Miksei mun sämpylät ikinä onnistu :(
Jos teen löysän taikinan ja nostan vaan kulhosta pellille (kuten esim. äitini tekee) taikina vain valuu lättänäksi. Vaikka kulhossa on noussut hyvin. Jos teen paksumman taikinan ja oikein pyöritän, sämpylöistä tulee tiiviitä könttejä, ei kuohkeita. Vaikuttaako taikinan sekoitusaika asiaan? Teen taikinan koneella ja annan sen sitten ehkä pyörittää liian kauan? Mestarileipurit auttakaa!
Kommentit (12)
Takertuvaa taikinaa, mutta joka pysyy kuitenkin muodossaan. Kohota ensin kulhossa. Leivo sitten taikina pitkoiksi ja leikkaa sämpylät. Ei niitä tarvitse sen kummemmin pyöritellä. Kohota uudelleen pellillä, paista.
Teen 5dl:n nestemäärästä 16-18 sämpylää eli 2 pellillistä
Sitten löysin hyvän ohjeen Myllyn paras-sivuilta. Siinä ohjeessa tulee taikinaan vähän piimää joka tekee sämpylöistä pehmeitä. Taikina tosin siinäkin kannattaa jättää sellaseks että lusikalla pelille. Ethän kohota taikinaa liikaa? Silloin se kohoaa hyvin kulhossa mutta lässähtää uunissa.
ja esim porkkanaraastetta kostukkeeksi.. laitan itse myös aina taikinaan monia eri jauhoja, esim vehnäjauhoa, grahamia, grahamleseitä, kaurahiutaleita yms :) pinnalle juustoa!
Itse käytän Sunnuntain rouheista sämpyläjauhoa, pussin ohjeen mukaan teen ja hyvvää tuloo!
Sitten löysin hyvän ohjeen Myllyn paras-sivuilta. Siinä ohjeessa tulee taikinaan vähän piimää joka tekee sämpylöistä pehmeitä. Taikina tosin siinäkin kannattaa jättää sellaseks että lusikalla pelille. Ethän kohota taikinaa liikaa? Silloin se kohoaa hyvin kulhossa mutta lässähtää uunissa.
Puoli tuntia kulhossa, sen jälkeen leivot sämpylät pellille ja annat kohota vielä puoli tuntia.
useimmiten kuivat sämpylät syntyvät siten, että niitä on paistettu ihan liian kauan. Lähes kaikki kaverini korventavat kaikkia leivonnaisiaan "varmuuden vuoksi", jonka jälkeen ne ovat kuivia korppuja. Juuri ja juuri kypsäksi (ja tietenkin voita taikinaan!), niin a vot! :)
Kiitos vastauksista! Jatkan harjoituksia... Ihan hyvän makuisia nuo lässähtäneetkin ovat, ei vaan olisi kannattanut hiivaan sijoittaa rahojaan ;)
ap
neste olisi liian kylmää jos hiiva ei kerran toimi?
FANTASTINEN LEIPÄ
Anna Bergenström:joka kokin keittokirja
5 dl kädenlämpöistä vettä
1 dl maitoa
25 g tuoretta hiivaa (siis puoli pakettia)
1-2 tl suolaa
1 rkl hunajaa
12 ½ dl jauhoja (esim. 2 ½ dl kaurahiutaleita + 10 dl vehnäjauhoja)
+ jauhoja leipomiseen
1. Mittaa vesi, lämmitä esim mikrossa kädenlämpimäksi,ei kraanasta suoraan) ja lisää maito, murenna hiiva kulhoon ja lisää suola ja hunaja. Sekoita (esim puuhaarukalla)
2. Sekoita joukkoon jauhot
3. Vaivaa löysäksi taikinaksi, ripottele n. 1-2 rkl jauhoja taikinan päälle ja peitä kulho
4. Nostata reilu tunti, jopa puolitoista tuntia ok
5. Uuni 240-250°
6. Ripottele jauhoja pöydälle, kaada taikina varovasti jauhojen päälle. Älä vaivaa!!!
7. Ripottele 1 rkl jauhoja taikinan päälle ja taputtele taikinaa kevyesti
8. Leikkaa 6-7 suikaletta jotka jaat 2-3 osaan jolloin saat "ämpylöitä
9. Paista saman tien. n. 15-20min (tästä tulee 2 pellillistä). ei siis tarvitse nostattaa enää niitä sämpylöitä pellillä.
10. Älä peitä paistuneita leipiä jotta pinta jää rapeaksi
FANTASTINEN LEIPÄ
Anna Bergenström:joka kokin keittokirja5 dl kädenlämpöistä vettä
1 dl maitoa
25 g tuoretta hiivaa (siis puoli pakettia)
1-2 tl suolaa
1 rkl hunajaa
12 ½ dl jauhoja (esim. 2 ½ dl kaurahiutaleita + 10 dl vehnäjauhoja)
+ jauhoja leipomiseen
1. Mittaa vesi, lämmitä esim mikrossa kädenlämpimäksi,ei kraanasta suoraan) ja lisää maito, murenna hiiva kulhoon ja lisää suola ja hunaja. Sekoita (esim puuhaarukalla)
2. Sekoita joukkoon jauhot
3. Vaivaa löysäksi taikinaksi, ripottele n. 1-2 rkl jauhoja taikinan päälle ja peitä kulho
4. Nostata reilu tunti, jopa puolitoista tuntia ok
5. Uuni 240-250°
6. Ripottele jauhoja pöydälle, kaada taikina varovasti jauhojen päälle. Älä vaivaa!!!
7. Ripottele 1 rkl jauhoja taikinan päälle ja taputtele taikinaa kevyesti
8. Leikkaa 6-7 suikaletta jotka jaat 2-3 osaan jolloin saat "ämpylöitä
9. Paista saman tien. n. 15-20min (tästä tulee 2 pellillistä). ei siis tarvitse nostattaa enää niitä sämpylöitä pellillä.
10. Älä peitä paistuneita leipiä jotta pinta jää rapeaksiTäytyykin kokeilla. Kiitos kaikille vastanneille. ap
Just vähän aikaa sitten oli samanlainen ketju ja sait paljon vinkkejä! Eikö ne riittäneet??!!
Mulla maistuu sämpylät aina ihan jauhoille, ovat kuivia..ehkä muutaman syö just lämpimänä, muuten menevät roskiin.