En tiennyt että etelässä on suuremmat palkat
Sain tietää sen vasta eilen. Tunnenpa itseni tynnyrissä kasvaneeksi. :D
Olen jostain syystä aina kuvitellut, että sekä pohjois- että etelä-suomessa on palkat samaa luokkaa ammatista riippuen. Sitten tyhmänä miettinyt, miten eteläsuomalaiset pärjäävät samoilla tuloilla kuin me pohjoissuomalaiset, onhan esimerkiksi helsingissä aivan järkyttävän kalliita asunnot. Tämän meidän kodin hinnalla tuskin saisi ostettua edes kaksiota helsingistä...
No, parempi hoksata nyt kuin ei milloinkaan :D
Kommentit (7)
meinasin lähteä pääkaupunkiseudulle kun sieltä tarjottiin hyvää liksaa. Kun vähän laski, se hyvä liksa ei kuitenkaan kompensoinut likikään niitä kustannuksia, joita vastaava asuminen pääkaupunkiseudulla olisi aiheuttanut.
Siispä jäin tyytyväisenä sijoilleni.
terveisin pääkaupunkiseutulainen opettaja
palkka nousi 1000 euroo ja veroprosentti laski siitä mitä se oli itä-Suomen köyhässä kaupungissa. Kannatti...
palkka nousi 1000 euroo ja veroprosentti laski siitä mitä se oli itä-Suomen köyhässä kaupungissa. Kannatti...
Muutimme Helsinkiin kuusi vuotta sitten ja huomasimme saman, tosin se oli tiedossa molemmilla jo entuudestaan ja käytiin aika kovat palkka- ja muut etuusneuvottelut.
Omalla alallani Etelä-Suomen palkat ovat noin tuhat, jopa 1500 euroa paremmat kuin muualla Suomessa. Itselläni vaihtui tehtävä, mikä vaikutti palkkaan, mutta silti palkkani nousi kyseiseen tehtävään Keski-Suomessa verrattuna lähes 1700 euroa/kk.
Miehen kohdalla vaikeampi arvioida tasoa, koska mies on hyvin suppean alan asiantuntija, joista on kova pula ja joille muutenkin maksetaan "mansikoita" työnteosta. Suhteessa hänen palkkansa nousi vähemmän kuin minun, mutta vastaavasti hän sai neuvoteltua muita työsuhde-etuuksia paljon enemmän kuin minä.
Mulla on muutamia hoitoalan ihmisiä tuttavapiirissä ja heidän kohdallaan taitaa olla toisin päin: mitä syrjäisempi kunta, sitä suurempaa palkkaa siellä voi saada. Omat tuttavani eivät olisi saaneet Helsingissä niin suurta palkkaa kuin odottivat saavansa, joten eivät sitten muuttaneet. Sen sijaan yksi muutti Pohjois-Suomeen, jossa saa lähes 600 euroa suurempaa peruspalkkaa kuin olisi saanut Helsingissä. Toki oli ratkaisevaa, että hänen miehelleenkin järjestyi työpaikka.
Minun firmassa on sama palkat joka paikkakunnalla, missä firmalla on toimintaa etelästä pohjoiseen.
Kaupungin vuokra-asuntojen vuokrahinnat ovat samaa luokkaa kuin pienemmissä kaupungeissa.
Riippuu työpaikasta, mutta ei se niin mene, että etelässä olisi aina parempi palkka. Ja etelässäkin on niitä, jotka saavat vain 1800 kuussa. Sitten vaan rajusti asumistukea jne. Veikkaan, että etelässä on sossun asiakkaita suhteessa enemmän kuin muualla. Ihan työssäkäyvienkin on pakko käydä sossun luukulla, kun asuminen maksaa niin paljon.
Toisaalta sitten on muitakin paikkoja Suomessa, joissa asunnot ovat älyttömän kalliita. Siellä samoin kuin pk-seudulla täytyy vaan sitten asua 5-10 km keskustasta, niin johan helpottaa.
Riippuu työpaikasta, mutta ei se niin mene, että etelässä olisi aina parempi palkka. Ja etelässäkin on niitä, jotka saavat vain 1800 kuussa. Sitten vaan rajusti asumistukea jne. Veikkaan, että etelässä on sossun asiakkaita suhteessa enemmän kuin muualla. Ihan työssäkäyvienkin on pakko käydä sossun luukulla, kun asuminen maksaa niin paljon.
Toisaalta sitten on muitakin paikkoja Suomessa, joissa asunnot ovat älyttömän kalliita. Siellä samoin kuin pk-seudulla täytyy vaan sitten asua 5-10 km keskustasta, niin johan helpottaa.