äitiyspäiväraha 6 kk tulojen mukaan?
Mun pitäis jäädä 16.12 äitiyslomalle ja tarkoitus oli laskea äitiyspäiväraha 6 kk tulojen mukaan. Neuvolasta sain syyskuussa ohjeet että, tuon kuuden kuuakuden jakson voin itse määritellä. Päätin katkaista palkkajalson syyskuulle. Nyt kuulin ettei, tämä olisikaan mahdollista. Vaan 6 kuukautta tulisi olla kuusi viimeistä kuukautta ennen äitoysloman alkua. Onko näin?
Menin hölmönä sitten luopumaan kuukausipalkastani äitiysloman alkuun asti, sillä halusin tehdä lyhyempää päivää. Kaiken lisäksi olen joutunut jäämään sairaslomalle. Voiko sairasloma-aikaa laskea pois tuosta 6 kuukauden ajan jaksosta?
Kommentit (24)
Kyllähän se taitaa olla niin että kela vaatii tulot kuudelta edeltävältä kuukaudelta ennen äitiyslomaa. Itseltäni tulot laskettiin edelliseen päivään asti ennen äitiyslomaa, joten aika tarkkoja ne osaa olla.
Itse olin myös sairaslomalla seitsemän viikkoa ennen äitiyslomaa ja nämä sairasloman aikuiset tulot kyllä laskettiin äitiysrahaan vaikuttaviksi tuloiksi. Sain ensin sairasloman alusta palkkaa muistaakseni noin viideltä viikolta jonka jälkeen tipuin kelan sairaspäivärahalle.
Muistan lukeneeni jostain että sen 6 kk jakson saa tosiaan itse päättää mutta meillä palkanlaskija sanoi että se on viimeiset 6 kk miltä se lasketaan ja siltä ajalta hän toimittaa palkkakuitit kelaan.
No juuri tälläisen informaation minäkin sain omalta palkanlaskijaltani kun kyselin ennen äitiyslomaa kelan papereita täyttäessäni, että milloin hän kirjoittaa palkkatodistuksen liitteeksi. Onko eri keloissa sitten eri käytännöt, jos tuon " palkkajakson" voi valita..itse en ainakaan saanut.
Minulle sanottiin, että sairasloma voidaan vähentää siitä 6kk ja ottaa juuri tuon sairasloman verran niitä päiviä aikaisemmalta ajalta huomioon. Kannattaa tarkistuttaa kelasta.
äitiyspäivärahan valmistuneen verotuksen mukaan, jos tulot ovat nousseet, tällöin sitten viimeisen puolen vuoden tulojen mukaan? Eikö pidä paikkaansa?
Ehdin jo hyppiä riemusta että se menisi noin, koska aloitin opsikelut ennen kun vauva ilmoitteli tulostaa ja tuon säännön mukaan saisin äp.rahan 2004 vuoden tulojen mukaan. Miten se nyt menee???
enkä oikein muuta infoa vielä, tuosta voisi päätellä, että voi ilmoittaa myös vuotuisina tuloina... ja siinä lukee, että lasketaan hakemuksen tietojen mukaan, eli kai siihen hakemukseen voi pyytää tulot siltä ajalta kuin ite haluaa, eihän kaikki sitä äippärahaa anokaan samaan aikaan, eikös?
http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/alias/SVraha/$File/sv2004.html…
tuolla äitiyspäivärahalla pääse kuitenkaan, ainakaan tuon laskurin mukaan...
kun Oulussa sanottiin että ei ole pakko päivälleen laittaa kuutta edeltävää kuukautta. Oma älomani alkoi 10.10. ja sanottiin että voin ottaa 6kk jakson tuosta 9.10. lähtien laskien tai sitten syyskuun lopusta taaksepäin laskien. Että kumpi on itelle parempi.
Sittne kuitenkin jouduin jäämään saikulle kuukautta ennen äloman alkua, ja KELA pyysi erikseen toimittamaan palkkakuitit 6kk jotka edelsi sairaslomaa. Päivärahapäätös tehtiin niiden mukaan, eli sairaslomani ei vaikuttanut päivärahaan mitenkään.
