Siirtolapuutarha?
Olen haaveillut niin kauan kuin muistan siirtolapuutarhamökistä ja nyt elämäntilanne olisi sopiva sellaisen hankkimiseen. Mies ei ole ihan yhtä innoissaan ajatuksesta.
Onko täällä ketään jolla on tai on ollut siirtolapuutarhamökki? Haluaisin tietää omakohtaisia kokemuksia hyvistä ja huonoista puolista.
Kommentit (10)
- naapurit joskus
- pihaa hoidettava säännöllisesti, muuten yhdistys puuttuu asiaan
- hinta
+ yhteisö
+ viljelyvinkit
+ mökistä pääsee kyllä eroon jos haluaa, kauppa käy
+ sato
löytää oman asuinpaikkakunnan siirtolapuutarhayhdistyksen, joillain voi olla varmaan netissäkin myyntipalsta, mutta ihan paikan päällä ilmoitustaululla on yleensä myös myynti-ilmoituksia.
Sehän se on aika iso riski tuossa, että naapuriksi osuukin joku epämiellyttävä ihminen :/
Hinnat tuntuvat olevan aika korkeita, sillä kyseessähän on kaupungin vuokratontti eli huonokuntoisesta mökistä ja kasveista saattaa joutua pulittamaan melkoisen summan rahaa.
Minusta olisi vaan niin ihanaa kasvattaa hieman syötävää "omassa" maassa. Ja lapsille olisi kiva kun olisi joku pihamaa kesällä. Omakotitaloon/rivitaloon en kaipaa asumaan.
t. ap
Hintaa meilläpäin yleisesti 20te.
i]Myykö niitä yksityiset vaiko kaupunki? Kun tuossa meitin lähellä olis kivoja ja sellaisen voisin itsekin hommata ihan tunnelman vuoksi, mutta heräsi mieleeni kysymys, että mistä etsiä? :)
Kiitokset etukäteen.
[/quote]
ihania muistoja sp-yhteisön kesistä!
Sillä paine pitää piha ja viljelykset tosi timmissä kunnossa on kova. Viikkoakaan ei voi vaan olla tekemättä mitään, kun muuten koko paikka rehottaa... ei ihan sopisi minun boheemille luonteelleni ja olenkin ollut kauhuissani, kun äiti on vihjaillut, että minä lunastaisin mökin heiltä jossain vaiheessa. Juuei... mielelläni siellä kesäparatiisissa vierailen kyllä, mutta itse en jaksaisi sitä rumbaa. Yhteisöllisyyden voi kokea plussana tai miinuksena, vanhempani ovat kyllä löytäneet paljon ystäviä sieltä ja jatkuvasti on jotain sosiaalista meneillään. Ihanaa satoa saavat omalta pihalta ja lisäksi piha kukkii alkukaudesta pitkälle syksyyn ihania kukkia.
- naapurit joskus - pihaa hoidettava säännöllisesti, muuten yhdistys puuttuu asiaan - hinta + yhteisö + viljelyvinkit + mökistä pääsee kyllä eroon jos haluaa, kauppa käy + sato
valtaosan aikaa, eli ihan sellainen "pistäydynpä katsomassa, josko porkkanat jo olisivat tulleet" -paikka sp ei kyllä ole. Talkoita on myös paljon, ja eri "lohkot" ovat vuorollaan vastuussa erilaisista tempauksista, kuten juhannusjuhlien järjestämisestä, sadonkorjuujuhlista, avoimista ovista jnejnejne.
Sillä paine pitää piha ja viljelykset tosi timmissä kunnossa on kova. Viikkoakaan ei voi vaan olla tekemättä mitään, kun muuten koko paikka rehottaa... ei ihan sopisi minun boheemille luonteelleni ja olenkin ollut kauhuissani, kun äiti on vihjaillut, että minä lunastaisin mökin heiltä jossain vaiheessa. Juuei... mielelläni siellä kesäparatiisissa vierailen kyllä, mutta itse en jaksaisi sitä rumbaa. Yhteisöllisyyden voi kokea plussana tai miinuksena, vanhempani ovat kyllä löytäneet paljon ystäviä sieltä ja jatkuvasti on jotain sosiaalista meneillään. Ihanaa satoa saavat omalta pihalta ja lisäksi piha kukkii alkukaudesta pitkälle syksyyn ihania kukkia.
- naapurit joskus - pihaa hoidettava säännöllisesti, muuten yhdistys puuttuu asiaan - hinta + yhteisö + viljelyvinkit + mökistä pääsee kyllä eroon jos haluaa, kauppa käy + sato
Siellä on tosi tarkkaan säännelty, miten sitä palstaa on hoidettava. Mikään puu/pensas ei saa olla korkeampi mökkiä. Esim. tontin reunalla olevien pensaitten koko on määrätty, huomautetaan jos pensaan oksat ovat liian pitkät. Talkoisiin on syytä osallistua, eli pitää olla yhteisöllinen. Siirtolapuutarhat ovat julkisia, eli kuka tahansa saa siellä kävellä katselemassa (ei tietenkään tulla tontille).
Ne sopivat joillekin tosi hyvin, mutta eivät kaikille.
Hei
On myös hyväkuntoisia, uudehkoja ja huolella tehtyjä mökkejä. Mökki, jossa on takka ja. Keittiö, ehkä sähkövessakin, ei ole mikään ;30k euron mökki, vaan pitää varauta maksamaan enemmän. Vuokra-aika Helsingissä on kirjattu loppumaan 2026, mutta ainakin Herttoniemellä on jatkoaika tiedossa.
Jostykkää viljellä ja nauttia terveestä eglämästä kaupungin tuntumassa, siirtolapuutarhamökki on hyvä vaihtoehto. Ei naapureitten kanssa tarvitse olla aktiivinen, hyvä käytös riittää.
Myykö niitä yksityiset vaiko kaupunki? Kun tuossa meitin lähellä olis kivoja ja sellaisen voisin itsekin hommata ihan tunnelman vuoksi, mutta heräsi mieleeni kysymys, että mistä etsiä? :)
Kiitokset etukäteen.