Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

'*'TAMMIMASUJEN torstai'*'

05.06.2008 |

Linkki edelliseen pinoon:

http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…

Mahtoiko onnistua? No, kai on pitkä linkki, kun on pitkä pinokin..

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeillaanko nyt tätä systeemiä, että laitetaan joka päivälle oma pino? Tai viikonloppuisin kun yleensä on hiljaisempaa, niin voisi riittää pe-su pino, tai ainakin la-su pino, eikös?

Joku kyseli vitamiineista. Itse en nyt syö mitään vitamiineja, mutta olen melkein 100% varma, että rautaa määrää terkka ekassa neuvolassa, joka on siis 10.6. Olin menossa 22.4. elämäni ensimmäistä kertaa verenluovutukseen, mutta suureksi pettymykseksi en kelvannut luovuttajaksi alhaisen hemoglobiinin vuoksi, joka oli siis vain 115! Normaalisti (siis aina ennen raskauksia, kun hg on mitattu) on se ollut yli 130. Siellä täti meinas, että koska olin kuopusta imettänyt vielä 1,5kk sitten, niin johtuisi siitä lukema, mutta tiedä häntä. En vaan tykkäisialkaa rautatabletteja popsimaan. Ehkä "kammo" niihin tuli esikoisen raskausaikana kun sain niistä hirveät vatsakivut. =/

Yksityiselle ei aiota mennä ultraan, tälläkään kertaa. Kaksi ultraa meillä on, viikoilla (muistaakseni 12 ja 19). Ekassa ultrassa mielestäni oli se tapa, että siinä kysytään, mitataanko np, toka rakenneultra. Meillä kolmella aikasemmalla on np mitattu, en ole sitä sen kummemmin ajatellutkaan.. Tosin jos olisi jotain häikkää/turvotusta, niin tuskin menisin muihin seuloihin, joissa keskenmenon riski.

( . ) Tuntuu turvonneelta. Yökötyksen sanoisin jo ehkä hiukan menneen parempaan suuntaan, mutta nyt on tosiaan sellainen, että nälkä voi iskeä kuin salama kirkkaalta taivaalta, ja sitten pitääkin suuhun saada jotain ja heti!

No mutta, nyt pitää laittaa muksut kesäkerhokuntoon! Palataan taas, ja mukavaa torstaita!

minnikki la 14.-24.1

2/20 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kyllä äsken edellisen pinon viestit, mutta unohdin jo kaikki nikit, kun ajattelin vastailla omalta osalta kysymyksiin. Ja eka versio katosi jonnekin, kun oli liikaa taukoja välissä. Onneksi kopsasin ennen lähetystä.

Eli vitamiineista ensin: mä syön paraikaa Multitabsin Raskaus-monivitamiinia. Otan 2 tbl päivässä, niin ei ole niin huono olo. Huomasin, että vaikuttaa, jos jättää ottamaatta toisen; yhtenä aamuna en ottanut ja kyllä iltapäivän ja illan etoi. Edellisessä raskaudessa aloitin vasta rv 20 jälkeen, mutta se auttoi ainakin hb:n laskuun, ei laskenut yhtä paljon kuin ennen ja nousi vielä takaisin normaaliin, mitä ei ikinä ennen tehnyt. Rautatablettia saatan tarvita satunnaisesti sitten myöhemmin, mutta viimeksikin tarvi ottaa vain satunnaisesti, kun ennen saattoi olla kaksikin tbl päivässä.

Lisäksi syön joka päivä foolihappolisän monivitamiinin lisäksi, ihan lääkärin määräyksestä. Joku kyseli lääkkeistä, niin täällä on yksi, joka käyttää jotain lääkitystä raskauden aikana. Mulla on todettu epilepsia reilu 15v sitten (joskaan ei kohtauksia sen ensimmäisen jälkeen) ja raskauksien aikana on lääkitys ehkä jostain rv 24 eteenpäin varmuuden vuoksi. Lääkitys puretaan pois sitten synnytyksen jälkeen. Lääkkeen takia siis pitää foolihappolisä ottaa. Ihan ensimmäisessä raskaudessa annettiin ohjeeksi aloittaa heti, kun oon raskaana, niin ehtii nostamaan ennen lääkityksen aloitusta. Neurolle oon menossa joskus rv 20 jälkeen saamaan taas ohjeet lääkityksen aloittamisesta, verikokeista sun muista. Oikein huvitti, kun yhtenä päivänä kuin viimeisintä epikriisiä ja siellä luki: seuraavan raskauden ilmaantuessa jälleen yhteys neurologian poliklinikalle... Ja mä kun vähän ajattelin, etten enää sen takia sinne menisi. ;D

Mä taidan olla vähän tyhmä tai jotain (hävettää jo tunnustaakin), kun en tiedä onko lähikunnissa/kaupungeissa yksityisiä ultra-paikkoja. Kai niitä Seinäjoella on, mutta kun en oo koskaan ennen tarvinnut, niin en oo edes ajatellut meneväni. Meillä tarjotaan np- ja rakenneultrat ja mulla varmaan olis vielä pari ylimääräistäkin ultraa, jos olisin suostuvaisempi ravaamaan äitipolilla. Meidän lapset kun ovat olleet isommasta päästä (4,5-5,3 kg), olis kokoultria varmaan tarjolla vaikka joka kuukausi. Mutta kun mulla tekee tiukkaa järjestää lapsille vahti jo rakenteen ja neuro-käynnin ajaksi, eikä aina viitsi käskeä miestä pyytämään vapaata niitten takia. Isovanhempia on enää vaan 1 (mun äiti), joka käy vielä töissä, kaikki sisarukset ja muu suku on töissä ja lähin kaverikin asuu 30km ihan päinvastaiseen suuntaan. Naapurit on töissä tai yli 80v, joten sekään ei onnistu. Ja päiväsaikaan ei saa MLL:n hoitajia tms... Neuvoloihin onneksi voi ottaa pienemmät mukaan leikkimään, lääkärikäynnitkin sovitan yleensä siihen aikaan, että äiti on jo päässyt töistä. Saas nähdä kuinka ekan lääkärin käy, kun on kesälomat ja kaikki. Toivottavasti osuis miehen kesäloman aikoihin, niin ei tarvis vielä muille paljastaa.

Mutta nuorin nukahti syliin, joten pitää siirtää parempaan paikkaan nukkumaan.

Matsalulle iso hali ja paljon voimia! Ja muille km kokeneille myös!

Äippä ja kirppu rv 8+0

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/20 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin tuon vanhan pinon läpi, kun on pari päivää mennyt käymättä koneella (harvinaista)... Matsalulle ensinnäkin lämpimät lohtuhalaukset, kaiken epätietoisuuden jälkeen näin siis kuitenkin kävi! Niin mielellään olisimme pitäneet sinut tässä pinossa :´( Samoin voimia hänelle, jonka kummityttö on sittenkin lähdössä enkeliksi.

Minunkin ystäväni odottaa kaksosia rv 27+ ja joutuu todennäköisesti tänään osastolle loppuraskauden ajaksi. La on vasta 1.9. mutta aivan selvää, että lapset syntyvät keskosina, koska tilanne on kaikin puolin riskialtis. Meillä on kaikilla sormet ja varpaat ristissä, että raskaus menisi sinne 30+ viikoille jotta lasten mahdollisuudet olisivat paremmat, mutta tieto siitä että kyse voi olla pahimmillaan PÄIVISTÄ, on kyllä kuluttava!

Omaa napaa en ole juuri ehtinyt miettiäkään, kun ensimmäinen kesälomaviikko on mennyt hiihdellessä paikasta toiseen. Jonkinasteista kuvotusta on ilmassa, mutta muuten ei ihmeempiä oireita. Tai no,vessassa saa ravata koko ajan. Tajusin, että eka oire minulla oli tästä raskaudesta omituinen maku suussa, muistan kuinka töissä join vessassa ja mietin, että justiin kävin poistamassa hammaskiveä, mikähän nyt mättää kun maku oli ihan hirveä... *hirn* Enpä olisi arvannut, että se johtuikin tästä!

