Helteestä valittajat ovat yleensä hemmetin
huonokuntoisia:) ja läskeillä ei siihen vaikutusta.
Kommentit (30)
Suomessa ei saa sanoa että on liian kuuma. Jos näin erehdyt tekemään, saat heti napakan vastauksen tyyliin "ei saa valittaa, talvella on taas kylmä." WTF? Miten talven kylmyys ja mahdolliset pakkaset poistavat sen epämukavuuden joka johtuu helteestä?
Minä en pätkääkään nauti näin kuumasta säästä. En ikinä ole tykännyt maata auringossa enkä ole ylipainoinen tai huonokuntoinen.
Sopiva sää mun makuun olisi +20 astetta, pilvipoutaa, kuiva ja kirkas sää. Lenkkeily ja ulkoilu on paljon mukavampaa silloin.
ilmastointi ei pelaa siellä yhtään ja tukahduttavan kuuma sekä kostea ilma. Eilenkin meinasi taju mennä vaikka join litratolkulla. Jos olisin lomalla en todellakaan valittaisi silla rannalla makailu tai muu mukava puuhastelu on hauskaa.
Kun itse kärsin kylmästä talvesta monta kuukautta joka ikinen talvi niin tuntuu todella itsekeskeiselle jos joku äityy valittamaan muutaman päivän helteestä. Pikkasen suhteellisuuden tajua. Hellettä on Suomessa niin harvoin ja niin vähän aikaa, että on tosi noloa siitä alkaa valittamaan.
Ensinnäkin on ne, jotka valittaa aina, oli sää mikä tahansa: kesällä kuuma, talvella kylmä, syksyllä sadetta, keväällä loskaa - aina on huono sää.
Sitten on niitä, jotka ylipainon takia kärsii helteestä ja valittaa.
Sitten on ne, joilla esim verepainehäikkää, sydänongelmia tms ja heille helle tekee oikeasti pahaa. He yleensä osaavat hoitaa itseään (tuntemani ovat lisäksi normaalipainoisia) ja valittavat vähiten.
Jotka valitta sekä kylmästä että kuumasta! Suurimmaksi osaksi siis. Perusvalittajia. Vesisaekaan ei ole hyvä..
Kun itse kärsin kylmästä talvesta monta kuukautta joka ikinen talvi niin tuntuu todella itsekeskeiselle jos joku äityy valittamaan muutaman päivän helteestä. Pikkasen suhteellisuuden tajua. Hellettä on Suomessa niin harvoin ja niin vähän aikaa, että on tosi noloa siitä alkaa valittamaan.
ja voin sanoa, että helteet väsyttävät aivan pirusti.
Mutta en silti jaksa kuluttaa energiaa tuohon valittamiseen.
Ei saa sanoa että ei pidä kuumasta säästä, koska silloin olet itsekeskeinen ja loukkaat niitä jotka palelevat talvella? Hmmm... Täytyy pitää mielessä tämä.
Samalla logiikalla voisin kaataa kiehuvaa vettä jaloilleni ja ajatella että eipä pidä valittaa, talvella kun amputoitiin varpaat paleltumien takia.
hellettä. Tänä kesänä ei ole ollut ja varmaan moni on matkustanut lämpimämpiin maihin.
Itse en helteistä välitä ja siksi on ollut ihan mukavaa, että melkein joka päivä on satanut ja on ollut viileää.
Itsekin olen nauttinut kesästä kun muistan viime talven. Päätin etten valita lämpimistä säistä (meillä ei hellettävielä ole ollut) ja hyttysistä vaan nautin kesästä.
Nyt kun on ollut vain sopivan lämmintä niin on tullut käytyä uimassa vain kahdesti tänä kesänä. Yleensä hellekesinä käymme uimassa melkein joka päivä.
Meidän koko perhe on sellaista valkonahkaista lajiketta. Emme rusketu, lapsilla iho alkaa punoittaa ja siinä se. Aurinkovoidetta läträtään jo heti toukokuussa.
Tai no, minä saan hiukan rusketusta pintaani, kun vertaa mieheen ja tenaviin :)
Meissä kaikissa on sen verran punapigmenttiä, ettemme rusketu juurikaan - mikä tekee myös sen, ettemme jaksa olla kuumassa tai auringossa! Väsyy, uupuu, ei vaan jaksa, lapset on pahantuulisia ja riitelee.
Monet hellepäivät ollaankin oltu ihan sisällä.
