Äiti kertoi mulle vasta nyt (26 v.)
että mulla kuuluisi oikeasti olla kaksoissisko. Mun sisko oli kuulemma vaan kuollut kohtuun jossain vaiheessa raskautta ja syntynyt kuolleena samaan aikaan kuin minäkin. Miksi saan kuulla tästä vasta nyt?! Äiti selitti, että on ajatellut ettei asialla ole mulle mitään merkitystä ja juttu on ollut hänelle kuulemma kipeä kaikki nämä vuodet.
Voi helvetti. Tottakai asialla olisi ollut mulle merkitystä. Mulla on usein ollut ihmeellinen tunne siitä, että jotain puuttuu. Selittämätön yksinäisyyden tunne. Uneni ovat usein sellaisia, että etsin jotakuta vimmatusti enkä vain löydä. Sadat kerrat olen tarttunut kännykkääni soittaakseni, kunnes muistan että ei ole olemassakaan sitä ihmistä kenelle "ajattelin" soittaa.
Uskomatonta, että kuulin tästä vasta nyt. :(
Kommentit (41)
Hirveän paljon on kaksosraskauksia joissa toinen menee kesken, useinmiten kyllä niinkin varhaisilla viikolla ettei äiti edes huomaa tätä. Harvemminhan keskenmenoista enää vuosien jälkeen puhutaan tai niitä sikiöitä muistetaan mitenkään oikeina lapsina.
eikö nyt luulisi, että tosta olisi äiti maininnut mulle. edes sivulauseessa. ärsyttää.
vaikka toinen olikin kuollut.
Ap, pahoittelen kovasti. Äitisi olisi ilman muuta pitänyt kertoa asiasta. Eikö sisarustasi haudattu, kun kuitenkin syntyi yhtä aikaa?!?
Hirveän paljon on kaksosraskauksia joissa toinen menee kesken, useinmiten kyllä niinkin varhaisilla viikolla ettei äiti edes huomaa tätä. Harvemminhan keskenmenoista enää vuosien jälkeen puhutaan tai niitä sikiöitä muistetaan mitenkään oikeina lapsina.
kuten sanoit. Ei oma äitinikään puhu kahdesta raskaudesta, jotka menetti minun jälkeeni. Tiedän vain, että lääkärit kielsivät häntä hankkiutumasta enää raskaaksi, mutta oli päättänyt isäni kanssa uhmata määräystä.
Sain kolme tervettä sisarusta vielä.
Yksinäisyyden tunteesi voi johtua ihan muustakin kuin alkuvaiheeessa loppuneesta solujen jakaantumisesta samassa kohdussa.
vaikka toinen olikin kuollut.
Ap, pahoittelen kovasti. Äitisi olisi ilman muuta pitänyt kertoa asiasta. Eikö sisarustasi haudattu, kun kuitenkin syntyi yhtä aikaa?!?
Sisko makaa kuulemma Honkanummella jossain muistolehdossa.
No nyt ei ilmeisesti ollut kyse keskenmenosta vaan kohtukuolemasta.
AP:n aloituksessahan äiti oli synnyttänyt samaan aikaan sekä kuolleen että elävän vauvan.
Valitettavasti kaksosraskauksissa on tällainen riski.
Minusta on todella kurjaa, että äitisi ei ole asiaa kertonut. Uskon, että hän on halunnut suojella sinua, vaikka keino on ollut väärä. Ymmärrän, että sinusta erikoiselta kun äitisi on pitänyt noin ison asian pimennossa.
Kohtukuolemat ovat edelleenkin vähän tabu. Noihin aikoihin todella monesti hoitohenkilökuntakin ajatteli, että on "armeliaampaa", että asia vain painetaan villaisella. Asia on varmasti äidillesi vaikea ja tuo salamyhkäisyys vaan kertoo siitä, että aikanaan sitä ei ole voinut käsitellä kunnolla.
Vielä 1980-luvulla oli aika tavallista, että kohtuunkuolleet vauvat haudattiin sairaalan yhteishautaan. Nythän lähes kaikki haudataan sukuhautoihin tai muuten perheen hautoihin.
Hyvä, että äitisi kertoi. Tieto kannattaa mainita myös neuvolassa jos olet itse raskaana. Jotkut kohtukuolemaa johtavat syyt voivat olla perinnöllisiä.
Lisätietoja http://www.kohtukuolema.fi
Tiedän tavallaan miltä susta tuntuu.
Itselläni on kaksoisisko ja on sairautensa vuoksi meinannut kuolla jo kahdesti. On pistänyt miettimään elämää.
Ollaan aina oltu niitä parhaita kavereita ja jaettu ilot ja surut, ja jos siskoni kolmannen kerran saa sairauteensa liittyvän lähdön sairaalaan ei ehkä enää selviä, keho ei välttämättä kestä enää.
Jo se että olemme joskus eri paikkakunnilla, tulee outoja tuntemuksia, mm. että nyt jotain puuttuu..jos tunne jonkun puuttumisesta on voimakas jo silloin kun toinen on 300km päässä niin mitä se on kun toinen kuolee? Varmasti kuolee itsessäänkin jotain.
Kaksosilla on taipumus aistia toisen tunnetilat ja kivut muunmuassa. Kun minulle laitettiin kierukka, sisko tunsi sen. Sairasta, synnytyskipuja ei sentään tuntenut :D
Sillä on merkitystä, olihan Elvikselläkin ollut kohdussa veli joka kuristui Elviksen napanuoraan ja se kuulema vaikuttiElviksen koko elämään.
... Mutta, elämä jatkuu! :)
iteki järkyttynyt jos nyt vasta kuulisin moisesta. Todella outoa että melkein 30 v kului ennen kuin äitisi mainitsi asiasta. Voimia sinulle, nyt varmasti moni asia loksahtaa paikoilleen.
Olisi eri asia tuntea noin, jos olisit siskosi kanssa elänyt yhtä aikaa, mutta että lähes tiedottomat solumöykyt nyt sitten solmisivat jonkin yhteyden kohdussa... Joo... Voithan tietysti selitellä ulkopuolisuuden tunnettasi noinkin, jos se helpottaa.
vielä kerran: kyse ei ollut keskenmenosta vaan kohtukuolemasta. Siis ihan oikean vauvan kuolemasta, ei mistään solumöykystä.
Toinen voi menehtyä esim viikolla 10 ja syntyy kyllä sitten samalla- 2 cm pituisena...
Siis keskenmeno kaksosellasi on voinut tulla ihan varhainkin, ei välttämättä ole ollut mikään vauva.
ap kertoi aloituksessaan, että äiti oli synnyttänyt apahtunut yhtä aikaa kuolleen että elävän vauvan. Koska ap on ilmeisen terve ja elossa, niin kyllä se synnytys on tapahtunut vähintään jollain raskausviikolla 25, todennäköisesti paljon myöhemmin.
2 cm solumöykky olisi tullut ihan huomaamatta muun veren mukana ulos. Ei näyttäisi edes vauvalta, kun olisi ollut niin pitkään kuolleena, että olisi alkanut jo hajota ja näyttäisi lähinnä istukan palasilta.
Kaksoset tuntevat toistensa sydämenlyönnit kohdussa ja osaavat kaivata toisiaan myös synnyttyään. Siihen perustuu se, että kaksoset laitetaan nykyään samaan sänkyyn. On aivan luonnollista, että ap tuntee jonkun puuttuvan. Ne sydämenlyönnit eivät unohdu.
ap kertoi aloituksessaan, että äiti oli synnyttänyt apahtunut yhtä aikaa kuolleen että elävän vauvan. Koska ap on ilmeisen terve ja elossa, niin kyllä se synnytys on tapahtunut vähintään jollain raskausviikolla 25, todennäköisesti paljon myöhemmin.
ja edelleen se kuollut on voinut olla kuollut jo vaikka rv13 asti. Ymmärrän ap:n ihmettelyn miksei äiti ole kertonut, mutta yksinäisyys johtuu kyllä aivan muusta kuin kuolleesta kaksosesta.
ja edelleen se kuollut on voinut olla kuollut jo vaikka rv13 asti. Ymmärrän ap:n ihmettelyn miksei äiti ole kertonut, mutta yksinäisyys johtuu kyllä aivan muusta kuin kuolleesta kaksosesta.
Jos kuollut vauva syntyi suunnilleen eloonjääneen kokoisena vauva ei ole kuollut alkuviikkoina.Kuollut sikiö ei kasva.Vauva on voinut kuolla synnytystä edeltävänä yönä tai jotain.
kaksoisraskaus. Mutta toinen oli lakannu kehittymästä noin viikolla kymmenen.
Kätilö ihmetteli synnytyksessä kaksiosaista istukkaa. Sanoin, että vauvoja ollu alkojaan kaksi. Sanoi, että no sitten tämä on ihan ok.
Meillä on kyllä avoimesti puhuttu, että nuorimmalla vois olla sisko tai veli. Vanhin poika aina sanoo, et noita kun olis vielä kaks samanlaista :D
Ymmärrän hyvin, että tunne säilyy läpi elämän. Olen itse syntynyt kaksosena ja veljeni syntyi ja kuoli syntymässä, normaalikokoisena. Isäni kertoi., että äiti oli niin kookas, ettei kunnolla mahtunut ovesta. Äitini ei ollut tukeva raskauden alkaessa. Lääkäri ei todennut kaksosuutta?? ammatttaito! Synnyimme kotona maalla saunassa.
Liittymisen tunne parisuhteeseen on ollut vaikeaa minulle. Pelottaa, että menettää. Lisäksi vahvuuteni on, että hakeudun haasteelliseen ihmissuhteeseen. Ylivahvuuden ja yliselviytymisen elämässäni tunnistan. Aistin myös häivähdyksiä, että minun rinnalla on joku toinen voimahahmo. Olen myös kirjoittanut runoja ja tarinoita kohtuelämästä. En vältä, enkä kiellä enkä kutista kokemustani. Joka ei ole kokenut tätä läheisyyden voimaa ja herkkyyttä, ei hänellä ole mitätöimiseen oikeutta. Olisi mielenkiintoista jakaa kokemusta livenä.
Toivottavasti sinä lapsellinen koet jotain samaa. Oletan, että elät hyvin pinnallista ja materiaalistista arkielämää. Voimia kanssasisarille ja - veljille. Ollaan olemassa minuna, sinuna!
vielä vaikuta toiseen vauvaan. Yleensä noilla viikoilla tämä vauva muumioituu istukkaan yms.