Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

äitiyspäiväraha 6 kk tulojen mukaan?

01.11.2005 |

Mun pitäis jäädä 16.12 äitiyslomalle ja tarkoitus oli laskea äitiyspäiväraha 6 kk tulojen mukaan. Neuvolasta sain syyskuussa ohjeet että, tuon kuuden kuuakuden jakson voin itse määritellä. Päätin katkaista palkkajalson syyskuulle. Nyt kuulin ettei, tämä olisikaan mahdollista. Vaan 6 kuukautta tulisi olla kuusi viimeistä kuukautta ennen äitoysloman alkua. Onko näin?

Menin hölmönä sitten luopumaan kuukausipalkastani äitiysloman alkuun asti, sillä halusin tehdä lyhyempää päivää. Kaiken lisäksi olen joutunut jäämään sairaslomalle. Voiko sairasloma-aikaa laskea pois tuosta 6 kuukauden ajan jaksosta?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
03.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...täällä ainakin opuksissa, jotka sain neuvolasta + Kelassa, jonne vein hakemuksen itse on ihan jo opastettu, että äitiyspäiväraha lasketaan 2005 vuoden 2003 valmistuneen verotuksen mukaan. Jos haluaa viimeiseltä 6 kk:lta ennen äitiysloman alkua, on tulojen pitänyt olla 20 % isommat kuin 2003, jotta ne otetaan huomioon.

Esim. minulla työnantaja oli laittanut todistukseensa, jossa kertovat, miten pitkän ajan maksavat minulle äitiysloman ajalta palkan, myös nuo viimeiset 6 kk palkkatiedot. Kelassa sitten virkailija katsoi saman tien 2003 verotustietoni ja sanoi, että minun kannattaa ottaa ehdottomasti tuon 2003 mukaan, koska tuloni olivat silloin hiukan suuremmat. Muutenkin tarkisti siinä minun kanssani lomakkeen läpi, jottei ollut jäänyt puuttumaan mitään.

Päätös on tullut ja minulle se oli ainakin positiivinen yllätys.

t. merkkuvm63, rv 36+6

Vierailija
22/24 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ollut työttömänä äitiyslomaa edeltävän 4kk aikana niin äitiyspäiväraha voidaan laskea (ellei verotulot isommat) sen mukaan, eli käytännössä saat 86% työttömyyspäivärahasta ja kun sitä tulee 6pv viikosta loppusumma on suunnilleen sama kuin työttömyys aikana.

Ja tämä pykälä on ollut olemassa jo ennenkin, itse sain esikoisen äitiysloma-ajalta rahat näin. Oletin saavani minimin, mutta kelan täti lipsautti että saankin enemmän ;)

Nehän ei saa virallisesti kertoa nimittäin että mitä tukia saa ja voi hakea ja paljonko, ainoastaan jos osaa kysyä!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli sellainen tilanne, että siirryin raskauden alkupuolella osa-aikaiseksi, koska tein toisena osa-aikaisena apurahatutkijan hommia (joista ei kerry sosiaalietuuksia). Toisaalta kunnon palkkatuloja ei ollut viimeiseltä valmistuneelta verovuodelta, koska olin silloin vielä opiskelija. Minun kannaltani edullisinta oli siis saada laskentaan 6 kk tulot, mutta kuitenkin mahdollisimman vähän noita osa-aikaisuuskuukausia...

Palkkakuitithan toimitetaan silloin kun rahaa hakee, ja tietysti silloin voi toimittaa vain siitä 6 kk taaksepäin. Ehkä oikeasti pitäisi sitten erikseen kertoa, että jatkossa tienaan kyllä vähemmän, mutta eipä sitä minulta ainakaan kukaan tullut kyselemään... Sain rahan laskettuna ilmoittamieni 6 kk tulojen mukaan, hakemuksen mukana siis palkkakuitit hakupäivästä 6 kk taaksepäin. Ei varmaan tarvitse erikseen mainita, että jätin hakemuksen ensimmäisenä mahdollisena päivänä. Jos tein vilppiä, en tiennyt sitä silloin tekeväni (toimin vain saamieni ohjeiden mukaan) ja tällä kierroksella ei onneksi ole samaa ongelmaa.

Vierailija
24/24 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku jo mainitsikin, 6 kk säännön osalta käytäntö on muuttunut tämän vuoden alusta siten, että 6 kk tulojen mukaan haettaessa aika lasketaan äitiyspäivärahakauden alkamisesta taaksepäin. Aiemmin ajanjakson sai valita siten, että sai esittää 6 kk hakemuksen jättämisestä taaksepäin laskettuna tai sitten tämän nykyisen käytännön mukaisesti. 6kk mukaan laskettujen tulojen pitää kuitenkin olla 20 % suuremmat kuin ovat viimeksi vahvistetun verotuksen mukaiset palkkakertoimella korotetut työtulot.

Niin, ja Kelahan käyttää koko kalenterivuoden aina samaa vahvistettua verotusta eli jos äitiysloma alkaa esim. joulukuussa -05, viimeksi vahvistettu verotus on Kelan näkökulmasta 2003 eikä 2004, vaikkakin ko. vuoden verotus on tuolloin jo vahvistettu.

1.10.2005 laki muuttui ja toi lisää vaihtoehtoja. Suora lainaus Kelan sivuilta:

" 1.10.2005 alkaen vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan. Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainpäivärahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa tai adoptiolapsen hoitoon ottamista. Uudistus koskee niitä perheitä, joiden uusi äitiysrahakausi alkaa 1.10.2005 tai sen jälkeen. "

Yllämainittu on hyvä juttu mm. niille, jotka ovat lasten välissä olleet yhtäjaksoisesti hoitovapaalla ja ovat ennen ensimmäistä äitiyslomaaolleet töissä (ei tipahda minimille).

Toinen muutos on ns. 1 kk sääntö, josta joku myöskin mainitsi. Idea on sama kuin 6 kk:n tulojen mukaan laskettuna. Jälleen suora lainaus Kelan sivuilta:

" Työtulo voidaan 1.10.2005 alkaen arvioida vuosityötuloksi (=12 kuukauden tuloksi) myös vähintään kuukauden työtulon perusteella edellyttäen, että hakija esittää työnantajan todistuksen (esim. työsopimus) tai muun luotettavan selvityksen (esim. selvitys hakijan työhistoriasta) siitä, että työssäolo olisi jatkunut vähintään kuusi kuukautta, ellei hakijan oikeus vanhempainpäivärahaan olisi alkanut. Muutos koskee niitä vanhempia, joiden oikeus vanhempainpäivärahaan alkaa 1.10.2005 tai sen jälkeen. Muutos ei kuitenkaan koske vakituisessa työsuhteessa olevia eli hoitovapaalta vakituiseen työsuhteeseen palaavia."

Viimeinen lause on näköjään hiljan lisätty, sillä alunalkaen sitä ei Kelan sivuilla ollut, kun itse tähän muutokseen ensimmäisen kerran tutustuin Kelan sivuilla.

Sainpahan nyt vastauksen omaan tilanteeseeni. Sain esikoiseni 2004 ja jään tammikuussa 2006 äippälomalle. Siten viimeksi vahvistettu verotus olisi osaltani 2004, jolloin olen ollut pääosan vuodesta äitiys/vanhempainvapaalla. Hoitovapaalla olin aina elokuun puoliväliin 2005 saakka ja nyt siis töissä tammikuun loppupuolelle saakka, joten en ehdi olla 6 kk töissä. Siten järkevin vaihtoehto omalta osaltani on hakea tulevaa äitiyspäivärahaa edeltävän äitiyspäivärahan mukaisesti, koska en voi hakea 1kk:n mukaan laskettuna (vakituinen työpaikka). Toisaalta asialla ei liene merkitystä, koska vastaan tulisi tuo 20% sääntö.

Aika kimurantteja juttuja nämä ovat. Varsinkin silloin kun ekaa kertaa asioihin tutustuu. Asiaa ei yhtään helpota se, että Kelan toimistoissa tuntuu olevan virkailijoita, jotka eivät ole itsekään aina ihan ajan tasalla...