Uimarantakaan ei pelasta, kun sinne on automatka eikä minun kotterossa ole ilmastointia. Perillä on sitten pahatuuliset, riitelevät lapset, kaikki on väsähtäneitä, kukaan ei jaksa..
Eikä olla rapantoisia läskejä.
Ehkä on olemassa kantasuomalaisissakin joku lajike, joka nauttii siitä kuumasta kosteudesta, joka lävähtää naamalle kun oven avaa ja nukkuu hyvin yönsä hikisiin lakanoihin kietoutuneena, toteaa ettei ilmastointia tässä tarvita, ihanaa, aivan ihanaa.. joo.
Me olemme se ihmisrotu, joka nauttii syksyn viileydestä ja raikkaudesta ja talvesta. Kukaan ei pidä -35 asteen paukkupakkasista, ellei ole eskimo - en edes minä, vaikka oikeasti pakkasista pidänkin. Sadesääkin on ihana, sellainen lämmin kesäsade, lapset juoksee lätäköissä. Huomaan vain olevani aika laiska kun en viitsi pukeutua sadevaatteisiin ja mennä ulos... no, ehkä kun tämä muuttorumba on ohi ja vihdoinkin asetuttaisi aloilleen johonkin lopun iän asuntoon..
liian kuumaa ilmaa. Siis kuumaa ja kosteaa. Talvella auttaa, kun pistää lisää päälle, mutta nyt huono ilmastointi töissä, katutyöt ym.ja hikoilevat naamat ovat niin kamalaa, että pois alta. Kaikki ovat rumia, hikisiä ja haisevia trikooseen pukeutuneita possuja helteellä. Kylmä, kuulas ja kirpeä syksy saisi saapua pian!
Ja miltei kaikki ne jotka tästä säästä pitävät (siis jotka tunnen) ovat reippaasti ylipainoisia.
Ovat luultavasti saaneet hyvän tekosyyn siihen etteivät tee mitään.
Hellettä sietämättömät on päinvastoin niitä hyväkuntoisia aktiiviliikkujia, jotka kärsivät siitä etteivät jaksa liikkua. Näillä helteillä rannan lenkkipolut on tyhjänä, jos ei lasketa rannalta seuraavalle siirtyviä plösöjä laahustajia. 15 astetta viileämmällä kelillä siellä on ruuhkaksi asti juoksijoita ja koiranulkoiluttajia, mutta ylipainoiset sohvaperunat vinkuu kylmästä.
Helteestä vaan tulee hirveä päänsärky ja paha olo, en voi sille mitään! Pakkasesta en valita. Oikeasti tajutkaa nyt, että kaikille tämä ei vaan sovi! Alkukesän helteellä mm pyörryin kaupan jonossa, en minä sille mitään voinut enkä nauttinut tilanteesta vaikka teillä varmaan oli hauskaa.
Jos joku toteaa ohimennen, että töissä pienessä kopperossa oli 40 astetta lämmintä ja kunpa pian tulisi viileämpää, vedättekö heti pultit? Tai kun toinen on valvonut yön, kun on ollut yli 30 astetta lämmintä makuuhuoneessa ja vauva ei saa nukuttua ja siitä kehtaa teille mainita, niin saatte raivarit?
Kyllä negatiivisista kokemuksista saa puhua ilman että jonkun mielestä se on turhaa valitusta. Kaikkien ei tarvitse välittää kuumasta eikä kaikkien tarvitse välittää kylmästä.
Mutta on törkeää raivota siitä, että joku ei pidä helteestä (+25 asteesta ylöspäin), kun sitten itse niputtaa kaiken kylmän +20 asteesta alaspäin. Tosi kuuma on +25 astetta ja tosi kylmä on -25 astetta. Kumpaakin säätä on Suomessa ollut harvoin mutta viime vuosina enemmän. Kumpaakin säätä saa inhota, vaikka niitä ei olekaan koko vuoden ympäri.
Hellesäätä on ollut ainakin meidän paikkakunnalla aiemmin viikon ja nyt sitten taas hellettä on riittänyt neljättä päivää eli kyllä tänä kesänäkin hellettä on ollut. MInä en kärsi helteestä öisin, meillä on ilmastointi ja ulkona ja kaupoissakin jaksan olla mutta eilinen päivä junassa ja bussissa veti kyllä mehut pois. Kävelimme paljon koko päivän, ja paluumatka oli vähällä kyllä saada kuukahtamaan, kun ilma junassa ei liikahtanut mihinkään. Välähti kyllä mielessä, että olisipa sellainen +23 astetta. Ja miksi ei saisi välähtää? Ei se yksittäinen puuskahdus mielestäni ole keneltäkään liikaa.
