Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä helvetti siinä on, että meidän pyykit

Vierailija
23.07.2011 |

haisee ihan järkylle?? Ei kaikki, mutta jotku. Kone ei ole paskanen, en laita konetta liian täyteen, laitan kuivumaan heti kun kone on valmis, otan pois narulta vasta kun ovat ihan kuivat, koneen luukku on auki kun kone ei ole käytössä, pesuaineena nestemäinen ariel sensitive color&white ja joskus laitan comfort-huuhteluainetta. Missä mättää??!

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koneestakin johtua, mutta meillä johtuu siitä ettei miehen treenivaatteet sun muut puhdistu kunnolla 40 asteessa. vähän hankala yhtälö kun ei niitä polyesterivaatteita voi kuumemmassakaan oikein pestä. Etikalla olen pahimmat vaatteet käsitellyt, liottanut ennen pesua etikkavedessä puoli tuntia ja sitten normaalisti pessyt, tai sitten olen laittanut huuhteluainelokeroon hieman etikkaa. tikka auttaa kuulemma myös homeeseen, jos varastoidut vaatteet haisee ummehtuneelle.

Jotkut vaatteet tai niiden ompeleet on semmoista materiaalia, että ne haisee tosi helposti! Huomasin että mun yksi puuvillatrikoo -Espritin paita haisee erityisesti kainaloista, jopa pesun jälkeen. Luulen että sen ompeleet kerää hajua, koska ei puuvillavaatteet yleensä haise kovin herkästi. sitä olen käsitellyt etikalla ja sappisaippualla ja pessyt välillä kuudessakympissä, on hieman parantunut noilla tempuilla.

Vierailija
22/43 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitruunahappo kalkkisaostumiin

Miten sitruunahappoa käytetään pesukoneen kalkkisaostumien poistoon?

Astianpesukoneessa sitruunahappo annostellaan tyhjän koneen pesuainelokeroon (2-3 teelusikallista eli 20-30 gramma). Jos annostus ei riitä, voi annosta kasvattaa viiteen ruokalusikalliseen (50 g). Käynnistä pesuohjelma ja anna sen edetä siihen asti kunnes kone on huuhdellut muutaman kerran. Pysäytä kone ennen kuivausvaihetta, sillä kuivaus voi kiinnittää irronneen sakan takaisin koneen pintoihin. Käynnistä tämän jälkeen koneessa normaali pesuohjelma käyttäen tavallista konetiskiainetta.

Pyykinpesukoneessa annostellaan pesuainelokeroon 100 grammaa sitruunahappoa. Tyhjänä oleva kone pestään käyttäen mahdollisimman kuumaa ohjelmaa. Pese heti sen jälkeen normaalilla pesuohjelmalla ja tavallisella pyykinpesuaineella (mieluiten fosfaatteja sisältävällä), jotta irronnut sakka lähtee pois koneesta.

Kahvinkeittimen puhdistusta varten liuotetaan 25 g (vajaa 2 rkl) sitruunahappoa 0,5 litraan kylmää vettä. Kaada liuos keittimen vesisäiliöön ja anna vedestä valua noin puolet. Sammuta keitin ja jätä liuos vaikuttamaan n. 30 min. ajaksi. Kytke keitin päälle ja anna lopun veden valua loppuun. Huuhtele sitruunahappo pois valuttamalla kannullinen kylmää vettä 2-3 kertaa.

Vedenkeitin puhdistetaan keittämällä keittimessä n. 0,5 l vettä. Lisää veteen 25 g (vajaa 2 rkl) sitruunahappoa. Seisota vettä keittimessä n. 15 min. Tyhjennä keitin. Keitä keittimessä pelkkää vettä 3 kertaa, jotta sitruunahappo huuhtoutuisi pois.

Lähde: Vitabalans

www.yliopistonapteekki.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä meillä on, on tuoksuton. Kuinka usein pesette koneen sitruunahapolla? -ap

Vierailija
24/43 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnon loraus, ehkä desin verran.

Sitten kone päälle, 40 asteeseen koko pitkä ohjelma, tyhjänä tietty.

Sitten kun ohjelma loppuu niin 90 asteen pesu tyhjälle koneella taas.

Näitä pesuja sitten sen mukaan mitä tarvetta on, jos isompi perhe ja mahdollisia pissavaatteita yms niin niitä etikkapesujakin tehdään useammin kuin pienemmässä perheessä joissa kone ei niin usein laula!

Vierailija
25/43 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaista pesuainetta missä ei ole seoliittiä sillä se on mikä haisee

Vierailija
26/43 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puuvilla kestää sen, vaikka pesuohje sanoisi mitä.

Vierailija
27/43 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluttajassa oli testi ja se eco pesuaine voitti, mikä lie niminen, ei muita kyllä taida ollakaan s-ryhmän kaupoissa. Pesen atoopikkona myös aina lisähuuhtelulla. Koneet on niin pihejä että pyykkiin jää jäämiä väistämättä. Valkoista pyykkiä pesen silloin tällöin kloriitilla, taitaa desinfioida aika hyvin.

Vierailija
28/43 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaista pesuainetta missä ei ole seoliittiä sillä se on mikä haisee

jo jossain mainita ettei tuossa nestemäisessä pesuaineessa ole zeoliittia.. -ap

Vierailija
29/43 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

korissa. Erityisesti keinokuituvaatteisiin jää piilemäään tuon seurauksena haju, joka aina märkänät aktivoituu ja pahimmillaan "saastuttaa" muunkin pyykin. Meillä oli pakko laittaa useampi vaate roskiin tuon takia ja nykyään hikiset urheiluvaatteet kuivataan henkarissa, jos eivät heti mahdu pyykkikoneeseen.

Vierailija
30/43 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivana, jos haisee, niin johtuu kuivaamisesta.

Paljon märkää pyykkiä liian tiivisti kuivumassa.

Haju muistuttaa tiskirätin hajua.

Meille ostettiin kuivausrumpu, niin ongelma poistui.

Vierailija
31/43 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

zeoliitittömään ja mikä se toinen aine nyt on, en muista.

Esim Serto color on hyvä, ei pyykki haise

Vierailija
32/43 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

merkkiä vaihdellen. Sitruunahappoa korkeintaan kerran vuodessa. Pesen aina sillä ylimääräisellä huuhtelulla. Perheessä 3 atoopikkoa. Ikinä en käyttäisi mitään huuhteluainetta, paitsi etikkaa noin joka kolmanteen pesuun. Meidän pyykki ei haise (muitten haisee, jotka käyttää hajusteellisia aineita). Tsemppiä!

Vierailija
33/43 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pesuaine ja lika huuhtoudu kunnolla. Laita ylimääräisiä huuhteluita ja huuhteluveteen voi myös laittaa hieman etikkaa (poistaa hajuja)

Vierailija
34/43 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytät? Laimentamatta? Kuinka paljon? Laitatko sen huuhteluainelokeroon?

-Kiitos! :)

merkkiä vaihdellen. Sitruunahappoa korkeintaan kerran vuodessa. Pesen aina sillä ylimääräisellä huuhtelulla. Perheessä 3 atoopikkoa. Ikinä en käyttäisi mitään huuhteluainetta, paitsi etikkaa noin joka kolmanteen pesuun. Meidän pyykki ei haise (muitten haisee, jotka käyttää hajusteellisia aineita). Tsemppiä!

Vierailija
35/43 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkin tummat vaatteet haisee helpommin...

Käytän usein sitruunhappoo ja teen kaiken oikein! Ja märkänä siis haisevat hirveiltä. Osa miehen mustista teepaidoisat meni just roskiin.

Miksi juuri mustat haisee helpommin?????

Jollain ketjun muullakin kirjoittajalla oli sama ongelma.

Vierailija
36/43 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koneestakin johtua, mutta meillä johtuu siitä ettei miehen treenivaatteet sun muut puhdistu kunnolla 40 asteessa. vähän hankala yhtälö kun ei niitä polyesterivaatteita voi kuumemmassakaan oikein pestä.

Tuli kalliimmaksi nakella haisevia vaatteita roskiin. Ja ehdottomasti hikiset vaattet pitää pestä heti. Pitää vaan katsoa lenkille saman väriset kamppeet, että ne saa samaan pyykkiin :)

Vierailija
37/43 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytät? Laimentamatta? Kuinka paljon? Laitatko sen huuhteluainelokeroon?

-Kiitos! :)

mutta itse lorautan jonkin verran huuhteluainelokeroon.

Vierailija
38/43 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä treenivaatteita yms. voi välillä pestä 60 asteessa, kyllä ne kestää lyhyen kuumemman pesun ja jos ei kestä niin ei sellaista vaatetta pitäisi ees käyttää.

Minäkin oon huomannut että tumma pyykki alkaa helpoimmin haista, ja se johtuu ihan siitä että siinä pyykissä on yleensä sukkia, aikuisten alusvaatteita yms. bakteeripesiä.

Vierailija
39/43 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ecoverin pesuainetta, nestemäistä ja pyykki lähtee puhtaaksi eikä haise pahalle. Kohtuullisen usein pesen koneen tyhjänä etikalla. Olen huomannut, että jotkut keinokuituvaatteet (fleecet lähinnä) jää haisemaan, mutta muut ei. Pesenkin siis keinokuituvaatteet yleensä sitten erikseen, ja pyrkinyt jättämään sellaiset kauppaan.

Vierailija
40/43 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain hyviä vinkkejä. Mulla vähän sama ongelma kun ap:lla. Plus talvella ei ole kunnon kuivatustilaa. Kesällä kuivaan parvekkeella. Tuntuu et kone haisee tosi herkästi, vaikka oon puhdistanut sen siihen tarkoitetulla aineella. Sattuu olemaan kotona sitruunahappoa, joten täytyy koittaa. Myönnän myös, että en ole KOSKAAN rumpua irroittanut, vaikka kone on ollut käytössä mulla jo kymmenisen vuotta. En siis suoraansanottuna tiedä että jos sen saisikin irti niin miten se tapahtuisi... :/Sain hyviä vinkkejä. Mulla vähän sama ongelma kun ap:lla. Plus talvella ei ole kunnon kuivatustilaa. Kesällä kuivaan parvekkeella. Tuntuu et kone haisee tosi herkästi, vaikka oon puhdistanut sen siihen tarkoitetulla aineella. Sattuu olemaan kotona sitruunahappoa, joten täytyy koittaa. Myönnän myös, että en ole KOSKAAN rumpua irroittanut, vaikka kone on ollut käytössä mulla jo kymmenisen vuotta. En siis suoraansanottuna tiedä että jos sen saisikin irti niin miten se tapahtuisi... :/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän