KOTIÄIDIT! osallistuuko mies kotitöihin?
Ja tuleeko kotiin töistä suoraan? meillä ei tule vaan menee salille ym. Hoidan kahta lasta ja kodin työt täysin itse. ja jos asiasta sanon niin ei varmaan näy senkään vertaa. viikonloppuisin nukkuu pitkään ja lähtee sitten yleensä omiin "tärkeisiin" tekemisiin.
Kommentit (13)
ei miehen tartte töiden jälkeen imuroida tai siivoilla kun olen itse koko päivän kotona :)
ei miehen tartte töiden jälkeen imuroida tai siivoilla kun olen itse koko päivän kotona :)
no kyllä meillä ainakin tarvii. Kun mun elmääm ei ole pyhitetty pelkästään kodinhoitoon. Kyllä mä haluan nauttia mysö lasten seurasta, omista ahrrastuksisata jne. Ei siinä oo mitään järkee, että oon koko päivän kotona lasten kanssa, mutta en anna nille yhtään huomioo vana siivoon vaan koko aika...
mutta mies ei mene minnekään töistä paitsi kotiin. Olemme sopineet, että mulla on omaa aikaa yksi ilta viikossa (2-3h) ja miehellä yksi ilta. muut ajat ollaan yhdessä ja hoidetaan lapset iltaisin ja viikonloppuisin yhdessä. erikseen sovitaan erikoismenot.
No tottakai minä hoidan kotia kun kerran olen paikalla päivisin. Lapsia on neljä alle kouluikäistä mutta aikaa jää ihan oikeasti siihen siivoamiseen, ruoanlaittoon ja pyykinpesuun ym. Välillä pesen mattoja tai kunnostan huonekaluja ja sen sellaista. Riippuu päivästä mitä ehtii ja jaksaa mutta KYLLÄ, hoidan kodin koska se on "työni".
Paperihommiin ja kaikenlaisiin neuvola-, hammashoitola ym.käynteihin toivoisin miehen osallistuvan myös aina kun mahdollista, ne ovat mielestäni yhteisiä asioita ja kiukuttaa tehdä yksin vaikkapa kaikki muuttoon liittyvä paperityö ja järjestelyt.. Kotityöt arkena kuitenkin minun hommiani, tarkempaan viikkosiivoukseen osallistuu koko perhe ja kaupassa käydään yhdessä. Toimii ja molemmat jaksaa hyvin.
Kokeilin kuukauden viime kesänä työssäkäyntiä ja mies oli lomalla kotona: en olisi jaksanut työpäivän päälle edes lasten kiukutteluja ja riehumisia; vielä vähemmän siivoamista! Tosin salireissuja jne en ymmärrä.
enemmän kuin minä =D Minä olen kotona, jotta lapsia ei tarvitse laittaa hoitoon. Eli se on pääasiallinen hommani, ei siivoaminen. Jos sattuu, ettei huvita pestä pyykkiä, en ota stressiä. Mies ne viimeistään sitten koneeseen laittaa.
Niin ja viimeisen vuoden aikana olen tehnyt kerran ruokaa eli se on täysin miehen harteilla.
Kotio tulee yleensä suoraan töistä, välillä tosin iltavuoron jälkeen saattaa painua kalaan.
kyllä mieskin tekee hommia. Astioiden laittoa, pyykin viikkausta, siivoamme viikkosiivouksen yhdessä.
Enhän mä ole aina kotona ja pakkohan ne tehdä kun palaan töihin. Enhän mä sitten eka käy töissä ja sit tee kotihommia.
Teen paljon päivän aikana, pyykkään, laitan ruokaa, imuroin, olen lasten kans, hoidan neuvolat, hammaslääkärit, muut lääkärit.
joskus laittaa omat pyykkinsä koneeseen, jos en ole niitä pessyt. Joskus siivoaa "oman alueensa" (eli yhden askartelutilan ja vessan). Kotiutuu töistä arkisin seitsemältä illalla. Ja viikonloppuisin nukkuu pitkään. Tekee kyllä myös ne jutut, mitä minä en osaisi esim. talon vaatimat korjaukset ja autoon liittyvät jutut. Enimmäkseen sitten jaksaa valittaa, kun minä en siivoa tarpeeksi.
