Kaikki nivelet alkaneet yhtäkkiä naksumaan??
On ollut jos jonkinlaista vaivaa viime aikoina,tuorein on nivelten äänekäs naksuminen.Alkoi ensin polvista ja nyt naksuu ja paukkuu muuallakin.
Samoihin aikoihin kun naksuminen alkoi,mulle aloitettiin minimaalinen mielialalääkitys (sertralin,jonka haittavaikutuksena voi olla nivelkivut,kipuja ei kuitenkaan ole).Tulehdusta ei ole,crp alle 3,reumatekijä verikokeissa negatiivinen.
VOIKO naksuminen olla seurausta tuosta lääkityksesta vai johtuuko aloittamastani sauvakävelystä 3-4krt/vko?
Tiedän että tämä on sinänsä vaaratonta mutta ihmetyttää kun alkoi aivan yhtäkkiä.
Kommentit (20)
Onko muita, joilla nivelet naksuu? Itselläni naksunta alkoi yhtäkkiä ja tuntuu, että melkein mikä tahansa nivel voi naksua. Esimerkiksi niska rusahtelee.
Itselläni tapahtui sama. Niveleni eivät ole naksuneet. Ehkä yksi nivel kerran päivässä. Mutta yhtäkkiä yhtenä päivänä kaikki nivelet alkoivat maksua, siis aivan kaikki. Nilkat, varpaat, olkanivelet, polvet, kyynärpäät, niskat, selkä. Joka liikkeen aikana yksi novel naksahtaa.
Minulla on muitakin outoja oireita, jotka alkoivat äkisti, muun muassa korvien soiminen. En syö mitään lääkitystä.
Mistähän voisi johtua?
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tapahtui sama. Niveleni eivät ole naksuneet. Ehkä yksi nivel kerran päivässä. Mutta yhtäkkiä yhtenä päivänä kaikki nivelet alkoivat maksua, siis aivan kaikki. Nilkat, varpaat, olkanivelet, polvet, kyynärpäät, niskat, selkä. Joka liikkeen aikana yksi novel naksahtaa.
Minulla on muitakin outoja oireita, jotka alkoivat äkisti, muun muassa korvien soiminen. En syö mitään lääkitystä.
Mistähän voisi johtua?
Sama! Naksumisen alkamisen jälkeen kuukauden päästä meni voimat eivätkä ole tulleet takaisin melkein vuosi mennyt. Pahenevia ja parempia jaksoja. Ei lääkityksiä. Maaliskuussa alkoi ja joulukuussa oli korona. Reumaa ei ole testattu vielä. Kaikki labrat olleet ok.
MSM+glukosamiinikapselit käyttöön!
Onko elimistössä kuivuutta tai liian vähäinen rasvakudos. Olisiko tämä joku vaihe joka menee ohi. Onko nesteitä tarpeeksi, suola-neste-sokeri tasapaino, vitamiinit ravinnosta tms. Netistä löytyy hakusanoilla näistä jotain. Polvet eri kuin muut nivelet vaikka käsissä? Polvessa on näet joku mekanismi vai kupla.
Jos täytit 40v niin tilanne normaali.
Loppuun ajettu tukiranka. Ei silti kannata luovuttaa, lihaskuntoa voit vielä parantaa vaikka nivelet ja rustot ovatkin mennyttä.
Naksuiksihan niitä psyykelääkkeitä sanotaan...
Mulla on naksunut lapsesta asti. Enimmillään kun meni kyykkyyn, napsahti polvet, nilkat, varpaat ja lopuksi ranteet ja sormet kun laittoi kädet maahan. Eikä 50 v aikana ole mitään nivelvaivoja tullut, mitä nyt vaivaisenluu kehittynyt muista syistä. Nykyisin napsahtaa lähinnä polvet kun kylmiltään kyykistyy, parin kyykyn jälkeen ei enää napsu. Tai itse asiassa nyt sain ranteetkin ojentelemalla napsumaan.
No kyllä se sitten pauke käy kun te kaikki naksujat olette liikkeellä!
Mulla päinvastoin iän myötä naksuminen loppunut. Nuorena esim. sormien niveliä sai naksuteltua, mutta nyt 49 vuotiaana eivät naksu, ennemmin katkeaisivat jos yrittäisi väkisin naksauttaa. Ei naksu eikä pauku muutkaan nivelet. Välillä oli oikean polvinivelen ulkosyrjässä kipeytymistä, mutta sekin hävinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän voisi johtua?
Sama! Naksumisen alkamisen jälkeen kuukauden päästä meni voimat eivätkä ole tulleet takaisin melkein vuosi mennyt. Pahenevia ja parempia jaksoja. Ei lääkityksiä. Maaliskuussa alkoi ja joulukuussa oli korona. Reumaa ei ole testattu vielä. Kaikki labrat olleet ok.
Onko teille tullu jo selvyyttä näihin?
Minullakin alkoi kaikki nivelet naksumaan aivan yhtä äkkiä ja myös korvat soimaan satunnaisesti. Minullakaan ei ole mitään lääkitystä, eikä naksuminen aiheuta kipua. Ajattelin syyksi koronarokotteita, mutta teillä naksuminen kuitenkin alkanut paljon aikaisemmin. Minulla naksuminen alkoi tämän 2025 vuoden alussa.
Et liiku koskaan, ylipainoakin on .
Olen ollut kilpaurheilija ja liikkunut koko elämäni ajan säännöllisesti kävellen, juosten ja käynyt punttisalilla. Paino 56 kg, pituus 164 cm eli ihan normaalipainoinen olen.
Mulla on yliliikkuvat nivelet ja naksuvat myös. Ikää 68v.
Sama vaiva. Makuullakin asentoa vaihtaessa aina jokin nivel naksuu ja kättä liikuttaessa usein olka- tai kyynärnivel paukkuu. Joskus hieman kivuaalistikin, kipu tosin on ohimenevää.
Mistä ihmeestä tämä nivelten naksuminen johtuu? Miten sen saisi loppumaan? Ruokavaliolla? Venyttelyllä? Ei tunnu ihan terveeltä pitkän päälle.