Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karppaaja opettajana?

Vierailija
01.08.2011 |

Minulla on kerääntynyt ylipainoa rutkasti ja olen koettanut jos jonkinlaista keinoa kilojeni karistamiseen. Kaverini ehdottu karppaamista ja se vaikuttaakin kiinnostavalta. En vaan keksi, kuinka toteutan sitä töissä. Olen opettaja ja joudun virassani olemaan alakouluikäisille esimerkkiruokailija ruokalassa. Millä tavoin voisin syödä ihan tavallista kouluruokaa niin, että voisin samalla noudattaa vähähiilihydraattista ruokavaliota? Leivät pois? Kuinka kastikeruokapäivät sitten ( tyyliin makkarakastike ja perunat )?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka maksaa opettajallekin ja koska sen laatu on mitä, en aio siitä maksaa enää. Jos kunta tarjoaisi sen edes ilmaiseksi, niin voisin harkita "mallisyöjänä" oloa.

Jos jollakulla, kuten ap:lla, on selkeä syy miettiä syömisiänsä koulussa, ajattele itseäsi äläkä niitä oppilaitasi. Kyllä syömisen malli tulee kotoa eikä koulusta. Jos painonpudotuksesi on tästä asiasta kiinni, vie omat eväät.

Yläkoulun opettaja

Vierailija
2/22 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon niin kokonaisvaltainen kasvattaja, mut uskon, että se on yläkoulussa helpompaa. Siispä syön yhdessä oppilaitteni kanssa.

t. toinen luokanope, jota ärsyttää maksaa kouluruuasta, joka on nykyään huonoa, mutta eipä siitä parepaa tuolla rahalla saa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärsyttä suunnattomasti sama. Meillä oletetaan open ruokailevan luokkansa kanssa ja niin suurin osa tekeekin. Karppiannoksia siitä tosi harvoin saa ja lisäksi ruoka maksaa :( Onneksi mulla ei ole joka päivä ruokalavalvontoja ja välillä en syö ollenkaan. Suurin osa ruoista on pata- laatikkotyyppisiä hiilarisotkuja. Salaatit on suht hyvt yleensä, joten niitä otan paljon.

Vierailija
4/22 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapsillekaan on vara syöttää pakolla epäterveellistä ruokaa? Onko meillä mitään järkeä syöttää lapsille ruokaa, joka on nykyisen ravitsemustietämyksen mukaan epäterveellistä? Lapseni sanoi, että heidän koulussaan ei ole vielä kertaakaan ollut ruisleipää tarjolla, makaronit ovat aina valkoista mössöä, "salaattina" saattaa olla vain punajuuria tai suolakurkkuja, raaka-aineet maistuvat pahalta. Karppaa vaan ope ja näytä oikeaa esimerkkiä lapsille ja muulle henkilökunnalle.

Vierailija
5/22 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole pakko syödä koulun ruokia koulun ruokalassa. Otat omat eväät mukaan ja syöt opettajien taukotilassa, ei ole sen vaikeampaa.

Vierailija
6/22 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tilanteessasi itse söisin siten että ottaisin aina paljon kasviksia ja ottaisin vähemmän hiilihydraattiruokia.

Eli en varmaan sinuna pystyisi mitenkään hoitamaan hommaa täyskarpisti, mutta alakarpisti ehkä kuitenkin kokonaisuuden kannalta.

Huomioit kotiruuissasi sitten että hiilareita on tullut kouluruuasta jo paljon ja kun syöt koulussa vain pienehkön annoksen, niin heti työpäivän päälle syöt tuhdin karppivälipalan ettei iltanälkä yllätä ja syötätä.

Näin minä tilanteen hoitaisin.

Vierailija
7/22 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten suosittelen että jätät sen karpistelun vapaa-ajallesi.

Vierailija
8/22 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on onneksi hyvät salaatit/raasteet. Koitan syödä hiilihydraatteja mahdollisimman vähän. Hankalan ruoan päivinä otan esim. rahkaa mukaan ja syön sen seuraavalla välitunnilla tai ainakin ennen kotiin lähtöä.

Vierailija
9/22 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lapsi ainakin ottaa opettajasta mallia joten suosittelen että jätät sen karpistelun vapaa-ajallesi.

mitäs haittaa siitä on, että lapsikin söisi terveellisemmin tuolla yhdellä aterialla?

Vierailija
10/22 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin perunat ja kastike -päivä ovat kaikki laatikko- ja keittopäivät. Perunaa voi aina ottaa vain yhden pienen ikään kuin nimeksi, ja tilalle paljon salaattia tai raastetta. Sen sijaan kouluruoan laatikot ja keitot ovat niin pelkkää perunaa, että niiden kanssa riittävän proteiinin saanti voi oikeasti olla ongelma. Ja sen perunamäärän kurissa pitäminen myös.

Itse tekisin niin, että söisin ruokalassa mahdollisimman pieniä annoksia, ja sitten opehuoneessa päälle purkin raejuustoa, tonnikalaa tms. protskupainotteista. Toisaalta fakta on, että opettajaa ei voida velvoittaa syömään kouluruokaa. Useimmissa alakouluissa tämä vain on vakiintunut käytäntö, jota noudatetaan koska niin on aina tehty.

Vierailija
11/22 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tsemppiä painonpudotukseen teet sen millä tyylillä tahansa!

