Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Meillä lapsi sai voimakkaan allergiareaktion pähkinästä muutama kuukausi sitten. Nyt heräillyt seuraavia kysymyksiä:

- muskottipähkinä, onko kiellettyjen listalla

- manteli, voiko syödä

- voiko pähkinää tai mantelia olla muiden perheenjäsenien esim. ihonhoitotuotteissa?

Tuotevalinnat on luonnollisesti tehty jättäen nämä ainesosat pois. Jos joku tietää vastauksen niin otan tiedon ilolla vastaan, helpottaisi tiettyjä valintoja jatkossa =).

Kommentit (9)

-muskottipähkinä ja manteli ei ole pähkinöitä =D

-ainakaan meillä ei tule ihon kautta reaktioita, ollaan kokeiltu ihan hankaamalla pähkinää ihoon (muutoin oireet vie sairaalaan)

Meidän tytöltä on mantelikin kielletty, ja kai sen välttämistä suositellaan kaikille pähkinäallergikoille. Koulussa esim. mantelikalapäivänä tyttö saa syödä jotakin muuta. Tyttö ei käytä mantelia tai pähkinää sisältäviä ihonhoitotuotteita, mutta muut perheenjäsenet käyttää. Niin, ja meidän tyttö on itse asiassa vakavasti allerginen maapähkinälle, joka ei edes ole pähkinä, mutta silti on kaikki pähkinät (paitsi muskotti- ja kookospähkinä, jotka eivät ole pähkinöitä) ja mantelit kielletty, ihan lääkärin käskystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

olen töissä suurkeittiössä, ja siellä oli juuri asiakkaana teinipoika,joka oli voimakkaasti allerginen pähkinälle. Häneltä oli kielletty muskottipähkinä, kookospähkinä, manteli ja myöskään pestoa hän ei voinut syödä, koska siinä on pinjansiemeniä. Hän tarkisti joka aterialla hyvin tarkkaan ettei vain esim. makkarassa ole käytetty muskottipähkinää mausteena.Ilmeisesti olisi sitten ollut hengenlähtö lähellä, jos olisi jotain kiellettyä käytetty.Mutta näin voimakas allergia tuskin on kovin yleistä.

Useasti pähkinäallergiset eivät voi syödä myöskään mantelia.Tämän tiedän siitä kun olen keittiöhommissa ollut parikymmentä vuotta.

Näillä allergioilla ei ole todellakaan mitään tekemistä pähkinäallergian kanssa, vaan hän vain sattuu olemaan allerginen myös näille ei-pähkinöille.

Monet pähkinäallergikot ovat kylläkin allergisia myös siemenille ja siitepölyaikaan esim. omenoille.

manteli lapselle vielä pahempi kuin pähkinä. Sitten pitää muistaa, että maapähkinä ei ole oikeastaan pähkinä, vaan palkokasvi, mutta pähkinäallerginen on allerginen siis yleensä myös maapähkinälle (jopa enemmänkin), mutta kannattaa varmistua ettei muut palkokasvit aiheuta allergiaa. Monet pähkinäallergigot saavat oireita soijasta.

Ja nämä allergian parantajat voivat lakata vastailemasta. Pähkinäallergia toimii sellaisella systeemillä, että sitä ei voi siedättää, eikä hoitaa. Valitettavasti allergia joka ei kasvaessa poistu.

Kun lapsemme sai tämän allergisen reaktion, antoi lääkäri ohjeen että pähkinää kannattaa vältellä seuraavat puolivuotta ja sitten varovasti kokeilla uudestaan. Allergia voi hänen mukaansa lieventyä, pysyä samana, pahentua tai jäädä jopa pois. Toiselta lääkäriltä sain pyydettyäni onneksi epipenin siltä varalta että kesälomareissulla sattuisi jotain eikä lääkäriä ole lähellä.

Tässä kaikki mitä meille on asiasta opastettu/kerrottu sairaanhoidon puolelta...

Minä olen muskotille niin allerginen, että kun olin synnytys sairaalassa ja joku antoi minulle muskotti pähkinää. Sain rajut oireet lääkärit seurasivat tukehdunko ja sain antihistamiinia. Koko kehoni oli näppylöiden peitossa, kuin tuhat hyttystä olisi minua pistänyt ja näpyt vain suurenivat. Lapsellenikin on periytynyt pähkinä ja muskottipähkinä allergia. Kun saa jostain muskottia suu tuntuu turvonneelta ja tulee ihottumaa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat