Käyvätkö kaikki raskaanaolevat klamydiatestissä?
Lääkäri laittoi minulle lähetteen labraan klamydiatestiin.
Onko ihan vakiokäytäntö, vai mikä tässä on takana?
Rv 27
Kommentit (16)
En mä ainakaan.
Mut hyvähän se vaan on että kaikkea mahdollista tutkitaan, teidän parhaaksi se on. :)
MUTTA joson vähänkään ongelmia raskaudessa, kuten supistuksia, verta pissassa tms niin sitten tehdään herkästi testi.
Ei edes supistuksia eikä verta pissassa.
Raskausdiabetes diagnosoitiin, mutta se tuskin johtuisi klamydiasta?
t: ap
automaattisesti alle 25-vuotiailta klamydia. Hiv ja hepatiitti kaikilta
"Suomessa kaikkia raskauksia pyritään seuraamaan säännöllisillä neuvolakäynneillä. Raskaana olevalta naiselta tutkitaan raskauden kannalta oleellisia verikokeita kuten hemoglobiini, veriryhmä ja Rh-tekijä, hepatiitti- ja kuppatesti, HIV-vasta-aineet ja virtsan proteiini ja sokeri."
Lähde:http://fi.wikipedia.org/wiki/Raskaus
automaattisesti alle 25-vuotiailta klamydia. Hiv ja hepatiitti kaikilta
En muista nyt sitä ikärajaa, mutta ainakin minulle sanottiin neuvolassa, että vakiokäytäntö kaikille alle xx-ikäisille odottajille. Itse olin tuolloin 22-vuotias ja vakituisessa parisuhteessa.
Eikö tuollaiset yleensä tehdä alkuraskaudessa?
Miksi vasta nyt neuvolalääkärikäynnillä sain lähetteen?
Eikö tuollaiset yleensä tehdä alkuraskaudessa? Miksi vasta nyt neuvolalääkärikäynnillä sain lähetteen?
tutkitaan PISSASTA ainakin mulla. Eikä tosiaan automaattisesti vaan mulla koska oli ennenaikaisia supistuksia ja niissä aina tarkistetaan klamydia muiden infektioiden ohella.
riippuu paikkakunnan käytännöstäkin? Mulle tehtiin automaattisesti ja ikä oli 29v.
Oulussa ei mulle ainakaan tehty. Olen kyllä 34 v eli aika vanha :-) Käytäntö näyttää riippuvan paikkakunnasta, vastauksista päätellen. Onko sulla jotain epämääräisiä vatsakipua tms oiretta jonka perusteella lääkäri laittaa testiin? Meinaan on aika myöhäiset viikot rutiinitestiä varten. Jos se kaikille tehtäis rutiinisti, luulisi että olisivat testanneet jo aiemmin.
hieman mehukas olo.
Se lienee ihan normaalia pallomahaisille?
Ainakin kahdessa edellisessä raskaudessa minulla oli melkoinen mehipiirakka,
enkä ainakaan muista että klamydiatestiä olisi tehty (vaikka oli supistuksiakin).
Jatkoa seuraa...
Tänään tuli postissa paperi, jossa todettiin huumevirtsan olevan negatiivinen!
No enpä edes tiennyt, että tuollainenkin katsotaan.
Sen piti olla vain klamydiatesti.
Voiko ihan oikeasti tehdä tuollaisia testejä ilman lupaa ja ilmoittamatta???
Taidan olla nyt "hieman" närkästynyt lekurille, että millaisena hän minua oikein pitää...
Klamydiaa ja huumeita...
MUTTA joson vähänkään ongelmia raskaudessa, kuten supistuksia, verta pissassa tms niin sitten tehdään herkästi testi.