HELMISIMPUKAT 2012, Vkot 28&29
Kommentit (98)
Täälläkin voidaan pahoin 24/7... YÖK. :)
Tänään käyty kontrolliultrassa sovitusti, kun vuotoa tulee edelleen aika runsaasti. Lääkäri ultrasi pitkään ja seurasi pitkä hiljaisuus... "Kyllä tämä aika surulliselta vaikuttaa, en löydä sykettä..." Itku pääsi ja tunsin että pyörryn kohta. Jatkoi ultraamista vielä. "Anteeksi, anteeksi! Täällähän tämä sydän läpättää! Nyt erehdyin, siellä hän oli vähän huonossa asennossa, ei ensin näkynyt." HUH. Kaikki hyvin siis edelleen. :) Vastasi viikkoja 9+4. Vuodon syytä ei vieläkään tiedetä. :/
Np-ultra on 2.8. ja siihen asti odotetaan sormet ristissä.
NöpönÄiti rv 9+0
Voi, mä voin mielelläni oksentaa ja voida pahoin teidän kaikkien puolesta vaikka 24/7 jos vaan saisin sillä tämän vuodon ja epävarmuuden ja pelon pois!! Toki mullaki on etovaa oloa, lähinnä iltaisin enää, mutta heikotusta on pitkin päivää eli syödä pitää vähän väliä jotain.
Olihan mulla tässä kaksi vuodotonta päivää ja taas aloin vuotamaan, huomenna neuvolalääkäriä ja enköhän mä kotona makoile loppuviikon.. Mieluummin olisin töissä. Mut näin ehkä kuitenkin parempi, ei tarvi ainakaan jossitella sitten myöhemmin.
Huomenna saan hakea postista kotidoplerin, palkkasin myös yhden kaverin kotiin siivoamaan kun ei nyt tuo imurointi yms. oikeen sovi mun kropalle.. niin harmi! ;)
Kertokaahan muutkin kuulumisia? Kuinka moni käynyt jo neuvolassa? Tokikaan näin alussa ei oikein ole mihin verrata, mutta jatkossa varmasti mukava lueskella esim. äitien painonnousua, mahan kasvua yms.
Jaksuja kaikille!
Helmikuunhelmi 10+5
Moi. Olen seurannut ketjuanne jo viikkoja, mutten ole uskaltautunut mukaan. Olen kirjoittanut toiseen "Pitkään tuhranneiden" -ketjuun, sillä takana on monta vuotta kestänyt lapsettomuus ja hoitorumba..
Laskettuaika meillä on helmikuun alkuviikoilla ja ollaan tällä hetkellä rv 11:sta, kuten Helmikuunhelmi ja varmaan joku muukin ketjulaisista.
Onneksi olkoon siis kaikille myös minun puolesta ja maailman suurimmat pahoittelut niille, joiden raskaus on keskeytynyt ja/tai tilanne on vuodon tai muun syyn takia epävarma :(
Itselläni ei ole ollut vuotoa koko raskausaikana ja se onkin ollut suuri helpotus. Vessassa tulee kuitenkin käytyä joka kerta pienen pelon kanssa.. Asiaa ei helpota kokemus aiemmasta keskenmenosta ja tieto siitä, ettei raskautuminen ole ollut helppoa. Menettämisen pelko on siis todella suuri.
Se mikä minut sai nyt kirjoittamaan ketjuunne on Helmikuunhelmen viimeisin viesti, joka oli melkein kuin omasta suusta. Nimittäin oireita ei ole minullakaan. Kaikki raskausoireet loppuivat kuin seinään 2 viikkoa sitten ja nyt olo on aivan normaali. Minulla oli alkujaankin suhteellisen lievät oireet, mutta selkeät kuitenkin. Oli henkisesti huomattavasti helpompaa olla 24h pahoinvoiva kuin nyt.. Vaikka KAMALAA se olikin! Mutta tuo henkinen puoli..
Toivottavasti vuoto loppuu sinulla Helmikuunhelmi (ja muillakin vastaavassa tilanteessa olevilta)! Ystäväni vuosi ensimmäiset raskausviikot, mutta siitä huolimatta raskaus on jatkunut normaalisti.
