Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en tajua suomenruotsalaisten ruotsinkielen vouhkaamisesta!

Vierailija
05.06.2008 |

.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkoon nuo kaikki pakolaiset/ turvapaikanhakijat ja muut suomea!

Vierailija
2/25 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

juntti-Suomessa, jos asenne on tuo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä hyvä esimerkki, OLIN kaupassa töissä, kun semmoinen hienostotäti about 40-45v tuli kysymään minulta jotakin sukkahousuista ruotsin kielellä. En ymmärtänyt kysymystä (vaikka kaupassa ollessa tuli ruotsia paljonkin kuunneltua /puhuttua), sanoin anteeksi? ja hän kysyi uudestaan. Edelleenkään en ymmärtänyt kysymystä, jonka jälkeen tiuskasi TÄYSIN PUHTAALLA SUOMEN KIELELLÄ: Mikäs kauppa se tämmöinen on, jossa ei ruotsia osata puhua??? Voi jesus!!! Ämmä puhui täysin suomea, mutta oli "PAKKO" kiusatakseen puhua kaksikielisessä kaupassa täällä suomen maalla ah niin ihanaa ruotsia!!!

/i]

Vierailija
4/25 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, koska älliä siulta ei paljon löydy.

Vierailija
5/25 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä on varmasti paljon vähemmän kuin kuuroja tai somaleja. Tulisi halvemmaksikin kuin ruotsinkielen tukeminen laajalla tasolla.

Vierailija
6/25 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon (kai?), mutta eniten täältä löytyy venakkoja ja onkohan nuo tummaihoiset Sudanista?

Itse en ole koskaan tajunnut noiden s.ruotsalaisten vouhkaamista siitä, että pitäisi saada palvelut ruotsiksi jne. Ja esim. jos menet jonnekkin Pohjamaan rannikkokaupunkiin, missä suurinosa asukkaista on s.ruotsalaisia, niin voin kyllä sanoa, että siellä saa pitkin hampain palvelua suomeksi!

Ja sitäkään mä en tajua, että ruotsinkielisille pitää olla omat telkkarikanavat ja jos Yleltä tulee jotain urheilua, niin aivan varmasti se kilpailu siirtyy toiselle kanavalle, jos kyseiseltä kanavalta on alkamassa joku ruotsinkielinen ohjelma!

Tunnen paljon s.ruotsalaisia (en kylläkään meidän kaupungissa asuvia vaan serkkuni on s.ruotsalaisen kanssa naimisissa ja sitä kautta olen tutustunut siihen "kulttuuriin") ja voin kyllä suoraan sanoa, että 90% alle 70v henkilöistä osaa kyllä suomea niin halutessaan, mutta harvoin sitä käyttävät, koska heidän mielestään HEIDÄN PITÄÄ saada palvelua ruotsiksi!

Itse en puhu tai ymmärrä ruotsia ollenkaan, olen tuon unohtanut kokonaan kuudessa vuodessa ja olen huomannut sen, että s.ruotsalaiset olettavat kaikkien alle 50 vuotiaiden suomalaisten ymmärtävän ja puhuvan ruotsia ja molkottavat sitä myös silloin, jos paikalla on myös ei-s.ruotsalaisia. Mun mielestä tuo on todella töykeää.

Ja entäs sitten saamelaiset? Venäläiset? Miksei heitä huomioida ollenkaan? Venakkoja alkaa kuitenkin aika paljon Suomessa, varsinkin Itä-Kaakko suunnalla!

Vierailija
7/25 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa venäjänkielistä palvelua. Kaikki myyjät eivät tietysti välttämättä osaa venäjää, mutta aina hakevat sen, joka osaa. Joissain kaupoissa on päin vastoin hankala saada palvelua suomeksi. Terveyspalveluissa sama juttu, osa terveydenhoitohenkilökuntaa puhuu niin hoono suomi, että siitä mitään ymmärrä. Venäjäksi kyllä onnistuisi...

Olen itse kotoisin kaksikieliseltä paikkakunnalta ja vaikka kyseinen paikkakunta on viimisen 100 vuoden aikana muuttunut aika suomenkieliseksi (1900-luvun alussa oli muodikasta alkaa suomenkieliseksi), niin paljon löytyy silti vanhempia ihmisiä, jotka eivät suomea kovin hyvin osaa. Tai ovat jo unohtaneet. Ei yksi minun sedistäni (tai tätini mies), joka nuorempana puhui sujuvaa suomea ja naikin suomenkielisen tätini (jonka isä, minun isoisäni siis, oli yksi niistä suomenkielisiksi alkaneista tai lapsensa opetti suomenkielisiksi, vaikka itse olikin ruotsinkielinen) enää viiden viimisen elinvuotensa aikana ymmärtänyt tai puhunut suomen sanaa. Pari halvausta teki tehtävänsä.

eli pitäisi siis osata venäjääkin jos asiakas niin vaatii?

Vierailija
8/25 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitä ei saa sanoa ääneen. Jos sen sanoo ääneen niin on juntti, rasisti, suvaitsematon ja kaikkea muuta. Mutta kaksikielisyys joka joidenkin mielestä on rikkaus niin taitaa oikeasti olla aika kallista. Kustannukset kahden kielen ylläpitämisestä eivät voi olla 0 euroa verrattuna siihen että kieliä olisi vain yksi. Ja tietysti kiintiöt yliopistoissa jne eivät ole mukavia. Käsittääkseni haluttuihin koulutusohjelmiin saattaa ruotsinkielinen päästä paljonkin heikommilla arvosanoilla ja pisteillä kuin suomenkielinen. Oikein vai ei?

Vierailija
9/25 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä mahtaisi sinusta itsestäsi tuntua, jos olisit 80-vuotias mummo dementiakodissa ja kaikki ympärillä puhuisivat vierasta kieltä?

Miltä mahtaisi tuntua, jos menisit valtion virastoon selvittämään itsellesi tärkeää asiaa ja saisit vastaukseksi, että "jag talar bara svenska"?

Vierailija
10/25 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät halua...se kai periaate. Moni suomalainen taas ei todellakaan osaa ruotsia kuin ehkä muutamia lauseita...ymmärtää ehkä pikkasen paremmin

Vierailija
11/25 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakaan kaikki suomenruotsalaiset ei osaa puhua suomea, ei ainakaan niin hyvin että sillä voisivat asiansa hoitaa. Ja tämä on kuule ihan totta, näen sen joka päivä omassa työssäni.

Iso osa vahuksista ei osaa suomea ja nuorista ja työikäisistäkään läheskään kaikki eivät, siis siten että sillä pärjäisivät. Ja omassa työssäni olen huomannut myös sen, että lähes kaikki suomenruotsalaiset jotka osaavat hyvin suomea myös sitä mieluusti käyttävät (ehdottavat itse, että asian voi hoitaa myös suomeksi, kun yritän palvella ruotsiksi). He jotka eivät "halua" puhua suomea eivät sitä aidosti osaa.

Ja kyllä se on ikävä kuluerä, se on totta. Mutta täysin suomenkielisenä ymmärrän todellakin asian toisen puolen, jokaisen PERUSoikeuden saada hoitaa asiansa omalla äidinkielellään, olipa se sitten suomi tai ruotsi. Itse iloitsen joka päivä siitä, että pikku hiljaa opin palvelemaan asiakkaita paremmin heidän omalla kielellään, se on minun velvollisuuteni.

eivät halua...se kai periaate. Moni suomalainen taas ei todellakaan osaa ruotsia kuin ehkä muutamia lauseita...ymmärtää ehkä pikkasen paremmin

Vierailija
12/25 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtää ehkä jonkin verran. Nuoret, koulutetut, isoissa kaupungeissa asuvat ja kaksikielisessä ympäristössäa asuvat paremmin, mutta tuolta jostain saariston yksikielisiltä paikkakunnilta tulee tämän tästä sairaalaan vanhuksia jotka eivät ainakaan sairastumisensa jälkeen pärjää yhtään suomeksi jos ovat koskaan pärjänneetkään.

Vierailija
13/25 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä mahtaisi sinusta itsestäsi tuntua, jos olisit 80-vuotias mummo dementiakodissa ja kaikki ympärillä puhuisivat vierasta kieltä?

