Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkolaiset taulukaupustelijat

Vierailija
26.07.2011 |

Ovelle koputettiin illansuussa ja nuori, iloinen tyttö kertoi englanniksi olevansa taideopiskelija joka rahoittaa oppilaitoksensa taidenäyttelyä myymällä öljyväritöitään. Sanoin, että en osta mitään, mutta halusi välttämättä näyttää teoksensa. Yliystävällisenä jäin sitten ovelle pönöttämään ja katsomaan kiltisti.

Yritti siinä jossain välissä päästä sisälle; olisi mukavampi katsella kuvia. En päästänyt, eikä väkisin yrittänyt. Kun sitten yhdestä kuvasta sanoin, että näytti ihan kivalta, yritti taas, josko hän tulisi näyttämään, miltä taulu näyttäisi sisällä. En taaskaan päästänyt. Lopulta tyttö lähti, kun sanoin etten todellakaan osta mitään.

Nyt jäi mietityttämään, oliko tämä perus "printtitaulujen" huijausyritys, vai oliko kenties kyse asunnon tsekkaamisesta murtovarkauden valmisteluksi (asumme isohkossa omakotitalossa pienellä ja suht uudella omakotitaloalueella)? Olen yksin kotona ja vähän pelottaa.Onneksi ovessa sentään on hälytystarra ja hälytyslaitekin ovelta nähtävissä...

Onko muilla kokemuksia tällaisista kauppiaista ja liittyykö näihin jotain rikollista. Näin muuten sitten vielä hetki sitten kun tyttö ja toinen (miespuolinen) seisoskelivat lähitienoilla ja siitä heitä tuli hakemaan punainen tila-auto.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
12.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä noita öljymaalauksia kannattaa netistä tilata

halvalla?

onko toi Doupine.com luotettava sivusto tai onko muita vinkkejä. Tarttis saada olohuoneeseen jotain täytettä seinälle.

Vierailija
22/38 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kävi innokas englantia puhuva kaunis nuori nainen ison sinisen taidekansionsa kanssa. Oli liikkeellä kävellen. En jaksanut lähteä perään, millä kyydillä liikkui. Päivittäkää muutkin taidekauppiaista, missä kulloinkin liikkuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsken painua helvettiin aina kun paikalle noita huijareita ilmestyy.

Vauhdikkaasti ovat siirtyneet tonttini rajojen ulkopuolelle. :)

Ja tulevat siirtymään.

Vierailija
24/38 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmikseni huomasimme, että tämä israelilainen Maya-niminen taulukauppias huijasi meitä myös. Nyt yritetään keksiä, saadaanko rahoja takaisin mitenkään. Soittakaa poliisille, jos tämä tyttö tulee ovellenne. Jospa meillä olisi paremmat mahdollisuudet sitten saada rahat takaisin.

Vierailija
25/38 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla joko jo paikallinen tai joka vuotinen vieras:

Samainen söpö huijarinaikkonen tuli jo pari vuotta sitten minunkin pihaan Helsingissä tyrkyttämään "vesiväri"töitä ja rullalla olevia "öljyväri"kuvia ja niistähän näkee heti että kyseessä on halpis vahaprintti joita ei ole kukaan käsin tehnyt. Selitti liirumlaarumia ja aiheiden nimet meni pieleen. Sanoin siitä väärentämisestä päin naamaa ja uhkasin soittaa poliisit paikalle, jos ei poistu pihasta. Hirveä se on inttämään kaikesta joten keskustelua on turha jatkaa tätä pidemmälle "I'm calling the police. Goodbye!" ja pistää ovet lukkoon.

Älkää ostako siltä yhtikäs mitään: työt ovat käytännössä arvottomia ja rahat varmaan menevät johonkin aivan muuhun kun taiteen tukemiseen.

Vierailija
26/38 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Espoossa kävi nyt, vuoden myöhemmin todennäköisesti nämä samat israelilaiset taulukauppiaat. Puhelinnumero on prepaid, auto vuokrattu. Itse maalaus (printti) on ihan kiva, hinta turhan kallis mutta nyt jälkikäteen huolettaa eniten tuo asuntomurtomahdollisuus. Huijatuksi selvästi tulin ja sekin tietysti harmittaa. Onko murtoja tapahtunut teillä, jotka olette näitä laskeneet sisälle näyttämään taulujaan? Sinä, joka ajattelit soittaa poliisille, miten siinä kävi?

Vierailija
27/38 |
31.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama israelilainen tyttö kävi meillä tänä iltana Espoossa, myymässä noita samoja tauluja... Taulut löytyy myös Doupine.com sivuita. Kiinalaista paskaa siis. Oli todella ystävällinen ja puhelias. Minä idiotti sitten kutsuin sen itse sisään ja se todella katseli ympärilleen, oisi halunnut käydä yläkerrassakin. Hieman tyrkyttäen se kyllä myi. Mutta menin lupaamaan että ostan taulun häneltä. Huomenna olisi tulossa hakemaan rahojaan. Mutta ei todella saa niitä nyt. Hieman vaan pelottaa. Soitan aamulla poliisille, mutta tuskin niitä nyt kiinnostaa sitten kuitenkaan (?). Mutta pystyisivät jututtaa likkaa jos tulisivat tänne ja piru kun yksinäisenä naisena pelottaa... Mekin asutaan suhteellisen varakkaalla alueella omakotitalojen ja omistusasuntojen keskellä. Itse en kyllä edusta keskiverto asukasta täällä, eli yh vuokralla :).

Mutta kyllä mua nyt ahdistaa se huominen. Ja se jos ne jotain muuta kartoitellen tätä on tehnyt.

Vierailija
28/38 |
31.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös kävi noita taulukauppiaita, nuori nainen Israelista, taideopiskelija. Mies päästi sisään ja katseltiin tauluja, monta kivaa oli ja ostimme kolme. Kun tuli puhetta minun kansallisuudesta, sanoin että olen suomalainen ja tyttö kertoi heti että hänen opiskelukavereitaan on myös Suomessa myymässä tauluja.

Eli: meitä ei ainakaan huijattu, saatiin upeat taulut ja hinta oli paljon pienempi kuin kaupasta ostettuna, itse kehystettiin myöhemmin. Ei kaiken aina tarvitse olla huijausta. Ja tottakai kun käteisellä maksetaan niin pimeästi tuo raha heille tuli mutta mitäs sitten. Siinä lienee ainoa huijaus mihin he syyllistyvät. Vain oikein kiero ja epäluuloinen ihminen kuvittelee että kaikki on murtovarkaita... onko teillä niin paljon arvokasta varastettavaa kodeissanne. Meillä ei ainakaan.

Vierailija
29/38 |
31.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin tuon aiemman viestin Espoosta tältä illalta. Minun "ostamani" taulu todella löytyy tuolta nettisivuilta ja hinta on muutaman euron. Taulu on kaunis joo, mutta se kiinalaista paskaa. Ja jos sinun kiinalaiset printit on kauniita seinillä, toki ne voivat olla upeita mielestäsi. Mutta minä en maksa 140 euroa, jostain mitä israelilaislikka taideopiskelija kauppaa ystävänsä työnä. Puhui mukavasti ja kauniisti sekä todella oli kiva. Pimeästä rahasta viis, huijaamista tuo on. Löysin ihan saman maalauksen tuolta nettisivuilta. Ja kaikki muutkin hänen esittelemänsä löytyivät sieltä.

Ja minä en ole kiero enkä epäluuloinen ihminen millään tavalla, hyvin realisti. Se tyttö oikeasti halusi joka huoneeseen käymään ja kyllä se kertoo realistiselle ihmiselle selkeästi ettei tässä nyt ole kaikki ihan normaalia. Hienoa jos teillä ei ole varastettavaa ja sulle on sama viedäänkö sun vähätkin tavarat. Minulla kuitenkin on merkitystä näillä vähilläkin. Ja rehellisesti taidetta minulla on tonnien edestä seinillä.

Vierailija
30/38 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mihinkään näistä tapauksista liittynyt muuta rikollista? Eli onko talosta hävinnyt jotain tai murtovarkaita ilmestynyt myöhemmin? Samainen tyttö pyöri eilen Nurmijärvellä ja minä idiootti päästin sisälle... Nyt sitten mietin oliko kyseessä ns. tiedustelu keikka ja uskaltaako taloa jättää hetkeksikään tyhjilleen ...

Vierailija
31/38 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samaa mietin täällä. Eli tulinko nyt sitten vain huijatuksi halvalla kiinalaisella paskalla kovaan hintaan vaiko seuraako tästä vielä asunnon tyhjennys.

Koitin tuolta Doupine.comista katsoa josko löytäisin noita ostamiani tauluja, mutta en ainakaan heti nähnyt yhtään tutun näköistä.

Eli onko kyse huijauksesta vai oliko ihan rehellisellä asialla. Mitään kuitteja ei ainakaan kirjoiteltu.

Tosin sovittiin ensi viikolle aika, jolloin heidän käyttämänsä kehystäjä tulisi tänne kotiin. Sain myös prepaid-liittymään puhelinnumeron tuonne kehystäjälle, tarkemmin sanottuna jollekin sihteerille. Ei vastannut kun koitin soittaa, kello oli kylläkin jo 21.30 illalla. En aio päästää sisään, ja yritän vielä soittaa ja kysellä tarkemmin tai perua koko homman.

Vielä kun saisi nuo taulukaupatkin peruttua... Kaduttaa nyt niin kovasti.

Vierailija
32/38 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kaava, ilmoita poliisille. Huijarista kyse. Mitään kehystäjää ei ole tuskin tulossa. Ainakin yksi ilmoitus poliisille on jo tehty. Hyvä olisi että saavat lisää vihiä missä liikkuu.

Vierailija
33/38 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..siis siihen kehystäjän numeroon. Löin tosin ällistyksissäni luurin kiinni saman tien.

