Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pissaako vauva 5kk tarpeeksi?

Vierailija
17.07.2011 |

Meillä poika 5kk syö nykyään kerran päivässä perunaa ja kerran päivässä hedelmä/marjasosetta. Muuten on rintaruokinnalla. Olen jo pidempään ihmetellyt, virtsaako vauva liian vähän ja jopa punninnut vaippoja välillä. Yövaippa, joka on 12 tuntia paikallaan, kastuu kyllä hyvin märäksi ja painaa reilu 200g, mutta päiväaikaan vaipat eivät ole ollenkaan niin märkiä. Olen lukenut monesta eri lähteestä, että 5-6 vaippaa tulisi kastua kunnolla ja siitä voi päätellän vauvan saavan tarpeeksi nestettä. Mitähän se kunnolla kastuminen tarkoittaa? Kuinka paljon virtsaa (dl), pitäisi tulla vuorokaudessa? Mistä tiedän, riittääkö rintamaitoni? Poika on tyytyväinen ja kasvaa hyvin. Päivisin vaipat ovat mielestäni aika kuivia. Varsinkin, jos "pitää" 6 vaippaa vaihtaa päivän aikana.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tiedän kyllä onko niissä ja paljonko niissä on pissaa. Heh! Neuroottista vai?

No tän vuorokauden saldo tähän mennessä on 400ml. Vielä 2 tuntia "keräystä jäljellä". (Tätä en olis uskonut ikinä kirjottavani).

Oon yrittänyt joskus antaa tuttelia, mut poika ei huoli sitä. Velliäkin yritän melkein joka ilta tarjota, mutta ei sekään oikeastaan maistu. Siitä olen päätellyt, että ehkä pojalla ei kuitenkaan jano ole. Kuumimpina päivinä (+30) suostuu juomaan vettä tuttipullosta ihan hyvälläkin halulla. Viileämmällä kelillä ei.

Pitäis ehkä seuraavaksi tehdä neuvolassa syöttöpunnitus, niin näkis, paljonko sieltä rinnasta kerrallaan saa.

ap

Vierailija
2/9 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, repesin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkalla rintamaidolla viela, vaihtelevasti markia vaippoja, ei koskaan mitaan painavia, varsinkaan paivalla. Vaihdan vaipan viitisen kertaa paivassa ja aina jos on kakat... En ollut edes ajatellut asiaa koska vauva on tyytyvainen ja kasvaa hyvin:)

Vierailija
4/9 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsesi kasvaa ja kehittyy normaalisti eikä ole jatkuvasti janoinen (tarjoa janojuomana vettä) ei syytä huoleen.

Vierailija
5/9 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pissasi vauvana aika vähän ja jälkeenpäin harmitti kun ois pärjännyt kestovaipoillakin n. 4vaippaa päivässä meni+yövaippa. kasvoi hyvin.ei vaippoja ole pakko vaihtaa 6 päivässä vaan tarpeen mukaan. kakat on kyllä siivottava heti ettei pylly pala.

Vierailija
6/9 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojalla on kerran ollut virtsatulehdus ja sen jälkeen olen ollut enemmän ja vähemmän vainoharhainen kaikkeen pissaan liittyvässä. Monelta sivustolta yritin tuota vauvan normaalia virtsamäärää selvittää ja joka kerta törmäsin sääntöön, että 5-6 tai 6-7 vaippaa täytyy kastua kunnolla. Siksi huolestuin. Ei meidän pojan vaipat ole kunnolla märkiä muutakun yön jälkeen. Täysimetyksellä olevan vauvan pitäisi ilmeisesti saada n.1 litra maitoa vuorokaudessa. Jos virtsamäärä jää puoleen litraan, niin onko vauva voinut saada rinnasta lähellekään litraa? Toki vauva varsinkin kuumalla hikoilee paljon ja kuolaakin jo melkoisesti. Taidan miettiä liian tarkkaan. Huoh... En muista esikoisen kohdalla miettineeni koskaan, ettei hän pissaisi tarpeeksi.

ap

Vierailija
7/9 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva voi hyvin ja kasvaa normaalisti niin en olisi huolissani.

Vierailija
8/9 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

antamaan korviketta 3kk iässä vauvalle. Meillä tuli tuohon asti n. 3-4 vaippaa vuorokaudessa, jotka hädin tuskin olivat märkiä. Vauva kasvoi kuitenkin hyvin. Epäilin kuitenkin maidon riittävyyttä, kun vauva ei oikein juonut kunnolla rinnasta ja vaipat kuivia, ja heti kun aloin antamaan lisäksi korviketta, niin vaippoihin tuli huomattavasti enemmän pissaa. Kohta vauva on 4kk, ja juo nyt pääsääntöisesti korviketta, yöllä huolii tissiä parhaiten, samoin päiväunilla, kun itsekin nukun vieressä, sekä illalla nukkumaan rauhoitettaessa.

Meilläkin pissaa tuli tosiaan niin vähän, että jos oikein olisin vaippoja säästellyt, niin varmaan kaksi vaippaakin olisi riittänyt koko päiväksi, eikä olisi falskannut läpi. Mutta siis, 3-4 vaippaa oli ehkä normaalimpi, kun "tavan mukaan" vaippoja säännöllisesti vaihdoin.

Vierailija
9/9 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä huomaa aina, onko pissaa tullut :) Itse olen aina ihan ymmälläni reissuissa, jos on mukana kertisvaipat. En osaa sanoa, onko vaipassa pieni pissa vai onko se kokonaan kuiva... Silloin vähäiset pissat huolettavat, mutta kotona aina tulee 6-7 märkää (kesto)vaippaa.