T: neljän lapsen äiti
no, minä en kyllä ajattele hoitavani KOTIA, vaan lasta. Eli, kun mies on kotona, minä hoidan lasta. Teemme sitten kotitöitä yhdessä iltaisin ja vkonloppuisin. Toki teen päivän aikanakin kotitöitä, kuten lounasta ja välipalaa, ja siivoan ruokailun jälkeen jne..
Mutta varsinaiset siivoukset (imurointi, lattioiden pesu, wc-pesu tms.) teemme kyllä iltaisin. Lelut kerätään olohuoneen lattialta joka ilta ennen kuin lapsi menee nukkumaan, muuten siivoamme yleensä yhtenä tai kahtena iltana.
Minulla on omaa aikaa iltaisin ja vkonloppuisin, kun haluan sitä, samoin miehelläni. Isovanhemmat tulevat mielellään hoitamaan lasta myös, jos pyydämme. Niin ja mies tulee töistä yleensä kotiin, ellei käy ruokakaupassa kotimatkalla.
no, minä en kyllä ajattele hoitavani KOTIA, vaan lasta. Eli, kun mies on kotona, minä hoidan lasta. Teemme sitten kotitöitä yhdessä iltaisin ja vkonloppuisin. Toki teen päivän aikanakin kotitöitä, kuten lounasta ja välipalaa, ja siivoan ruokailun jälkeen jne..
Mutta varsinaiset siivoukset (imurointi, lattioiden pesu, wc-pesu tms.) teemme kyllä iltaisin. Lelut kerätään olohuoneen lattialta joka ilta ennen kuin lapsi menee nukkumaan, muuten siivoamme yleensä yhtenä tai kahtena iltana.
Minulla on omaa aikaa iltaisin ja vkonloppuisin, kun haluan sitä, samoin miehelläni. Isovanhemmat tulevat mielellään hoitamaan lasta myös, jos pyydämme. Niin ja mies tulee töistä yleensä kotiin, ellei käy ruokakaupassa kotimatkalla.
Kun olin kotona meni meillä aika samanlailla. Kotona ollessa hoidin yleensä ruuanlaitot ja kaupassa käynnit, mutta varsinainen siivous hoidettiin iltaisin (mies yleestä enemmän kuin minä).
Suurin osa päivästä meillä meni ulkoiluihin, kerhossa käymiseen ja ruuanlaittoon/syömiseen. Kerrostalosta ei vielä edes tuo viisivuotias pääse yksin pihalle (ei jaksa avata painavaa ulko-ovea) joten ulkona ollaan kaikki tai ei kukaan. Päiväunet nuorempi nukkui usein rattaissa kauppareissun aikana. Jos oltiin päiväuniaikaan kotona tein silläaikaa isomman kanssa ns isompien juttuja esim. palapelejä tai afrikantähteä.
Mies tuli/tulee yleestä aina töistä suoraan kotiin. Mulla on kerran viikossa oma harrastus. Miehelläkin saisi/olisi hyvä olla, mutta ei ole keksinyt mitä haluaisi tehdä.
lasten kanssa (2- ja 4-v) ja itse olin töissä. Tulin suoraan kotiin ja tein arviolta lähes puolet kotitöistä (jos siis lastenhoitoa ei lasketa kotitöiksi).
Molemmat tekevät kotitöitä, suurinpiirtein 50/50. Meillä myös kaksi lasta ja mies hoitaa esimerkiksi viikonloppuisin lapset aamupalasta nukkumaan saakka, yösyötöt kuopuksen kanssa mukaanlukien. Saan levätä kivasti ja tehdä jotakin omaa hauskaa varsinkin viikonloppuisin.
mies tiskaa käsitiskit koko vuoden, koska hävisi vedonlyönnin :) muutenkin keittiön siivous ja melko iso osa ruuanlaitosta hänellä. Mä siivoan ja pyykkään. Eipä noihin kauaa mene päivästä (eli ei oo pois kahden lapsen hoitamisesta), lounaskin tulee usein eilisen tähteistä.
Mä käyn pääasiassa kaupassa ja muutenkin "asioilla". Jos ei muuta oo sovittu niin juu, tulee suoraan kotiin. Omat menot sovitaan sitten erikseen kummallekin sopiviksi.
anna opetus sille juntti-iivarille. Esim lähe joku päivä ite omille teille vaikka muutamaks päiväks. Siinäpähän selviää lasten kanssa ja näkee millasta se koti'äidin arki on.