Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ultra alakautta?

Vierailija
27.07.2011 |

Miksi se sieltä tehdään? Ihan välttämättäkö?

Edellinen raskauteni oli eri maassa, ja alapäähän kurkistettiin ekaa kertaa vasta viikolla 39, kun luulin hiivan aiheuttaman runsaan vuodon olevan lapsiveden tihkumista...

Ei sillä, etten antaisi alapäätäni katsoa - en vain tajua tarvetta.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei tehty kertaakaan koko raskausaikana, josta 7 ekaa kuukautta Suomessa, vaikka raskauteen liittyi jos joninlaisia ongelmia.

Kaksi kertaa olen ollut raskaana ja kolmessa maassa asunut raskaana ollessa ja yhtään sisätutkimusta ei ole tehty, jos ei toisen raskauden lopulla otettua streptokokkinäytettä ja alakautta tehtyjä ultria lasketa sisätutkimuksiksi.

Vierailija
22/44 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se että koitetaan kohdunsuuta. Kaiken muunhan näkee ultrassa. Ja jos ei ole syytä epäillä että on liian aikaisin auki, ei ronkkia tarvi.

Miksi se sitten tehdään jokaisella käynnillä? Siis alussakin? Vai ymmärsinkö väärin?

Olen hoikka - voisinkohan pyytää, että kokeilevat ensin vatsan päältä..?

ap

tehdään neuvolaLÄÄKÄRIkäynneillä, ei terkan vastaanotolla. Neuvolalääkärin vast.ottoja mahtuu raskauteen muutama.

Tuolla alakautta tehtävällä ultralla ei ole mitään tekemistä painon kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei tehty kertaakaan koko raskausaikana, josta 7 ekaa kuukautta Suomessa, vaikka raskauteen liittyi jos joninlaisia ongelmia.

Kaksi kertaa olen ollut raskaana ja kolmessa maassa asunut raskaana ollessa ja yhtään sisätutkimusta ei ole tehty, jos ei toisen raskauden lopulla otettua streptokokkinäytettä ja alakautta tehtyjä ultria lasketa sisätutkimuksiksi.

Missä päin nla-lääkäri ei tee sisätutkimuksia? Mitä siellä lääkärin vastaanotolla sitten tehdään?

Vierailija
24/44 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuraskaudessa tehdään sisätutkimus mahdollisten

tulehdusten poissulkemiseksi, keski- ja loppuraskaudessa kohdunsuun tilanteen selvittämiseksi.

Ja jos nyt munaa olet saanut niin kyllä kai nyt ultra-anturinkin kestät =D =D

Ja lääkärin vo on yleensä 3 x raskauden aikana

Vierailija
25/44 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin nla-lääkäri ei tee sisätutkimuksia? Mitä siellä lääkärin vastaanotolla sitten tehdään?

Vierailija
26/44 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä

Ainakin monelle ystävälleni on tehty sisätutkimus aina neuvolalääkärin vastaanotolla - tiedän tämän, koska kyselin alluraskaudesta siitä, mitä neuvolassa tapahtuu.

Mutta mitä siellä neuvolalääkärin vastaanotolla sitten tehdään, miten se eroaa terkkarin vast.otosta?

Vierailija
27/44 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua on ultrattu aina noin rv5 lähtien, joten tietysti ultraus on tehty alakautta

Vierailija
28/44 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua on ultrattu aina noin rv5 lähtien, joten tietysti ultraus on tehty alakautta

neuvolassa ultra tehdään vatsan päältä, ihan ekallakin neuvolakäynnillä, mutta se ultra on siis semmoinen epätarkka vanhanaikainen malli. Sairaalan ultra on sitten eri: np-ultra tehdään alakautta, rakenneultra vatsan päältä (mutta istukkaa katsotaan tarvittaessa alakautta, kuten mulla on tehty, ja tehdään taas ens viikolla).

Vierailija
29/44 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyse on minulle ekasta ultrasta Suomessa. Varmaan ne tässä myös voivat tarkistaa ajoitusta, mutta siis niskapoimu- yms jutut kai tässä on fokuksessa.

ap

Vierailija
30/44 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kauhea juttu sitten?

Vierailija
31/44 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viesteistä oli kyllä kirjoitettu provosoivasti, mutta itse asiassa mullekin ultraava kätilö sanoi, että "yleensä kyllä pystytään ultraus tekemään ihan vatsan päältä, jollei äiti ole kovin lihava".

Voi kyllä olla, että joissain sairaaloissa ei edes yritetä ultrata vatsan päältä, vaan automaattisesti alakautta. Joissain kaupungeissa saattaa myös päästä ultraan aikaisemmin kuin toisissa (mulla oli jo viikot 13-14+)...

Yleensä tehdään alakautta, koska äideillä liikaa läskiä

No hah hah! Kyllä kaikille tutuilleni on tehty np-ultra alakautta, eikä nyt tule mieleen yhtään lihavaa ihmistä, jonka kanssa olisin asiasta keskustellut.

Vierailija
32/44 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viesteistä oli kyllä kirjoitettu provosoivasti, mutta itse asiassa mullekin ultraava kätilö sanoi, että "yleensä kyllä pystytään ultraus tekemään ihan vatsan päältä, jollei äiti ole kovin lihava".

Voi kyllä olla, että joissain sairaaloissa ei edes yritetä ultrata vatsan päältä, vaan automaattisesti alakautta. Joissain kaupungeissa saattaa myös päästä ultraan aikaisemmin kuin toisissa (mulla oli jo viikot 13-14+)...

No hah hah! Kyllä kaikille tutuilleni on tehty np-ultra alakautta, eikä nyt tule mieleen yhtään lihavaa ihmistä, jonka kanssa olisin asiasta keskustellut.

se on niin, että np-ultra tehdään alakautta ja rakenneultra vatsan päältä, ei siinä ole mitään sellaista, ettei edes yritetä tehdä vatsan päältä...

Vierailija
33/44 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietin hygieenisyyttä :). Onneksi neuvolan terveydenhoitaja vakuutti, että anturin päälle laitetaan kondomi. Ultraus kyllä sitten tehtiin kuitenkin vatsan päältä.

Miksi se alakautta tehtävä ultra onniin kauhea juttu sitten?

Vierailija
34/44 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei edes tunnu missään.

Vierailija
35/44 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo ekassa viestissäni totesin, en vain tajua tarvetta. Ja onhan se vaivalloisempaa kun noistaa paidanhelmaa..

Silti tuo sisätutkimus lääkärinkäynnillä on vähän kurja, jos minun on otettava taapero sinne mukaan.

ap

Vierailija
36/44 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ei edes yritetä yläkautta, vaan tehdään automaattisesti alakautta" nimenomaan sitä, että joissain sairaaloissa ultra tehdään yleensä alakautta.

Sori, jos kirjoitin epäselvästi. Mulla on kokemusta vasta yhdestä lapsesta ja kaikki ultraukset tehtiin jostain syystä yläkautta.

No mutta yleensä se on niin, että np-ultra tehdään alakautta ja rakenneultra vatsan päältä, ei siinä ole mitään sellaista, ettei edes yritetä tehdä vatsan päältä...

Vierailija
37/44 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin mietin hygieenisyyttä :). Onneksi neuvolan terveydenhoitaja vakuutti, että anturin päälle laitetaan kondomi. Ultraus kyllä sitten tehtiin kuitenkin vatsan päältä.

Miksi se alakautta tehtävä ultra onniin kauhea juttu sitten?

pystynyt luottamaan siihen, että terveydenhuollon ammattilaiset ovat tietoisia siitä, millaisia hygieniavarotoimia pitää noudattaa.

Vierailija
38/44 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo ekassa viestissäni totesin, en vain tajua tarvetta. Ja onhan se vaivalloisempaa kun noistaa paidanhelmaa..

Silti tuo sisätutkimus lääkärinkäynnillä on vähän kurja, jos minun on otettava taapero sinne mukaan.

ap

Voihan sen jättää väliinkin.

Vierailija
39/44 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanoin, annan sörkkiä vaikken tajuakaan välttämättömyyttä.

Tuntuu olevan isoja eroja käytänteissä eri maiden - ja kaupunkienkin - välillä. Hassua, että loppuraskauden vietän kolmannessa maassa ja saan taas opetella uuden käytännöt...

ap

Vierailija
40/44 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja mita halutaan nahda. Kohdun kaulan mm.nakee paremmin sisaultralla. Ei satu, ei ne tyonna sita syvaan ja littavat kondomin ja liukatetta. Mulle tehty usein, asun ulkomailla. Mutta voi olla, etta et voi ottaa lasta ihan viereesi, kannattaa kysya etukateen. Mun laakari aina siina vaiheessa heittaa mieheni ulos, vaikka mies on nahnyt toimenpiteen lapsettomuushoitojen aikana useita kertoja, kyllakin eri maassa ja jalleen ulkomailla.