Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

toinen lapsi, vai ei sittenkään

Vierailija
11.07.2011 |

onko muita ainokaisten lasten äitejä paikalla? Miten olette tilanteeseen päätyneet ja minkä ikäinen lapsi? Olisi kiinnostavaa kuulla muiden ajatuksia.

Itse emme kärsi sekundäärisestä lapsettomuudesta, mutta olemme aina ajatelleet hankkivamme pienehkön perheen (ehkä max. kaksi lasta tai vaan yhden). Nyt meillä on yksi 5-vuotias lapsi ja toinen on "vaan jäänyt tekemättä". Ehkäisyä olemme käyttäneet ja ajatelleet asiasta enemmän niin, että "katsotaan sitten joskus". Nyt olen vähän herännyt asiassa enemmän, koska olen "jo" 35-vuotias kohta, joten asiaa ei voi kauaa lykätä.

Toisaalta, elämä yhden lapsen kanssa on jotenkin niin täydellistä nyt. Lapsi on aina ollut helppo, ihana ja hänellä on paljon ystäviä, rakkaita serkkuja jne. Toisaalta, hän vaatii hirveästi aikaa meiltä. Toinen vanhemmista on aina sidottu seuranpitämiseen vaikka mökillä, koska lapsi ei vielä ainakaan viihdy pitkiä aikoja yksin. No, auttaisiko se vauva asiassa? Ei ehkä nyt, mutta isompana ehkä voisi sisarus olla kivakin.

Yhden lapsen kanssa joutuu tietysti myös painimaan kasvatusasioiden kanssa. Kuinka paljon voi ainokaiselleen antaa huomiota, hemmotella jne. ettei se kostaudu myöhemmin itsekkyytenä tai pettymysten sietämättömyytenä. Sisaruksethan tunnetusti kasvattavat myös toisiaan.

Lapsille tulisi ikäeroa siis 6-7 vuotta vähintäänkin vaikka tulisin raskaaksi heti. Miten sitten huoneasiat ratkaistaisiin? Yhteinen huone ei ole hyvä idea ehkä. Pitäisi siis ehkä muuttaakin.

Lapsi ei olisi katastrofi, mieskin siihen suostuisi. Jotenkin se lopullinen päätös: joko jäädä yksilapsiseksi perheeksi tai nyt aletaan yrittämään puuttuu. Jos annan asian mennä omalla painollaan, tuskin meille toista tulee. Olisiko sekään sitten huono juttu, jos kumpikaan ei palavasti toista lasta halua.

Itse en kannata ajatusta "lapsella on oikeus sisaruksiin". Vanhemmilla on oikeus päättää lastensa määrä ja jokaisella lapsella on oikeus tulla rakastetuksi ja olla haluttu lapsi perheessään.

Mielipiteitä, näkökulmia?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ollaan ajateltu kanssa, että saa riittää, vaikka esikoinen on vasta 2. Ei ole painostettu tai ihmetelty ainakaan vielä.

Vierailija
2/8 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei missään nimessä. Itse olen 99% varma että meillekin riittää tämä yksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä erotuksella, että olen 36 v. Mies on melkein 10 vuotta vanhempi ja hänellä on kaksi lasta edellisestä avioliitosta. Kamala pähkäily on käynnissä tällä hetkellä, kierukka on mennyt vanhaksi ja sen poiston yhteydessä täytyy nyt sitten varmaan päättää josko uuden asentaa vai antaa olla.

Lapsella on tietysti puolisiskot, joita usein tapaa ja ovat läheisiä, mutta kyllä hän kovasti kaipaa "oikeaa" sisarusta tänne arkeen. Kaikilla näillä kolmella siskolla on 5 vuoden ikäerot ja nyt tulisi meillekin ainakin se 6-7 vuotta. Ja kaiken lisäksi tyttö toivoo pikkusiskoa ja voin kuvitella mikä ihmetys se kaikille olisi, jos sieltä poika tulisi. Itselle aivan sama kumpaa sukupuolta.

Isompaan asuntoon pitäisi muuttaa ja uusi/toinen auto hankkia, koska sitten meitä olisi parhammillaan 6 henkeä.

En tiedä, on ollut tässä kiikun kaakun mielipiteet jo pari vuotta, olen kuitenkin aina ajatellut, että hankin kaksi lasta, itselläni on sisko, mutta ikä painaa - varsinkin miehellä - ja toisaalta kun tytöllä siskot on.

Vierailija
4/8 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka alkuaikoina puhuttiin, että ainokaiseksi saa jäädä (on ollut aika vaativa tapaus, vaikkakin uskomattoman valloittava persoona) olemme kuitenkin päättäneet, että toinen lapsi tähän perheeseen vielä mahtuu oikein hyvin. Lapsemme on nyt vasta 1 v ja haluamme, että sisaruksille tulisi aika lyhyt ikäero, sellaiset 2-3 vuotta.

Kerroit, että teidän lastenne ikäeroksi tulisi 6-7 vuotta. Siinä tapauksessa heistä ei juuri ole toisilleen kunnollista seuraa, kun vasta aikuisiällä, tai aikaisintaan sitten, kun kuopus tulee teini-ikään. Ei 10 vuotias jaksa leikkiä 3 vuotiaan kanssa ja kun kavereita on kylässä, nuorempi jää auttamatta leikkien ulkopuolelle. Minulla on tästä omakohtaista kokemusta omien sisarusten myötä. Nyt aikuisiällä toki on upeaa, että sisaruksia löytyy, mutta lapsena olisi ollut mukavaa, että olisi ollut sisaruksia suht samassa ikäluokassa.

Kerroit myös, että esikoisenne vaatii paljon aikaa ja huomiota teiltä vanhemmilta. Niin hän tulisi vaatimaan sittenkin, jos teillä olisi vauva. Ei vauvasta ole hänelle seuraa.

Jos olet 100% varma, että haluat toisen lapsen, sitten ilman muuta yritätte hänet saada :). Mutta jos et ole aivan varma, ei ehkä kannata. LApsia ei kannata tehdä vain siksi, että niin kannattaisi toimia ja olisi käytännöllisempää, jos olisi sisaruksia jne jne. Lapsia pitää hankkia vain siksi, että rakastaa lapsia.

Vierailija
5/8 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan :)

Vierailija
6/8 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vaikka alkuaikoina puhuttiin, että ainokaiseksi saa jäädä (on ollut aika vaativa tapaus, vaikkakin uskomattoman valloittava persoona) olemme kuitenkin päättäneet, että toinen lapsi tähän perheeseen vielä mahtuu oikein hyvin. Lapsemme on nyt vasta 1 v ja haluamme, että sisaruksille tulisi aika lyhyt ikäero, sellaiset 2-3 vuotta.

Kerroit, että teidän lastenne ikäeroksi tulisi 6-7 vuotta. Siinä tapauksessa heistä ei juuri ole toisilleen kunnollista seuraa, kun vasta aikuisiällä, tai aikaisintaan sitten, kun kuopus tulee teini-ikään. Ei 10 vuotias jaksa leikkiä 3 vuotiaan kanssa ja kun kavereita on kylässä, nuorempi jää auttamatta leikkien ulkopuolelle. Minulla on tästä omakohtaista kokemusta omien sisarusten myötä. Nyt aikuisiällä toki on upeaa, että sisaruksia löytyy, mutta lapsena olisi ollut mukavaa, että olisi ollut sisaruksia suht samassa ikäluokassa.

Kerroit myös, että esikoisenne vaatii paljon aikaa ja huomiota teiltä vanhemmilta. Niin hän tulisi vaatimaan sittenkin, jos teillä olisi vauva. Ei vauvasta ole hänelle seuraa.

Jos olet 100% varma, että haluat toisen lapsen, sitten ilman muuta yritätte hänet saada :). Mutta jos et ole aivan varma, ei ehkä kannata. LApsia ei kannata tehdä vain siksi, että niin kannattaisi toimia ja olisi käytännöllisempää, jos olisi sisaruksia jne jne. Lapsia pitää hankkia vain siksi, että rakastaa lapsia.

Höpö höpö! Meillä on lapsilla ikäeroa suunnitellusti 6 vuotta ja valtavasti ovat lapset leikkineet yhdessä. Nyt ovat 7 ja 13. Esikoinen poika vieläpä. Lisäksi lasten serkku on 18-vuotias ja hänellä myös todella läheiset suhteet lapsiimme. Ei se ikäero aina ole ratkaiseva tekijä!

Vierailija
7/8 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi lapsi. Olisin itse ottanut useamman, mutta niitä ei vain tullut, tuo ensimmäinen tuli hedelmöityshoidoilla. Hänellä oli sitten koliikki ja refluksi ja alku oli rankkaa, tajusin kyllä itsekin, ettemme jaksa toista, joten hoitoja ei jatkettu, ikäkin olisi tullut vastaan.

Mutta näitä asioita pohtineena sanoisin, että jos teidän on hyvä näin, niin ei ole mitään syytä hankkia toista lasta. Ettei vaan sen takia hankita, että ”pitäisi” olla kaksi. Sen verran ikäeroa tulisi teidän lapsille, että ei ole heille seuraa toisistaan, tilanne on vähän vastaava kuin teillä olisi kaksi ainutta lasta. Lapsia ei kannata hankkia sen takia, että tuntuu siltä, että sitä odotetaan. Kyllä se jokainen lapsi ansaitsee tulla halutuksi. Ja omasta puolesta voin sanoa, että 38 vuotiaana allegisen koliikkivauvan kanssa ei ole kivaa. Joten hankkikaa vaan, jos olette miettineet myös sen vaihtoehdon, että se vauva-arki on todella raskasta. Jaksatteko ja pysyttekö yhdessä? Entä jos syntyy vammainen lapsi? Oletteko valmis kaikkeen?

Koska kaikki ei aina mene hyvin, niin on parempi jos se lapsi on etukäteen kovasti toivottu, sitä jaksaa paremmin. Mutta jos tulee tunne, että vaikeudet pilaisivat elämän, niin on parempi olla yhden lapsen kanssa.

Vierailija
8/8 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ikäero on vaan hyvä, sillä toinen lapsi on jo melko omatoiminen, vauva kuitenkin vaatii aikaa ja huolenpitoa. Omilla lapsilla on 3vuotta välissä ja itse huomasin, että tää on tosi vähän (olin ajatellut että vanhempi suorituu itse jo wc.ssä, pukemisessa, viihtyisi yksi tai kaverin kanssa leikeissä, mutta isompi todella tarvitsi vielä äitiä paljon ja isomman sisaren käytös "taantuu" vauvan syntymän jälkeen, tai ainakin meillä... Nyt kun ikää on 6v isommalla, niin on alkanut ottaa huomioon pienempää ja osaa jo olla avuksi.