Mitä vikaa syömisissä kun vatsa ei toimi??
Ihan sama, mitä syön, aina vaan tulee löysää, kauhealta haisevaa "liejua" pöntön perälle.
Eilisen syömiset:
* Aamupalaksi pätkä kurkkua, pari kirsikkatomaattia
* Välipalaksi 2 satsumaa
* Lounaaksi kaurapuuroa + voisilmä ja omenaa
* Välipalaksi 2 hapankorppua voilla
* Päivälliseksi kermainen lohikastike + perunamuussi, puolikas keltainen paprika, kurkkua ja puolitoista luumutomaattia
* Iltapalaksi 2 viipaletta sekajyväleipää (itsetehty), joissa voita, juustoa sekä kurkkua + tomaattia päällä
Eikö tuosta jo kerry kuituja jonkin verran? Söin aamusta vain vähän, koska silloin ei ole nälkä.
Kommentit (17)
Mutsilta opittu kansanviisaus: banaani kovettaa vatsaa, luumu tekee päinvastoin.
Syöt muuten kaloreita aika vähän.
Jos ei liiku ei paskakaan liiku. Se on kylmä totuus syö mitä tahansa.
Joku tuntuu ärsyttävän mahaa, jos liejua tulee. ja hajukin kertoo osin siitä, että ei ole tavara suolessa riittävän imeytynyttä, vaan juoksee lioian nopeaan läpi. Voisit kokeilla säännöllisesti esim. gefilusta, josko auttais mahan tasapainotukseen. ja kuitua voi lisätä, se vois kuivattaa eli lisää vielä vaikkapa leseitä. Onko esim. keliakiaa tutkittu? helppo aloittaa verikokeella, joka varsin luotettava ja sitten tähystyksiin, jos siinä epäilys.
Riippuu tietysti iästä ja muusta. Itselläni ei ole toiminut 30 ikävuoden jälkeen enää kunnolla. Aivan sama mitä syön. Nyt 43v.
jos on laktoosi-intoleranssi, keliakia tai allergia (suolisto-oireinen). Niissä tuppaa olemaan sellainen haiseva liejukakka yhtenä oireena.
Kokeilepas viikko korvata maitotuotteet latoosittomilla tuotteilla. Lienee helpoin kokeilu.
Minulla käy niin, että jos syön viljoja niin maha toimii kerran-kaksi viikossa. En vain saa juotua tarpeeksi vettä 1,5L-2L. Kun juon vielä muutaman kupin kahviakin päivässä.
Ainoa ratkaisu omalla kohdallani oli se, etten käytä viljatuotteita, maha toimii 1-2kertaa päivässä hyvin :)
synnytyksen jälkeen mielestäni pahentuneet. Aina ollut hidas ruuansulatus ja ummetusta. Ap, syöt mielestäni aika vähän eli suoleen ei tule kovinkaan paljon tavaraa. Syötkö varmasti riittäväsit? Liikunta vaikuttaa ainakin minulla ja yksi toimiva juttu on myös activia jogurtti. Se oikeasti nopeuttaa ruuansulatusta, olen huomannut selvästi. Kuitua ja riittävästi nestettä päivittäin. Ne kai ne konstit on.... Inhottava olo on kyllä, jos suoli ei toimi ja siellä on tavaraa, puhistunut ja turvonnut!
Ainoa ratkaisu omalla kohdallani oli se, etten käytä viljatuotteita, maha toimii 1-2kertaa päivässä hyvin :)
Parilla tuttavallani on käynyt niin, että kun ovat painonhallinnollisisa syistä alkaneet karppaamaan, niin vatsa on alkanut toimia normaalisti. Ne viljat eivät vain kaikille sovi.
Ainoa ratkaisu omalla kohdallani oli se, etten käytä viljatuotteita, maha toimii 1-2kertaa päivässä hyvin :)Parilla tuttavallani on käynyt niin, että kun ovat painonhallinnollisisa syistä alkaneet karppaamaan, niin vatsa on alkanut toimia normaalisti. Ne viljat eivät vain kaikille sovi.
Syöt vähän (1500kcal?) ja valkuaisaineita voisi olla enemmän. Jos ulosteesi on jo löysä niin mihin tarvitse kuituja lisää? Voisit hyötyä Gefilus tms. jogurteista, mieluiten maustamattomista.
Ainoa ratkaisu omalla kohdallani oli se, etten käytä viljatuotteita, maha toimii 1-2kertaa päivässä hyvin :)Parilla tuttavallani on käynyt niin, että kun ovat painonhallinnollisisa syistä alkaneet karppaamaan, niin vatsa on alkanut toimia normaalisti. Ne viljat eivät vain kaikille sovi.
On tosiaan vissiin yleistä??
Joo tosiaan veden vähyys.. mitähän mä oikein sävelsin. En lukenut alotusta kunnolla. Mutta tosiaan ne viljat, ei sovi kaikille vaikka ei allergia olisikaan. Toisilla tulee ripulia ja toisilla kovettaa. Kuitua saa myös kasviksista.
aloe vera-juomaa, suosittelen! mahan toimimiseen aivan täydellinen "lääke".
Ap linjoilla.
Söin tuoretta, rasvaista leipää ja meni vajaa tunti, niin ripuliksi meni. KAIKKI tuli ulos. :(
Joku puhui jogurteista, mutta en syö niitä pahemmin sillä vatsani käyttäytyy kuin laktoosi-intolerantikolla(vaikka oireet eivät ole 100% samoja eikä rasituksessa näkynyt mitään).
Karppausta olen kokeillut, se sopi minulle melko hyvin ja aloin sen kokeilun aikana pohtimaan tuota keliakiaa, veljelläni kun on se...ihoni kunto parani selkeästi kokeilun aikana myös.
En juo kamalasti vettä, mutta se tuskin yksinään tekee kamalaa hajua kakkaan?
ap
Keliakian mahdollisuus kannattaa ainakin nyt tutkia, aika paljon saa selville jo pelkällä verikokeella.
Sinänsä ruokavaliosi näyttää ihan ok:lta, joskin aika niukalta vaikuttaa kalorimielessä.
Jogurteissa on muuten kyllä vähälaktoosisiakin ja ihan laktoosittomia mukana. Ja voit ottaa maitohappobakteeria kapseleina, niitä kannattaa kokeilla myös.
Mä olen yli vuoden käyttänyt päivittäin ummetuslääkkeeitä. Ei siihen vaivaan mitkään ruokavaliot auta. Syötkö liian vähän? Musta tuntuu noi sun ruokamäärät kamalan pieniltä. Voin toki olla väärässä. Itse ainakin olen kärsinyt eniten ummetuksesta, jos syön liian vähän.