Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllä oli kersa tänään ihan karsea kaupassa

Vierailija
14.07.2011 |

Ensin keräsin kaikkia ostoksia koriini ja sitten lapsi toi yhden mieleisen lelun, että hän haluaa tämän. Hinta ei ollut tyyriin oloinen, joten lupasin, että hän saa sen.

Mutta kun päästiin toiselle puolelle kauppaa ja jatkoin vielä ostosten tekoa. Lapsi alkoi juoksennella sinne tänne ja kiipeillä kaupan tikapuoilla. Niimpä sitten juoksin lapsen kiinni ja nappasin lelun hänen kädestään, sanoen, että nyt et lelua saa, koska olit niin tuhmasti.

Siitä se helvetti alkoikin, kakara vinkui ja kinisi, että haetaan lelu takaisin. Enkä hakenut.

Kassoilla kersa sitten huusikin jo täyttä kurkkua, hän oli suorastaan villipeto ääneltään.

Koko ajan häntä piti myös pitää tiukasti kädestä, ettei hän olisi karannut hakemaan lelua. Lopulta tilanne meni niin pahaksi, että kersa kusi kassan eteen lattialle. Kyllä hieman hävetti.

Kun maksoin tavarat, kersa pääsi kädestä karkuun ja haki uudestaan lelun kassalle. Sanoin, että lelua en nyt osta ja piste. Tämän jälkeen tenava alkoi nyrkittämään minua oikein kunnolla käsivarteen. Torjuin hänen hyökkäykset päättäväisesti.

Ja loppujen lopuksi minun oli raahattava lapsi kädestä pitäen ulos. Oli siinä melkoinen urakka.

Yksikin tietäväinen täti tuli neuvomaan lasta, että kaupassa ei saa huutaa. Sanoin pahoitellen tädille, että lapsi on erityislapsi ja hän saattaa tämmöisiä kohtauksia aika ajoin saada. Täti jatkoi jotain tyyliin, että jos vieraan komento tepsisi lapseen paremmin tms.

Ikää lapsella on jo reilusti yli kuusi vuotta. Hänellä on ADHD.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olit niin epäreilu ja epäjohdonmukainen että oisin minäki saanu raivokohtauksen.

Vierailija
2/17 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritän aina katsoa kiukkuavien lasten vanhempia myötätuntoisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla adhd,eihän se vieraiden ihmisten tuijottaminen kivaa ole.

Vierailija
4/17 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutoin mäkin toimisin noin, mutta olisin ensin varoitellut, että jos nyt et osaa käyttäytyä niin lelu jää kauppaan.

Vierailija
5/17 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olit niin epäreilu ja epäjohdonmukainen että oisin minäki saanu raivokohtauksen.

Vierailija
6/17 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varoititko sinä lasta etukäteen, että jos ei ole kunnolla on vaarassa menettää lelun? Vai veitkö vaan kädestä?

Muuten ymmärrän kyllä lapsen harmistuksen, vaikkei se oikeutakaan tuollain riehumaan.

Vierailija
7/17 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olit epäreilu.

Kuusivuotiaalle juokseminen ja kiipeily on ihan normaalia tervettä toimintaa, ja vaikka aikuisen tehtävä onkin opettaa lapselle, mitä saa tehdä ja missä, niin ensin lapselle pitää kertoa säännöt, ja varoittaa, ja sanoa, että toimi näin ja näin, tai et saa lelua.

Lapsi ei tuossa tilanteessa kykene ymmärtämään, mikä oli 'tuhmaa' ja mitä teki väärin, joten varmasti tuntui rangaistus pahalta.

Ja tuon tädin kommentti, joskus voi oikeasti auttaa, kun vieras ihminen hieman 'harhauttaa' lasta.

Vierailija
8/17 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ois pitäny ehottomasti antaa varoitus, että joko olet kunnolla tai lelua et saa. Eikä suorilta käsin riistää lapselta lelua, jonka olet jo luvannut hänelle!! Olet epäluotettava lapsen mielestä, et pidä sanaasi.

