Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uudet kasvukäyrät nyt nettikäytössä!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pienehköjä ovatkin kavereihin verrattuna.

Vierailija
2/12 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo tyttö hippiäinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä yllätys! :D Oikeesti, näille ei voi kuin nauraa. Langanlaiha lapsi on totaaliterve ja syö kuin pieni hevonen.

Vierailija
4/12 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt voi luopua WHO:n käyristä. Ovat olleet tähän asti mielestäni parhaat kasvukäyrät.

Tosin nämä sivut toimivat koneessani vähän huonosti. Piti hakuammuntana naputella lukemia, kun loogisiin kohtii ei ottanut kiinni.

Vierailija
5/12 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tasan keskimittaisia.

Mutta aika näyttää miten käy. Minä olen pitkä, mies pätkä.

Vierailija
6/12 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 8v tyttö on jo 135cm pitkä ja odotuspituus alle keskiarvon... Joopa. Lopettaa sit vissiin kasvamisen 10 vuotiaana???

Muuten ei mitään yllättävää.

Vierailija
7/12 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopettaa kasvun aikaisin.

Meillä 8v tyttö on jo 135cm pitkä ja odotuspituus alle keskiarvon... Joopa. Lopettaa sit vissiin kasvamisen 10 vuotiaana???

Muuten ei mitään yllättävää.

Vierailija
8/12 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ihmettä meinaa?

Vierailija
9/12 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennustepituudessa 0.8 SD, mitä ihmettä meinaa?

Eli noin 79% samaa sukupuolta olevista on lyhyempiä. Tämä on siis vain ja ainoastaan vanhempien pituuden perusteella laskettu (Vanhemmat lienevät pitkiä) eikä välttämättä kerro lapsen aikuuspituudesta. Ainakin vanhassa käyrätössä hyväsyttiin poikkeamat +-2.3 SD odotuspituudesta eli aika paljon.

Meillä odotuspituus on 0.4 SD (165 cm ja 188 cm) ja lapset kasvavat +2 SD, +1 SD ja -1 SD käyrillä. Kun tuo pikkuisin hätyytteli -2SD-käyrää, alkoi terveydenhoitaja olla vähän huolissaan, mutta on nyt sitten noussut tuolta ihan kunniakkaasti.

Vierailija
10/12 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ollenkaan huomioida lapsen kasvua. Meillä poika on ollut aina pitkä ikäisekseen, nytkin juuri ja juuri kuusivuotiaana pituus on lähempänä 130cm. Odotuspituus kuitenkin näyttää -0,3, koska minä olen lyhyt. Nyt kun tarkemmin ajattelen niin sekä minun että miehen suvussa miehet ovat kaikki yli 180cm ja naise nippanappa yli 160cm :).

Vierailija
11/12 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsomalla mihin lapsen oma käyrä johtaa aikuisiässä. Murrosikä kyllä hetkauttelee noita käyriä kai melkein kaikilla, mutta ainahan voi yrittää arvailla. Ja se siis seuraamalla lapsen SD-käyrää, ei vanhempien pituuksista saatua odotuspituutta.

Odotuspituus on vain terveydenhuoltohenkilökunnan apuväline arvioitaessa laspen kasvua. Jos vanhempien odotuspituus on -1.5 SD, niin eihän -2 SD lapsi ole mitenkään hälyttävä, mutta jos vanhempien odotuspittus onkin +1.5 SD, niin on takuulla syytä tutkia, onko kaikki kunnossa.

Vierailija
12/12 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. mun veli oli ala-asteella aina se luokan lyhin poika mutta murrosiässä venähtikin 190-senttiseksi, mikä olikin odotettavaa koska isämmekin on hyvin pitkä.

Ja moni pitkä tyttö lopettaa kasvunsa aikaisin varhaisten kuukautisten myötä ja jääkin pian kavereita lyhyemmäksi.

Vanhempien pituus siis on usein parempi mittari kuin lapsen oma pituus varhaislapsuudessa.

eikä ollenkaan huomioida lapsen kasvua. Meillä poika on ollut aina pitkä ikäisekseen, nytkin juuri ja juuri kuusivuotiaana pituus on lähempänä 130cm. Odotuspituus kuitenkin näyttää -0,3, koska minä olen lyhyt. Nyt kun tarkemmin ajattelen niin sekä minun että miehen suvussa miehet ovat kaikki yli 180cm ja naise nippanappa yli 160cm :).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän