Miksi et usko Jeesukseen?
Tulevilla riveillä on tarkoitus käsitellä niitä asenteita ja ajatusmalleja, joita ihmisillä voi olla kristillistä uskoa ja Jumalaa kohtaan, ja miksi he hylkäävät ne. Sillä tosiasia on, että melkein jokaisella ihmisellä on monia vastaväitteitä ja viisailta tuntuvia ajatuksia, joilla he torjuvat kaiken puheen kristillisestä uskosta ja kääntymisestä Jumalan puoleen. Varsinkin ajatukset tieteellisyydestä, maailman pahuudesta, kadotuksesta ja kirkon virheistä – eli asiat, joita tulevissa kappaleissa käsitellään – ovat niitä vastaväitteitä, joita useimmiten tuodaan esiin.
Tällainen sanoman torjuminen ei ole myöskään mitään uutta. Sillä voimme nähdä Raamatusta, miten jo apostolien aikana ihmisillä oli toisentyyppisiä vastaväitteitä, ja miten he samalla torjuivat Jumalan pelastuskutsun ja mahdollisuuden uuteen elämään. Toivottavasti näin ei tapahdu kenenkään lukijan kohdalla:
- (Apt 17:17,18) Niin hän keskusteli synagoogassa juutalaisten ja jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla joka päivä niiden kanssa, joita hän siellä tapasi.
18. Ja muutamat epikurolaiset ja stoalaiset filosofit väittelivät hänen kanssansa; ja toiset sanoivat: "Mitähän tuo lavertelija oikein tahtoo sanoa?" Toiset taas sanoivat: "Näkyy olevan vieraiden jumalien julistaja", koska hän julisti heille evankeliumia Jeesuksesta ja ylösnousemuksesta.
- (Apt 13:45,46) Mutta nähdessään kansanjoukot juutalaiset tulivat kiihkoa täyteen ja väittelivät Paavalin puheita vastaan ja herjasivat.
46. Silloin Paavali ja Barnabas puhuivat rohkeasti ja sanoivat: "Teille oli Jumalan sana ensiksi puhuttava; mutta koska te työnnätte sen luotanne ettekä katso itseänne mahdollisiksi iankaikkiseen elämään, niin katso, me käännymme pakanain puoleen.
Lisää tietoa; http://www.jariiivanainen.net/MiksiArmoTorjutaan.html
Kommentit (22)
en minäkään voi uskoa mihinkään elämään jollain tietyllä planeetalla esim. koska minulle ei ole esitetty siitä mitään todisteita. Sehän ei tarkoita etteikö sitä siellä olisi... näin yksinkertaista.
minä olen biologian opiskelija ja näen jumalan jokapaikassa, itseässäni, luonnossa.. vaikka en varsinaisesti ole ns. uskovainen.
en koe torjuvani enkä hylkääväni mitään. uskonto vain ei näyttele minkäänmoista roolia mun elämässä.
tottahan Jeesus eli aikoinaan, mutta siinäpä se. ei sen kummempikuinmuutkaan historian saatossa eläneet ajattelijat yms.
Jumalaa ei ilmeisestikään ole, en ole "hänen" läsnäoloaan havainnut.
on ollut olemassa.Mutten usko hänen ihmetekoihinsa. Onhan noita Jeesuksia ollut senkin jälkeen ja tulee aina olemaan,ihmisiä joihin muut uskovat kuin jumalaan ja tekevät mitä tahansa hänen eteensä. Uskon myös että on olemassa joku korkeampi taho,mutta se ei ole Jumala. En halua uskoa sellaiseen,joka tuomitsee kaikki, eikä hyväksy kaikkia sellaisena kuin olet.
on ollut olemassa.Mutten usko hänen ihmetekoihinsa. Onhan noita Jeesuksia ollut senkin jälkeen ja tulee aina olemaan,ihmisiä joihin muut uskovat kuin jumalaan ja tekevät mitä tahansa hänen eteensä. Uskon myös että on olemassa joku korkeampi taho,mutta se ei ole Jumala. En halua uskoa sellaiseen,joka tuomitsee kaikki, eikä hyväksy kaikkia sellaisena kuin olet.
näinhän suurin osa ihmisistä tekee, jopa jotkut uskovaiset, ehkä suurin osa.
Mutta se ei muuta sitä että JOS Hän on niin häntä ei voi luoda uudestaan. Ei sinä etkä minä..
Uskonnot ovat ihmisten keksimiä satuja, joilla on luotu moraalisia sääntöja ja hyväksyttäviä käytösmalleja. Plus sääntöjä, joilla on kahlehdittu sitä vähäpätöisempää sukupuolta.
Sitten, kun on tarpeeksi ihmisiä, jotka haluavat toimia samoin, niin usko on valmis. Ääriliikkeet onkin sitten jo hieman mielenvikaisten ja sadististen ihmisten puuhaa. Ja yleensä siinä kärsii naiset, joita alistetaan entisestään synnytyskoneiksi ja talouskokeiksi.
ylipäänsä voivat uskoa Jeesukseen kun hännet joka vuosi synnytetään vauvaksi ja juhlitaan vauvana! Alkukristityt eivät tehneet niin!!!
Miksi kirkot ja monet uskonnot toimivat näin? Eikö ennemmin pitäisi tuoda esille Jeesuksen mahtava voima ja asema mikä hänellä nyt on?
Ilmestyskirja tuo voimakkaasti esille Jeesuksen olevan mahtava kuningas, joka pian lähtee täydentämään voittonsa! Ilm. 6. luku.
