Periytyykö ärrävika? (sosiaalisesti)
Mietin, että "periytyykö" R-vika? Miehelläni on hyvin lievä ja lähinnä söpö ärrävika, mutta odotan nyt ensimmäistä lastamme ja alkoi huolettaa, saako tyttö saman puhetavan. Mieheni on KUULEMMA oppinut sen eli puhui lapsena aluksi normaalisti, osasi R:n mutta joku lähipiirissä oli ärrävikainen ja hän alkoi sitten matkia puhetta.
Siis suurin huolenaihe on nyt se, mitä uskallamme antaa tytöllemme nimeksi. Minua ei haittaa vaikka lapsella olisikin R-vika, mutta en halua antaa hänelle "r-voittoista" nimeä. Sukunimessämme on R ja olemme suunnitelleet nimeksi Rosa Aurora. Haluan, että tyttö osaa sanoa oman nimensä eikä joudu häpeilemään sitä (mahdollisen ärrävian vuoksi). VOIKO ÄRRÄVIKAISEN VANHEMMAN VAIKUTUS SAADA LAPSESSA AIKAAN SAMAN PUHETAVAN? Onko lapsellamme suurempi todennäköisyys olla oppimatta ärrää? Toivottavasti nyt ymmärrätte pointtini :)
Kommentit (5)
Onhan esim. Tarja ja Anna Halosellakin samanlainen r-vika.
Meillä esikoinen oppi sanomaan ärrän 7- vuotiaana käytyään 2- vuotta puheterapiassa. Toinen on nyt 6-v ja menossa puheterapiaan kun ei sano ässää eikä ärrää ollenkaan. Myös 3- vuotiaalta puuttuu ässä ja ärrä.
Että kyllä se jotenkin tarttuu tai periytyy.
mutta meidän naapurissa asuu perhe, jossa kaikki 4 lasta sorauttavat ärrän samalla tavalla pieleen kuin äitinsä...
mulla on R-vika mutta lapsilla ei ole joten nou hätä. Mun nimi on kans sanahirviö R-vikaiselle mutta mua lähinnä naurattaa kun sorahtaa nimeä sanoessa :D
Mun mielestä on hienoa olla erilainen,olen upea ulkomuodoltani ja erotun muista upeista naisista juuri erilaisella R:lläni,pidän sitä enemmän rikkautena (ilman tätä en olisi juuri minä) kuin maanvaivana mutta eiköhän tässäkin asenne ratkaise ;)