Helteestä vielä muistuttaisin, että lämmitys toimii kaikissa suomalaisissa kodeissa mutta ilmastointia ei kaikissa ole, joten vielä toteutuu se sääntö, että jos on kylmää, pue enemmän päälle ja laita lisää lämpöä mutta kuumalla ei ole, mistä vähentää eikä tuulettimet välttämättä saa aikaan kuin päänsäryn. Eikö silloin saisi asiasta olla harmissaan?
Itse vihaan sellaista alle + 10 keliä, kun ei ole pakkasta eikä lämmintä ja kaikki on pimeää ja kuraista ja rumaa. Silloin saatan valittaa enemmänkin, kun tuntuu, että kaikki lasten vaatteet ovat heti kurassa, ja lapsiparoilla on kaikissa vaatteissa liian kuuma tai liian kylmä. Sydänsairas isäni taas pitää näistä keleistä eniten, ja varmasti häntäkin saattaa minun valitukseni ärsyttää. Kukin tavallaan. Jos kärsii helteestä, annetaan valittaa. Ja muut nautitaan kivoista keleistä, minkä ehdimme.
Eli sinä saat "kärsiä" ja valittaa kaikki talvet mutta muut ei saa valittaa helteestä? :D:D Jessus, oikea itsekkyyden huipentuma.
joku ei vaan jaksa helteellä mitään, joku toinen taas saa auringosta päänsäryn ja inhoaa sisällä istumista ja varjossa oleilua ku nhaluaisi olla kesällä auringossa mutta viileämmällä säällä kuin helle on, joku taas ei voi sietää sitä miltä hiki tuntuu.
Mä olen tuota ihan viimesintä kategoriaa. Tavallinen urheiluhiki on jees, mutta tämmmönen tropiikkihiki kun kaikki tarttuu ihoon ja saa koko ajan pyyhkiä otsaa, ei ole kiva. otsan jatkuva pyyhkiminen hiestä saa mulla ainakin otsan kutisemaan ja näpyille ja kun hikitihkeä iho tarttuu vaikka pöydän pintaan, nahkasohvaan tms. niin sehän sattuu kun raajan nostaa irti. Bonuksena se koko päivän hellehaudukehiki haisee, enkä tykkää haistella toisten hellehikiä tai muitakaan hikiä, enkä pidä siitä että myös itse haisee tunkkaiselta vaikka kuinka kävisi suihkussa.
Mulal siis pääpointti se että helteellä inhoan täyspäivähikoilua sen takia miltä se tuntuu ja haisee. Pakkasia inhoan koska astman takia en pysty hengittämään kunnolla. molemmissa tapauksissa ulkoilu on ikävää ja välillisesti siis sekin haittaa kun ei voi liikkua ulkona.
Miten tämä siis liittyy kuntoon? Olen ollut joskus todella hyvässä kunnossa, myös todella huonossa kunnossa ja nyt normaalissa kunnossa. Vähiten haittasi sisälle jämähtäminen kun oli huonokuntoinen. Samahan se olis sisällä istua sopivassa lämpötilassa kun ei ollut intoa ja jaksua mitään pihallakaan tehdä. Hyväkunotisena taas haluaa olla myös pihalla päivittäin ja liikkua siellä.
todella huono kunto ja rakastan helteitä.
Kylmä talvi kestää enimmillään muutaman viikon. Kesän liian kuuma sää kestää useita kuukausia. Hellettä on Suomessa aivan liian usein. Jos kerran kylmyydestä saa valittaa, niin kyllä silloin saa valittaa kuumuudestakin.
Viime kesänäkin olin viimeisilläni ja nautin =)
Kuinka vaikeaa on ymmärtää että kaikki nyt eivät vain pidä helteestä?
Ja miltei kaikki ne jotka tästä säästä pitävät (siis jotka tunnen) ovat reippaasti ylipainoisia.
Ovat luultavasti saaneet hyvän tekosyyn siihen etteivät tee mitään.
No itse en ole perusterve, vaan minulla on sydänvika ja nämä kelit käyvät sydämen päälle.
Ja jos totta puhutaan niin nautin enemmän viileästä syksystä ja talvesta.