Kevyt makuupussi partiolaiselle? Millainen näin kesällä
Lapsi lähtee ensi viikolla viikon leirille. Luvattu sadekuuroja eli välillä voi kastua. Luin makuupussivertailuja ja untova kuulemma menettää helpommin lämmöneristyskyvyn kastuessaan kuin kuitupussi.
Meillä on hyvä kolmen vuodenajan pussi jota on käyttänyt viileämpinä aikoina mutta se on aika iso ja painaa 1,5 kg. Yleensä yöllä se on mutenkin ollut hyvä, ei kesäyökään lapselle telassa kovin lämmin ole. Nyt leiriin kuuluu kahden päivän vaellus ja sinne iso pussi on varmaan liian raskas. Pitäisköhän hankkia toinen kevyempi? Hirmuisia summia ei pussiin viitsisi laittaa kun yksi hyvä on olemassa.
Kommentit (5)
Maksaa 129 e (norm. 149) Retkiaitan nettisivulla. Ei tietysti aivan halpa, mutta painoa on alle kilo.
puolijoukkueteltassa ja sehän nyt on ihan joka puolelta aukkoja täynnä. eli hyttysiä kyllä tulee. Hyttysmyrkky tai verkko mukaan.
Mun lapsella oli kuitutäytteinen kaksinkertainen lämmin makuupussi. Oli helle ja yötkin onneksi kuumat. Viereinen tyttö oli kyllä palellut kovasti öisin. Iltaisin oli kovin kuumissaan taas. Oma tyttöni oli tyytyväinen.
Sademahdollisuus oli, onneksi ei tullut. Olin siksi laittanut erittäin paljon vaihtovaatteita. Jopa villaisen kokoasun, jos pussi jotenkin kastuu. Villa lämmittää märkänäkin.
Eli hiki ei pääse pussista pois, tulee kosteaa ja sitten alkaa paleltaa :(. Haglöfsin Slumber ja Zensor pussit olivat eräässä testissä hyvin hengittäviä, Haltin pussit hengittivät huonommin...
Minulla on sekä kolmen vuodenajan pussi että kesäpussi vielä erikseen. Kolmen vuodenajan pussi on nyt heinä-elokuussa liian lämmin eikä siinä hikoilulta pysty nukkumaan. Partioleireillä teltat ovat sellaisia, että vetoketju auki nukkuminen ei ole oikein vaihtoehto, vaan hyttyset käyvät päälle...
Haikkia varten on hyvä, mitä kevyempiä omat varusteet ovat. Niiden lisäksi joutuu kantamaan osansa yhteisistä varusteista (teltta/laavu, ruoat, trangia, yms.)
kannattaa pakata lapselle mukaan yöpuvuksi ns. tekninenkerrasto, joka päällä nukkua. Pussia voi pitää illalla auki ja sulkea yöksi. Muista, että kengät ja SUKAT on vaelluksella syytä olla kunnossa. Ei saa lähteä uusilla käyttämättömillä kengillä. Sukat kannattaa kanssa valita hyvin. Vääränlaiset saa hyvänkin kengän hankaamaan.