Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avoimen väylän kautta yliopistoon, kokemuksia kellään?

Vierailija
12.07.2011 |

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen suorittanut perus- ja aineopinnot avoimessa. Kävin pääsykoikeissa, mutta en päässyt sisään. Katseli avoimen väylän kautta sisään otettujen määriä ja ainakin tässä kyseisessä aineessa sisään on otettu kaksi henkilöä. Avoimen opinnot on pitänyt suorittaa kiitettävästi.

Ensi vuonna uudestaan pääsykokeisiin :(

Vierailija
2/12 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aineopintoja äitiysloman aikaan. Kasvatustieteet siis kyseessä. Tsemppiä sulle ensi vuoden kokeisiin! AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kautta "helpommin" opiskelemaan vai kannattaako vaan yrittää normaalireittiä? AP

Vierailija
4/12 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla, että muillakin on samanlaisia suunnitelmia:) Itse opiskelen avoimessa kasvatustieteitä ja myös minulla on tarkoitus hakea parin vuoden kuluttua väylähaussa jos en ensi vuonna pääse sisään pääsykokeiden kautta. Kannattaa siis ehdottomasti hakea myös päävalinnassa, siinä ei kuitenkaan menetä mitään.

Mitä alaa ap opiskelet?

Mitä olen katsellut noita hakijatilastoja, niin ainakin tänne Turkuun vaikuttaisi olevan ihan hyvät mahdollisuudet päästä avoimen väylän kautta, vaikka ei se nyt mikään "heittämällä sisään" reitti olekaan. Eri aineissa vaihtelee ne vaatimukset, mitä opintoja pitää olla suoritettuna väylähakua varten. Valintaan vaikuttavat mm. suoritettujen opintojen määrä ja opintomenestys.

Kertokaahan muutkin kokemuksianne:)

Vierailija
5/12 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikoinaan sain valita meninkö toiseen yliopistoon pääsykokeen kautta (siis tulin hyväksytyksi normaalissa pääsykokeessa) vai toiseen avoimen väylän kautta.

Myöhemmmin olen tehnyt paljon opintoja avoimeen, vaikka olen yliopistossa opiskelijana. Asun kaukana opiskelupaikasta ja avoimeen tehdyt saa suoraan hyväksytyksi tutkintoon.

Aineeni on yhteiskuntapolitiikka.

Vierailija
6/12 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kokemuksistanne ja lisääkin saa laittaa =) AP

Vierailija
7/12 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suorittanut kasvatustieteen ja kansanterveystieteen perusopinnot avoimen kautta.

Kansanterveystiede kiinnosti aluksi mutta sitä en enää pysty avoimessa suorittamaan kun tampereella on vain perusopinnot tarjolla ja seuraaviin pääsykokeisiin on kaksi vuotta. Kasvatustieteistä olen ajatellut jatkaa aineopintoihin. Tosin harkitsen vielä koska luokanopettajan koulutus kiinnostaa, eikä sinne ole kasvatutieteen aineopinnoista hyötyä...

Mite te kasvatustieteen opiskelijat olette ajatelleet isona?

Vierailija
8/12 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatustieteen opinnoista on luokanopettajalle tai opettajan pedagogisiin hyötyä, sillä osa jaksoista on samoja.

Rehtoriksi kelpaisin, kun on siihenkin pätevyys, tutkijaksi ei ura etene ja opettajanpaikkoihin ei edes haastatella, saati valita vaikka opinnot riittävät siihenkin.

Vierailija
9/12 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

KM et pääse luettelemisiisi virkoihin?

Mitä sitten teet työksesi? Onko mitään järkeä lukea KM:ksi?

Vierailija
10/12 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ostan vuosittain noin 20 milj. eurolla koulutuksia. Avoimen kautta aikanaan yliopistoon ja nopeasti maisteriksi. Ja jo opintojen aikana kannatti hakeutua alan töihin, koska vastavalmistunut KM, jonka työkokemus jostain ihan muusta keskiastetasoisesta, ei välttämättä työllisty.

Vierailija
11/12 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on kokemusta asiasta siltä kannalta, että olen ollut laitosneuvostoissa silloin kun on keskusteltu siitä, otetaanko "avoimen väylän" kautta erikoistapauksina pyrkijöitä sisään vai ei. Useimmiten ainakin omalla laitoksellani kanta on ollut että mieluummin ei. TÄmä siksi, että kokemukset näistä opiskelijoista ovat olleet huonoja. Vaikka avoimessa teoriasssa on aineopinnoissa suoritettu samantasoiset tutkielmaopinnot kuin yliopistossakin, sitä kautta tulleille opisklijoille näyttää tulevan graduvaiheessa melkoisesti enemmän ongelmia kuin muille. Lisäksi heillä ei ole kokemusta päätoimisesta opiskelusta, ja ehkä siksi heiltä ei riitä myöskään kärsivällisyyttä, suunnitelmallisuutta eikä ehkä motivaatiotakaan sen gradun loppuunsaattamiseen. Työt vievät lopulta kuitenki mukanaan. Näin he käytännössä eivät hyödy saamastaan opiskeluoikeudesta, mutta jäävät rumentamaan meidän läpäisytilastoja. Tai jos he saavat sen gradun väännettyä, siinä on yleensä ohjaajalle paljon tavallita enemmän työtä. Niinpä on lähdetty käytännössä sille linjalle, että erikoistapauksia "avoimen väylän" kautta otetaan lähinnä sitten, kun se gradu on hyväksymistä vaille valmis.

Toisaalta avoimesta tietenkin on huomattava apu pääsykokeisiin valmistautumisessa, sitä suurempi, mitä enemmän siellä on opiskeltu. Meillä tosin hyväksytään avoimen suorituksista perusopinnot kokonaisuudessaan, mutta aineopintoja pitää tutkinto-opiskelijaksi hyväksymisen jälkeen täydentää parilla suorituksella, jotka meidän -opiskelijoilla sisältyy aineopintoihin, mutta joita avoimen aineopinnoissa ei ole. Ne eivät ole isoja, mutta niiden tarkoitus on varmistaa tiedonhaku- ja esitystaidot.

Vierailija
12/12 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin tutkinto-opiskelijaksi ilman pääsykoetta, avoimen kautta. Pääaineesta oli aineopinnot kasassa ja sivuaineesta perusopinnot. Pääaineen arvosanat erinomaiset lähes kaikki. 3 otettiin silloin sisään avoimen kautta.