Kun täällä tuosta huostaanotosta vauhkotaan, niin
millaisista syistä niitä huostaanottoja tehdään? Itse olen erityislasen tavisäiti, eikä tosiaankaan lastensuojelu ole meistä ollut koskaan kiinnostunut lapsen erityisyydestä huolimatta.
Niin, että nuo selittelyt siitä, että hakemalla haetaan lapsesta "vikoja" että saadaan lastensuojelun piiriin kuulostaa ihan hullulta: minun lasessani on todistetusti "vikaa", eikä meidän vanhemmuuttamme ole silti kyseenalaistettu. Tekisi siis mieli tietää millaisia syitä OIKEASTI on että joutuu lastensuojelun iiriin ja erityisesti kiinnostaa mistä syistä huostaanotetaan... löisinä vaikka vetoa, että syinä on väkivaltaa, heitteillejättöä, lapsen perustareista huolehtimattomuutta, lapsi joutuu olemaan sukeissa oloissa, likaisena, nälkäisenä jne, vanhemmat ovat kännissä tai pilvessä jne.
Miten on? Mitä ne oikeat syys ovat?
Kommentit (46)
psyykkisten ongelmien takia heidän omasta tahdostaan.
kanssa kuulla. Itse olen ollut masentunut, ahdistunut ja suoraan myös kertonut käyttäneeni lapsiin väkivaltaa. Silti ei edes ole ehdotettu mitän lastensuojelullisia toimia tai vanhemmutta kyseenalaistettu.
syvän masennuksen vuoksi, sairaalan kuuluu tehdä LS ilmoitus, kun vanhempi joutuu sairaalahoitoon. Lastensuojelu on mukana elämässämme, mutta koskaan ei ole edes viitattu huostaanotosta, vaan tukevat perhettä. Olen mielestäni hyvin voidessani erittäin hyvä äiti, edes sairaana en koskaan jätä lasten perustarpeista huolehtimatta. Aluksi olin aivan kauhuissani, kun sain tietää, että joudumme lastensuojelu asiakkaiksi, mutta tällä hetkellä asia on minusta ollut todella hyvä, olen saanut tukea vanhemmuuteeni ja siihen, että toimin ja teen oikein (rankaisen itseäni, koska minulla on koko ajan tunne, että teen jotakin väärin ja se vaikuttaisi lasten normaaliin kasvuun ja kehitykseen). Ymmärrän täysin kuinka sairauteni vaikuttaa lasteni elämään ja haluan apua ammatti-ihmisiltäni, jotta lapseni selviäisi mahdollisimman pienillä vahingoilla mitä sairauteni aiheuttaa. Samoin minulla on jatkuva huoli siitä, ettei lapseni sairastuisi aikuisena, sillä sairauteni on perinnöllinen. Tässä siis "lyhykäisyydessään" mielipiteeni lastensuojelusta.
minkäänlaista väkivaltaa lapsia kohden, ei fyysistä eikä henkistä. Lapset eivät myöskään ole koskaan nähneet kummankaan vanhemman juovan alkoholia, eikä luonnollisesti nähnyt vanhempaa humalassa.
syvän masennuksen vuoksi, sairaalan kuuluu tehdä LS ilmoitus, kun vanhempi joutuu sairaalahoitoon. Lastensuojelu on mukana elämässämme, mutta koskaan ei ole edes viitattu huostaanotosta, vaan tukevat perhettä. Olen mielestäni hyvin voidessani erittäin hyvä äiti, edes sairaana en koskaan jätä lasten perustarpeista huolehtimatta. Aluksi olin aivan kauhuissani, kun sain tietää, että joudumme lastensuojelu asiakkaiksi, mutta tällä hetkellä asia on minusta ollut todella hyvä, olen saanut tukea vanhemmuuteeni ja siihen, että toimin ja teen oikein (rankaisen itseäni, koska minulla on koko ajan tunne, että teen jotakin väärin ja se vaikuttaisi lasten normaaliin kasvuun ja kehitykseen). Ymmärrän täysin kuinka sairauteni vaikuttaa lasteni elämään ja haluan apua ammatti-ihmisiltäni, jotta lapseni selviäisi mahdollisimman pienillä vahingoilla mitä sairauteni aiheuttaa. Samoin minulla on jatkuva huoli siitä, ettei lapseni sairastuisi aikuisena, sillä sairauteni on perinnöllinen. Tässä siis "lyhykäisyydessään" mielipiteeni lastensuojelusta.
Upeaa, että saat apua. Ja tarinasi vain vahvistaa sen näkökannan, että huostaanottoja ei tosiaankaan tehdä noin vain!
ap
vanhempieni kohdalla.
miten olet pärjännyt? Kaikkea hyvää!
ap
on aikanaan polissi tehnyt ls-ilmoituksen kotietsinnän yhteydessä. Tilanne oli oikeasti meidän molempien vanhempien kannalta aika pahan näköinen ulospäin, mieheni on entinen narkomaani jne.
Käytiin molemmat lapsen kanssa keskustelemassa sossujen kanssa, ja koska molemmat olimme tuolloin opiskelijoita, meillä oli elämä oikeasti ihan hanskassa, ja sitouduimme käymään huumetesteissä, joissa kävimme puhtain tuloksin (mulla ei siis ole ikinä ollut mitään päihdeongelmia) niin siinä se oli.
Eli kyllä minunkin on oman kokemukseni perusteella todella vaikea uskoa, että tuo lastensuojelu olisi suomessa niin läpimätä instituutti, kuin täällä jotkut jaksaa vouhkata.
Tuosta meidän tapauksesta on jo lähes 10 vuotta aikaa, eikä kyseinen tapaus ole koskaan tullut meitä vastaan missään.
lukea noista ketjuista, jossa on aiheettomista huostaanotoista, jotenkin mua on mietityttänyt, että asioiden taustalla on tosiaan muitakin asioita, kun se mitä on kirjoitettu. En itse siis ajattele, että aiheettomia huostaanottoja olisi kovasti, voin toki uskoa, että niitä voi olla muutamia koko maan huostaanotto määristä, mutta kuten kirjoitin omat kokemukset lastensuojelusta on vain positiivisia. Ja lastensuojelun tarkoitushan on tukea ja auttaa.
6
mutta meillä siksi ettei poika käynyt koulua ja sai raivareita kotona. Kaikki keinot kokeiltu kotona, nyt myös laitoksessa mutta ei se käy kouluavieläkään..
millaisista syistä niitä huostaanottoja tehdään? Itse olen erityislasen tavisäiti, eikä tosiaankaan lastensuojelu ole meistä ollut koskaan kiinnostunut lapsen erityisyydestä huolimatta.
Niin, että nuo selittelyt siitä, että hakemalla haetaan lapsesta "vikoja" että saadaan lastensuojelun piiriin kuulostaa ihan hullulta: minun lasessani on todistetusti "vikaa", eikä meidän vanhemmuuttamme ole silti kyseenalaistettu. Tekisi siis mieli tietää millaisia syitä OIKEASTI on että joutuu lastensuojelun iiriin ja erityisesti kiinnostaa mistä syistä huostaanotetaan... löisinä vaikka vetoa, että syinä on väkivaltaa, heitteillejättöä, lapsen perustareista huolehtimattomuutta, lapsi joutuu olemaan sukeissa oloissa, likaisena, nälkäisenä jne, vanhemmat ovat kännissä tai pilvessä jne.
mutta meillä siksi ettei poika käynyt koulua ja sai raivareita kotona. Kaikki keinot kokeiltu kotona, nyt myös laitoksessa mutta ei se käy kouluavieläkään..
lapsi on noin suurissa ongelmissa? Miksi se lapsi ei käy koulua?
ap
yhden huostaanotetun lapsen tiedän jonka (yh)äiti oli ihan umpihullu. Hyökkäili pitkin kyliä viattomien lasten kimppuun ja syytti että koulussa on pahoinpidelty hänen lastaan.
Pahoinpitelijä oli äiti itse. Lapsi oireili esim. housuun pissaamalla ja kakkaamalla vaikka iso olikin:(
Viina oli tärkeämpi kuin lapsi, siinäpä ongelman ydin kiteytettynä.
"xxx on vaaraksi henkiselle ja fyysiselle kehittymiselle"
Lintsasin ja ryyppäsin, sitä ihan samaa mitä muutkin tekivät. Meitä vaan oli 4 tyttöä joista ensi minut huostaanotettiin ja siirrettin sen jälkeen avohuollon tukitoimenpiteeksi nuorisokotiin, toinen lähetettiin koulukotiin, kolmas huostaanotettiin kuukaudeksi ja viimeisin ei joutunut tekemisiin sossun kanssa(osittain varmaan siksi että äitinsä oli kunnanvaltuutettu).
Ja mitä tuohon lintsaukseen tulee niin yleensä sinne kouluun ei mennä kun siellä ei kiinnosta istua kuuntelemassa opettajien vittuilua ja puuduttavaa faktatietoa ameeboista.
"xxx on vaaraksi henkiselle ja fyysiselle kehittymiselle" Lintsasin ja ryyppäsin, sitä ihan samaa mitä muutkin tekivät. Meitä vaan oli 4 tyttöä joista ensi minut huostaanotettiin ja siirrettin sen jälkeen avohuollon tukitoimenpiteeksi nuorisokotiin, toinen lähetettiin koulukotiin, kolmas huostaanotettiin kuukaudeksi ja viimeisin ei joutunut tekemisiin sossun kanssa(osittain varmaan siksi että äitinsä oli kunnanvaltuutettu). Ja mitä tuohon lintsaukseen tulee niin yleensä sinne kouluun ei mennä kun siellä ei kiinnosta istua kuuntelemassa opettajien vittuilua ja puuduttavaa faktatietoa ameeboista.
"xxx on vaaraksi henkiselle ja fyysiselle kehittymiselle" Lintsasin ja ryyppäsin, sitä ihan samaa mitä muutkin tekivät. Meitä vaan oli 4 tyttöä joista ensi minut huostaanotettiin ja siirrettin sen jälkeen avohuollon tukitoimenpiteeksi nuorisokotiin, toinen lähetettiin koulukotiin, kolmas huostaanotettiin kuukaudeksi ja viimeisin ei joutunut tekemisiin sossun kanssa(osittain varmaan siksi että äitinsä oli kunnanvaltuutettu). Ja mitä tuohon lintsaukseen tulee niin yleensä sinne kouluun ei mennä kun siellä ei kiinnosta istua kuuntelemassa opettajien vittuilua ja puuduttavaa faktatietoa ameeboista.
nuorisokodista ja äidilläni tietenkin on omat kopiot papereista.
Miksi kysyt?
On tutkittu eikä neurologista eikä psyykkistä ongelmaa ole. Psykanpolin "diagnoosi" oli vaan itsepäinen luonne.. Itse pyysin huostaanottoa koska mitään muuta järkevää apua ei ollut tarjolla ja muut lapset pelkäsi tuon miehenkokoisen raivareita ja kävi myös isoveljensä kimppuun. Kukaan ei tiedä miksi ei käy koulua, ei vaan halua eikä kukaan ole pystynyt tekemään mitään asialle vaikka huostassa onkin. Sossut ei ole ikinä edes epäilleet että perheessä olisi jotain vialla eivätkä ole edes muita lapsia tavanneet. Turha huostaanotto sikäli että ei se ole paljon apua tuonut, jokin muu keino olisi ollut varmaan parempi mutta kellään ei ollut mitään apua siihen miten toimia jos itseäsi isompi kaveri käyttäytyy kuin uhmaikäinen. Muiden lasten elämään toi rauhan mutta ei tuon kyseisen pojan tilanne ole miksikään muuttunut.
lapsi on noin suurissa ongelmissa? Miksi se lapsi ei käy koulua?
ap
Nuorisopsykiatrinen hoito tulee paljon halvemmaksi kuin vuosien sijoitus. Kyse on kuitenkin samasta kunnan sosiaali- ja terveydenhuollon budjetista. On järjetöntä säästää ehkäisevästä toiminnasta ja avohoidosta. Nuorisopsykiatrinen hoito on myös tehokkaampaa, Etenkin perhekeskeinen ja yhteistyökumppanit mukaan ottava hoitomuodot.