Ahdistaako muita, kun on tajunnut että auktoriteetit on vaan ihmisiä, jotka kämmää
Monella tuntuu olevan käsittämätön auktoriteettiusko, että asiat vaan menevät jotenkin hienosti, kun asiantuntijat hoitaa hommat, tai että systeemi pyörii hienosti jne mutta itselläni on kokemus että mitä ylemmäs mennään sitä isompia on mokat ja kämmit. Ministeriötasolla sössitään ihan yhtä paljon kuin k-kaupan kahvihuoneessa. Lääkärit ovat pikakoulutuksen ja kiireen uhreja, vieläpä itse usein kaikkivoipaisuuskuvitelmien vallassa, mikä on pelottavinta.
Uskotko sinä tavallaan enää kehenkään vai koetko kuten minä, että on ihan tajuton tuuri että tämä pallo pyörii näinkin ok, kun kaikki vaan ryssii koko ajan ja ovat ihan pihalla kaikesta - vaikka muuta kuvittelevatkin?
Kommentit (35)
Ne jotka eivät oikeasti välitä kuin omasta asemastaan!
Siksi ei pitäisi missään eikä koskaan olla vain yhtä johtajaa, diktaattoria!
Se auttaa siinä, ettei tarvitse palvella tuollaisia esimerkiksi.
Itse olen omin silmin nähnyt niin paljon niin uskomattomia juttuja että tosissaan rapisee usko kaikkeen. Myös itseeni, sillä enhän minä tiedä sitä mitä ihmiset oppivat vaikka sadan vuoden päästä tästä.
ap
Onpas hivenen sekavaa sönkkäystä. Aikamoista höpöhöpöä vailla faktan hitustakaan.
Itse olen omin silmin nähnyt niin paljon niin uskomattomia juttuja että tosissaan rapisee usko kaikkeen. Myös itseeni, sillä enhän minä tiedä sitä mitä ihmiset oppivat vaikka sadan vuoden päästä tästä.
ap
Mä nyt en oikein ymmärrä, mitä vittua tällä on tekemistä auktoriteettien kanssa?
Koska pieni ihminen ei vielä osaa ilman suurta rakkautta. Sitten kun oppii tuntemaan sen rakkauden, oppii...
Esim. ministeriöissä toimivat ihmiset sanelevat käytännössä asioita, jotka vaikuttavat ihan jokaisen meidän arkeemme, sanotaan nyt vaikka työllistymiseen ja koulutukseen. Ja kun nämä ihmiset ovat ihan vaan ihmisiä, niin säätöä ja sössimistä tapahtuu. Kun se tapahtuu "ylempänä" niin vaikutusta on enemmän kuin se että kaupan kassa kämmää, mutta yhtälailla kaikki kämmäävät ja työyhteisöt ovat tehottomia ja tehdään mielettömästi sellaista muka-työtä palavereineen ja työryhmineen ja sitten esitellään paketillinen paskaa, joka vedetään läpi kun pakko on. Siinä sulle rautalankaa kun tunnut elävän aika kuplassa.
Ja tuo sadan vuoden päästä -asia: luuletko että esim. lääketiede oli samassa jamassa sata vuotta sitten kuin se on nyt?? Toki tutkijat myöntävät että kehitys kehittyy, mutta silti tämänhetken hoitomuotoja esim. vedetään läpi ja kirkkain silmin uskotaan omaan asiaan, vaikka ilmeistä on että sadan vuoden päästä totuudet ovat toiset. Tämä pätee myös itseeni, sillä saman totuuden kasvatti itse olen ja uskon / olen uskonut mitä meille on syötetty.
AP
Itse olen omin silmin nähnyt niin paljon niin uskomattomia juttuja että tosissaan rapisee usko kaikkeen. Myös itseeni, sillä enhän minä tiedä sitä mitä ihmiset oppivat vaikka sadan vuoden päästä tästä. ap
Mä nyt en oikein ymmärrä, mitä vittua tällä on tekemistä auktoriteettien kanssa?
Esim. ministeriöissä toimivat ihmiset sanelevat käytännössä asioita, jotka vaikuttavat ihan jokaisen meidän arkeemme, sanotaan nyt vaikka työllistymiseen ja koulutukseen. Ja kun nämä ihmiset ovat ihan vaan ihmisiä, niin säätöä ja sössimistä tapahtuu. Kun se tapahtuu "ylempänä" niin vaikutusta on enemmän kuin se että kaupan kassa kämmää, mutta yhtälailla kaikki kämmäävät ja työyhteisöt ovat tehottomia ja tehdään mielettömästi sellaista muka-työtä palavereineen ja työryhmineen ja sitten esitellään paketillinen paskaa, joka vedetään läpi kun pakko on. Siinä sulle rautalankaa kun tunnut elävän aika kuplassa.
Ja tuo sadan vuoden päästä -asia: luuletko että esim. lääketiede oli samassa jamassa sata vuotta sitten kuin se on nyt?? Toki tutkijat myöntävät että kehitys kehittyy, mutta silti tämänhetken hoitomuotoja esim. vedetään läpi ja kirkkain silmin uskotaan omaan asiaan, vaikka ilmeistä on että sadan vuoden päästä totuudet ovat toiset. Tämä pätee myös itseeni, sillä saman totuuden kasvatti itse olen ja uskon / olen uskonut mitä meille on syötetty.
AP[6i]
En todella elä missään kuplassa vaan ihan reaalimaailmassa - joka tuntuu sinulta karanneen musta tuntuu -taivaaseen.
Minä en vaan vieläkään ymmärrä, mitä tuo auktoriteettiuskovaisuus tässä sinällään ihan skitsossa löpinässä tekee.
Ota lääkkeesi tai herää todellisuuteen.
Ja mulle on turha tulla mistään auktoriteettien kunnioituksesta kitisemään. Minä en perseitä ole nuoleskellut vielä tähän 23 vuoden katkeamattomaan työuraan mennessä.
Olemme korkeakoulutettuja ns. arvostetuilla aloilla. Tuttavapiiriin kuuluu monta korkeassa asemassa olevaa. Aikamoisia kämmäreitä kuitenkin kaikki varmaan ollaan. Mokaaminen ja tyhmyys on ihan normaalia ihmisille. En tosiaan hirveästi luota asiantuntijoihin tai tutkimuksiin kyseenalaistamatta.
Onhan se surullista. Enkä näe, että pallo pyörii "ok" vaan aivan helvetillisellä tavalla on kyllä sotkettu asiat, eikä niitä saada ei sitten millään korjattua, koska kaikki ajavat vain omaa etuaan siinä uskossa että niin muutkin tekevät.
Luulen, että uskonnot vetoavat ihmisiin juuri siksi, että olisi edes yksi erehtymätön auktoriteetti loppujen lopuksi pelastamassa pelin.
Ikävä kyllä taitaa olla toiveajattelua.
Suhtaudun paljon inhimillisemmin ihmisten sähläämiseen ja kaikenlaisiin vastaantuleviin virheisiin ja järjettömyyksiin. En enää stressaa itseäni ihmettelemällä, miten joku asia on tehty niin päättömästi, vaan totean mielessäni, että sen on tehnyt joku yhtä idiootti kuin me muutkin.
Ja mm. lääkäreiden ja muiden asiantuntijoiden kanssa toimiminen on paljon helpompaa, kun suhtautuu heihin oman alansa asiantuntijoina, mutta ei oleta heidän olevan silti kaikkitietäviä tai edes välttämättä erityisen fiksuja. Ei ahdista vaikka tietäisi jostain asiasta enemmän kuin lääkäri, vaan voi yhdessä miettiä järkeviä ratkaisuja ja tehdä yhteistyötä helpommin.
tiedän, että ihmiset kämmää ja kaikkeen ei tosiaan voi luottaa, mutta tosiasia kait sekin, että näillä mennään, jotka nyt tuntuvat oikeilta. Sadan vuoden päästä tilanne varmaan ei, ja olkoon niin.
Yöllinen tajunnanvirta oli ehkä hieman vaikeasti avautuvaa, mutta siis juuri näin. Mitä enemmän näkee, kuinka asioita hoidetaan siellä yhteiskunnan yläportaalla, sitä pelottavampaa tavallaan on kun huomaa miten asioita vaan sössitään. Eikä aina ole kyse vain oman edun tavoittelusta (vaikka sitäkin on paljon, esim. tutkimuksen läpi runnomisessa jne. jolloin vaikutetaan väärällä tavalla yleiseen mielipiteeseen ehkä vuosikymmeniksi) vaan usein myös ihan vaan idioottimaisista työkäytännöistä, joiden myötä vaan joku typeryys jää voimaan. Isoistakin asioista kokoustetaan ja kokoustetaan, ja yksi äänekäs soraääni saattaa vesittää pitkän työn ja perustetaankin uusi työryhmä selvittämään asiaa ja koko homma kääntyy päälaelleen. Tällaista nollahommaa moni virasto- ja ministeriötyö on. Ihan uskomatonta soutamista ja huopaamista ja sinne tänne sekoilua.
AP
Olemme korkeakoulutettuja ns. arvostetuilla aloilla. Tuttavapiiriin kuuluu monta korkeassa asemassa olevaa. Aikamoisia kämmäreitä kuitenkin kaikki varmaan ollaan. Mokaaminen ja tyhmyys on ihan normaalia ihmisille. En tosiaan hirveästi luota asiantuntijoihin tai tutkimuksiin kyseenalaistamatta.
Monella tuntuu olevan käsittämätön auktoriteettiusko, että asiat vaan menevät jotenkin hienosti, kun asiantuntijat hoitaa hommat, tai että systeemi pyörii hienosti jne mutta itselläni on kokemus että mitä ylemmäs mennään sitä isompia on mokat ja kämmit. Ministeriötasolla sössitään ihan yhtä paljon kuin k-kaupan kahvihuoneessa. Lääkärit ovat pikakoulutuksen ja kiireen uhreja, vieläpä itse usein kaikkivoipaisuuskuvitelmien vallassa, mikä on pelottavinta.
Uskotko sinä tavallaan enää kehenkään vai koetko kuten minä, että on ihan tajuton tuuri että tämä pallo pyörii näinkin ok, kun kaikki vaan ryssii koko ajan ja ovat ihan pihalla kaikesta - vaikka muuta kuvittelevatkin?
En usko auktoriteetteihin, päin vastoin on pelottavaa ettei oman elämän langat ole omissa käsissä vaan taitamattomien ja pelkästään omaa etuaan ajavien (talousmaailma, poliittinen maailma).
Pallo ei tosiaankaan pyöri OK, joku jo kirjoittikin ja samaa mieltä hänen kanssaan siitä. Tää homma sössitty pahemman kerran ja viattomien elämänlaatu kärsii.
ainakin minulta on lapsenusko karissut jo aikoja sitten ja usko auktoriteetteihin sinisilmäisesti myös, aina pitää vähän epäillä, kyynistymättä.
mutta se suututtaa että ihmiset on niin kilttejä ja nöyriä.
olin sairaalassa töissä ja näin, että lääkärit eivät tosiasiassa voi yhtään mitään kuin katsoa vieresta, kun joku kuolee.
Niin, me kaikki olemme samalla viivalla. Yhtä hölmöjä kaikki tyynni.
vaan syvemmästä ymmärryksestä miten laajaa tämä sössiminen on ;)
ap - joka ei enää voi ikävä kyllä itseään nuoreksi tituleerata
ainakin minulta on lapsenusko karissut jo aikoja sitten ja usko auktoriteetteihin sinisilmäisesti myös, aina pitää vähän epäillä, kyynistymättä.
Monella tuntuu olevan käsittämätön auktoriteettiusko, että asiat vaan menevät jotenkin hienosti, kun asiantuntijat hoitaa hommat, tai että systeemi pyörii hienosti jne mutta itselläni on kokemus että mitä ylemmäs mennään sitä isompia on mokat ja kämmit. Ministeriötasolla sössitään ihan yhtä paljon kuin k-kaupan kahvihuoneessa. Lääkärit ovat pikakoulutuksen ja kiireen uhreja, vieläpä itse usein kaikkivoipaisuuskuvitelmien vallassa, mikä on pelottavinta. Uskotko sinä tavallaan enää kehenkään vai koetko kuten minä, että on ihan tajuton tuuri että tämä pallo pyörii näinkin ok, kun kaikki vaan ryssii koko ajan ja ovat ihan pihalla kaikesta - vaikka muuta kuvittelevatkin?
Tajusin tämän asian kun olin 6-vuotias ja ymmärsin, että vanhempani eivät ole jumalia. Tuo on ihan normaalia ja kuuluu lapsen kehitysvaiheisiin.
kovasti tajuta, että koulutuksesta ja asemasta riippumatta kämmäilyn määrä on vakio. ;)
Onpas hivenen sekavaa sönkkäystä. Aikamoista höpöhöpöä vailla faktan hitustakaan.