Olisko kannattanut jotain sanoa, vaiko kannattaisiko tuo numero saattaa poliisinkin tietoon? Jos siihen näköjään sittenkin joku vastaa, miesääni vastasi englanniksi.

Vierailija
34/38 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain nyt tästä numerosta kiinni sen kehystäjän sihteerin. Eli numero oli ihan oikeasti sille jolle pitikin. Tai sitten koko jengi vedättää ihan kybällä.

Tämä naissihteeri oli ihan asiallinen, mutta ei heti osannut sanoa kuka kaupustelija oli kyseessä. Lupasi ottaa selvää ja palata asiaan. Saas nähdä palaako..

Olenko ihan hullu kun koitan vielä näin saada rahojani takaisin? Olisikohan turvallisempaa tyytyä osaansa ja nuolla haavansa..

Mitä te muut tekisitte?

Vierailija
35/38 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää joskus että näitä taulu- tai piirroskauppiaita tapaa jatkuvasti, jopa syrjäisellä maaseutukylällä saattaa käydä 2-3 saman vuoden aikana. Ja näitä kohtaamisia kuulee muilta todella paljon. Kauppiaita täytyy siis kiertää Suomessa aikamoinen määrä ja homman täytyy olla organisoitua jonkun toimesta.

Vierailija
36/38 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja periaatteessa se on sallittua. Tai ainakaan mitään kaupustelulupaa ei enää vaadita.

Siinä vaiheessa jos menee tunkeilemiseksi niin ei enää ole ok, ja tämä vasta poliisiasia.

Mielelläni minäkin rahani haluaisin takaisin, mutta milläs saat?

Kolme taulua olis tuolla odottelemassa, inhottaa niitä nyt enää mihinkään laittaa esillekään kun todennäköisesti joka kerta niitä katsoessa alkaisi vaan ottamaan päähän. Mutta aika kalliiita ovat toisaalta myöskin vaan pitää nurkassa rullalla..

Vierailija
37/38 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää nyt kans kertoa oma kokemus, kun täällä on "onneksi" muitakin kohtalotovereita. Länsi-Vantaalla kävi kans joku israelilainen tyttö myymässä meille öljyvärimaalauksen ja selitti nuo samat ummet lammet, mitä muutkin ovat maininneet taideleiristä, taideopiskelijoista, sihteeristä, kehystäjästä jne. Me ostettiin öljyvärimaalaus, mutta harmikseni luin vasta seuraavana päivänä täältä tämän kyseisen linkin ja sitten meninkin tunne doupine.comin sivuille ja sieltähän niitä samoja maalauksia löytyy. Kyllä aluksi harmitti kovasti ja pyhä viha paloi mielessä ja ajattelin, että tämä juttu kyllä selvitetään. Itse asiassa kehystäjä kyllä tuli meille käymään (nuori ulkomaalainen mies, puhui englantia, vihreä uudehko pikkuauto) ja esitteli kolmet kehykset. Olis maksanut jotain 145 euroa, vaikka tyttö aikaisemmin sanoi, että maksaa vähemmän kuin itse teos. No, sanoin, että mietin asiaa ja pyysin antamaan numeron. Antoikin oman gsm-numeron ja on siihen muutaman kerran vastannut, kun ollaan soiteltu ja yritetty saada tytön yhteystietoja. "Yllättäen" on jo lähtenyt maasta pois. Luulenpa, että ovat kimpassa koko porukka kehystäjä, kaupustelijat jne. Sillä kehystäjällä oli samanlaisia öljyvärimaalauksia mukana, sanoi, että taideopiskelijat jättäneet hänelle maasta lähtiessään, just joo... Soittelin asiasta Vantaan poliisille, mutta siellä sanoivat, että eipä mitään asialle tehdä ja sanoivat, että eivät tietojen valossa ole murtojuttuja tarkastelemassa vaan ovat ihan taidehuijareita. Menee siis ihan omaan piikkiin kun haksahtaa tuollaiseen. Itse olen nyt miettinyt, kun aikaa on kulunut, että noh, mitäpä tuosta. Ainut menetys on tuo rahallinen menetys, suurin harmi on varmaan pään sisällä se ajatus, että kuinka meitä "fiksuja ja sivistyneitä" oikein nyt huijattiin, eihän me koskaan tuollaiseen mentäis.... Mut sit olen pähkäillyt, että ainahan kaupankäynnissä jotain huijataan, ulkomaan reissuilla ostetaan "aitoja" nahkalaukkuja mukamas halvalla ja paikallinen myyjä nauraa partaansa, kun höpläyttää länsimaalaista, kauppias vetää välistä siellä sun täällä....paska säkä, toista kertaa en tuohon taidehuijaukseen mene. Mutta toisaalta, kaunis maalaus ja olisin muutenkin halunnut olkkariin jonkun uuden sisustustaulun, eikä ne edes Ikeassa ole paljon sen halvempia. Hyvää syksyä kaikille huijatuille;)

Vierailija
38/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ikean isot taulut maksaa saman verran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi