Hevosihmiset!
Tyttöni 15v on ratsastanut jo vuosia ja haaveissa on tietysti ollut jo pidempään oma poni. Aiemmin olemme tyrmänneet ajatuksen, mutta nyt olen alkanut miettiä, olisiko kuitenkin realistista hankkia oma hepppa tytölle, koska hevoset on hänelle kaikki kaikessa ja on tosissaan harrastuksen kanssa. Lähinnä kiinnostaa tietää, miten kalliiksi ponin ylläpito tulee, eli täysihoitopaikka, kun ei kuitenkaan jatkuvasti pystyisi itse hoitamaan.Ja kuinka sitovaa/vaativaa se käytännössä on. Kertokaapas te, joilla kokemuksia ja tietoa asiasta.
Kommentit (14)
mutta eikö se täysihoitopaikka liene siinä 400-500 e/kk. Lisäksi kengitykset, madotukset, mahdolliset lääkärikutsut yms. Ei ole varaa meillä näillänäkymin.
Etelässä ne ovat kalliimpia. Hintahaitari siinä 250-600.
rahaa menee 400-600e kuussa, siihen valmennukset, vakuutusmaksut, kisamaksut ym päälle jos haluaa vielä sellaisilla käydä.
Suosittelen lämpimästi ylläpitohevosen pitämistä esim puoli vuotta, niin aukeaa harrastuksen sitovuus. Useilla teineillä riittää päivittäistä heppailua muutama vikkko, niin jo mietitääna siaa uudelleen.
Se on sitten aika lailla pelkkää hevostelua se elämä.
esim. rokotukset ja raspaus täytyy hoitaa säännöllisesti.
Jos olette Etelä-Suomessa tallipaikka 350-500/kk. Tähän päälle tulee ratsastustunnit, mahdollinen ratsutus, vakuutusmaksut, kengitys 6 viikon välein, varusteet jne.
Suosittelen hevosen vuokraamista aluksi siten, että tytön liikutettava hevonen 3 kertaa viikossa 6 kk ajan. Eli puolet vähemmän liikutuksia kuin jos omistaa hevosen.
tallipaikka, lisärehut, kengitykset, vakuutus, eläinlääkärikulut, valmennukset yhteensä voi laskea 800-1000 euroa/kk. Hevosen lisäksi pitää hankkia kaikki varusteet sille ja ne maksaa paljon, tuhansia euroja. Peruspolle n. kymppitonnin.
jos ei ole varaa ostaa ja pitää niin älkää ostako. etenkään jos tyttö on ainut joka hevosista ymmärtää ja niistä on kiinnostunut. Lisäksi tytöllä alkaa opiskelu viemään enempi aikaa joten hevoselle ei sitä jää. Kun se hevonen pitää huoltaa satoi tai paistoi, oli pimeää tai ei ja oli pakkasta tai ei. Lisätkää mieluummin ratsastuskertojen määrää ja tyttö etsiköön yksityisen hoitohevosen jollei sellaista jo ole, siinä näkee jo paremmin sitä omistajan arkea mikä ei välttämättä avaudu ratsastuskoulujen poneja hoidettaessa. jos on mahdollista tehdä koulussa tet harjoittelua tallilla, suosittelen, tulee aikaiset herätykset ja tallihommat tutuksi.
Kannattaa myös laittaa sivuun sellainen 5000E (hevosen hinta)ja joka kuukausi vähintään 500€ (tallipaikka) ja 200€ muita juoksevia kuluja varten. jos tämä onnistuu helposti esim. vuoden ajan ja tytöllä vielä kipinää omaan hevoseen niin siinä on hyvä summa jo säästetty hevosta varten...
millainen hevonen, mihin tarkoitukseen, missä paikkakunnalla talli on, kuinka paljon käy valmennuksissa jne..
Tässä meidän menot:
-Hevonen maksoi 6000 (halvemmallakin olisi saanut, mutta tähän rakastuin)
- Tallipaikka 780/kk (pääkaupunkiseutu)
- Vuolu noin jokatoinen kuukausi ja teen sen itse (hevosella ei ole kesäisin kenkiä ollenkaan, talvella tulee etujalkoihin, hokkeineen ja silloin maksaa noin 50 euroa..)
- Vakuutukset n. 300 euroa/vuosi
- Lisäksi tietty madotukset, rokotukset, raspaukset jne.. Välillä tarvitsee myös ostaa uusia loimia, suojia, riimuja ja milloin mitäkin..
Itse saan alennettua tallivuokraa, kun hevoseni käy ratsastuskoulun tunneilla 2 päivänä viikossa 2 tuntia kerrallaan ja teen itse viikonloppuisin tallihommia. Näin saan myös itselleni 2 vapaapäivää viikossa.
Oma hevonen on sitova. Siihen on sidottu samallalailla kuin omiin lapsiin. Tallille on mentävä vaikka sataisi paskaa taivaalta tai pakkasta olisi 30 astetta. Hevonen on hoidettava ja liikutettava päivittäin (jos ei ratsasteta niin kävelytetään ym.)
15-vuotias, paljon ratsastanut ja hoitanut voi periaatteessa olla valmis omaan hevoseen, mutta omasta mielestäni olisi suotavaa, että myös vanhemmat tietävät asioista ja ovat niistä kiinnostuneita. Jos vanhemmilla ei ole tietoa/osaamista tulisi lapsella olla joku aikuinen (esim ratsastuksenopettaja tmv.) joka voi tarvittaessa auttaa lasta. Lapsen olisi myös hyvä käydä säännöllisesti hevosensa kanssa ratsastustunneilla.
Itse olen hevosia harrastanut yli 20 vuotta ja silti välillä tulee eteen asioita, joissa tarvitsen apua..
Itse suosittelen ihan ensimmäiseksi ylläpitohevosta. Eli saatte hevosen ilmaiseksi lainaan ja maksatte vain siitä aiheutuvat kulut. Siinä näette onko tytär valmis sitoutumaan hevoseen pysyvästi.
Itse sain ensimmäisen ylläpitohevosen juuri 15-vuotiaana. Kesä meni ihanasti ja virtaa riitti ja asuin tallilla.. Mutta talventullen innostus lopahti enkä olisi jaksanut hevosta päivittäin hoitaa. Siinä tajusi itsekkin ettei ole vielä valmis omaan hevoseen ja vasta 30 vuotiaana hommasin ensimmäisen oman hevoseni, kun koin olevani siihen oikeasti valmis. Minulla on myös tyttäreni joka ratsastaa, joten itse ei ole "pakko" ratsastaa jokapäivä, vaan riittää kun menen 1-2 kertaa viikossa.
Yhdellä puolitutulla tytöllä on hevonen, jota käy hoitamassa ja ratsastamassa n. kolme kertaa viikossa, muutoin hoidetaan tallin puolesta. Tämä kuulostaa helpolta, mutten tiedä, toimiiko tuollainen oikeasti.
tärkeintä on että toiseen osapuoleen voi luottaa ja maksujen kanssa ei hölmöillä.
omistajuus ei siirry. Puoliylläpidossa esim omistaja voi jakaa liikutus- ja hoitovastuuta toisen kanssa sovitusti, esim 3 ja 3 päivää viikossa.
Ylläpitohevonen:
On hevonen, jonka saat lainaan ilmaiseksi. Sinä hommaat tallipaikan ja maksat kaikki hevosesta aiheutuneet kulut. Aina tehdään kirjallinen sopimus asioista, esim kuka maksaa jos hevonen loukkaantuu tai paljastuu, että onkin jotain vikoja jooita ei mainuttu sopimusta tehtäessä jne..
Puoliylläpitohevonen:
On hevonen, joka asuu siellä tallissa missä alunperinkin on ollut ja sinä maksat PUOLET kaikista hevosen kuluista. Saat ratsastaa sopimuksesta riippuen 3-4 kertaa viikossa. Eli sinulla on hevonen PUOLIKSi jonkun kanssa. Tästä tehdään samallalailla kirjallinen sopimus kuin ylläpitohevosestakin.
Itse olen sitä mieltä, että jos tyttärelläsi on aikomus käydä talleilla se 3 kertaa viikossa (näin ainakin ymmärsin), niin en suosittele omaa hevosta. Siellä tallilla on periaatteessa käytävä päivittäin vaikkei itse ratsastaisikaan. On ihan ok jos tallinpuolesta hoidetaan hevonen esim. yhtenä tai kahtena päivänä viikossa, mutta jos talli hoitaa enemmän hevosta kuin omistaja itse, niin herää kysymys kuinka paljon sitä omistajaa oikeasti kiinnostaa se hevosen hyvinvointi?
mutta eikö se täysihoitopaikka liene siinä 400-500 e/kk. Lisäksi kengitykset, madotukset, mahdolliset lääkärikutsut yms. Ei ole varaa meillä näillänäkymin.