Mitä tulisi hankkia vauvalle vielä?
Olen siis esikoisen saamassa alle kuukauden päästä ja nyt iski hirveä paniikki että mitä tarvikkeita minä vielä tarvitsen vauvalle!
Olen siis ostanut vaatteet, turvaistuimen, ammeen, vaunut ja muut tälläiset "isot" ostokset.
Nyt siis mammat listaa vähän että mitä kaikkea minun tulisi vielä hommata! Listaan olen jo itse lisännyt; Vaipat, kosteuspyyhkeet, tutti, ja tuttipullo. Enempää en oikeen tiedä mitä minulla pitäisi vauvalle olla! Helppiä siis kaipaisin :)
Kommentit (21)
Ja jos tarvit niin ehdit ostaa sitten kun vauva on maailmassa :) Onko sitteri? Se on ainakin meillä ollut käytössä jokaisella vauvalla. Korviketta kannattaa olla valmiiksi varuilta kotona kun tulette laitokselta, jos vaikka maito ei ihan riitäkään.
Itse olen sairaalasta kotiutuessa joutunut ajamaan kaupan kautta ostamssa liivinsuojia ja jättiläissiteitä :D
-keittosuolatippoja tukkoiseen nenään
-perusvoidetta, kysy apteekista
-desinfiointiainetta + vanutikkuja napaan
-liivinsuojat itsellesi + isoja siteita jälkkäriin :)
-harsoja
-pieniä pyyhkeitä
siinähän noita. Onnea!
Varuiksi vaikka ajattelisit täysimetystä, mutta minä ja mieheni mielenrauhan vuoksi ostimme. Ikinä ei voi tietää mitä tapahtuu. Ainakin on vauvalle ruokaa hätätilanteen varalle.
Harsoja on äitiyspakkauksessa ja mihin pieniä pyyhkeitä tarvitaan? Tai siis - kai jokaisessa taloudessa pieniä pyyhkeitä on jo valmiiksi?
lansinoh- voidetta apteekista (auttaa mm. siinä ettei rintojen päät kipeytyisi imetyksestä. On lampaan rasvaa eli ei tarvitse pestä pois ennen imetystä) ja paksuja kuukautissiteitä.
Sitteri löytyy.. Näitä "pienempiä" ostoksia ajattelin :) Tuntuu että minulla tulee hirveä kiire ja stressi että en kerkeä hankkia tvaroita ennen vauvan syntymää.. Mieheni vaan vakuuttelee että eihän tässä kiire ole, kumminkin olen jo viikolla 36..
Rintapumppu on meilläkin ollut käytössä. (joillain on olo tosi tukala, kun maito nousee rintoihin, itsellä ei kylläkään ollut niin)
Itse en ostanut kantoliinaa vaan kantorepun, on ollut tosi hyvä.
Vauvan kuumemittari ja nenä-friida on myös olleet käytössä
- keittosuolatippoja (vauvan nenä saattaa olla jatkuvasti tukossa maitorään vuoksi)
- Lansinoh-voide kipeisiin rinnanpäihin
- rintapumppu oli mulle ehdoton heti kotiuduttua: imetys ei lähtenyt heti sujumaan ja sen avulla vauva sai rintamaitoa eikä mun tarvinnut kärsiä räjähtävistä tisseistä
- parit imetysliivit
- liivinsuojia
Mitään muuta erityistä ei tule mieleen, nämä oli siis sellaisia mitä itse joutui käymään ostamassa heti syntymän jälkeen, kun en ollut osannut varautua. Ei se vauva ihan pienenä tarvitse muuta kuin puhtaat vaatteet ja vaipat, ruokaa ja syliä. :)
Ai niin, tässä vielä muutama juttu mitkä ovat olleet ainakin meillä tosi hyödyllisiä:
- kantoliina
- järkyttävä määrä harsoja
- nenänniistäjä (kun eka nuha tulee, niin on hyvä olla varalla koska se tukkoinen nenä vaivaa kuitenkin keskellä yötä)
- Sitteri
- Puklurätit (Niillä mitä sai äippäpakkauksesta, ei ihan pärjää.. Me ainakaan)
- Talkki / sinkkivoide
- Perusrasva
- Pesuneste
- Korvanputsaus tobsipuikot
- D-vitamiini
- Cublaton (masuvaivoihin, meillä tosin ei ikinä tarvittu mut ompahan ostettuna)
- Kuumemittari
- Desinfiointipyyhe
- Nestemäinen panadol
- Nenäniistäjä
- Pulloharja
- Korvikemaito
- Vaipat
ymsyms.....
HUOM, suurinosa näistä on sellaisia mitä voi ostaa kun tarve vaatii.. Eikä välttämättä tarvitse ikinä, tai ainakaan alussa.. Itse esikoista odottaessa tuli vaan ostettua kaikki maailman mahdollinen ;)
Sitteri löytyy.. Näitä "pienempiä" ostoksia ajattelin :) Tuntuu että minulla tulee hirveä kiire ja stressi että en kerkeä hankkia tvaroita ennen vauvan syntymää.. Mieheni vaan vakuuttelee että eihän tässä kiire ole, kumminkin olen jo viikolla 36..
Itse ajattelin, että voin rauhassa odotella kun vanhimmat lapsetkin syntyivät yliaikaisina viikoilla 41 ja 42. Tämä kuopus se sitten tulikin viikolla 36. Ja mies sitten sai ostella yksin patjan sänkyyn, turvakaukalon ja kaikki nuo "pikkujutut" :D
uimapuku
polkupyorään lapsituoli
terveysvakuutus
rantapyyhe
polkupyorä
jäsenmaksu puuhalaan
Mun esikoinen on kohta 9 kk ja hankin kanssa tosi paljon kaikkea etukäteen,mutta ennen kaikkea nyt neuvoisin sinua nukkumaan paljon ja sitten kun vauva syntyy, nauttimaan siitä vauvasta ja olemaan paljon sylikkäin. Nyt tuntuu pitkältä ajalta,mutta huomaan jo itse kaipaavani aikaa kun vauva vain oli sylissä ja tuhisi.Nykyisin siis se vaan viipottaa menemään :D
Ja niitä tarvikkeita ostat sitten lisää kun huomaat mitä puuttuu :)
pakkaseen ruokaa, oli yksi parhaimmista neuvoista minkä sain neuvolasta:) lukemista sairaalaan sekä imetyshetkiin ja tietysti hyvä rintapumppu (näin jälkiviisaana ostaisin itse sähkökäyttöisen), itsellesi särkylääkettä. vauvaa varten hankkisin jumppamaton, meillä oli ekat 5kk todella tarpeellinen ja aloimme käyttää jo 3viikkoisesta, sekä fleece huopia mihin oli vauva helppo kääriä sekä pitää myös alustoina lattialla.
mä taas kehottaisin jättämään kaiken kauppaan paitsi jos asutte jossain niin, että kauppaan on sata kilsaa matkaa.
Suurimman osan noista pikkutarvikkeista saa ihan supermarketista ja voi tosiaan ostaa tarpeen mukaan.
Keittosuolatippoja tarvitsee esim. kun lapsi on nuhassa ja koska kyseessä on esikoinen, niin se eka nuha voi tulla vasta päiväkodissa. Ja jos ihan vastasyntynyt on nuhassa, niin se on aika helposti sairaalareissu joka tapauksessa.
Kunnollinen rintapumppu on aika hintava eikä sitä välttämättä tarvitse lainkaan. Huonolla taas ei tee mitään.
Mä kannustaisin kanssa hommaamaan ruokaa pakkaseen, suklaata kaappiin ja PALJON terveyssiteitä. Niillä pääsee aika pitkälle.
Meillä esikoinen synty 3 viikkoa etuajassa ja niillä viikoilla kun synty oli vasta tarkotus hankkia näitä "pienempiä" hankintoja, kaikki jäivät hankkimatta kun tuli yllätyslähtö sairaalaan lapsiveden mentyä. Mä makailin viikon verran sairaalassa, jolloin isukki pystyi hommaamaan ostamatta jääneet tavarat ja se oli siinä. :) Yleensä varmaan on sairaala laukkukin pakattuna, mutta sitäkään ei ehditty. Mies sitte toi munki tarvittavat tavarat myöhemmin sairaalaan. :) Eli älä stressaa!
Meillä tosin käteväksi todettiin:
- rintapumppu, helpotti rutkasti kun sai kuumottavat tissit tyhjennettyä
- Vaippoja tietty.
- Puklurättejä
- Vaatteita (bodeja, housuja, t-paitoja, sukkia, kesäisin joku lätsä on varmasti hyvä)
- tuttipullo (pari kappaletta, suoraan kannattaa melkee ostaa niitä isompi kokosia, pienet tulevat jälkeenpäin aika hyödyttömiksi kun maitomäärä kuitenkin kasvaa mitä napero syö)
- tutteja
- kantoliina
- kosteusvoide
Sitte suosittelen laittamaan patjan ja lakanan väliin jonkun muovisen jutun. Meinaan meillä vaipat olivat kaikki liian isoja kokoja ja pissi tuli yksinkertaisesti läpi ja patja menee huonoksi muuten. Joka yö sai melkeen lakanoita vaihtaa, niitä sitte hankittiinkin aika paljon enemmän kuin 2 paria. :)
Tsemppiä ja onnea tulevaisuudelle! :)
Kaiken muun tarvittavan ehtii hankkia, kun vauva on syntynyt. Äkkiäkös mies kipaisee kauppaan, jos on jotain, mitä tarvitsee heti.
Mä en aikanani tajunnut hankkia mitään rasvoja ja vaippoja (lapsikin syntyi etuajassa), mut sairaalasta sai niitä vaippafirmojen lahjapaketteja, jossa oli kaikenmaailman näytepakkauksia, ja niillä selvittiin se hetki, että ehdittiin kaupassa käydä.
(Liivinsuojia ja imetysliivit kantsii kyllä hankkia jo sairaalareissulle mukaan.)
Nukuttaessa voit katsella telkasta/tietokoneelta/kännykästä ohjelmia joita et muuten ehtisi katsomaan.
Just mietin tässä mitä sanoisin yhdelle tutulle joka odottaa esikoistaan ja haluaa pärjätä mahdollisimman vähällä tavaralla.
Vauva tarvitsee VAATTEITA ehdottomasti, aikuisten vaatteilla ja kankailla ei ole järkevää yrittää pärjätä.
VAIPPOJA jos ei tunne kykenevänsä vaipattomuuteen (vauvojen vessahätäviestintä).
KANTOLIINASTA on hyötyä mutta mikä tahansa kaulaliina käy aluksi.
Siinä se sitten melkein onkin.
Mutta sinun listaasi voisi lisätä vielä rintapumpun ja kantoliinan.