Te, joilla oksitosiinisynnytys ja ilman oksitosiinia synnytys..
Miten paljon tuskallisempina/kipeämpinä piditte supistuksia oksitosiinin kanssa??
Laitettiinko tippa aloittamaan kokonaan supistukset vai vaan lisänä omille suppareille?
Toista lasta olen miettinyt. Jos kivut ilman oksitosiinia ovat yhtään siedettävämmät niin voisin ehkä tosissani harkita.
Juu ja tiedän, että on mahdollisuus myös toiseen tippakäynnistykseen.
Kommentit (53)
Vertailun vuoksi: HUSin yksityissairaala Hyksin Oy tarjoaa Suomeen synnyttämään tuleville ulkomaalaisille äideille synnytyspakettia, jonka hinta on alatiesynnytyksessä 7 500 ja suunnitellussa sektiossa 9 500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla 4 synnytystä, 1 ihan luomu/en suosittele luulin kuolevani, 2 kpl epiduraali/ihan must, 1 oksitosiini/ ihan ok, oli helppoa kun sai epiduraalin kun halusi.
Ensisynnytys on yleensä vaikeampi. Seuraavat helpompia, jopa oksitosiinilla.
Vähän jäi sellainen maku, että joku leikkii äitien ja vauvojen hengillä.
Ei "oksitosiinisynnytys" ole mikään valintakysymys. Sitä käytetään, jos menee huonosti.
Riskejä tarkastellaan yksipuolisesti. Miksi?
Oksitosiini on perseestä. Tuskin edes rakkaushormoni.
Oksitosiinilla käynnistetty helvettiä. Ei auttanut epiduraali eikä mikään. Oli täyttä kidutusta 9 tuntia ensimmäisistä minuuteista lähtien. Sitten oli 2 luomua. Ne oli ihan kivat. Paraservikaalin sain ihan loppupuolella. 15 tuntia eka luomuista ja viimeinen 5.5 tuntia.
Kokemusta oksitosiinilla synnyttämisestä. Lapsivedet lähti aamuyöstä, sairaalaan menin kymmenen jälkeen aamulla. Sain ilmeisesti melkein heti oksitosiinia, kun ei tullut supistuksia. Olin melkein 7 senttiä auki, kun siirrettiin synnytyssaliin. Olin ilman kivunlievitystä siihen asti. Ajattelin vain, että kovat kivut alkavat, joten puren hammasta, ennenkuin epiduraali laitetaan.
Ilmeisesti aukesin kymmenen senttiä, mutta lapsi ei mahtunut syntymään, kun olen tosi kapea. Ihan kauheat kivut, ilmeisesti oksitosiinista, kun lapsi ei mahtunut syntymään. Sain NELJÄ epiduraalia. Ei siinä enää ponnisteta. Lisäksi ilokaasua ja jotain muuta kivun lievitystä.
Olin tajuttoman väsynyt, jossain vaiheessa kätilö lähti hoitajien joulupöytään ja jätti minut yksin ponnistamaan huoneeseen kontillani hoitopöydälle. Olin yksin synnyttämässä. Kätilö jätti kellon sängylle ja sanoi, että soita jos tulee ponnistus. Kellon on täytynyt olla kuuden maissa illalla seuraavana päivänä.
Minulle tuli tarve ponnistaa, enkä löytänyt kelloa. Se oli tippunut lattialle. En saanut sitä ylös. Aloin huutamaan apua kurkku suorana, koska pelkäsin, että lapsi syntyy ja tippuu lattialle. Olin yksin sängyllä kontillani. Huone oli reunimmainen, joten huoneesta ei kuulunut muihin huoneisiin. Onneksi yksi hoitaja tuli käymään liinavaatekaapilla ja kuuli huutoni. Sitten huoneeseen tulikin lääkäri ja teki päätöksen hätäsektiosta. Huomasi vielä tuon oksitosiinin ja kysyi, että miksi sekin menee vielä.
Kamala synnytys. Kun oksitosiini lopetettiin, kivut lähtivät. Paras hetki oli se, kun pääsin leikkaussaliin ja siellä minulla oli turvallinen olo, kun oli paljon ihmisiä ympärillä. Tuon ja kaiken muun takia jäin sairaalaan viideksi päiväksi. Tunsin itseni epäonnistuneeksi ja olin kipeä. Mielestäni kätilö oli ammattitaidoton, päätös sektiosta olisi pitänyt tehdä aikaisemmin. Jos olin avautunut täyteen mittaan ja lapsi ei mahdu ulos, miksi pitkittää kärsimystä. Lapsi syntyi 22.22, eli 36 tuntia lapsiveden menosta. Jos olen saanut oksitosiinia kello 12 aikaan kun tulin sairaalaan ja sektiopäätös tehtiin ehkä seitsemän aikaan seuraavan päivän illalla, sain oksitosiinia sitten 19 tuntia. Sen aikana sain 4 epiduraalia.
Mietin sitä, että olin seitsemän senttiä auki ja pärjäsin ilman kivunlievitystä. Hoitajat ihmettelivät sitä. Kovat kivut tuli juuri tuosta oksitosiinista ja siitä, että vauva ei vain mahtunut syntymään ja pidettiin väkisin supistuksia yllä.
Sain traumahoitajan kolmeksi päiväksi syntymän jälkeen. Vasta jälkeenpäin kuulin siitä. Ihmettelin miten sama hoitaja pyöri ympärillä kolme päivää ja oli tosi ystävällinen, veti sukkia jalkaan yms.
Vierailija kirjoitti:
Ei "oksitosiinisynnytys" ole mikään valintakysymys. Sitä käytetään, jos menee huonosti.
Eli se pistetään aina, vaikka olisi kapea synnytyskanava ja luultavasti lapsi ei mahdu syntymään? Eikö tuossa ole iso riski, että lapsi vammautuu? Lapseni pää oli puristunut synnytyskanavaan niin tiukasti, että lääkäri ei saanut työnnettyä sitä sormilla pois. Toisen hoitajan piti työntää alakautta ja lääkäri veti pihdeillä lapsen pään irti synnytyskanavasta. Eikä tuossa ole riski, että lapsi saa aivovamman, jos on liian kovassa puristuksessa?
Mulla oli ensimmäinen synnytys oksitosiini ja toinen kalvojen puhkaisu.
Ensimmäinen oli karmiva koska se oli ensimmäinen (sic!) enkä tiennyt mitä helvettiä oli tapahtumassa ja olin yksin Naikkarilla keskellä yötä kun pahimmat kivut alkoivat.
Toinen oli rankka (vaikka nopeampi), koska en ollut tajunnut miten paljon rajumpi se olisi verrattuna ensimmäiseen. Eli ihan se että miten ne kivut tulivat eksponentiaalisesti nopeammin ja rajummin (eikä ehditty todellakaan mitään epiduraalia laittaa) ennen kuin jo kärrättiin täysillä synnytykseen.
Päin helvettiä menivät kummatkin synnytykset, mutta lapset ovat elossa ja oikein hyvin jaksavat nyt kun nuoremmankin syntymästä on jo n. 7 vuotta.
Mutta joo. Varmaan se keisarinleikkaus on ihan ok myös.
Minulla 2 synnytystä, joista ekassa laitettiin oksitosiini omia supistuksia vauhdittamaan, toisessa ei. En kokenut supistuskivuissa juurikaan eroa voimakkuudeltaan. Ekassa synnytyksessä otin spinaalipuudutteen, kun avautumisvaihe oli tosi hidas ja pitkä, väsähdin. Tokassa ei kivunlievitystä, koska eteni nopeammin. Tuo kivulloisuusvertailu siis siltä ajalta, kun kipulääkitystä ei vielä ollut (n. 6 cm auki).
Tokassakin synnytyksessä sain kyllä vauvan synnyttyä oksitosiinin, kun verenvuoto oli runsasta ja yritettiin saada kohtu nopeasti supistumaan... Et ihan ilman oksitosiinia ei se tokakaan mennyt.
Mulle laitettiin vahingossa oksitosiinitippa viikolla 33+3, olin sairaalassa sisällä koska oli niin suuri riski ennenaikaiseen synnytykseen.
No sellainen siitä tuli - alusta loppuun 9 supistusta/42 min ja kuopus oli maailmassa.
Mun mielestä pahin oli esikoisen syntymä mikä kesti 10h. 2 seuraavaa kesti vain reilun tunnin ilman lääkkeitä. Nämä 3 lyhyttä synnytystä oli rajuja mutta niissä ei uupunut ja kivut unohtui nopeasti
Mulla 4 synnytystä, 1 ihan luomu/en suosittele luulin kuolevani, 2 kpl epiduraali/ihan must, 1 oksitosiini/ ihan ok, oli helppoa kun sai epiduraalin kun halusi.