaneet pitkän ja vaarallisenkin matkan?
meillä on ekaluokalle lähtevä lapsi, jolle haettiin koulukuljetusta, neg.päätös ensin talouspäälliköltä ja sitten hallinto-oikeudelta.
Matkaa kouluun on reilu 2km ja yksi erittäin vaarallinen risteys ylitettävä matkalla; kolmiot jalankulkijoille ja todella huono näkyvyys sekä paljon rekka ja kuorma-autoliikennettä.
Olen pph, enkä tästä syystä voi lasta kuljettaa kouluun (aamulla hoitolasten tulo, iltapäivällä päiväunet) mies taas tekee vuorotyötä.
Miten te, jotka vastaavassa tilanteessa, tai jos olisitte, toimisitte?
Kommentit (76)
olen toki valmis maksamaan kuljetuksen, kuten olen jo useaan otteeseen kirjoittanutkin.
palkkaa joku viemään lapsesi kouluun
ja palkkaa joku hakemaan se koulusta
siinäpä olisi kiva työ työttömälle, kestäisi päivässä 5 minuuttia ja työmatkat kenties vaikka tunnin. Todella kannattavaa.
laitetaan risteysvahteja tönöttämään yhden lapsen takia jokaiseen Suomen vaaralliseen risteykseen. Useimmiten kun niistä risteyksistä ei tosiaan montaa lasta yli mene...
Miksi Suomessa ei hyodynneta tyottomia ja elakelaisia tahan hommaan? Niitahan riittaisi.
siinäpä olisi kiva työ työttömälle, kestäisi päivässä 5 minuuttia ja työmatkat kenties vaikka tunnin. Todella kannattavaa.
laitetaan risteysvahteja tönöttämään yhden lapsen takia jokaiseen Suomen vaaralliseen risteykseen. Useimmiten kun niistä risteyksistä ei tosiaan montaa lasta yli mene...
Miksi Suomessa ei hyodynneta tyottomia ja elakelaisia tahan hommaan? Niitahan riittaisi.
yksinkertaisesta asiasta vaikean.
niin hieman kyllä kummastuttaa tuo että 2 km on mukamas PITKÄ koulumatka...
Ja sille, ketä oli muuttanut lähemmäs koulua sillä "elämä on täynnä valintoja": monessa kunnassa/kaupungissa eil ole mitään takeita siitä, että lapsi pääsee siihen lähikouluun vaan kouluja sekä lakkautetaan että koulupiirirajoja piirrellään uusiksi ihan sen mukaan, paljonko muksuja milläkin alueella on.
Meilläkin tietyn alueen lapset joutuvat kulkemaan lähikoulun ohi ja siitä vielä reilun kilsan ja parin vaarallisen risteyksen läpi, koska lähikouluun ei vaan mahdu joten piirirajat on vedetty uusiksi. Tuota oli aika vaikea tietää etukäteen, vaikka kuinka elämä olisikin niistä "omista" valinnoista kiinni...
mielestäni just vuorotyö mahdollistaa paljon
itse teen kolimivurotyötä
monesti viikonloput töitä, joten vapaata arkena,iltavuoroa klo 14 menoa, jolloin ehdin viedä ja hakea lapseni
yms
ja omassa työssä voin toivo a vuoroja ,joten liki aiana voisin lapseni viedä ja jopa hakea, esim yövuoron jlkeen veisin ja sit herättyä hakisin sieltä kerhosta
ota lapselle se kerhopaikka, jotta pelivaraa miehesi työn mukaan se hakeminen
ja onko mummoo kumminkaimaa???
joka voisi niinä harvoina aamuina viedä?? meneekö joku muu alueen lapsi kouluun??
entä ne hoitolapset ja vanhemmat?? mihin suuntaan ajavat töihin???
voisivatko viedä sinun lapsesi mennessään????????????? eli avaa suusi ap ja tidustele asioita !
sinä suuri ulkomaan tietäjä sitten miten tämän Suomessa järjestäisit? Niin että siitä tulisi oikeasti järkevä homma josta saisi järkevää palkkaakin?
yksinkertaisesta asiasta vaikean.
Mä muuten kyllä voisin auttaa sua asiassa. Kuskaan vastaavassa tilanteessa omaa ekaluokkalaistani, samassa se menisi toinenkin:)
Tietäsitkö ketään eläkeläistä,koiranulkoiluttajaa,työtöntä joka pientä korvausta vastaan veisi ja hakisi koulusta.?Kyllä siihen hommaan joku vanha pappakin sopisi.Monelle vanhukselle voisi olla juhlaa tuntea itsensä tarpeelliseksi tai joku raskaana oleva/vastasyntyneen äiti voisi vaunulenkillään hoitaa lapsesi.
ketään sukulaisia täällä lähellä, miehen tuhansien ja minun 600 km päässä.
Kerho ei ole hyvä vaihtoehto, itsekin ip-kerhossa työskennelleenä voin sanoa, että lapset ovat hyvin väsyneitä kerhossa...
Helpoin vaihtoehto muutto koulun lähelle, ellemme saa maksullista kuljetusta
pyytää pientä esim.150e korvausta vastaan kuskaamaan, mutta ihan tuntemattomia en kyllä kehtaa pyytää..
ketään sukulaisia täällä lähellä, miehen tuhansien ja minun 600 km päässä. Kerho ei ole hyvä vaihtoehto, itsekin ip-kerhossa työskennelleenä voin sanoa, että lapset ovat hyvin väsyneitä kerhossa... Helpoin vaihtoehto muutto koulun lähelle, ellemme saa maksullista kuljetusta
eli moneen menee , tekeekö viikonloppuja jne jne ???????
vai onkos ukko haluton kuljettaan omaa lastaan??????
entä ne hoitolasten vanhemmat??? menevätkö siihen koulun suuntaan?? vai onko koulu jossain metttän keskellä?? yleensä kun koulut on keskustassa
muuta isommalle paikkakunnalle, jossa kouluja joka lähiössä. Esim.Turku on Saloa lähellä.
Turussa (ja melkeinpä joka kaupungissa) pula perhepäivähoitajista.
Saisipa kaupunkisi nokilleen, kun joutuisi etsimään hoitolapsillesi uudet hoitopaikat (tiukassa hoitopaikka tilanteessa)
06-14 jolloin ei voi hakea lasta, 22-06 voisi hakea mutta ei viedä.
Kyllä mies on ihan yhtä huolissaan koulumatkasta kuin minäkin ja ehdotti että voin lopettaa työt, jotta voin kuljettaa lapsen kouluun. Mutta se on huono vaihtoehto
muuta isommalle paikkakunnalle, jossa kouluja joka lähiössä. Esim.Turku on Saloa lähellä.
Turussa (ja melkeinpä joka kaupungissa) pula perhepäivähoitajista.
Saisipa kaupunkisi nokilleen, kun joutuisi etsimään hoitolapsillesi uudet hoitopaikat (tiukassa hoitopaikka tilanteessa)
kaupunkia voisi ainakin uhata muutolla, täälläkin kova pula hoitajista.. :)
06-14 jolloin ei voi hakea lasta, 22-06 voisi hakea mutta ei viedä. Kyllä mies on ihan yhtä huolissaan koulumatkasta kuin minäkin ja ehdotti että voin lopettaa työt, jotta voin kuljettaa lapsen kouluun. Mutta se on huono vaihtoehto
jos menee klo 6 aamulla, ei voi VIEDÄ, mutta voi HAKEA
jos menee klo 22 töin vasta niin silloinhan voi viedä ja hakea kun menee töihin vasta klo 22!!!!!! ja aamulla päässee töistä seuraavan aamuna klo 6 , ei voi viedä mutta voi HAKEA !!!!!
ELI MITEN VUOROT MENEE ?? ONKO VIIKONLOPPUVAPAATA??
eihän tuossa olisi silloin todellakaan montaa kertaa, jolloin SINÄ AP joutuisit viemään ja hakemaan, haku voidaan saada pois noina sinun päivinä pois viemällä noina päivinä lapsi iltapäiväkerhoon !!
en näe ongelmaa asiassa
ja edelleen HOTILASTEN VANHEMMAT???? mihin suuntaan ajavat lapsensa teille jätettyään?????
Tietäsitkö ketään eläkeläistä,koiranulkoiluttajaa,työtöntä joka pientä korvausta vastaan veisi ja hakisi koulusta.?Kyllä siihen hommaan joku vanha pappakin sopisi.Monelle vanhukselle voisi olla juhlaa tuntea itsensä tarpeelliseksi tai joku raskaana oleva/vastasyntyneen äiti voisi vaunulenkillään hoitaa lapsesi.
Johan yhteiskunta maksaa tyottomille vaikka mita avustusta, voisi siita hyvasta takapuoltaan nostaa sohvalta pari kertaa paivassa.
koulun lähelle, luulen, että se on paras ja edullisin ratkaisu pitkässä juoksussa. Ja lapsen edun mukainen.
Se tässä työssä onkin niin ihanaa, että on aina saanut hoitaa lapset ite (ei ole ollut muilla hoidossa) ja että saa aamulla laittaa kouluun ja ottaa koulusta vastaan :)
Iltapäiväkerho on lapselle väsyttävä ja raskas.
Aamuvuoroina ei voi viedä eikä hakea koska koulu päättyy 12 tai 13. Yövuoroina voi hakea kyllä mutta ei viedä.
Viikonloput vapaat.
Mutta kyllä muutto on paras, jollei saada maksullista kuljetusta. Mulle lapsen etu on se tärkein :) Ja että hänelle on paljon aikaa eikä joudu olemaan iltapäiviä ip-kerhossa.
Kiitos kaikille vastauksista ja hyvää yötä!
että jos oikeasti perustelut koulukuljetukselle (kuten ap:n keississä on) kuljetusta ei myönnettä, mutta äidit jotka kotona vauvan kanssa, saavat yhteiskunnalta tuen viedä isommat sisarukset päivähoitoon.
Jotenkin meillä Suomessa on asiat aika päälaellaan ja perseellään.
Kuitenkin ap ja miehensä molemmat veroja maksavia työtä tekeviä ihmisiä
riittäisi taksikuskeille hommia, jos jokainen muksu jolla reilun parin kilsan (!) koulumatka ja/tai pahoja risteyksiä matkan varrella pitäisi kunnan varoilla kuskata kouluun...
joka hoitaa kuljetukset ja kysy pääseekö lapsesi kyydissä?Ja millä hinnalla. Ja maksat sitten ITSE suoraan tälle taksifirmalle.
olen toki valmis maksamaan kuljetuksen, kuten olen jo useaan otteeseen kirjoittanutkin.