Me mennään yksityiselle "väliultraan" perjantaina tarkistuttamaan tilanne. Varhaisultrassa 6+3 löytyi terhakka syke..toivottavasti Pikkuruinen on jaksanut kasvaa ja kehittyä ja kaikki on ollut hyvin oireettomuudesta huolimatta.
Onnekkaita raskauspäiviä kaikille!
-Onni2012-
Tervetuloa mukaan Onni2012!
Meillä oli yksityinen ultra eilen. Pikkasen sattui kukkaroon, mutta eipä tuolla nyt sitten väliä kun kaikki oli hienosti!! Siellä oikeasti oli joku jolla sydän pumputti tuhatta ja sataa :D Kaikki oikeissa paikoissa ja paikat kiinni. Lääkäri puhui että jos haluaa päästä sikiöseulontaan niin verikoe pitäisi ottaa jo pian, mielellään viikolla 9. En oikein tiedä haluanko koko seulontaa sen kummemmin. Lääkäri meinasi että suurin osa seulonnassa löytyneistä kromosomihäiriöistä abortoidaan noin viikoilla 15-20. Pystyisikö siihen sitten enää? Viikolla 20?
Pahoinvointi on nyt pikkuruisen helpottanut ja siirtynyt myöhemmin alkavaksi päivästä. Sen tilalle on tullut aivan järjetön akne selkään ja rintakehään. Hienoa kun viikonloppuna on tulossa juhlat ja mekko on avonainen ja minä sitten kuin turvonnut rupikonna siinä mekossa. No, kaikkea ei voi saada :D
Tarrasukkia vaaveille ja jaksetaan läpi helteen.
Sylvi-Iita 8+5
Ymmärrän pelkosi...samoja tunteita täälläkin. Kauanko olette yrittäneet lasta ennenkuin nyt tärppäsi? Onnea! :) Me saimme 6-7 diagnoosin "sekundäärinen lapsettomuus", koska yksi yhteinen lapsi meillä kuitenkin jo oli. Vika minussa: Kystia, rakkulaiset munasarjat, tukkeutuneet munanjohtimet ym..Niitä sitten leikauksella poistettiin ja availtiin...rankkaa aikaa...Sitten hoidot: Lääkehoidot, pistoshoidot...tuloksetta. Ja kuinka ollakaan, nyt vuosien päästä olen yllättäin raskaana, ilman mitään hoitoja! :) Ihmeitä tapahtuu sanoi neuvolantätikin kun siellä tarinamme kerroin.Ja ultrassa kaikki hyvin. Nyt on toinen ultra maanantaina, sitä nyt jännitetään :)Pahoinvointi on siirtynyt aamusta iltapäivään/iltaan...eli aamut on tällä hetkellä sitä parasta aikaa :)Vatsaa nippailee välillä rajustikin, ja rinnat on toooosi kipeät. Nyt vain odotetaan ja odotetaan että päivät kuluisivat suurempia ongelmia. Oli ihana lukea että niilläkin, jotka ovat joutuneet jo hirmuisesti pelästymään, ovat vauvelit edelleen matkassa mukana :) Toivottavasti näin on meillä kaikilla, loppuun asti :) Oikein hyvää keskiviikkopäivää ihan kaikille! Manskuli 10+4
Se seulontaverikoe otetaan viikoilla 9+0-11+6, eli ei sulla hätää vielä, jos aiot siihen osallistua. Mäki meen vasta perjantaina. Tosin se on turha, jos mulla onkin alunperin ollut kaksosraskaus.Se selvinnee myös perjantaina. Ei siis tuu luotettavaa tulosta silloin ja tuolla verikokeella seulotaan vaan se 21-trisomia eli downin oireyhtymä.
Heippa kaikille! En ole lomalla ehtinyt yhtään seurata keskustelua, enkä tänne kirjoitella. Paljon on siis kirittävää.. Lähinnä muiden viesteissä siis :)
Otan syvästi osaa kaikkien menetyksen kokeneiden suruun ? suru on aina suuri, huolimatta siitä onko kyseessä km vaiko tuulimuna. Voimia ja jaksamista! Elämä kantaa ?
Tervetuloa uusille myös ja lämpimät onnittelut!