Näin siis Oulussa.
Tää on nyt siis suora lainaus 28.9.2005 Turussa annetusta päätöksestä:
äitiys- ja vanhempainrahan perusteeksi voi esittää 6 kk palkkatulot etuuden alkamista välittömästi edeltäneiden kuuden kuukauden ajalta.
Jos hakijan työtulot viimeisen kuuden kuukauden aikana ovat olleet sairauden, työttömyyden tai muun vastaavan syyn vuoksi olleet pienemmät kuin ne muutoin olisivat olleet, voidaan työtulot arvioida myös muulta ajalta. Opiskelua ei kuitenkaan katsota tällaiseksi syyksi. (Poikkeus; opintovapaalain mukainen opintovapaa tai verottoman apurahan turvin suoritetut jatko-opinnot)
Niin ja muistuttaisin vielä et nyt 1.10. tuli voimaan se 1 kuukauden tulojen perusteella laki. Siitä en kyllä tiedä mitä tarkoittaa, mutta kuulostaa pirustu paremmalta kuin toi lakipykälä noista kuudesta kuukaudesta.
Knoppe
ja todellakaan Tampereella ei voi itse päättää koska katkaisee 6 kk jakson. Sairaspäivärahani laksetaan viimeisen 6 kk.tulojen mukaan,´ja samaa he käyttävät 6 kk tulojen laskemiseen, eli sairaslomani ei laske äitiyspäivärahan määrää.
On tää niin sekavaa
se on joko hakemuksen jättöpäivästä tai sitten äitiysloman aloituspäivästä taaksepäin. Sitten toimitin viikon kuluttua lisää palkkakuitteja, jotta saisin sen päätöksen hakemuksen jättöpäivästä, niin eri täti sanoikin, että juu kyllä niitä palkkakuitteja voi toimittaa lisää kunnes jää äitiyslomalle ja senkin jälkeen voi tehdä sitten oikaisun, jos tuloja onkin tullut lisää. Eli ekan tädin sanomisten jälkeen mulla nousi odotukset ihan pilviin, olisi mukava ratkaisu jos menisi niillä hakemuksen jättöpäivästä taaksepäin tuloilla. MUTTA tarkoittiko toisen tädin sanomiset sitten sitä että laksetaan loman alkupäivästä taaksepäin.. Kauhistus, ei voi kuin odottaa mitä siellä päättävät.
nemma & muksis rv 25
Jostain oon saanut käsityksen, että oliko lokakuun alusta vai vuoden alusta ois tullu sellanenki pykälä, että jos ennen äitiyslomaa on työttömänä, niin äp- raha lasketaan työttömyyspäivärahasta? Ja tällöin pitäs olla se 6kk ollut työttömänä. Itse en ehdi olla ko max 4kk työttömänä ennen äippälomaa, koska valmistun yliopistosta vasta jouluna. Sovelletaankohan silloin sitä yhden kuukauden tulohommaa?
Eggis vasta rv 8+
Hei!
Minullakin alkaa äitiysloma 16.12. Hain päivärahaa vuoden 2004 valmistuneen verotuksen mukaan, mutta päätös tulikin 2003 vuoden tulojen mukaan. Kelan mukaan he käyttävät 2003 vuoden tuloja vielä aina vuoden vaihteeseen asti. Kehottivat tekemään muutosvaatimuksen 6 kk tulojen perusteella kuten teinkin. Laitoin liitteeksi palkkakuitin viimeiseltä kuudelta kuukaudelta 31.10 asti mutta tuli selvityspyyntö, että täytyy toimittaa todistus tuloista juuri 6 kk ennen äitiysloman alkua eli ei sitä aikaa saa päättää itse! Kannattaa myös liittää mukaan automaattisesti selvitys esim. työmatkakustannuksista - vaikka niitä ei olisikaan niin kuiten se lappu mukaan.
