Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jo menee terv,keskukseen valittamaan väsymystä ja lihasheikkoutta, mitä kokeita kannattaa vaatia?

Vierailija
30.07.2011 |

Tietysti hemoglobini, verensokeri ja kilpirauhaskoe , mutta mitä muuta kannattais tutkituttaa? Tehdäänkö siellä yleensä mitään ilman omaa vaatimusta? Entäs jos suvussa on reumaa ja sydämen vajaatoimintaa, tutkitaanko niitä pelkästä verestä?

Kauhistuttaa vaan, kun tuntuu jotain olevan pielessä, niveleitä ja lihaksia särkee, väsyttää ja silmät menee kieroon väsymyksestä. Koko iän olen ollut urheilullinen, normaalipainoinen, reipas ja nyt kunto tippuu kohisten :/

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

allergian aiheuttamia oireita. Kärsin koivu, heinien ja pujon aikana aivan samoista oireista. Kokoajan voimaton olo, tuntuu ettei jaksa kättä nostaa. Niveliä juilii, silmiä särkee, limaa kurkussa, ärsyttää kaikki mahdollinen jne.

Riittävän hyvissäajoin aloittettu allergialääkitys auttaa. Suosittelen esim. Tuulix-lääkettä (ennen reseptilääke). En ole kärsinyt mistään sivuoireista (esim. Zyrtec-väsyttää tosi paljon). Tervetuloa kerhoon;)

Vierailija
2/15 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vaatia??? Tommonen spede joka ei ymmärrä mistään mitään ei ole pätevä VAATIMAAN mitään kokeita. Lääkäri sen päättää, mitkä on järkevä tehdä, koska hän TIETÄÄ niistä asioista. Ja turhia kokeita on turha tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menet lääkärille, mene sillä asenteella, että asiantuntija antaa ammattitaitonsa käyttöösi ja tietää, mitä pitäisi tehdä tai tutkia. Mitä minusta kannattaa edellyttää, on se, että lääkäri KUUNTELEE sinua aidosti. Eli kuulee paitsi oireesi ja vaivasi, myös huolesi ja pelkosi. Toivon, että tämä on kohdallasi mahdollista (eli että lääkärisi työskentelee tällä tavoin).

Vierailija
4/15 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menet lääkärille, mene sillä asenteella, että asiantuntija antaa ammattitaitonsa käyttöösi ja tietää, mitä pitäisi tehdä tai tutkia. Mitä minusta kannattaa edellyttää, on se, että lääkäri KUUNTELEE sinua aidosti. Eli kuulee paitsi oireesi ja vaivasi, myös huolesi ja pelkosi. Toivon, että tämä on kohdallasi mahdollista (eli että lääkärisi työskentelee tällä tavoin).

Vierailija
5/15 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkaan jos et itse ole lääkäri. Kerrot oireesi, kerrot huolesi, voit varmaan kysyä sitäkin mitä eniten pelkäät "voiko minulla olla MS-tauti tai jotakin vakavaa, pelkään jo kaikkea?!"

Eikä hän todellakaan määrää 50kpl kokeita, joista selviää kaikki hyppykupasta tipperrunkkeliin, vaan peruskokeita, joilla päästään alkuun.

Kaikki oireesi voivat olla myös psyykkisiä, somatisaatiota.

Vierailija
6/15 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveyskeskuksessa ei välttämättä asiantuntevuutta löydy.

Kaverini sairastui reumaan ja tk lääkärin mielestä kyseessä oli vain masennus, ei kokeisiin edes määrännyt. Sinnitteli sitten vuoden verran, kunnes meni niin pahaan kuntoon, että jalat ei kantaneet. Sitten ihmeteltiin miksei aikaisemmin mennyt lääkäriin. Tuntuu, että jokaisen pitäisi itse osata ohjeistaa lääkäriä.

Vierailija
7/15 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksityiselle. Siellä sulta otetaan just ne kokeet, jotka itse haluat. Tietysti se maksaa, mutta sähän saat suurimman osan hinnasta Kela-korvausta.

Vierailija
8/15 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei niitä labrakokeita oteta sen mukaan mitä asiakas haluaa vaan sen mitä lääkäri katsoo tarpeelliseksi. Noi kokeet on kalliita ja muutenkin lääkäri niistä päättää ei asiakas.

Ihmeellinen asenne sulla, taitaa olla noi sun oireetkin luulosairautta.

Vierailija
9/15 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vaatia??? Tommonen spede joka ei ymmärrä mistään mitään ei ole pätevä VAATIMAAN mitään kokeita. Lääkäri sen päättää, mitkä on järkevä tehdä, koska hän TIETÄÄ niistä asioista. Ja turhia kokeita on turha tehdä.

Mutta kyllä jokaisen itsestään huolta pitävän kuuluu jotain terveydestään tietää. Lääkärin mielipide ei ole automaattisesti ehdoton totuus. Kyllä mun mielestä lääkärille pitäisi voida ehdottaa joidenkin oireisiin sopivien kokeiden ottamista ilman, että lääkäri siitä vetää herneen nenäänsä. Itse käyn yksityisellä kilpirauhasasioitteni kanssa. Löysin onneksi lääkärin, joka KESKUSTELEE ja ottaa minunkin mielipiteen huomioon. Tk-puolella ja työterveydessä olen törmännyt suorastaan puoskareihin, kun ollaan vaan lääkitystä säätämässä pelkkien arvojen perusteella asiakkaan vointia yhtään kuuntelematta. Ja kuinka moni oikeasti sairas ei saa pätevää hoitoa, koska lääkäri ei yksinkertaisesti tiedä kaikesta kaikkea. Toiset kun eivät edes viitsi ottaa selvää.

Vierailija
10/15 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesällä, kun on kuuma eikä muisteta juoda tarpeeksi.

Vierailija
11/15 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikään supermarketti, jossa potilas voi "vaatia" itselleen tiettyjä tutkimuksia. Lääkäri määrää potilaalta saatujen tietojen perusteella tietyt tutkimukset lääketieteellisin perustein ja voi kieltäytyä tekemästä turhia tutkimuksia.

Jos haluat teetättää itsestäsi liudan sinulle tärkeitä tutkimuksia, kannattaa kaivaa kukkaroa ja mennä yksityiselle lääkärille. Siellä EHKÄ alkavat tekemään (turhia) tutkimuksia potilaitten vaatimusten mukaan.

Vierailija
12/15 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdottomasti kannattaa itsekin ottaa selvää asioista...Luulen myös, että vaatia on oikeasti ap:n tekstissä "vaatia"....Oma kokemus on osoittanut myös sen, että terv.keskuksessakin voi saada aivan priimaa hoitoa ja kokeisiin määrääminenkin on sujunut. Jos homma ei selviä tai mietityttää, älä jätä asiaa sikseen vaan menet uudestaan, kyselet ja kyselet. Yksityisellä passitetaan todellakin herkästi jatkotutkimusiin, joskus turhiinkin, sillä mitäpä se heille tuo muutakuin rahaa kassaan...

Vierailija
13/15 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kokeista saa, SUURIMMAN osan Kela korvausta?

Vierailija
14/15 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman vuoden oli järkyttävää väsymystä ým. oiretta. Lopulta olin hetken laajalla dietillä jolloin olo parani huomattavasti ja sitten palauttelin yksitellen ruoka-aineita takaisin käyttöön ja peruna oli minulla sitten se pahis numero 1. Muutama muukin ruoka-aine tuntuu olevan sellainen ettei kärsi käyttää isoja määriä mutta perunaa ei yhtään. Ja olo on paljon parempi nyt.

Vierailija
15/15 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei koskaan vaadi mitään lääkärissä niin jää kyllä aika helposti moni asia tutkimatta..

Etenkin siis terveyskeskuksessa.

Ja tämän tiedän siitä, että itselläni on sairaus joka vaatii tiuhoja lääkärissäkäyntejä ja konttorelleja. Useita vakaviakin asioita olisi jätetty tutkimatta jos en itse olisi niitä lääkäriltä vaatinut.