Vierailija
9/17 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit edes varoittanut ensin että viet lelun. Tuskinpa pärjäät pentusi kanssa, ei tuo paremmaksi ainakaan muutu. Isompana mätkii sua turpaan.

Vierailija
10/17 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä ilkeistä kommenteista, ne ei oikeesti tiedä miten hankalia lapset voi olla.

Mutta se muuten toimii ainakin meillä että poika uskoo vieraan komentelua paremmin kuin minun, joten kun mun lapsi käyttäytyy noin niin tervetuloa vaan kaikki komentamaan. Sen sijaan siitä kun tulette rähjäämään äidille tulee vain tosi paha mieli.

Vierailija
11/17 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jopa viisaat aikuiset suuttuisivat, jos heiltä evättäisiin mielivaltaisen tuntuisesti ilman varoitusta jo luvattu asia.

Mietippä omalle kohdallesi.

Vierailija
12/17 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan järkevä aikuinen toimi noin.

Vierailija
13/17 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa johdonmukaisuus on erityisen tärkeää. Heille tulee ihan riittävästi elämässä negatiivista palautetta ihmisiltä, jotka eivät heitä tunne, joten läheisten ihmisten pitää oppia erottamaan se, milloin lapsi pyrkii tekemään jotain pahaa, ja milloin vain liikkuu kuten vilkas lapsi luonnostaan pyrkii tekemään.

Vilkasta lasta ei voi muuttaa rauhalliseksi kovalla kurilla, ainoastaan tärkeätä on keskittyä aidosti toisia ihmisiä vahingoittavan käytöksen karsimiseen.

Vierailija
14/17 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä, että täti tuli sanomaan lapsellesi, ettei hänen käytöksensä ole asiallista. Kaupan lattialle ei saa tahallaan pissata, eikä ketään saa hakata vaikka kuinka suuttuisi ja vaikka kuinka olisi ADHD tapaus.

Vierailija
15/17 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pennun ainakin siivoamaan ne kusensa, pyyhkinyt vaikka ne pennulla itsellään.

Mutta muuten mä olen kyllä kanssa sitä mieltä, että sä toimit ihan älyvapaasti, jos et tehnyt lapselle selväksi, että lelulähtee, jos ei käyttäydy.

Muutenkin on älytöntä antaa penskan juoksennella ympäriinsä lelu kädessä, sekin olisi jo varmaan auttanut, jos olisit antanut pitää sitä kädessään ainoastaan jos pitää toisella kädellä kärrystä kiinni, tai sitten pitänyt koko lelun pois lapsen käsistä, ja sanonut, että sen saa vasta kun reissu on sujunut kunnolla.

Vierailija
16/17 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mullakin on. Ei noin mennä kauppaan ADHD- lapsen kanssa, tai ainakaan minä en mene.

Kun mennään kauppaan, sanotaan etukäteen miten siellä ollaan ja mitä ostetaan. Mitä ei osteta.

Mä käsken pitämään ostoskärrystä kiinni ja kulkemaan mukana, pyydän häntä noukkimaan ostoksia kärryyn.

Jos lapsi yrittäisi vinkua jotakin lelua, sitä ei tosiaan ostettaisi. Me ei edes mentäisi leluosastolle. Sanoisin, että nyt jatketaan ostoskierrosta. Mikä oli seuraava? Se on leipä, mennään leipäosastolle. Löydätkö oikean leivän.

Ei ADHD- lapsen kanssa pärjääkään kieltämällä.

Noita kieltämistilanteita pitää välttää. Pitää etukäteen tehdä selväksi, miten toimitaan missäkin tilanteessa. Jos on etukäteen tehty hyvinkin selväksi, että mitään ylimääräistä ei osteta, se ei niitä edes pyydä.

Vierailija
17/17 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oliko sulla valkoinen paita, pinkit shortsit ja punainen lyhyt tukka?