Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä jos se lapsi 18v täytettyään tärvää hetkessä ne säästetyt rahat?

Vierailija
30.07.2011 |

Miten sen voi estää? Vai voiko mitenkään?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitini antoi minulle yksiöosakkeen, kuten sisarilleni. Se oli varsin varma tapa antaa säästöt, helpolla sitä ei myy ja vuokratuloja saa hyvin.

Vierailija
22/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä voi estää monia asioita. Mutta jos vanhemmat ovat tuhlareita, ei lapsesta kovin nopeasti tule säästäväistä.

Mun mieheni siis tuhlasi aika nopeasti sen mitä anoppi oli säästänyt eli lapsilisänsä. Mieheni on kasvatettu todella säästeliääksi, ja oikeasti onkin sitä, mutta mikä lie tullut kun pääsi opiskelijaelämään kiinni niin hetkessä katosi aika iso osa tuosta potista.

Myöhemmin ostettiin lopuilla rahoilla itsellemme sänky ja sohva ensimmäiseen yhteiseen kotiin.

Niin ettei se kasvatus aina auta. Myös säästäväinen ja harkitsevainen ihminen voi joskus käyttäytyä ajattelemattomasti. Sitä kutsutaan myös nuoruudeksi.

T.2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

18v on liian nuori saamaan muuta rahaa kuin tuhlausrahaa. Eli vain kulutukseen sopivia summia. Isommat voidaan antaa sitten kun on asunnon oston aika tms.

Itse sain ison perinnön ilman opastusta. Siinä kirara soi pari vuotta ja se siitä perinnöstä.

Ei ollut toivoakaan että olisi säästynyt. Rahankäyttö pitää lisääntyä hissukseen vuosien mukana. Tuollainen porrastus ei toimi, menee pikku polla sekaisin.

Vierailija
24/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille 4:lle lapselle lapsilisistä ja omista tuloistaan. Kun täytin 18 vuotta, sain nuo rahat kertarysäyksellä, 3 vuotta niitä kesti kunnes loppuivat. Sitä vaan niin helposti ajatteli että on mulla rahaa ja ostanpas tuon jutun tänään ja huomenna seuraava ja viikon päästä jotain muuta... Kyllä harmitti alle 30-vuotiaana mutta ei enää (olen 35v), olen oppinut hyväksymään oman tyhmyyteni ja toisaalta taas olen huomannut että meitä ei varsinaisesti kasvatettu raha-asioissa mitenkään. En ole ikinä koskaan milloinkaan saanut viikkorahaa tai kuukausirahaa. Sain rahaa kun sitä tarvitsin, mutta kilttinä arkana tyttönä en uskaltanut vanhemmiltani monestikaan pyytää. He kun aina motkottivat "kaikenlaiseen turhuuteen sitä rahaa pitää tunkea ja ymmärrätkö ettei raha puussa kasva"... Kun sitten 18-vuotiaana sain tuon rahan, meni pää sekaisin... Mulla on rahaa ja saan ihan itse päättää mitä sillä teen.

Olen päättänyt että omien lasten kanssa toimitaan hieman eri tavalla. Ensin viikkoraha ja vähän isompana kuukausiraha. Kyllä se viimeistään siperia opettaa kun lapsi rahan törsättyään huomaa että sitä ei mistään tipukaan ennenkuin seuraavana viikkorahapäivänä. Tietysti asiasta täytyy myös keskustella, mutta loppujen lopuksi minkään maailman kasvatus ja opetukset on yhtä tyhjän kansssa jos lapsi on päättänyt hassata rahansa...

Vierailija
25/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttöön jo 18-vuotiaana, tai esim. vasta 25-vuotiaana. Meillä näin. En muista tällaisen säästötilin nimitystä, mutta me vanhemmat olemme sen haltijoita sinne asti, kunnes lapsi on 25 vuotta. Voimme siis antaa suostumuksen nostaa sieltä varoja jo aiemmin, mutta me vanhemmat hallitsemme sitä sinne 25-vuotiaaseen asti. :)

Vierailija
26/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajateltu auttaa lapsiamme sitten kun avuntarvetta on. Ostamme asunnon heidän käyttöönsä opiskelukaupungista ja autamme myöhemminkin tarvittaessa esimerkiksi ensiasunnon ostamista.

Vierailija
27/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä silloin olisi enemmän älliä kuin 18v. Tai ainakin oletan, että lapseni on opiskelemassa ammattiin ei enää lukiossa.

Itse olen nyt 20 vuotta ja voin sanoa että jos kaksi vuotta sitten olisin jotain rahoja saanut niin bilettämiseen ne olisi mennyt. Jos minulle olisi joku säästänyt rahaa, haluaisin ne nyt kun on muutenkin asuntolaina ja lapsi tulossa, niin pienikin rahasumma tulisi hyödylliseen käyttöön, eikä mihinkään baari reissuihin tai shoppailuihin. Mutta meitä on joka lähtöön..:)

Vierailija
28/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttöön jo 18-vuotiaana, tai esim. vasta 25-vuotiaana. Meillä näin. En muista tällaisen säästötilin nimitystä, mutta me vanhemmat olemme sen haltijoita sinne asti, kunnes lapsi on 25 vuotta. Voimme siis antaa suostumuksen nostaa sieltä varoja jo aiemmin, mutta me vanhemmat hallitsemme sitä sinne 25-vuotiaaseen asti. :)

Me avasimme lapselle tilin Nordeasta ja nimenomaan kysyimme tuota mahdollisuutta. Ei kuulemma onnistu. Rahat ovat lapsen vapaasti käytettävissä kun on 18v.

Vierailija
29/29 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä itse ehdottivat tätä meille.