minkälainen ikäero olisi 3 vuotta? Kokemuksia?
Ja olisikohan eroa onko 2 tyttöä, 2 poikaa vai tyttö ja poika...
Leikkivätkö vielä yhdessä?
Kommentit (11)
Tyttö ja poika. Pikkuveli on 1v ja pikkuhiljaa alkaa päästä leikkiin mukaan. On kovasti siskon perään.
Leikit sujuvat hienosti yhteen nyt, kun lapset ovat 1,5v ja 5v. Välillä isompi leikkii isojen leikkejä mutta päivittäin on pitkiä leikkejä myös yhdessä.
Meillä isompi ei ole ottanut hoitoroolia ja mustasukkaisuuttakin löytyy. Pari kertaa on ilkeästi muksaissut pienempää tai tönäissyt, saattaa myös irvistellä tai ilmeillä, jos me vanhemmat kiinnitämme liikaa huomiota pikkuveljeen. Toisaalta ikävä on kova, jos ovat olleet erossa, ja isompi tuntee vähän huonoa omaatuntoa kaikesta kivasta, mitä saa isompana tehdä (käydä vesipuistossa, yökyläillä, syödä herkkuja, kun pienempi nukkuu jne) ja pyytelee usein, saako seuraavalla kerralla pikkuvelikin tulla mukaan tai säästää keksinpalaa myös pikkuveljelle.
Mustasukkaisuudesta huolimatta minusta tämä ikäero on loistava. Mustasukkaisuudestakin on puhuttu isomman kanssa ja tuntuu, että ymmärtääkin asian (että molemmat ovat yhtä rakkaita). Silti joskus turhautuu esim. pikkuveljen sotkettua leikit, ja silloin saa äiti olla tarkkana, ettei huutoa kummempaa tapahdu. Isoveljelle on annettu lupa sulkeutua huoneeseensa tärkeiden leikkien pariin, ja sitä oikeutta käyttääkin aika usein.
Koen, että ikäeroa on riittävästi mutta ei liikaa.
kahdella nuorimmalla lapsella 2v9kk ja touhuavat paljon kaikenlaista yhdessä. Ovat tyttö ja poika. Nyt ehkä yhteiset leikit alkaneet vähentyä, kun isompi on koulussa ja omien kavereiden kanssa vietetään enemmän aikaa.
Meillä on tyttö ja poika 3:n vuoden ikäerolla, ja itse olen ainakin kovasti tykännyt. Ja leikkivät paljon yhdessä. vaikka on sitten molemmilla ihan omatkin jutut...
oli se ikäero mitä vaan 0 - 10 vuotta.
Hyvn jo "leikkivät" keskenään, siis viihdyttävät toisiaan isoveli ja pikkusisko, nyt 4,5 v ja melkein 2v. Hyvä ikäero!
oli se ikäero mitä vaan 0 - 10 vuotta.
En oikein usko, että leikkivät oikeasti yhdessä oli ikäero mitä vain. En minä ainakaan leikkinyt pikkusiskoni kanssa johon ikäeroa lähemmäs 10v. Saatoin lukea kirjaa, uittaa tmv., mutta en leikkinyt vaan leikitin, mikä on täysin eri asia.
Parempaa ei olekaan. Meillä ainakin 1v ja 4v leikkii yhdessä.
Oma siskoni on minua 3 vuotta nuorempi ja meillä oli melkein koko lapsuuden ajan yhteiset leikit. Ainoastaan kun itse 14-vuotiaana aloin ekan kerran seurustella, niin 11-vuotias kavereiden kanssa vakoileva ja hihittelevä pikkusisko tuntui lapselliselta... Mutta hän kypsyi minua nopeammin ja jo seuraavana vuonna olimme taas hyvät ystävät, kun hänkin 12-vuotiaana seurusteli ekan kerran.
yhdessä, edelleenkin leikkivät. Tappelevat myös, mutta puuhastelevat monia asioita keskenään.
Ikäeroa 2v10kk. Kuopus on vasta puoli vuotias, mutta ainakin tämä alku on mennyt ihan täydellisesti=). Veljekset ovat todella läheisiä, viettävät lähes kaiken valveillaoloajan yhdessä touhuten. Esikoinen siis nyt 3v4kk ja on kyllä loistava isoveli. Hauskuuttaa vauvaa minkä kerkeää, antaa omia lelujaan vauvalle, lukee kuvakirjoja ja paijailee.
Varmasti jossain vaiheessa tulee sitten riitojakin, mutta uskon, että meille tämä ikäero oli juuri sopia.
Itsellänikin on kolme vuotta ikäeroa siskooni ja ollaan aina oltu läheisiä. Miehellänikin kolme vuotta vanhempi veli ja myös he aina olleet hyvissä väleissä.