Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisi ehkä päivystyksessä käväistä, mut aamuun jää... lapset nukkuu ja olen yksin kotona.

Vierailija
28.07.2011 |

Tässä sitä tietsikan kans kulutan aikaa...

Oivoi, kaulalla tulehdus ja kävin tiistaina tämän vaivan takia jo terveyskeskuksessakin. Tänään sain kuulla puhelimitse, ettei ole streptokokkia, eikä mononukleoosia. No, kai tässä jaksaa odotella aamua, että soittaa tuolle terkkarilääkärille jatkohoidosta. Tarkoitus just olikin, et soitan jos ei helpota.

Kaula on turvoksissa näkyvästi, leukaan sattuu, vihloo korvankin tienoolle (ei ole korvatulehdus vaan säteilee tästä kaulalta), nieleminen sattuu ja nielu punoittaa, ja kaikki tämä toispuoleisesti. Vain tuo vasenpuoli kaulasta on kipeä. Tätä on jo ollut viikon ja turvotus on koko ajan lisääntynyt. Ei ole vielä kovin haitannut puhetta, eikä ole minkään sortin flunssaa siis meneillään. Paljon on pitänyt särkylääkkeitä napsia jo useamman päivän, sykkivä, kuumottava kova kipu. Lääkkeet kun ei kovin kauaa vaikuta. Turvotus vaan täs on lisinyt ja sit jonkun verran on hankaloitunut pään kääntäminen. Huoh... ei tässä nukkumaankaan tahdo mennä. Tahdon seurata, josko tuon kurkunpään lähellä turvotus lisääntyy. Hereillä nyt voi kurkata peililläkin välillä nieluun. Lämpöä siis ollut jo viikon, ei kuumetta, nyt on ihan vähän vaan, mut oon 8 tunnin aikana sen verran särkylääkettä, et laski pois.

Joku kohta kysyy, miks oon yksin. No mies on työn takia eri paikkakunnalla ja toiset isovanhemmat asuu tosi kaukana ja toiset on reissussa asuntovaunulla. Yöllä nyt en heti viitsi ketään tuttujakaan herättää. Aamulla nyt varmaan pakko. Iltapäivällä kun juttelin sen lääkärin kanssa puhelimitse, olin vielä aivan varma, et kyllähän täs huomiseen jaksaa. No, ei tuo hengittäminen yhtään vaikeutunut ole tällä hetkellä, et todennäköisesti jaksaakin aamuun, eikä mitään ongelmia ole. Ikävä vaiva silti, jännittää just, et ei kait tuosta kurkusta turpoa. Juu ja tää lääkkeistä huolimatta oleva kipu...

Anteeksi vuodatus. Huolipulputusta ja pysynpähän hereillä.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nieleminen ei silloin vielä sattunut näin paljon, eikä nielu punoittanut kuin vähän (toisella puolella nielua siis vain kaikki vaivat). Turvotuskin on nyt näkyvästi isompi. Silloin käynnillä lääkäri kurkkasi korvat ja tutki kaiulla poskiontelot, kaikki oli ihan terveet. Pikacrp oli 25, että ei sekään kovin iso.

Vierailija
2/7 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitat 112, jos hätä tulee, eikö? Kohtahan se aamukin on jo, niin menet sitten heti aamulla käymään lääkärillä. Jaksuja!

Mee suihuun, jos pystyt. Vesi rauhoittaa..

Mitä lääkkeitä olet ottanut ja mitä sulla on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nielurisan paha tulehdus? Käythän heti aamusta lääkärillä, ja et hoitajalle, vaan lääkärille. Jos turvotus lisää, älä empi mennä mytkin yöpäivystykseen, älä odota jos tulee hengitysvaikeuksia. Ja älä huoli, kyllä se paranee.

Vierailija
4/7 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla varuillaan tuollaisten oireiden kanssa. Voi kehittyä abskessi eli märkäpesäke joka ahtauttaa nielua ja vaikeuttaa hengitystä.

Vierailija
5/7 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seikkailin interwebissä ja palasin.

Siksi en uskallakaan mennä nukkumaan, kun tahdon nyt pysyä varmana, et ei turpoa hengitystie. Olen illanvirkku, joten vielä ei edes väsytä. Eipä tämä olo tästä helpottanut ole, tosin ei ole pahentunutkaan. Lapset nukkuu, kaksi on alle kouluikäistä ja vanhin jo koulussa. En jätä niitä yksin tänne, ellei tilanne mene vakavaksi. Vanhimmalla on kyllä kännykkä ja hänelle nukkumaan mennessä olen lähiaikoina sanonut, että jos kurkkuturpoaa, äidin on lähdettävä käymäänä päivystyksessä ja herättäisin hänet kyllä ensin, että tietää.

Joku kyseli lääkkeistä, Aamupäivällä noin 10 otin 600 ibuprofeenin, iltapäivällä noin puoli kuusi otin saman verran ja ilta kymmeneltä oli jo kova kipu ja pengoin parasetamolia, mutta ei löytynyt, löytyi omia panacodeja, jotka jonkun hammasjutun takia mulla, otin yhden sellaisen ja tuossa yhden maissa tai puoli kahden maissa otin taas sen 600 mg ibuprofeenin... Anteeksi tässä tekstipätkässä ei ole kovin oikeita lauseta ole, yhtä pötköä vain. Nyt on jo kipeä olo, mutta odotellaan. En noita kipulääkkeitä nyt enempää tahdo ottaa, vaikka kipeää kävisi. Turrutan mieleni nettikeskusteluilla... ;) Tässä se aika toiseksi vain vilahtaa! Kyllä tämä tästä, ei tämä valvominen mulle ole se hankala juttu.

Tuota nielupaisetta vähän oon googlaillut, et voihan se olla, et semmoinen on kehittymässä. Ei kuitenkaan näy mitään sellaista kun nieluun katsoo peilillä vielä. Sit voi vaan olla joku virustulehdus jossain rauhasissa ja tästä se vaan rauhottuu, kun aikaa laittaa. En oo mikään suuren innokas päivystykseen menijä. En oo varmaan kuin lapsena viimeksi käynyt. Omia lapsia kyllä on joskus viikonloppuisin tarvinnut käyttää ja joskus muulloinkin. Rupatellakseni täs vaan näitä laitan. Kilometri tekstiä...

Vierailija
6/7 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis on niin tylsää, niin laitan tätä tekstiä ihan vaan siksi.

Muistelen täs minkä asioiden takia sitä on päivystyksessä tarvinnut lapsia käyttää. Kerran on tarvinnut teippauttaa pikku haava nuorimmalta. Kaatui vauvana yhtä huonekalukulmaa päin. Siististi parantui, ei mitään jälkeä enää.

Keskimmäinen laittoi kerran herneen nenään tai korvaan... kun en nyt millään muista kumpaan. Tämä hoitui ihan vaan hoitajan pinseteillä pois.

Korvatulehduksia on käytetty näytillä kaikilla. Näitä ei ole käytetty yöllä, vaan esim. viikonloppuna päivisin. Toki osa on ollut viikolla, ja sitten ihan tk:ssa vaan. Yöllä on vaan annettu suppona parasetamolia ja aamulla sitten.

Joitain pissatulehduksia on tarvinnut käyttää päivystyksessä, ehkä kaksi on alkanut viikonloppuna tai ilta-aikaan. Osa näistäkin aina ihan päiväaikaan tk:n kautta. Yksi lapsista on sairastanut niitä joitakin, toiset ei yhtään.

Vanhin tais muuten kanssa saada jonkun haavan rymypäänä, joka tietysti sattui ilta-aikaan ja tikattiin päivystyksessä. Tämä oli ihan hullu juttu, lapsi juoksi kodinhoitohuoneeseen ja liukastui klinkkerillä ja kaatui päin ulkooven lasia. Sisin lasi meni rikki ja käsivarteen tuli haava. Ei suuren suuri,eikä muita haavoja tullut. Just, tuli lisäpontta äidin varoittelulle, ettei laatoilla juosta!

Vierailija
7/7 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinun olosi! Voimia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi