Keisarileikkaus on synnytys
Siinähän "synnytetään" lapsi. Alkaako lapsi sitten aikuisena sanoa "Minä olen leikattu ulos vuonna -11")?
Kommentit (24)
Siinähän repeää kaikki paikat ja menee ruman näköiseksi ja joutuu ähkimään tuntikausia kivuissaan. Sektiossa pääsee paljon helpommalla. Sopii ajan kun menee sairaalaan ja naps, lapsi otetaan kohdusta. Helppoa ja yksinkertaista eikä läheskään niin kivuliasta kuin alatiesynnytys. Miehetkin tykkää siitä enemmän. Jos sektiohaavaan tulee arpikudosta, sen saa hiomalla pois.
Siinähän repeää kaikki paikat ja menee ruman näköiseksi ja joutuu ähkimään tuntikausia kivuissaan. Sektiossa pääsee paljon helpommalla. Sopii ajan kun menee sairaalaan ja naps, lapsi otetaan kohdusta. Helppoa ja yksinkertaista eikä läheskään niin kivuliasta kuin alatiesynnytys. Miehetkin tykkää siitä enemmän. Jos sektiohaavaan tulee arpikudosta, sen saa hiomalla pois.
Hyvä vitsi :)
yksi synnytetään alakautta, toinen syntyy sektiolla. Lääkärihän sen vauvan sektiossa leikkaa. Alatiesynnytys minusta helpompi, molemmista kokemusta.
siinähän itsekin sanot että alakautta synnytetään ja sektiolla lapsi syntyy. Toisinsanoen nainen voi olla synnyttämätön vaikka on ollut raskaana ja lapsi on syntynyt.
Kyllä normaalissa kielenkäytössä on IHAN OIKEIN sanoa, että "synnytin sektiolla". On se äidille synnytystapahtuma joka tapauksessa ja vauvalle syntymä, vaikkei vauva lantion välistä tulekaan.
Itse olen aina ajatellut, että äiti joka antaa repiä itsensä auki vauvansa vuoksi on aivan erityinen sankari.
t. alatiesynnyttänyt
äitien tuntemattomat lapset olis syntyneet nenän kautta???!!!!
1 sektiolla. 2 lasta olen aktiivisesti synnyttänyt, en koe että kolmannen lapsen sanan varsinaisessa merkityksessä synnytin, minähän vain makasin leikkauspöydällä ja lapsi leikattiin ulos. Lapseni syntyi sektiolla. Minä en periaatteessa synnyttänyt.
en koskaan sano että olen synnyttänyt lapseni. Toki lapset ovat syntyneet, sehän on selvä. Mutta minä en ole mielestäni koskaan synnyttänyt vaan saanut lapset sektiolla, lapset ovat syntyneet sektiolla/keisarileikkauksella.
Minun mielestä sektio ei ole synnyttämistä, mutta joku toinen saa olla tästä toista mieltä eikä se, että joku muu puhuu sektiosta synnyttämisenä, minua häiritse.
siis gynekologit puhuvat synnyttämisestä sektiolla. Esim. tällä äidillä takana yksi alatie- ja kaksi sektiosynnytystä / huoneen kaksi ikkunapaikalla oleva äiti synnytänyt eilen sektiolla / äiti tulee klo kahdeksan osastolle sektiosynnytystä varten.
Pitää vissiin ottaa töissä puheeksi, että ei saa enää puhua synnytyksestä sektion yhteydessä, kun se on niin palstalla päätetty. Ilmeisesti on iomoitettava näin myös alan oppilaitoksiin, ensimmäisenä lääkikseen.
klö / th
että kuvitellaan yleisesti ajateltavan että sektio olisi jotenkin kelvottomampi tapa tulla maailmaan kuin alatiesynnytys.
Jos mä sanon että syntyä ja synnyttää on kaksi eri asiaa, en tarkoita sillä sitä että toinen olisi toista oikeampi tapa.
siis gynekologit puhuvat synnyttämisestä sektiolla. Esim. tällä äidillä takana yksi alatie- ja kaksi sektiosynnytystä / huoneen kaksi ikkunapaikalla oleva äiti synnytänyt eilen sektiolla / äiti tulee klo kahdeksan osastolle sektiosynnytystä varten.
Pitää vissiin ottaa töissä puheeksi, että ei saa enää puhua synnytyksestä sektion yhteydessä, kun se on niin palstalla päätetty. Ilmeisesti on iomoitettava näin myös alan oppilaitoksiin, ensimmäisenä lääkikseen.
klö / th
Vaikka itse en koe synnyttäneeni lastani, hän syntyi sektiolla, ei tarkoita että koko maailma niin ajattelee.
klö / th
klö / th
Kätilöllä on nyt tainnut mennä pointti vähän ohi...
ei tosiaan pitäisi sekoittaa subjektiiviseen kokemukseen. Minusta on järkevää, että terveydenhuollossa ammattilaiset käyttävät yhtenäistä sanastoa ja sektiota väheksymättä puhuvat synnyttämisestä.
Oon itse todella tyytyväinen synnytystapaani eli sektioon koska se tapahtui omasta halustani. Siksi minusta on luonnollista tehdä ero alatiesynnytyksen ja sektion välille. Mutta varmasti aika usein sektio saattaa olla äidille kipeä asia, aiheuttaa epäonnistumisen tunnetta jne. jolloin on tärkeää, että vähintään synnytyslaitoksella käytetään kieltä, jolla ei "käännetä puukkoa äidin haavassa".
Nämä muuta väittävät av-mammat ovat niin tyhmiä, etteivät he ymmärrä mitään. Heiltä on mennyt elämässä hieman useampikin pointti ohi :D
av-mamma ei tunne synnyttäneensä, niin lääkärit tuskin muuttavat käsitystään synnytyksestä heidän mielipiteensä perusteella...
Toisinsanoen nainen voi olla synnyttämätön vaikka on ollut raskaana ja lapsi on syntynyt.
Kyllä ainakin mun papereissa lukee, että synnytyksiä yksi, synnytystapa sektio ja siis yksi lapsi. Miehetkö täällä kommentoi? :-DDD
Mulle sanoi ihana kätilö että synnytys se sektiollakin on.
av-mamma ei tunne synnyttäneensä, niin lääkärit tuskin muuttavat käsitystään synnytyksestä heidän mielipiteensä perusteella...
Ei keisarinleikkauksia tiettävästi muusta syystä tehdä.
Onko täällä jotkut teinimammojen kokoontumisajot, joiden ainoa elämän saavutus on SYNNYTYS? Ensinnäkin, lapsi synnytetään kyllä ponnistamalla hänet ulos, mutta miten synnytys etenee jne synnytyksen kulkuun ei paljoa voi edes itse vaikuttaa, eivätkä nämä tekijät ole äidin ansiota mitenkään tai äidin syytä, että sektioon joudutaan.
Sektio on synnytys toisella synnytystavalla. Sektiokertomus on synnytyskertomus, synnytyksen kesto merkataan sektiossakin, gynekologit pitävät sektiota synnytyksenä, mutta lapselliset hormonihuuruisessa maailmaankuvassaan omnipotentit av-mammat eivät. Kasvakaa aikuiseksi!
Minusta ne, jotka ajattelevat toisin tässä asiassa paljastavat todellisen oman tyhmyytensä ja todennäköisesti edustavat alempaa sosiaaliluokkaa tai ovat nuoria tai muuten vain todella kokemattomia epäkypsiä ihmisiä.