Koska tosiaan paljon on lukematta, niin en enempiä kommentoi nyt muiden juttuihin, otan sitten varmasti kiinni! JA ihanaa päästä lukemaan teidän kuulumisia :)
HelmikuunHelmi: Minun La voi päivittää 10.2. muuttivat sen ultrassa, kun sikiö vastasi vähempiä viikkoja. Samapa tuo, ihana pieni tyyppihän siellä on! syntyy sitten kun on tullakseen :)
Eilen tosiaan kävin np-ultrassa ihmettelemässä uutta elämää ?
Vauvalla on kaikki suht hyvin. Löydöksenä oli fysiologinen napatyrä, jonka pitäisi mennä itsekseen umpeen. Kontrolliultra on jo ensi viikolle. Eli taas "pääsee" ihastelemaan :)
Lapsille esiteltiin kuvia miehen kanssa, olivat ihan ihmeissään ja mielissään!
Nyt sitten vaan odotellaan. Ultraa ja lääkärineuvolakin on jo pian :) Sitten on vielä tulossa ne veriseulonnan tulokset, mutta tuskin niissä mitään onkaan, niskaturvotusta oli sen 0,5 eli hirmu vähän onneksi :) Niin ja toksoplasmoosin tulokset myös tulevat jossain vaiheessa.
Nyt takaisin töihin ja teidän viestejä tutkimaan! Aurinkoista viikkoa!
Alkuun todella suuret pahoittelut keskenmenon kokeneille!! Tsemppiä ja jaksuja teille paljon!!
Tervetuloa uudet odottajat, meitä onkin jo paljon täällä :)
Kemikaaleista oli jossain kysymys. Olen itse miettinyt paljonkin niitä asioita, sillä työssäni joudun paljon laimentamaan lääkkeitä ja käsittelemään niitä..niin tein kyllä viime raskaudessakin ja mitään ei tullut. Täytyy vain käyttää erittäin suojaavia käsineitä. Olen tosiaan myös yrittänyt olla hengittämättä hiuslakkaa, mutta ei se aina onnistu. Olen kyllä ollut niin väsynyt, etten ole jaksanut paljoa hiuksia laitella :) Lisäksi allergiset oireet vaivaavat ja Duact on pannassa..no can do :)
Eli ultrassa ja neuvolassa käyty, siellä vauva asustelee
Laskettu aika muuttui 3.2.2012,sen voi muuttaa mulle sitten tuonne alkutietoihin!
Sielä se vauva kölli.Ihana pieni ja kaunis.Kätilö katsoi myös 3d-kuvalla ja vau miten hienolta se näytti.Vauva heitti kuperkeikkaa ja sydän löi mainiosti.Hyvällä mielellä nyt.
Murmeli ja äiskämonelle: onnittelut ultrakuulumisista :)
kemikaaleista: en nyt mitenkään eryisesti kai ole vältellyt, normaalisti kyllä laitan kynnet ja kampaajallakin ajattelin käydä, sekä meikit yms. Tosin nyt kesällä on ihan turha edes yrittää meikata :D valuu vaan pois..
Tietysti jotkut turhuudet, kuten itseruskettava saa jäädä. Kaipa noista voisi ottaa vähän lisää selvää. Samoin toimin kuten edellisissäkin raskauksissa, eli järki mukana :)
Malica: voin vaan kuvitella miten kamalaa on pelätä kokoajan tuollaisen sairauden kanssa :( toivottavasti saat tosiaan pian kunnon lääkkeet ja tsemppiä!
kertomisesta: nyt olen vihdoin töissä kertonut! *huh* aloitin pomosta heti ke aamuna ja otti asian hyvin :) niin ne normaalit ihmiset varmaan tekeekin, mutta kahdesta ekasta on niin karmeat kokemukset kertomisesta, että sykkeet oli varmaan siellä 200 itsellä :D
eilen valitsin pari juorukelloa, jolle paljastin ja nyt täällä lähes kaikki tietää. kauheen kätevää ;) ei tarttenut kertoa kuin ihan parille..
Pitkästä aikaa... Täytynee vähän päivittää omaakin tilannetta. Pahoitteluni heti alkuun kaikille surullisia uutisia saaneille ja tsemppiä tulevaan! Ja uusille mukaan liittyneille paljon onnea :)
Itsellä omien arvailujen mukaan nyt menossa rv 8+5. Arvailua tämä on siksi, että edeltävä kuukautiskierto ennen raskautta oli niin sekaisin, ettei siitä raskauden kestoa pysty laskemaan. Neuvolan tätikään ei lähtenyt "veikkaamaan" mitään, mutta syke kuitenkin ultrassa näkyi, joten joku tuolla masussa asustelee
En ymmärrä miten taas on mahdollista, että loput pitkästä selostuksestani katosi johonkin!
Mutta niin, ensi viikolla olen siis menossa yksityiselle ultraan, jotta saisin tietää tarkemmin raskauden tähänastisen keston. Nt-ultra on vasta ensi kuun puolenvälin paikkeilla ja kärsimätön kun olen, niin en malta odottaa sinne asti :D Oloni on tällä hetkellä lähes normaali, kuten se on ollut melkein koko ajan. Yhden viikon verran oli enemmän pahoinvointia, mutta nyt vain rintoja välillä aristaa ja siinä oikeastaan kaikki.
Ihmeellistä, mutta äsken taisin saada kotidopplerilla vauvan sykkeen muutaman kerran kuuluviin. Tosi alhaalta, aivan häpyluun rajalta. Mutta niin tiheään se sydän siellä jumpsutti, että oma sykkeeni se ei varmasti ollut! :) Joko raskaus onkin jo pidemmällä kuin luulen, tai sitten vauva on todella otollisessa paikassa :)
Aurinkoa kaikille ja tarrasukkia!!
Tännekkin kuuluu myös parempaa. Vuoto on lakannut ja toivottavasti ei ala enään uudestaan. Lenkille tekisi jo kovasti mieli, mutta en taida uskaltautua vielä. np-ultra aika on varattu ensi viikolle.
IceCrystal.. Meniköhän nimimerkki oikein.. Minäkin löysin ensimäisen kerra sydänäänet vikoilla 8+, vaikka vatsanpeitteittä minulla on kohtalaisesti.
Lapset ovat saanet kuulla jo ilouutisen muutama vikko sitten. Isovanhemmat saanevat kuulla muutaman viikon päästä. Pomo kuule vasta viimeisen raskauskolmanneksen alettua. Tosin meillä on aika pieni työyhteisö, joten uutiset leviävät varmasti itse pomonkin korviin aikaisemmin.
Olotila on tällä hetkellä mainio, mutta epätodellinen(koputtaa puuta)
Thunder 10+5
Mä olen niin kateellinen teidän ultrille. Monet käynyt jo ultrassa tai ainakin kuullut sydänsykkeen.
Mulla alko nyt viikko 13, enkä mä ole kuullut edes sykettä. Ultrasta puhumattakaan tai jopa 3d ultra kunnallisesta? :(
Minäkin tahtoisin jo tietää mitä sisällä on.
Nyt se odottaminen vasta alkaakin. Tahtoisin jo pienen nyytin :)
Huomenta!
Kuten otsikostakin näkyy niin kiitos kaikille lämpimästä vastaanotosta! (..meinasi tulla kirjotushärö "vatsaanotosta", mutta sekin olisi jokseenkin sopinut ketjuumme :)
Vaivuin kamalaan apeuteen ultraa edeltävinä päivinä ja yritin pysyä poissa netistä, sillä onistun googlettamaan itseni yleensä sivuille kuten: keskeytynyt keskenmeno, tms :/
Meillä oli eilen aivan ihana päivä kun päästiin katsomaan vaavia!! Siellähän se oli: viuhto ja heilutteli minkä ehti!! Oltiin miehen kanssa ihan ymmällään siitä kuinka hän oli itsensä näköinen, 4-raajaa, nenu, leukaluut etc. Kätilö kehui kovasti rakenteita ja sanoi, ettei meidän tarvitse olla huolissamme np-ultrasta (arvio siis niistä rakenteista mitä näillä viikoilla voi arvioida). Lisäksi hän lohdutti sanomalla, että kun vauva on kehittynyt tällaiseksi niin keskenmenon mahdollisuus on enään häviävän pieni.
Sillä hetkellä kun katsoin monitorista vaaviamme päätin, ettei minulla ole mitään syytä epäillä hänen kehitystään ja tämän raskauden onnistumista.. Sillä ei ole mitään merkitystä mitä oireita tai oireettomuuksia itse arvioin... Asia ei ole minun hallussa. Löysin sisäisen rauhan.
En myöskään voi etukäteen suremalla vähentää sitä tuskaa mikä keskenmenosta seuraisi. Se suru pitää vastaanottaa sitten, jos sen aika on.
Joku kyseli lapsettomuuteni taustoja. Olen ollut hoidoissa nykyisessä ja "edellisessä" elämässä (aiemmassa parisuhteessa), joten yrityksiä ja vuosia on kertynyt. Rakkaan aviomieheni kanssa, mistä Onni2012 sai alkunsa, meille tehtiin 3 x inssi ja IVF/ICSi, josta saatiin hedelmöitymään 9 munasolua. Ne kaikki siirrettiin ja viimeinen siirto, heikoimmilla alkioilla, toi tämän ainokaisen hoidoista ikuna saadun plussatuloksen ja täydensi onneamme
Voi kääk! Myös minulta katosivat lopputekstit jonnekin.. Myyh ja turhuus!
Kirjoitin sikiöseulonnoista. Elikäs me jätettiin väliin se veriseula. Np-ultraan mennään lähinnä sen vuoksi, että nähdään taas vaavi :))
Ois kyllä tärkeää, että jokainen raskaana oleva saisi nähdä alkaneen raskauden varhaisultrassa, jos niin haluaa.. Ei pitäisi olla oman kukkaron kysymys!
Jaksamisia Miro77 :)
-Onni2012-
Icecrystal: kyllä se pieni jumputus on vaan niin jotain ainutlaatuista kuulla
Tällä palstalla on joku tyhmä vamma, kun tiputtaa viestien loput :(
Täällä elelllään 12 raskausviikkoa ja voi mitenkä kovasti odotankaan perjantaita kun 13 rv alkaa ja eletään jo vähän turvallisempaa aikaa :)
Sitä ennen kovasti mielessä on maanantain ihka ensimmäinen ultra! Nyt on ollut vähän epärealistinen olo tästä koko tilanteesta, kun ei ole vielä nähnyt onko siellä masussa mitään vaikka oireita on kyllä ollut liiaksikin. Sitten se vauvahössötys sitten vasta alkaakin! Toivottavasti kaikki olisi hyvin.
Itse en osallistu seulontoihin, joten välillä kalvaa vähän mieltä teinkö oikean ratkaisun. onneksi neuvolassa rauhoittelivat, että olen kuitenkin vielä nuori, joten jokin poikkeus/vammaisuus on melko pieni riski. Ja ultrassakin kyllä ilmoitetaan jos jokin näyttää epänormaalilta. Se vähän huojensi mieltä :)
Kuulumisiin! *Jakelee tarrasukkia jokaiselle*
Taisi olla tuo kysymys huonovointisuudesta joku laukaisija, sillä itsellä ollut olo ihan ok mutta nyt parina päivänä tosi etova olo aina kun pitäisi syödä jotain. Ärsyttää, kun olo pahenee jos ei syö, ja sitten kun yrittää miettiä ja katsoa ruokia että mikä maistuisi niin hyvin hankala ajatella mikä menisi alas. Ja vaihtelevasti, toisinaan aamuisin, toisinaan pitkälle iltapäivään tämä olo. No, nyt kun taas töitä pakertaa niin ei sitä kauheesti ehdi ruokaa miettiäkään. Olisi ehkä hyvä pitää jotain hedelmänpaloja tms mukana työpisteellä, että vähän saisi välillä napata.
Huomenna se eka neuvola, jee ja hui. Vähän jännittää. Pitääpä sitten kertoa kuulumiset.
Täällä ei ole vielä mitenkään erikoisen lämmin, millanenhan tuosta viikonlopusta tulee. Vaikka ei saisi helteistä valittaa, niin mulle tulee huono olo kuumalla. Verenpaine laskee niin alas että pyörryttää. Että mulle passaisi vähän vähempikin ;)
Hyviä vointeja kaikille!
Tolleroinen ja olikose rv 8+4 tai jotain...