Vierailija
12/22 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä aikamoista einespaskaa. Perunaa ja "jauhelihakastiketta", missä ei kyllä lihaa ole yhtään. Eli vedessä keitettyä vehnäjauhoa lihaliemikuution kera. Itsekin olen tehnyt pyhän lupauksen parantaa syömäni ruoan laatua.

t. lukion opettaja.

Ymmärrän ongelmasi alakoulun opettajana, mutta pidä nyt hyvä ihminen huolta itsestäsi. Ei kukaan voi pakottaa sinua viran puolestaa syömään moskaa.

Vierailija
13/22 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koululla on vuorot, eli ei suinkaan joka päivä tarvitse ja silloinhan voi syödä hyvät omat eväät.

Vierailija
14/22 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasaisin vähintään sen puolet lautasesta kasviksia, ja muuta ruokaa ottaisin pienemmän annoksen. Varmaan edes jotain salaattia on kuitenkin tarjolla? Ja leivän jättäisin myös pois.

Kotona sitten pystyt paremmin panostamaan siihen, että ruuassa olisi proteiinia riittävästi.

Vierailija
15/22 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta koulussa täytän aina lautasen puolilleen salaatilla/raasteella, otan perunaa tms vain hieman, ja en lainkaan leipää. Eli ei minusta tule mitenkään kohtuuttomasti hiilihydraatteja.

Vierailija
16/22 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä ole keksinyt ratkaisua, koska meidän koulussa jokainen opettaja ruokailee ryhmänsä kanssa jokaisena viikon päivänä. Kun olen ruokia taas katsellut, melko mahdotonta on karpata. Viikon ruokalista kun näyttää kurakuinkiun tällaiselta: Ma kanaa ja makaroonia sekaisin patana, salaattia jossa salaatinlehtiä ja muutama ananaksen palanen siellä täällä. Ti: Pinaattiletut, makaroonisalaatti. Ke: Leivitetyt kalapuikot, riisiä, porkkanaraaste jne. Eli kaikkina päivinä ei saisi syödäkseen muuta kuin salaatinlehtiä joskus ehkä pelkkä puolukkahillo. Joten ei se vaan onnistu. Omat eväät pitäisi ottaa ruokalaan mukaan joka päivä.

Vierailija
17/22 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koululla jokainen opettaja on velvollinen vahtimaan oman luokkansa joka päivä ( pieni koulu ). Rehtori ei suostu muuttamaan käytäntöä. Minulla on toki oikeus olla syömättä vahtivuorollani, mutta millaisen esimerkin se antaa alakoululaiselle. Oppilaani on vielä alkuopetusikäisiä, joten opettajan esimerkkikin on tärkeä, vaikka kotoa pääosin kasvatus tapahtuukin.

Taidan siis tehdä niin, että suosin salaatteja enenevässä määrin ja otan pienet esimerkkiannokset muuta ruokaa. Varoiksi varaan opettajanhuoneen jääkaappiin rahka- ja raejuustopurkilliset. Kotona ajan karppiruokaa pikkuhiljaa koko perheelle läpi. Sopiiko se myös pienille lapsille ( 3- ja 5-vuotiaat )?

Bmi:ni on 31, joten jotain on pakko tehdä, jotta pysyn terveenä!

Vierailija
18/22 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapset toisaalta kestävät hiilihydraatteja paremmin kuin aikuiset.

Me, joille karppiruoka ei ns sovi, tarvitsemme ainakin täysjyväviljoja ruokavalioomme, ja kohtuutta rasvan määrään.

Sopiiko se myös pienille lapsille ( 3- ja 5-vuotiaat )?

Vierailija
19/22 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tyttöni (nyt 11 ja 13v) olivat 3 ekaa luokkaa saman opettajan luokalla ja heidän opettajansa oli karppi. Ope ei siis syönyt karkkia, pastaa, leipää eikä perunaa ja tytöt kyselivät välillä että miksi ihmeessä tekee noin, eikä noudata terveellistä ruokavaliota ja äiti, voiko joku oikeesti olla allerginen perunalle, makaronille ja miiloin millekin. Eli en kyllä pitäisi vastuullisen opettajan touhuna mennä viimeiseen asti karppaamaan koulussa ja sitten sepittämään lapsille satuja :(

Vierailija
20/22 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

karppaaminen kouluruokailussa esimerkkinä ollen on kyllä ihan älytöntä, jos on ainakin sellaiset salaatit kuin meidän koulussa. Ainut salaatti saattaaa olla vaikka suolakurkkuviipaleet. Kuinka opetat lapsille edes lautasmallia? Tyyliin täytä 1/4 lautasesta lihapullilla, 1/4 lautasesta perunoilla ja puolet lautasesta suolakurkuilla???

Kouluruokailu on valitettavasti sitä mitä se on ja siellä ei voi valitettavasti valita sitä mitä syö. Jonkin verran pystyy kikkailemaan sillä, että ottaa kasvisruokaa. Ainakin meillä on aina vaihtoehtona kasvisruoka, joten jonain tuommoisena lihapullapäivänä saatan koostaa sit lautaseni niin, että otan perunan, lihapullia, suolakurkkua ja kasviskastiketta kutakin sen 1/4.

Koulun ruuilla ei kyllä liho, mutta karppaamaan niiden kanssa ei pysty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi