Olen huomannut että työttömät ja köyhät on hyviä selittämään!
Miksi on työtön, löytyy satoja syitä. Aina syytetään muita mutta itse ei oteta vastuuta.
Samoin köyhillä on satoja syitä miksi on köyhiä, mutta sekään ei ole oma syy.
Miksi ei voisi sanoa mikä on oikea syy ja uskon että köyhyyteen että työttömyyteen on myös omia syitä.
Tälläkin palstalla on kumpiakin selittäjiä.
Kommentit (51)
Minulla on korkeakoulututkinto yleispätevältä alalta. Työkokemusta on 17-vuotiaasta lähtien.
Silti työllistyn maksimissaan 4 kuukaudeksi kerrallaan ja välissä lähes aina työttömyysjakso.
Missä vika?
Sama täällä. Onneksi sen verran olen onnistunut saamaan töitä, että jonkunlaista ansiosidonnaista saan. Tosin koulutukseen nähden vaatimatonta.
Mullakin on kaksi tutkintoa, tuoreempi niistä yliopistosta.
Mutta olen tietoinen siitä, että ihan yhtä hyvin voin menettää tämän. Elämä on arvaamatonta.
Tietenkin toivon, että voisin aina elää taloudellisesti turvattua elämää ja omata vahvan, terveen kehon.
Tsemppiä kaikille tämän ketjun "selittelijöille" :)
Ja pointsit niille, jotka ovat onnistuneet järjestämään elämänsä niin, ettei siihen sairastelut, työttömyys tai kuolema vaikuta!
te jotka haluatte palkkaakin työstänne.. ainahan voi opiskella itseään pidemmälle? Tai juuriniinkuin joku sanoikin, töihin vain suhteita kehittämään. Tai ettei mene sinne duuniin asenteella 'paska duuni, paska palkka' niin voi ylentyminenkin olla mahdollista.
+ suomessa ei voi riisipalkalla pitää ihmistä töissä. Työssä ansaitsee aina paremmin kuin kotona maatessa, vaikka olisikin 'vain' satanen enemmän kuussa niin silti. Siitä palkasta kumminkin maksat verot +kerrytät itselleni eläkettä.
Oi että itseäni vitutti kun opiskelujeni ohella (n. 40h viikko) tein töitä 30-40h per viikko ja sitten tuli veronpalautuskirje kotiin, jossa ilmoitettiin että saan päälle 400euroa veronpalautusta. Mainitsin tästä ystävälleni joka on siis samanajan ollut kotona lapsen kanssa, päivääkään töissä olleena, ja ilmoitti että hän saa veronpalautusta 350euroa!! miten voi olla että hän elää valtionrahalla, minunkin maksamilla verorahoilla, ja hän saa niistä vielä palautusta melkein saman summan kuin minä? kyllä, tässä vaiheessa olin ja olen edelleenkin katkera.
mutta niin. selitelkääpä vain, ihan turhaan. lapsi on hyvätekosyy, se on käynyt jo selväksi. mutta ne lapsetkin kasvaa joskus.
En vihaa ketään työtöntä jonka tiedän hakevan töitä kokoajan, joka ei valitse töitään 'no kun siinä on niin paska palkka ja apua!1 se on nii rankkaakin' perusteella, joka on pitkäaikaisesti sairas ja työkyvytön. Vihaan niitä jotka tekevät oman valintansa peruskoulunjälkeen jäädä ns. välivuodelle ja sille tielle jääneeksi. Vihaan niitä jotka sanovat että 'koulu kun ei oo mua varten mutta ilman koulutusta on vaikea saada töitä' ???!?!?!?
Kyllä minun mielestäni työstä kuin työstä jota tekee noin 40h viikossa pitää maksaa niin paljon että sillä pystyy elämään, kohtuu kunnollista elämää ja ainakin yhden lapsen elättämään ilman sossun tukia.
Minusta on naurettavaa sanoa että kouluttautukaa enemmän että saatte parempaa palkkaa, mielestäni ainakin minä olen tarpeeksi kouluttautunut, yo-tutkinnon jälkeen olen opiskellut 6vuotta, en tosin korkeakoulussa. Mutta mitä tehdään tässä yhteiskunnassa haetaan ulkomailta orjatyövoimaa muutamalla eurolla vielä polkemaan meidän tavallisten duunareiden elintasoa.
Kyllä minun mielestäni työstä kuin työstä jota tekee noin 40h viikossa pitää maksaa niin paljon että sillä pystyy elämään, kohtuu kunnollista elämää ja ainakin yhden lapsen elättämään ilman sossun tukia.
Minusta on naurettavaa sanoa että kouluttautukaa enemmän että saatte parempaa palkkaa, mielestäni ainakin minä olen tarpeeksi kouluttautunut, yo-tutkinnon jälkeen olen opiskellut 6vuotta, en tosin korkeakoulussa. Mutta mitä tehdään tässä yhteiskunnassa haetaan ulkomailta orjatyövoimaa muutamalla eurolla vielä polkemaan meidän tavallisten duunareiden elintasoa.
hankkimaan ruokaa ja vaatetta ja katon perheellesi pään päälle (vuokra tai oma) niin sehän on siinä sitten. Mitään muuta ei tarvita eikä tuilla tule kustantaa mitään muuta. Orjatyövoimasta sulla ei taida olla minkäänlaista käsitystä, orjahan ei nimittäin saa minkäänlaista palkkaa...
kai tämän ketjun perusteella kiilottaa sädekehääni ja kehua itseäni kuinka olen ponnistanut surkeista oloista menestykseen.
Kotiympäristössäni oli yksi alkoholisti ja loput skitsofrenikkoja tai muuten epätasapainoisia mielenterveysongelmaisia. Ei ollut paljon rahaa. Työtä ja vastuuta riitti kyllä jo lapsellekin. Tukiverkkoja ei mitään.
Nyt olen suorittanut yliopistotutkinnon, talo pitkälle maksettu, mukava perhe ja muutenkin kaikki tosi hienosti.
Mutta kyllä siinä olisi voinut käydä aivan toisinkin minun kohdallani. Jos joku tekijä omassa persoonassani auttoi minua eteenpäin, niin oli monta sellaista mutkaa matkalla, jotka olisivat voineet murtaa minut lopullisesti.
Teille, vaikeuksien mitätöijille; ette ymmärrä ihmisyydestä mitään. Siksi olette aika arvottomia itsekin.
Miksi on työtön, löytyy satoja syitä. Aina syytetään muita mutta itse ei oteta vastuuta. Samoin köyhillä on satoja syitä miksi on köyhiä, mutta sekään ei ole oma syy. Miksi ei voisi sanoa mikä on oikea syy ja uskon että köyhyyteen että työttömyyteen on myös omia syitä. Tälläkin palstalla on kumpiakin selittäjiä.
Hanki ihan ikioma elämä ja huolehdi omista asioistasi. Jätä muut rauhaan äläkä kysele muilta ihmisiltä heidän yksityisiä asioitaan !
Minulla on korkeakoulututkinto yleispätevältä alalta. Työkokemusta on 17-vuotiaasta lähtien.
Silti työllistyn maksimissaan 4 kuukaudeksi kerrallaan ja välissä lähes aina työttömyysjakso.
Missä vika?
Näin on. Meitä on paljon myös korkeakoulutettuja, jotka saatamme olla todellisia väliinputoajia: ollaan pätkätöissä tai sitten meitä ei palkata mihin koulutusta vastaavaan tai vastaamattomaan tehtävään. Monesti ajatellut, että duunarina olisi ollut helpompaa.
ja tämäkin töissä Meripäivien takia. Miehen isä päivystää puhelimen kanssa jos tulee mulla sairaalaan lähtö. Taksin saantiin kun ei voi luottaa.
Kyllä minun mielestäni työstä kuin työstä jota tekee noin 40h viikossa pitää maksaa niin paljon että sillä pystyy elämään, kohtuu kunnollista elämää ja ainakin yhden lapsen elättämään ilman sossun tukia. Minusta on naurettavaa sanoa että kouluttautukaa enemmän että saatte parempaa palkkaa, mielestäni ainakin minä olen tarpeeksi kouluttautunut, yo-tutkinnon jälkeen olen opiskellut 6vuotta, en tosin korkeakoulussa. Mutta mitä tehdään tässä yhteiskunnassa haetaan ulkomailta orjatyövoimaa muutamalla eurolla vielä polkemaan meidän tavallisten duunareiden elintasoa.
en tiedä mihin sinä olet kouluttautunut, mutta jokaikinen jonka minä tiedän opiskelleen pitkälle, elää tällä hetkellä _ainakin_ hyvätuloisena. Myös ne yh:t. On myös heitä kouluttautuneita pitkälle, joille ei löydy oman alansa töitä ja sen takia joutuvat huonompipalkkaiseen duuniin, mutta tässä en sanoisi opiskelun olevan syypää, vaan itse valitsemansa alan. Tiedän myös muutaman jotka ovat menneet huonopalkkaiseen työhön ilman mitään koulutusta, jääneet sinne ja kappas, tällä hetkellä yksi omistaa sen firman jossa aloitti 15vuotiaana duunin, ja toinen on oman osastonsa johtaja. Kaikille ei suoda tälläisiä mahdollisuuksia, mutta että ei se ns. paskaduunikaan aina huonovalinta ole. parempi kumminkin kuin kotiin jääminen.
Ja totta, Suomeen otetaan kokoajan yhä enemmän ulkomaalaisia duunareita, mutta useimmiten he ovatkin juuri näissä ns. paskaduuneissa. Mitä eivät nämä työttömät loiset suostu tekemään, tai sitten pyytävät ihan projektipäällikön luokkaista palkkaa. Ja ehkä suomalaisten asennekin on syy näihin ulkomaalaisiin työntekijöihin, kaikki ketkä minä olen nähnyt/työskennellyt heidän kanssaan ovat työnsä tehneet hyvin, ei ikinä valita palkasta + duunin määrästä, helposti jäävät ylitöihin vain kysymällä mitä suurin osa suomalaisista ei jää
Se on yleispätevä mihin ammattiin vaan, osaa mitä vaan ja jaksaa mitä vaan. Mutta ei viitsi tehdään mitään "nälkäpalkalla". Nälkäpalkka on suomalaisen työttömän mielestä kaikki alle 5000 euron kk (vaikka työttömällä ei edes peruskoulun päättötodistusta olisi). Koska joku muu jossakin muualla saa jostain työstä sen 5000 euroa kk niin tottahan suomalaisenkin työttömän on saatava. Nih!
Sitten ihmetellään, miksi ilkeä kapitalistityönantaja ottaa sen puolalaisen sähkömiehen hommiin sillä tes:n mukaisella 2500 eurolla, joka ei suomalaiselle kelvannut.
Ja näitä tarinoita riittää!
ja siihen miksi olen köyhä= en hae töitä ja olen työttömänä. Siinä sulle yksi selitys lisää.
ja siihen miksi olen köyhä= en hae töitä ja olen työttömänä. Siinä sulle yksi selitys lisää.
Pitäiskö munkin selitellä jotakin? Ja saan kyllä asumistukea 150 euroa, elatustukea 137 euroa ja lapsilisän yh-korotusta 49 euroa.
ja mä olen huomennut että joitain työssä käyviä ärsyttää työttömät suunnattomasti. Epäilen kateutta.
että elämässä voi kaikkeen vaikuttaa. Jos olisit elänyt toisin jne, et olisi köyhä, sairas, vammainen tms. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että elämässä on myös paljon asioita, joihin ei voi vaikuttaa itse? Esim. sairaudet, vammaisuus, onnettomuudet...
että elämässä voi kaikkeen vaikuttaa. Jos olisit elänyt toisin jne, et olisi köyhä, sairas, vammainen tms. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että elämässä on myös paljon asioita, joihin ei voi vaikuttaa itse? Esim. sairaudet, vammaisuus, onnettomuudet...