Joku kyseli lääkkeistä odotusaikana ja oliko se hömppä82, jolla kilpirauhasarvot olivat olleet koholla. Minulla oli sama juttu viime raskaudessa ja voit kyllä kysyä jos jotain tulee mieleen. Lääkitys PITÄÄ ehdottomasti aloittaa, minulla niin ei tehty, mikä oli kyllä käsittämätöntä. Minulla kyseessä oli autoimmuunitulehdus, joka oli jyllännyt ties kuinka pitkään. Lääkityksenä on Thyroxin, kuten useimmilla. Varoituksen sana kuitenkin, lääkitys pitää aloitta TODELLA HITAASTI, puoli 25 mikrogr. tablettia kerralla ja vähintään viikko, mieluiten enemmänkin väliä, siitä voi nimittäin tulla vaikka mitä oireita jos annosta nostetaan liian nopeasti! Kyseessä on kuitenkin hormoni, ja ne pelaavat aina yhteen muiden kehon hormonien kanssa. lapsen kannalta tosi tärkeää on aloittaa heti lääkitys eikä jäädä odottelemaan mitään, koska vajaatoiminta (eli TSH koholla, T4V mahdollisesti alhainen, ei tosin välttämättä) on vaarallinen hoitamattomana tai alihoidettuna vauvalle!

No se siitä, tuo kilpirauhasaihe vaan nostaa aina tunteita kun olen itse hoitoni kanssa joutunut taistelemaan.

Mitähän vielä. Eka neuvola minulla on 30.6. eli viikkoja on 10+3 silloin. Alkuraskauden ultraan olen menossa rv 7+4 ensi tiistaina yksityiselle, haluan vain tietää, onko raskaus oikeasti käynnissä, oikeassa paikassa ja lyökö sydän. Muutapa siitä ei oikein saakaan selville, paitsi sen pää-perämitan. Ja meilläkin kyseessä on tosiaan 3.raskaus ja ikää minulla on 28v., ja täytyy mainita että pikku yllätys tämäkin oli, kesävauvaa "ajateltiin" mutta se nyt sitten saattaa syntyä tosiaan jo tammikuussa :)

Mutta nyt lasten kanssa ulos. Ihana ilma!

eikkuli 6+6

4/20 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalta suunnalta ollaan, ainakin suunnilleen :) Seinäjoella pääsee yksityiseen ultraan ainakin lääkäritalolla, sinne minä olen menossa sitten ensi viikolla. Mullakin on muuten epilepsia, mutta se on ollut oireeton ja lääkitys purettu 14-vuotiaana. Sen lisäksi tuo kilpirauhanen teki topin, joten äitipolikamaa minäkin... kenties ollaan sitten yhtä aikaa tammikuussa Seinäjoella punnertamassa näitä matkustajia maailmaan?! :)

eikkuli

Vierailija
5/20 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain nyt itsestäni aikaiseksi varattua sen neuvolan, on sitten 30.6. Surukseni kuulin että ihana neuvolatäti jää eläkkeelle ensi viikolla, joten vastassa on uusi tuttavuus... mutta hyvin olen aina toimeen tullut kaikkien tätien ja kätilöiden kanssa joten tuskin poikkeusta tulee tälläkään kerralla.

Nyt on pahaolo koko ajan, pitäisi varmaan hakea kanssa jotain b-vitamiini valmistetta...onko tuo multitabsin raskaus vitamiini joku uusi juttu??? Sitä kun en ole aikaisemmin huomannut...jotain lady vitaa mulla on ollut.

Illalla teki aivan sairaasti mieli pizaa, tomaattia, paprikaa ja juustoa. Mutta nyt pitäisi vain yrittää olla mässäilemättä, ekassa raskaudessa painoa tuli 20kg joista 10kg jäi, tokassa painoa tuli 6kg kaikki lähti, viimeisimmässä tuli 7kg ja kaikki lähti, mutta imetyksen aikana tuli takaisin. Nyt olen sitten paino on tasaisesti tippunut imetyksen lopettamisen jälkeen, ja painan nyt vähemmän kuin kolmannen raskauden alussa. Mutta kyllä sitä tarkkana saa olla että paino ei röyhähdä liikaa....siis ei kiitos läskille ;)

Jaahas kuopus tuolta sängystä huutelee...ei sitten nukkunutkaan.

Aurinkoista päivää kaikille

JB72 & suprise (neuvolantäti sanoi että tasan) rv 6

6/20 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuorostani eikkulille... :D

Mä en ole ajatellut yksityiselle menoa, kun mulla on ens ke jo eka neuvola (rv 8+6) ja siellä on ultra, jolla tutkitaan sen verran, että siellä joku on ja oikeassa paikassa. Jos jotain epäilyttävää on, laittavat sitten lähetteen Seinäjoelle.

Mullakin purettiin epilapsialääkitys 7 v lääkityksen jälkeen, mutta aloitetaan silti joka raskaudessa uudestaan varmuuden vuoksi ja puretaan taas synnytyksen jälkeen. Lääkäri tuumasi, että EEG (valoherkkyys-osa) on sen verran poikkeava. Tiedä sitten, kun en ymmärrä niitten siansaksasta juurikaan. Sen tiedän, että lääkärin luvalla saan ajaa autolla vaan 5v kerrallaan, seuraava lupa tarvitaan 2v päästä. Pitäisköhän vauva nro 6 ajoittaa sinne tienoille? :P Taitais kyllä tulla liian pieni ikäero... Kaksi edellistä lupaa kun olen saanut kotiutuessani vauvan (kakkonen -00 ja kolmonen -05) kanssa, kätevästi samalla käynnillä monta asiaa. =D

Jos ajattelit olla viikon tai 2 ennen LA:ta synnyttämässä, niin sitten voidaan osua yhtäaikaa salille tai osastolle. 3 kpl yli 5kg vauvaa alakautta synnyttäneenä voin sanoa, että mulla käynnistetään viimeistään LA:n tuntumassa (nuorimmat käynnistettiin molemmat rv 40+2) suuren koon takia. Viimeksi olisi kuulemma voitu käynnistää aiemminkin, mutta kun olo oli mitä mainioin käynnistykseen asti, en edes ajatellut sen olevan mahdollista. Jos olo on tällä kertaa hankalampi kuin viimeksi, saatan käyttää tilaisuutta hyväkseni ja pyytää käynnistystä viikkoa ennen. Mutta katsotaan nyt kuinka meidän käy. :P

Heh, mä vuosi sitten tuumasin kätilölle, etten taida enää tulla uusia saleja testaamaan (nuorin syntyi toukokuussa), mutta kuinkas nyt kävikään... =D Saa taas joku lastenhoitaja tarjota pullat meidän vitosen syntymän kunniaksi, jos paino on taas yli 5kg.

7/20 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

JB72;lle, kun kirjoitin edellistä niin kauan, ettei vielä ollut...

Multitabsin Raskaus-monivitamiini on kyllä ollut olemassa ennenkin, mutta niihin tuli uuden pakkaukset ja nimet pari vuotta sitten. Edellistä nimeä en muista, kun en vielä silloin käyttänyt. Se on tarkoitettu raskautta suunnitteleville, raskaana oleville ja imettäville, sisältää kaikkea muuta, mutta ei A-vitamiinia. Jo 1 tbl sisältää päivittäisen annoksen useimmista vitamiineista ja hivenaineista, 2 tbl on max päivittäinen annos. Mies syö itse Multivita plus:aa (sis. A-vit), mutta siitäkin on 'raskaus'-versio ilman A:ta.

Mulla oli joskus huonoon oloon B6-vitamiinia (Heksavit) ihan erikseen, mutta myynnistä on nyt poistunut silloin käyttämäni 20mg tabletit (annos 1-6 tbl päivässä) ja saatavilla on enää 300mg (½-1 tbl/päivä). 1/4 tbl 300mg vastaa melkein 4 tbl 20mg, joten on vähän liian iso annos, kun otin silloin max 2 tbl päivässä. Monivitamiinin sisältämä 2mg/tbl riittää mulla pitämään huonoa oloa kurissa ihan kiitettävästi, kun ottaa aamuin illoin. Kannattaa kokeilla monivitamiinia, mulla auttoi hb:n nousuunkin ja yleiseen oloon loppuraskauden aikana viimeksi.

Äippä taas

Vierailija
8/20 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä elellään ihan paniikissa.. mä en tie kuvittelenko mä, mutta mun maha on todella kipeä päivittäin ja jos tekee jotain tai stressaa, niin se kyllä huomaa mahassa :( Semmosta kellertävää vuotoa tulee ja jotenkin on semmonen olo, että kesken tää menee, näistä säryistä päätellen.

Mutta yritän nyt elellä päivä kerrallaan ja odotella maanantaiseen ultraan, jos sieltä sais jotain osviittaa tuohon kipuiluun.. jos oiskin jotain tulehdusta, mutta se pitäis kyllä heti hoitaa pois!?! Että hieman pelottaa tällä hetkellä, mutta toivon että kaikki menis hyvin sinne tammikuulle asti!!

Noista vitamiineista olo ollut puhetta: Joo munkin ois tarkotus alkaa jotain raskausvitamiineja syödä, kunhan nyt tietäis, että kaikki kunnossa ja ois rahaa hakea ;) Ja esikoisesta söin omega-3:ia, kun äitini suositteli niitä.. oli jostain lukenut hyvistä vaikutuksista raskausaikana.

En osaa tällä hetkellä iloita tästä tilasta, kun tosiaan jännittää nuo kivut ja nytkin tuntuu munasarjoissa asti :( No eihän sille mitään vois, jos keskeytyis, mutta tätä vauvaa on toivottu kauan ja yritystäkin oli kymmenisen kuukautta, et sit mä kyl romahdan täysin!!!!! Anteeksi purkautumiseni..

Ja muille aurinkoisia ajatuksia! Täällä edelleen flunssassa, et eipä kauniista ilmoistakaan oo iloa..

Emmuli rv 6+1

Vierailija
9/20 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellettä pukkaa! Janottaa koko ajan ja onhan se ainakin jonkinlainen "oire"..

Emmuli, kyllä mullakin tulee kellertävää vuotoa, mutta en ole osannut pelätä sitä. Ed.raskaudessa tuli myös. Pääasia ettei tule punaista! Jossain vaiheessa kun en vielä tiennyt olevani raskaana, mahaan koski niin menkkamaisesti ja kovaa, että piti särkylääkettä ottaa. Se kovakin juiliminen on kuitenkin kohdun kasvusta johtuvaa.

Nyt tuo 1 vee häiriköi mun kirjoittelua siinä määrin, että heipat..

Senniina ja ylläri rv9+??

Vierailija
10/20 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suotta panikoi. Mulla tulee myös (kuten Senniinallakin) sellaista kellertävää vuotoa ja ajoittain on myös kovia kipuja vatsassa. Ekassa raskaudessa säikähdin näitä kipuja niin paljon, että menin sairaalaan ensiavun kautta ultraan sen vuoksi, mutta eihän siellä mitään hätää ollut. Kohdun kasvukivut voivat olla joskus tosi kovia. Mutta toki ymmärrän sun huolesi, kun olen itsekin panikoinut. Nyt yritän ottaa asiat vähän rennommin...

Mä olen vitamiineista syönyt sitä Multi Tabsin raskausvitamiinia (mikä muuten oli ennen nimeltään MultiTabs Special 2+). Lisäksi aion aloittaa ensimmäisen kolmanneksen jälkeen omega-3 -valmisteen ja maitohappobakteerin syömisen. Sitä en ole ajatellutkaan, että noi vitamiinit vois auttaa raskauspahoinvointiin. Tosin mulla ei ole juuri pahoinvointia ollutkaan (vitamiinien vuoksiko?) ensimmäisessäkään raskaudessa. Nyt se ehtii tietty vielä iskeä...

Blomma + Urpo (työnimi on keksitty plussa-päivän nimipäivän mukaan. Olis voinut olla joku kivempi nimi =)) rv 6+4

Vierailija
11/20 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo taidan nyt panikoida ihan liikaa, mutta en voi mitään.. tää vaan on niin tärkeä ja rakas jo ja en halua tätä pikkasta menettää! Oli mulla eskoisestakin alavatsakipuja, mutta en muista tämmöistä sarkyä olevan, eli nää ei oo menkkamaisia kipuja.. mutta unohtaahan sitä kolmessa vuodessa näitä tuntemuksia alkuraskaudesta :)

Ja siitä valkovuodosta, kun mulla esikoisesta oli semmosta vetistä, nyt on ollut sitä, mutta myös semmosta paksumpaa.. sori kuvailu. No täytyy yrittää keksiä loppuviikoks paljon tekemistä ja olla iloisin mielin, sitten ma ultraan ja toiv kaikki hyvin!

Toi Blomman Urpo on ihana :)

Meillä ois masuasukkina Kalle, kun tästä pitemmälle päästään, kun la on Kallen päivänä ja mun mielestä sillä on joku tarkoitus.. nimittäin oisin halunnut esikoisesta Kallen, mutta mies tyrmäs sen heti. Mutta nyt siis Kalle tuloillaan :D Ja plussauspäivähän oli mun nimipäivä, joten kait tää mun nimpparilahjan on tarkoitus tulla tähän maailmaan.. Hih, mulla on liikaa aikaa pohtia kaikkea epäolennaista ;)

Emmuli taas

Vierailija
12/20 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä niin tietämätön olo! Miksi ei A-vitamiinia kannata syödä raskauden aikana? Nyt menin ihan panikkiin!!! Oon itse nimittäin syönyt sellaista monivitamiinia jossa A-vitamiinia! Onko jotain muita vitamiinejä jota pitäis välttää?

???

13/20 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun löysin A-vitamiinista Espoon neuvolan sivuilta: "A-vitamiinin liikasaantia tulee välttää, se voi aiheuttaa sikiölle epämuodostumia ja lisää keskenmenonriskiä. Tämän takia raskausaikana on syytä välttää maksaruokia."

Mutta siis koskee liikasaantia...

Vierailija
14/20 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..noita luontaistuotteitahan ei saisi syödä raskausaikana. Vai onko tuo valmiste jotain muuta? Mietin vaan, pitäisikö minunkin...

Paha olo on hirvittävä -päätä särkee, oksettaa ja huimaa vuorokauden ympäri. En keksi mikä auttaisi. Ahdistaa. Neuvolatäti käski syödä inkivääriä, mutta juuri luin että se on vaaraksi sikiölle. Kuka näistä nyt saa selvän!

Vierailija
15/20 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki meni hyvin...eihän mukaan saanut kun neuvolakortin ja sit käytiin läpi kaikki tapahtumat ja sairaudet suvussa. Olin siellä 1,5h. Ultra mulla on siis 23.6 eli siihen viellä 2,5 viikkoa en kyl millään malttaisi odottaa mutta ei ole mulla varaa mennä yksityisellekkään! Olo on ollut ok paitsi että tänään iski päänsärky joka ei lähde pois ja kuumuus tekee tehtävänsä

Hellettä pukkaa mut ei kannata valittaa

Lootuskukkanen ja pörriäinen 8+4

Vierailija
16/20 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta asiaa... Ensin tästä palstailusta... Ku jos mää kirjoitan tänne, niin laitan aina, että "vastaa viestiin". Mitäs tosta aloita uusi keskustelu tapahtuu....tuleeko ihan uus pino vai oisko se se oikea tapa jatkaa viestiketjua? :)

Mielenkiintoista keskustelua tuosta vitamiini yms. asiasta.... Itse syön maitohappobakteereita, ku söin niitä jo kauan ennen raskautta ja jatkan niitä nyt sitten. Vitamiinia pitäis hakea myös ja varmaan se ois tuo monivitamiini valmiste. Kalkkia pitäis vissiin kans syödä, mut kysyn nyt tällaista vaikka joku saa varmasti hyvät naurut. :) niin ku mulle yks ihminen pelotteli,että jos syö kalkkia raskausaikana niin lapsen pään aukileet ei pysy aukinaisina ja synnytys alakautta muuttuu mahdottomaksi. Oliko tuo henkilö nyt ihan hakoteillä? kuulostaa kyllä vähän hassulta. Ja kun en ajatellut mitään hirveän äksyä valmistetta ottaa ku puute on ihan vähäistä jos ollenkaan joinakin päivinä. Ku on tuo laktoosi-intoleranssi, niin maidon juonti piti opetella uudelleen kun tuli markkinoille noita laktoosittomia maitojuomia. Menee ehkä joku 1-3 lasia maitoa, 1-2 jogurttia, juustoa, rahkaa joskus ja joskus myös raejuustoa päivässä, niin vähän jää alhaiseksi ehkä tuo kalsiumin saanti. Omega 3 tuotteita pitäis varmaan myös syödä, ku kalaa syön niin harvoin. Mitä kalaa muuten kokkailette? onneksi kesä kohden kala halpuu vähän, ku ei siksi tuu sitä usein syötyä ku tahtoo olla aika kallista, enkä oo mikään silakan mahdoton ystävä(ku se ois halpaa). ja en ehkä osaa niin paljon kalaa valmistaa....

Puhuitte vuodoista. Mulla on tullut nyt koko raskausajan valkovuotoa(ei oo tullu ku murrosiässä viimeksi, niin nyt kyllä huomaa, että se johtuu raskaudesta). Tiedän, että valkovuoto on ihan normaalia, mut särähti korvaan tuo kun joku mainitsi keltaisesta vuodosta. Useimmiten mun valkov. on kirkasta, mut joskus on tullu keltaista tai jopa melkein vaalean ruskeaa. ei mitään klönttistä silti. normaalia? virtsa testissä ei ollu mitään tulehduksia, mut vien ultran yhteydessä aamuvirtsa näytteen labraan silti varalta. anteeksi nyt tarkat kuvailut, mut... :D

ollaan huomattu täälläkin, että yllättävän voimakkaita voi kivut vatsassa olla välillä. Välillä juilii niinkuin emättimen pohjasta ja välillä vaan vatsaa sivulta läheltä nivustaipeita. yritän hokea, että normaalia, normaalia. :)

Mukavaa illan jatkoa kaikille!

t: Amelie ja maha-asukas rv 8+1 tai 9+1....pääsis sinne ultraan niin tietäis!!! vielä kaks viikkoo ja pari päivää pitäis jaksaa odottaa!

Vierailija
17/20 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

laita vaan se "vastaa viestiin", aloita uusi keskustelu aloittaa kokonaan uuden pinon

Kovasti on ultran odottajia muitakin kuin allekirjoittanut. Tsemppailaan toisiamme..

Vitamiineja ei ole ollut nyt käytössä. En mä varmaan näin kesäaikaan aio ottakaan, ellei neuvolassa "määrätä". Mulla hempatkin aina 150 pinnassa.

Mun vatsanympärys on iltaturvotuksessa 100cm, kääk! Olen 170 pitkä ja lähtöpaino n. 73kg (ed.raskauden laardia vielä jäljellä..) Kai siellä joku asuu kun noin pistää turvottamaan.

Vierailija
18/20 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollu sust heikkohermoinen koko raskauden aikana mutta tänään en itsekään enää ymmärrä, kaikki itkettää, herkkä mainos kun katoin telkkaria, yritin lukee kirjaa mutta sekin pisti itkemään, tomaatit oli loppu, itkin, en saannu kaveria kiinni puhelimella...itkin...nyt pitää lopettaa tää kirjoittaminen ennen kun oma tekstikin pistää itkemään...