Miltä mahtaisi tuntua, jos menisit valtion virastoon selvittämään itsellesi tärkeää asiaa ja saisit vastaukseksi, että "jag talar bara svenska"?

Vierailija
14/25 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta nyt kuitenkin on se, että täysin ruotsinkielisä kuntia on Suomessa todella vähän. Kaksikielisiä jonkin verran ja niissä kyllä palvelua saa molemmilla kotimaisilla.

Vierailija
15/25 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta nyt kuitenkin on se, että täysin ruotsinkielisä kuntia on Suomessa todella vähän. Kaksikielisiä jonkin verran ja niissä kyllä palvelua saa molemmilla kotimaisilla.

Mutta kaksikielisissä kunnissa hurrit pitävät suomenkielisiä toisen luokan kansalaisina, joille ei tarvitse tuottaa palveluita omalla kielellä (=suomen kielellä). Usko pois, olen asunut kaksikielisellä paikkakunnalla koko ikäni ja erittäin harvoin saa palvelua suomeksi. Kaikki virat jaetaan ruotsinkielisille.

Vierailija
16/25 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaten lapsi ei välttämättä osaa vielä.

Vierailija
17/25 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ihminen asuu maassa jossa 95% puhuu suomea eikä ole vaivautunut sitä opettelemaan niin kyseinen ihminen on todellinen typerys!

Vierailija
18/25 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen vanhemmat jos ovat järkeviä ihmisiä, tajuavat kyllä että Suomessa pitäisi suomea osata.

Suomen kaksikielisyys on täysin keinotekoista, Suomi ei ole koskaan ollut kaksikielinen maa. Miksei otettaisi mallia Ruotsista ja otettaisi käyttöön ns. vähemmistökieli.

On täysin järjetöntä että Suomessa käytetään valtava rahamäärä ja aika täysin turhan kielen (maailman ja Suomen mittakaavassa) opettelemiseen. Samaan aikaan on hirveä pula venäjän kielen osaamisesta.

Vierailija
19/25 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohtamaan oppimiaan asioita. Vieraan kielen taidon menettäminen on ihan tavallista.

Ja kyllä minäkin kernaasti hoitotilanteessa äidinkieltäni käytän, vaikka puhunkin kahta kieltä sen lisäksi ihan äidinkielenomaisesti ja muutamaa muuta hyvin.

11

Vierailija
20/25 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en ymmärrä, miksi täysin suomenkielisilläkin alueilla vaaditaan ruotsin hallintaa; miksi 5% väestöstä saa itsestään selvästi omat tv- ja radiokanavat (kustannuksista viis), miksi pienen vähemmistön edustajat itsestään selvästi saavat myös omat kiintiöt ja helpommin pääsevät opiskelemaan haluamiaan aloja. Järjestelmä toimii siten, että suomenruotsalaisilla on AINA etulyöntiasema muihin verrattuna. Tavallinen suomalainen on samalla viivalla työnhakutilanteessa vasta, jos puhuu täydellistä ruotsia.

Olen koko ikäni opiskellut ja tehnyt töitä pääkaupunkiseudulla, myös asiakaspalvelutehtävissä. Tasan KAKSI kertaa olen tarvinnut ruotsinkieltä, silloinkaan kyse ei ole ollut henkilöistä, jotka eivät olisi osanneet puhua suomea tai englantia... MIKSI minun olisi osattavat täydellisesti ruotsia voidakseni kerran vuodessa palvella suomenruotsalaisia heidän omalla kielellään? Entä suomessa asuvat venäläiset, somalit ym. maahanmuuttajat? Miltä heistä tuntuu vanhuksina vieraskielisten keskellä?

Suomen "kaksikielisyys" on suurimmaksi osaksi keinotekoista. Se on elävää niillä paikkakunnilla, joissa ruotsinkielisiä todella asuu. Olisi kuitenkin ymmärrettävä, että koko maan mittakaavassa on naurettavaa ja _kallista_ ylläpitää nykyistä järjestelmää. Se syö sitä paljon puhuttua kilpailukykyä.