Tsemppiä paperisotaan!
Miten työmatkakustannukset vaikuttaa äitiyspäivärahaan? Vähennetäänkö äitiyspäivärahasta matkakustannukset, vaikka niitä ei voisi verotuksessa vähentääkään.
T: Tietämätön
minulle kerrottiin, että kk:n tulot mahdollisimman läheltä äippärahan alkamista. Mun äippäloma alkaa 20.1. ja tulot pyydettiin ilmoittamaan joulukuun loppuun. Mahdollista olisi ollut myös tammikuun puoliväliin, mutta kk-palkkalaiselle helpompi siis 31.12.
Ja noista työmatkakuluista...itse en ollut niitä vähentänyt, mutta Kelassa käskivät laittaa kun kerran töissä käyn.
Olen jäänyt lokakuussa äitiyslomalle ja tulot laskettiin seuraavasti:
6kk:n tulot ajalta 1.4-30.9 x2 + lomarahat= vuoden tulot, joista sitten on vähennetty työeläke ja -vakuutusmaksut, liiton jäsenmaksut yms. ja jäljelle jääneen summan perusteella sitten on laskettu äitiyspäiväraha.
Onneksi saan palkan ekalta 3kuukaudelta, niin saa alkuun elellään vielä ihan normaalituloilla....
Minä jään äippälomalle 28.12. ja olen saanut rahasta päätöksen kuukausi sitten. Hain myös kuuden kuukauden tulojen mukaan koska ne olivat isommat kuin viimeisen vahvistetun verotuksen tulot. Ei mulle ainakaan sanottu etten saisi hakea aikaisemmin tukea, Kelastakin soittivat mulle parin tarkennuksen vuoksi eikä sieltäkään mitään asiasta mainittu. Aika ihme jos käytännöt on erit eri paikkakunnilla.
Sasuliini 26+5
Asia ei varmaankaan muusta syystä ole paikkakunta kohtainen kuin siitä että tämä uudistus on tullut vasta. Kaikki virkailijat eivät ehkä ole vielä sisäistäneet uutta käytäntöä. Kaverini on kelalla töissä ja kysyin häneltä asiasta. Ei kuulemma itse hoida niitä asioita mutta otti selvää ja sanoi että 6 kk tulot lasketaan äityisloman alkamisesta 6 kk taakse päin tai edellisen palkkajakson katkeamisesta. Eli jos äitiysloma alkaa esim 12.1 voidaan tulot laskea siitä taakse päin tai jos saa palkan aina kk viimeinen päivä niin on mahdollisuus, että lasketaan 31.12 6 kk taakse päin.
Itse laitoin hakemuksen tällä viikolla ja tottakai tässä vaiheessa liitin mukaan viimeiset kuuden kuukauden tulotositteet, kuten minut neuvottiinkin tekemään. Laskettu aika 2.3, joten äitiyslomalle jään 26.1. Kyllä ne sieltä vaativat sitten selvityksiä lisää, jos niitä tarvitsevat. Tulot ei minulla tule muuttumaan ennen tammikuuta miksikään, jos en pidemmälle sairaslomalle joudu jäämään. Katsellaan mitä Kela siellä päättää näiden tietojen perusteella.
mine ja piiperoinen rv 23 + 0.
ainakin aikaisemmin, kun oon hakenut 6kk tulojen mukaan, niin oon voinut itse päättää, otanko viimeiset 6kk vai esim. 6kk siitä eteenpäin, kun olen jättämässä äitiyspäivärahahakemusta. Tällä erolla on ollut iso merkitys, kun olin yhdenkin raskauden aikana tosi pitkään sairaslomalla, ja putosin kelan päivärahalle, joten tietysti halusin raskauden alkupäästä niitä kuukausia. Toisen kerran taas tuli palkankorotus kesken raskausajan, ja silloin valitsin niin että ne 6kk otettiin äitiysloman alusta taaksepäin.
Vai olisko sitten käytäntö muuttunut, kannattaa soittaa kelaan.