Vierailija
19/20 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin neuvolassa muuten kun kävin niin sain shokin ku painoa oli noussut 2,4kg ja vk 8+4 Apuva. Ite en syö vitamiineja enkä syö sit vasta talvella d-vitamiinia

Vierailija
20/20 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon uusi tähän pinoonne, eli plussasin tuossa 28.4. ja tammikuussa odotamme pienokaista syntyväksi, 9.1. olis LA :)

Ennestään meillä on 4v tyttönen ja yksi km viime syksyltä :( Siitä olis ollu LA 28.4. ja sen päivän valitsin testauspäiväksi kohtaloa kerjäten ikänkuin ja sainkin sieltä vihdoin plussan, yk7 oli menossa kmn jälkeen :)

Mä kävin varhaisraskauden ultrassa 2.6. eli tän viikon maanantaina ja siellä näkyi pikkuinen ja syke, vastasi viikkoja 8+2 eli ihan vaan muutaman päivän oli pienempi kuin menkkojen mukaan laskettuna...Tänään eli 5.6. mulla oli eka neuvola ja täyteltiin lappusia ja annettiin lippusia kotiin ihmeteltäviksi :)

Laskettu aika olis neuvolan mukaan 9.1.2009 ja merkkas viikoiksi tänään 9+2, mitä ei kyllä mun laskuopin mukaan ymmärrä mistä sai nuo luvut mutta jotain sinne päin taitaa kuitenkin olla niin mennä vaikka näillä kunhan raskaana ollaan ;)

Raskausoireita mulla ei oikeastaan ole, tissit vähän ehkä arat sivuilta mutta siihen oireet jääkin, ruokajuttuja on tullut että ei maistu raejuusto, suklaa, juustot eikä jäätelö lainkaan (ollu aina mun akilleen kantapää, heh), eikä kyllä lämmin ruokakaan. Ja hyvä ettei herkut uppoakaan, oli meinaan niin hurja BMI että sais lähteä kiloja eikä tulla kyllä yhtään lisää tässä nyt, kaikki 26kg mitä esikoisesta aikanaan tuli myös jäi ja muutama extrakilokin on vuosien myötä tullut siihen vielä että voi taivas mikä valas olen :/

Amelie, kyselit kalkista, mulle täti sanoi tänään neuvolassa, että koska käytän aika niukasti maitoa, niin kalkkitabletteja pitäisi ottaa, että ei taida olla ihan todenmukainen legenda tuo aukile-kalkki-kauhutarina minkä olet kuullut :D mun mielestä sä kuulostat syövän jopa ihan hyvin maitotuotteita, täti sanoi mulle että 6dl päivässä, esim 2 jogurttia ja 1 lasi maitoa (kaakaokin käy, heh) olisi jo ihan hyvin...

Missäs muuten Lila82 on, aina se joka mun silmiin osuu puuttuvaksi on hän, näin oli jo tuolla vauvakuumepuolella keväällä että huhuilin häntä puuttuvana ja kun täällä luin esittelyn hänestä tammikuiseksi joku aika sitten niin nyt taas "kaipailen" kuulumisiaan vaikkei mitään tuttuja ollakaan oikeasti millään lailla mutta täällä jäänyt mieleen ja teki muuten nätit pinot meille vauvakuumepuolella aina ;)

Onnittelut nyt kuitenkin kaikille meille tammimasujen kantajille :) ja pahoittelut menetyksen kokeneille :(

Anteeksi kun en osaa nyt jutella sen enempää teille kenellekään henkilökohtaisesti kun en vielä tunne teitä vaikka olenkin silloin tällöin taustalla kurkkinut, oli niin kova km-pelko alussa viime syksyn takia etten uskaltanut pinoon lainkaan ennen ultraa, ja toki se riski yhä on että pieni pienenpieni väsyy matkalla mutta ennuste raskauden normaalille jatkumiselle oli utraavan lääkärin mukaan hyvä kun rv8+ näkyi syke ja sikiö vastasi viikkoja kooltaan että nyt uskallan jo vähän hengittää tämän asian kanssa ja tännekin jo kirjoitella :)

Nyt iltapuurolle, amber rv9+2 (tjsp)