Voiko 2,5 matkustaa tilapäisesti kasvot menosuuntaan turvavyöistuimessa?
Niin, siinä se. Reilun 100 km päässä pitäisi käydä tutun kyydissä ja takaisin, ja ei pysty alkaa asentamaan turvaistuinta tuota varten.
Riittääkö jos on sellainen turvavyöistuin (kasvot menosuuntaan, kiinnitys auton turvavöillä) 2,5 v:llä?
Vai jätämmekö vaan reissun väliin.
Kommentit (18)
ja pitäisi saada niitä jotain remmejä kiinni jonnekin auton lattiaan, tuskin siinä tutun autossa on mitään kiinnityslenkkejä tms.
Mies ei paikalla niin että voisi olla asentamassa.
Meidän istuin siis on tosi hankala, ja nyt kun se on kerran oikein saatu omaan autoon kiinni, niin en ylipäänsä mielellään irrottaisi siitä. + etten varmasti saisi sitä asennettua siihen toiseen autoon.
ap
ihan samalta kuin meidän istuin. Ja itse olin samaa mieltä, etten takuulla alkaisi irrottamaan ja asentamaan sitä uudestaan. Mutta ei se oikeasti ollutkaan niin hankala, kuin aluksi tuntui. Ne kiinnityslenkit ainakin meillä on vain hihnaa, joka on vedetty etupenkin "jalkojen" ympäri lenkiksi. Eli saa irti vain ottamalla ilman mitään ihmeellistä säätämistä.
Jos ehdit miestäsi näkemään ennen lähtöä, niin pyydä häntä kertomaan miten penkki laitetaan.
ihme istuin teillä on? Meillä saa puolessa minuutissa kuka tahansa nuo turvaistuimet kiinni. Kyseessä Recaron kasvot menosuuntaan istuimet..
mutta lastentarvikeliikkeestä ostettu ja aikanaan oli pärjännyt hyvin testeissä.
Ja nyt oli kyse siis istuimesta joka yleensä SELKÄ menosuuntaan - sitähän tässä kysynkin, että voisko se 2,5 v. matkustaa tilapäisesti KASVOT menosuuntaan.
(1 vaihtoehto olisi ottaa se hänen oma istuin irti ja laittaa se auton vöillä kiinni kasvot menosuuntaan, niinkin se toimii... eli jättää ne hankala lattiaan tulevat vyöt pois... mutta mielestäni kasvot menosuuntaan matkustaessa melkein paremmilta kyllä vaikuttaa nuo varsinaiset turvavyöistuimet)
ap
ihan samalta kuin meidän istuin. Ja itse olin samaa mieltä, etten takuulla alkaisi irrottamaan ja asentamaan sitä uudestaan. Mutta ei se oikeasti ollutkaan niin hankala, kuin aluksi tuntui. Ne kiinnityslenkit ainakin meillä on vain hihnaa, joka on vedetty etupenkin "jalkojen" ympäri lenkiksi. Eli saa irti vain ottamalla ilman mitään ihmeellistä säätämistä. Jos ehdit miestäsi näkemään ennen lähtöä, niin pyydä häntä kertomaan miten penkki laitetaan.
eli mies oikeastaan tajuaa vielä vähemmän siitä penkin laitosta.. aina kun se on pitänyt laitta,a mä yritän selvitellä ohjeesta miten pitäisi laittaa ja hän vahvempana sitten kiskoo ja nykii niitä naruja. Ja tuon lattiaan kiinnittämisen hän hahmottaa kyllä paremmin, se on mulle vähän hepreaa. Muuten kauhea yhteistyöponnistus..
ap
mutta lastentarvikeliikkeestä ostettu ja aikanaan oli pärjännyt hyvin testeissä.
Ja nyt oli kyse siis istuimesta joka yleensä SELKÄ menosuuntaan - sitähän tässä kysynkin, että voisko se 2,5 v. matkustaa tilapäisesti KASVOT menosuuntaan.
(1 vaihtoehto olisi ottaa se hänen oma istuin irti ja laittaa se auton vöillä kiinni kasvot menosuuntaan, niinkin se toimii... eli jättää ne hankala lattiaan tulevat vyöt pois... mutta mielestäni kasvot menosuuntaan matkustaessa melkein paremmilta kyllä vaikuttaa nuo varsinaiset turvavyöistuimet)ap
eiköhän se ole ihan selvä että voi. Ja aika moni 2,5 v. matkustaa vain kasvot menosuuntaan.
Mutta kyse on vissiin siitä, että ajatellaan, että ne lapset kuolevat kolarin tullessa siinä naama menosuuntaan istuimessa. Jos tätä pelkää niin eikös silloin ole ihan sama, onko kyse tilapäisestä matkasta, eihän sitä kolaria koskaan voi ennakoida. Huoh, mikä kysymys.
se mene niin, että 3v tai 15kg, niin sit voi matkustaa turvavyöistuimessa naamari menosuuntaan? näin mun käsitykseni mukaan... eli jos lapsi on nyt lähellekkään sitä 15kg, niin mun mielestä on ihan ok...
kaikki menee matkalla hyvin, niin istuin on varmaankin riittävä mutta entä jos ei menekään... Istuimien kiinnitys ei ole avaruustiedettä, joskus toki tarvitaan vähän näppäryyttä ja ripaus voimaa. Jos auton lattiassa ei ole lenkkejä, istuimen alavyöt voi kiinnittä myös etupenkin "ympäri".
sitähän tässä kysynkin, että voisko se 2,5 v. matkustaa tilapäisesti KASVOT menosuuntaan.
ap
Kyllä voi matkustaa.
Vaihdatte istuimen autosta toiseen siellä. Tai sitten menette sun autolla sinne 100km päähän.
jos painoa on lapsella alle 15 kg. Pituudella on myös merkitystä sikäli, että turvavyöt eivät saa mennä kaulan päälle. Turvavyöistuimissa yleensä säädöt alkavat siitä 95/ 100 cm ylöspäin.
se mene niin, että 3v tai 15kg, niin sit voi matkustaa turvavyöistuimessa naamari menosuuntaan? näin mun käsitykseni mukaan... eli jos lapsi on nyt lähellekkään sitä 15kg, niin mun mielestä on ihan ok...
(1 vaihtoehto olisi ottaa se hänen oma istuin irti ja laittaa se auton vöillä kiinni kasvot menosuuntaan, niinkin se toimii... eli jättää ne hankala lattiaan tulevat vyöt pois...ap
mielestäni järkevi vaihtoehto. Miksi pitäisi käyttää vyöistuimena jos kerran voisi käytää turvaistuimena?
paino on n. 13,5 kg (tai vähän alle 14 kg), ja pituus n. 91 cm.
Täytyy nyt miettiä vielä tuota tuolin asennusta, mutta jotenkin tuntuu ikävltä alkaa tekemään asiasta monimutkaista teatteria (mulla tulisi toinenkin lapsi mukaan, jolla on myös oma turvavyöistuin.)
Ajattelin siis vähän että joko otan toisen turvavyöistuimemme nuoremmalle, tai sitten emme lähde...
ap
(1 vaihtoehto olisi ottaa se hänen oma istuin irti ja laittaa se auton vöillä kiinni kasvot menosuuntaan, niinkin se toimii... eli jättää ne hankala lattiaan tulevat vyöt pois... ap
mielestäni järkevi vaihtoehto. Miksi pitäisi käyttää vyöistuimena jos kerran voisi käytää turvaistuimena?
Eli kun se käännetään kasvot menosuuntaan, siitä tulee vyöistuin. (Ja oikeasti pitäisi vielä irroitella ne istuimen omat vyöt pois - tosin en nyt tuota yhtä reissua varten irrottaisi kyllä kun nekin hankalat laittaa takaisin. En tiedä sitten, ehkä nekin on vaaralliset siinä kun ovat kiinni).
Meillä on ollut siis tuo tuoli vanhemmalla lapsella vähän aikaa käytössä vyöistuimena kasvot menosuuntaan, mutta vaikka se selkä-menosuuntaan-turvaistuimena vaikuttaa hyvältä (paitsi hankala kiinnitys!), niin vyöistuimena kasvot menosuuntaan on mielestäni outo, ja tavallinen erillinen vain turvavyöistuimeksi suunniteltu istuin tuntuu paremmalta.
(Yhden kerran meillä on tuo 2v. lapsi mennyt turvavyöistuimessa, mutta se oli "erikoistilanne" taksilla ja matka oli vain joku 10-20 km.)
ap
(Yhden kerran meillä on tuo 2v. lapsi mennyt turvavyöistuimessa, mutta se oli "erikoistilanne" taksilla ja matka oli vain joku 10-20 km.)ap
tässä nyt estää sen lapsen kasvot menosuuntaan matkustamisen? Joku yleinen vastustus vai mikä? En ymmärrä koko pohdintaa, koska eihän se mikään laittomuus ole. Vain turvallisuuskysymys ja joillekin matkustamisessa kynnyskysymys, onko sitä teille on teidän asianne. Mitä merkitystä sillä on onko kyseessä erikoistilanne, tilapäinen matka vai mitä? Ihan oma valintahan tuo on.
en mä nyt yhtään ymmärrä mikä tässä on ongelma.
ja aika onneton on noin pieni turvavyöistuimessa kasvot menosuuntaan.
miksi ei voi asentaa turvaistuinta tuota varten? Eikö sitä ole ollenkaan? Vai eikö istuin mahdu tuttavan autoon? Meillä on aika tuskaisen hidas istuin asennettavaksi, mutta kun sitä on joutunut muutaman kerran vekslaamaan autosta toiseen, ei siihen asentamiseen enää mene montaa minuuttia vaikka ekoilla kerroilla meni varmaan 20 minuuttia.