Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syön nopeasti, siksi lihon

Vierailija
15.09.2022 |

Hyvä että syy selvisi.
Syömisesi nopeudella voi olla yllättävän suuri vaikutus siihen, lihotko vai et. Nopea syöminen voi johtaa ylimääräisiin kaloreihin

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellista on aina se määrä ja kuinka usein.

Vierailija
2/16 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön nopeasti, olen normaalipainoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Syön nopeasti suuria määriä

Siinä, korjasin väitteesi. Määrällä on merkitys, ei nopeudella. Nopeus vaan vaikuttaa kylläisyyden tunteeseen: kun syö nopeasti niin kylläisyyteen ehtii syömään suuremman määrän kuin jos söisi hitaasti.

Vierailija
4/16 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinku että jos nostaa 5kg käsipainoa rivakammin ni nostaaki oikeesti 6kg

Vierailija
5/16 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typeriä kommentteja taas tämäkin ketju täynnä.

Hyvä huomio, ap. On tärkeää oppia hidastamaan syömistään, jos on nopea syöjä. Itselläkin on taipumusta syödä liian nopeasti, ja hidastaminen on yllättävän vaikeaa. Olen kuitenkin onnistunut ja samalla annoskoko on pienentynyt.

Vierailija
6/16 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön useimmat ruuat tuollaisesta koirien ahmimisenesto-kupista. Erilaisia avattavia lokeroita ja älytehtäviä ja ruoka palkkiona.

Ensin yhdestä luukusta nakinpala, sitten ketsuppiluukullle ja ranskalaisluukulle pieniä tehtäviä suorittaen.

Ei tule ahmittua kun hankalaa tarpeeksi vaativan ruokakupin!

Minulla EI siis ole lemmikeitä mutta monia niiden varusteita kyllä, esim tuollainen juomakuppi yöpöydällä joka kierrättää viilennettyä vettä sitä aktiivihiilellä suodattaen, siitä ammennan kauhalla.

Vierailija
7/16 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse syön useimmat ruuat tuollaisesta koirien ahmimisenesto-kupista. Erilaisia avattavia lokeroita ja älytehtäviä ja ruoka palkkiona.

Ensin yhdestä luukusta nakinpala, sitten ketsuppiluukullle ja ranskalaisluukulle pieniä tehtäviä suorittaen.

Ei tule ahmittua kun hankalaa tarpeeksi vaativan ruokakupin!

Minulla EI siis ole lemmikeitä mutta monia niiden varusteita kyllä, esim tuollainen juomakuppi yöpöydällä joka kierrättää viilennettyä vettä sitä aktiivihiilellä suodattaen, siitä ammennan kauhalla.

No heh heh.

Vierailija
8/16 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravinnon energiatiheyteen ei vaikuta mitenkään se miten nopeasti tai hitaasti sitä syö. Saat 200g sipsipussista ne samat 1100kcal söit ne sitten hitaasti parin tunnin aikana tai hotkit ne 5 minuutissa.

Vierailija
9/16 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan tuo on. Kylläisyyden tunne ei tule heti, siksi jos syö todella nopeasti niin voi helpommim syödä liikaa kun tuntee olevansa vielä nälkäinen. Itse olen vielä juuri ja juuri normaalipainon puolella, mutta olen kiinnittänyt huomiota siihen, että söisin hitaammin ja kyllä se auttaakin.

Vierailija
10/16 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravinnon energiatiheyteen ei vaikuta mitenkään se miten nopeasti tai hitaasti sitä syö. Saat 200g sipsipussista ne samat 1100kcal söit ne sitten hitaasti parin tunnin aikana tai hotkit ne 5 minuutissa.

Ei kukaan ole väittänytkään että se vaikuttaisi energiatiheyteen.

Vierailija
11/16 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinku että jos nostaa 5kg käsipainoa rivakammin ni nostaaki oikeesti 6kg

Ei, mutta silloin teho on suurempi ja rasitus keholle kovempi. En tarkoita sanoa että nopea nostaminen olisi treenatessa aina ykkösvaihtoehto (ei ole), mutta kyllähän noilla kahdella vaihtoehdolla on ero. Sama on syömisnopeudella - liian nopea syöminen saattaa johtaa siihen, että ihminen syö liikaa koska kylläisyyden tunne ei synny samaa tahtia kun ruokaa menee suusta sisään.

Vierailija
12/16 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön tasan niin nopeaasti kuin haluan syödä.

Voin olla syömättä 6h yhteen jaksoon, mutta verensokerin laskemisen vuoksi ei ole kannattavaa.

Kun olen nälkäinen, niin syön isoja annoksia nopeasti. Se ei ole kaunista katsottavaa, mutta se on täysin minun oma asiani!

Ja ihan tiedoksesi. Olen ihannepainonen.

Vierailija
13/16 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laihduta kirjoitti:

Voin olla syömättä 6h yhteen jaksoon, mutta verensokerin laskemisen vuoksi ei ole kannattavaa.

Kun olen nälkäinen, niin syön isoja annoksia nopeasti. Se ei ole kaunista katsottavaa, mutta se on täysin minun oma asiani!

Kun nälän tunteen säätely toimii, yleensä syö sopivasti tahdista riippumatta. Tyylejä on toki toisenlaisiakin, kuten ruoka-aikarytmin noudattaminen orjallisesti riippumatta siitä tunteeko nälkää vai ei. Lasten kanssa voi tulla vaikeuksia, koska heidän aineenvaihduntansa ja rytminsä poikkeaa aikuisten ihmisten tarpeista.

Vierailija
14/16 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laihduta kirjoitti:

ei sun verensokeri laske liian alas, elä pelkää.

Vierailija
15/16 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä ketju viittaa siihen otsikkoon iltapäivälehdessä, niin siinä taisi olla pointtina se, että jos on tapana napostella niin jotkut välipalatyyppiset asiat esim. pasteijat, on niin nopeasti syötäviä, että niitä tulee hetkessä syötyä monta. Eli oikeasti ei ollut kyse nopeudesta, vaan määrästä, johon nopeus vaikuttaa.

Vierailija
16/16 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En laihduta kirjoitti:

ei sun verensokeri laske liian alas, elä pelkää.

Sinäkö tunnet sairashistoriani?

Tiedoksi, että aineenvaihduntasairauksissa energiantarve on suurempi kuin terveillä henkilöllä.