Kysykääs papeiltanne mitä tämä tarkoittaa??
Niinhän Jeesuskin teki. Profeettoja on ollut ennen Jeesusta ja hänen jälkeensä. Monien opetuksissa on paljon hyvää, niin myös Jeesuksen opetuksissa. Minun ei kuitenkaan tarvitse palvoa ketään muinoin elänyttä miestä noudattaakseni osaa hänen opetuksistaan. Usko Jeesukseen on yksinkertaisesti tarpeetonta.
Olen uskonnottomasta perheestä, isäni puolelta neljännessä polvessa, joten en ole koskaan hylännyt mitään. Uskontoa ei ole koskaan minulle ollut olemassa muuna kuin yhtenä satuna muiden joukossa.
Minulla ei ole tarvetta perustella uskonnottomuuttani mitenkään, ei tieteellä eikä kirkon virheillä.
Minä vain en usko jumaliin ja se on yhtä itsestäänselvää kuin hengittäminen: väistämätöntä, mutta luonnollista ja tapahtuu ihan itsestään, yrittämättä.
Minusta jokainen uskoo ja on uskomatta miten haluaa. Kristinuskossa on paljon hyvää, mutta armon tuputtaminen kaikille, oman näkemyksen parhaana pitäminen on käsittämättömän törkeää.
kun raamattukin on vaan kirjanen muiden joukossa. Samahan se olis uskoa sitten vaikka Hobitteihin.
että Jumala olisi olemassa ja Jeesus hänen poikansa. Ei vaikka olen lukenu paljon Raamattua ja rukoillut.
Missä se kaikkivaltias jumala oli, kun Utöyalla ammuskeltiin? Missä se oli kun Japanissa tuli tsunami? Missä se on kun Afrikassa kuolee miljoonia pikkulapsia?
Mulla ei ole ollut mielikuvitusystäviä sitten lapsuuden.
on ollut olemassa.Mutten usko hänen ihmetekoihinsa
Kirjassa Jeesus,mies myyttien takana,kerrotaan Jeesuksesta historiallisena henkilönä ja selitetään miten ihmeteot yms.ovat vertauskuvallisia,tähän uskon,en niinkään Jeesukseen Jumalan poikana
enkä näe tarpeelliseksi.. Tänään viimeksi kävi jotaki jehovia oven takana.. Ärsyttää kun yritetään pakkosyöttää jotakin jeesus juttuja ja yritetään vetää lahkoon. En koe tarpeelliseksi istua sunnuntaisin kirkossa ja anteeksi pyydellä elämääni joltain mielikuvitus olennolta. Minulla on ihan hyvä näin!
Koko kristinuskon ideahan perustuu ihmisten sortamiseen ja alistamiseen. Olen sitä mieltä että minulla on mielestäni "parempi" moraali kuin jumalalla ja olen pelkästään kuolevaisena ihmisenä parempi kun kristinuskon jumala.
Kristinuskossa on sortamista ja alistamista jos historiaa ja nykypäivääkin katsoo. Henkilökohtaisessa kristinuskossa taas ei ole mitään pahaa..Jos uskot. luotat ja puhut Jeesukselle niin varmasti olet tiellä oikeaan. Teet päivittäin hyvää lähipiirillesi uakoen Jeesukseen ja Jumalaan, välittämättä ympäröivästä maailmasta..
Miksi jumala ei saa kaikkia uskovaisiaan käyttäytymääään hyvin ja epäitsekkäästi? Miksi moni ei-kristitty käyttäytyy kuvailemallasi tavalla (siis hyvin)?
Koko kristinuskon ideahan perustuu ihmisten sortamiseen ja alistamiseen. Olen sitä mieltä että minulla on mielestäni "parempi" moraali kuin jumalalla ja olen pelkästään kuolevaisena ihmisenä parempi kun kristinuskon jumala.
ylipäänsä voivat uskoa Jeesukseen kun hännet joka vuosi synnytetään vauvaksi ja juhlitaan vauvana! Alkukristityt eivät tehneet niin!!!
Miksi kirkot ja monet uskonnot toimivat näin? Eikö ennemmin pitäisi tuoda esille Jeesuksen mahtava voima ja asema mikä hänellä nyt on?
Ilmestyskirja tuo voimakkaasti esille Jeesuksen olevan mahtava kuningas, joka pian lähtee täydentämään voittonsa! Ilm. 6. luku.Kysykääs papeiltanne mitä tämä tarkoittaa??
Minulle ei ole vielä missään elämän tilanteessa tai muutenkaan tullu mitään syytä mieleen jumalaan tai Jeesukseen uskomiseen.
Minut on kasvatettu hyvin epäuskonnollisessa ja toisaalta tieteellisessä perheessä, joten missään vaiheessa elämää ei ole tullut aihetta uskontoon.
Minä uskon niihin asioihin jotka itse pystyn ja haluan järkeilemään. Esimerkiksi maapallon ulkopuolella ei ole todistetusti älylistä elämää (tosin ei tämä meidänkään elämä kovin älyllistä ole), mutta silti uskon että jossain sitä on. Jos tämä maapallomme on ainoa paikka, jossa tavataan elämää, on avaruus melkoista tilan haaskausta :)
Yritän ainakin..Haluan kovasti..=))
Jos ei usko Jumalan olemasssaoloon, ei ole tarvetta "hylätä" tai "torjua" mitään.
Ihmisen on kautta aikain ollut tärkeä selittää elämän ja kuoleman kysymyksiä "päätä selvittääkseen", kristinusko on yksi niistä keinoista.