Joku kirjoitti toisella palstalla näin. Mitä tuummaatte? Itse olen täysin samaa mieltä.
Hei !
Maksan tyttäreni lähes kaikki kulut kun opiskeluhalua riittää.
Se on palkinto opiskelusta hyvään ammattiin. En halua, että yliopiston jälkeen hänellä on suuret opintolainat niskassa.
Nyt hänen ei tarvitse stressata eurojen kanssa vaan pystyy keskittymään täysipainoisesti opiskeluun. Se on aikamoinen etu.
En usko tyttäreni tästä avusta kieroutuvan tai olevan tietämätön elämän tosiasioista. Päinvastoin, hän on hyvin kiitollinen ja opiskelee ahkerasti.
Äitinä haluan, ettei opintolainat rasita kun hän valmistuu ammattiinsa vaan haluan hänen aloittavan työelämän velattomana. Silloin hänen on huomattavasti helpompi rakentaa tulevaisuutta.
Näin tekivät minun omat vanhempani ja olen ollut siitä ikuisesti kiitollinen. Saman haluan tehdä omalle lapselleni.
Miksi pitäisi tehdä oman lapsen polku kiviseksi ??? Olemmehan sentään lapsiemme vanhempia. Kyllä lapset oppivat asioita muutenkin kuin kantapään kautta.
Äiti ja isä
Kommentit (11)
Meillä lapsia on 5 ja varmasti yritämme auttaa myös taloudellisesti, kun lähtevät opiskelemaan, mutta joutunevat ottamaan myös opintolainaa ja nauttimaan opintotukea.
Minusta on hienoa, että Suomessa kaikilla on mahdollisuus opiskella eikä se ole kiinni vanhempien varallisuudesta.
Tuossa vaiheessa sitä tukea just tarvii.
Kunhan muistaa vaan hoitaa homman niin, että lapsi oppii myös arvostamaan tuota ja myös arvostamaan itse hankittua ja ansaittuja asioita. Ettei tuudittaudu siihen, että elämässä saakin kaiken helpolla. Voi tulla ikäviä ylläreitä myöhemmässä elämässä.
Omat vanhempani olivat aikoinaan sitä mieltä, ettei lapsia tule auttaa millään tavoin. Outoa!
minne se lapsi töihin pääsee valmistuttua, jos ei ole minkäänlaista työkokemusta, jos ei päivääkään ole tarvinnut töitä elantonsa eteen tehdä...autatteko lasta sittenkin työttömänä aikuisena...järki käteen hei!
t. joka itse ottanut opintolainaa ja tehnyt pirusti töitä oman itsensä eteen ja vanhemmilleni olen todella kiitollinen kaikesta mitä olen saanut(ja se ei ole rahaa) auttaneet lähinnä astumaan aikuisten maailmaan ja selviämään itse!
Meillä lapsia on 5 ja varmasti yritämme auttaa myös taloudellisesti, kun lähtevät opiskelemaan, mutta joutunevat ottamaan myös opintolainaa ja nauttimaan opintotukea. Minusta on hienoa, että Suomessa kaikilla on mahdollisuus opiskella eikä se ole kiinni vanhempien varallisuudesta.
..pitäisi vääntää viittä mukeloa.
Lapset vielä ala-asteella, mutta varmasti autamme heitä opiskeluissaan. Vielä emme tiedä kuinka paljon pystymme auttamaan rahallissesti, mutta sen takia olemme jokaiselle lapselle aukaisseet säästörahaston mihin laitamme joka kuukausi rahaa. Uskoisin, että pystymme heitä auttamaan hyvinkin paljon. Onhan lainat jo maksettu pois kun he aloittavat opiskelut muualla kuin peruskoulussa.
Ja olen niin onnellinen, että meillä on 5 lasta, eikä 1 mukelo ;)
Minua vanhemmat auttoivat paljon kun opiskelin. Ei toki mitenkään leveää elämää, mutta niin että en tarvinnut lainaa eikä tarvinnut käydä töissä kuin kesäisin. Olin ja olen kiitollinen tuosta avusta. Olin myös silloin ja olen edelleen tarkka rahasta, en elänyt illuusiossa että raha tipahtaa taivaasta sinne tilille.
Jos lapsillani opiskeluhaluja riittää, heitäkin autetaan yhtä paljon.
eikä meitä rahallisesti kovin paljon opinnoissa autettu. Jokainen on kuitenkin opiskellut hyvän ammatin ja selvinnyt hyvin työelämään. Itsellänikin on pitkän koulutuksen vaativa ammatti. En kuitenkaan tarvinnut opintolainaa. Kesätöissä olin. Omia lapsia varmaan mahdollisuuksien mukaan autetaan. En kuitenkaan ajattele, että elämä olisi kivinen ilman vanhempien suurta rahallista apua.
töitä ei löydy. Pankki irtisanoo ja kela takaajana maksaa. Sitten teet kelalle maksusuunnitelman ja maksat 20€/kk takaisin.
t. työtön, jolla vielä 8000€ opintolainaa maksamatta, eikä huoleta yhtään.
kesätöissä ei tarvinnut rahan takia käydä. Olin kuitenkin ulkomailla vapaaehtoistöissä monena kesänä, ja sain arvokasta kieli- ja työkokemusta. Maisteriksi valmistuin neljässä vuodessa, ja sain heti koulutusta vastaavaa työtä. Olen saanut monta lasta, ja työttömänä ei ole tarvinnut olla. Itse en vielä ole keksinyt tilanteessani mitään negatiivista, ja samoin aiomme tukea omia lapsiamme kun se on ajankohtaista.
Hei !
Maksan tyttäreni lähes kaikki kulut kun opiskeluhalua riittää.
Se on palkinto opiskelusta hyvään ammattiin. En halua, että yliopiston jälkeen hänellä on suuret opintolainat niskassa.
Nyt hänen ei tarvitse stressata eurojen kanssa vaan pystyy keskittymään täysipainoisesti opiskeluun. Se on aikamoinen etu.
En usko tyttäreni tästä avusta kieroutuvan tai olevan tietämätön elämän tosiasioista. Päinvastoin, hän on hyvin kiitollinen ja opiskelee ahkerasti.
Äitinä haluan, ettei opintolainat rasita kun hän valmistuu ammattiinsa vaan haluan hänen aloittavan työelämän velattomana. Silloin hänen on huomattavasti helpompi rakentaa tulevaisuutta.
Näin tekivät minun omat vanhempani ja olen ollut siitä ikuisesti kiitollinen. Saman haluan tehdä omalle lapselleni.
Miksi pitäisi tehdä oman lapsen polku kiviseksi ??? Olemmehan sentään lapsiemme vanhempia. Kyllä lapset oppivat asioita muutenkin kuin kantapään kautta.
Äiti ja isä
Tottakai lapset ovat kohdanneet pettymyksiä elämänsä aikana jne. mutta haluttiin miehen kanssa että heillä pitää olla mahdollisuus hoitaa opinnot rauhassa ja me hoidetaan kaikki kustannukset. Esikoinen aloittaakin oikiksessa syksyllä ja maksamme hänen elämisensä ja vastaavat kulut mutta se toki edellyttää että opinnot sujuvat.
Hyvä kirjoitus poimittu!
asuin kotona opiskelun ajan eikä tarvinnut maksaa mitään. En edes käynyt kesätöissä.