Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun pitäisi sijoittaa n. 100 000 euroa (koko omaisuuteni)

Vierailija
11.07.2011 |

niin, että tuotto on mahdollisimman hyvä ja että rahat saa tarvittessa nostettua.

Olen tähän mennessä sijoittanut lyhyille määräaikaistileille, mutta rassaa se kun niitä joutuu sitten uusimaan ja pankkikin alkaa jo olemaan sitä mieltä ettei kannata.

Mitä ihmettä teen noille rahoille? Sijoitusneuvoja.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele mitä hän sanoo, MUTTA tee itse omat johtopäätöksesi.

Itse jakaisin summan tilille, rahastoihin ja osakkeisiin ehkä. Pitkälle aikavälille ja lyhyelle.

Itse laittaisin tuon summan sijoitusasuntoon.

Vierailija
2/34 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perintörahoja pääosin Keskon ja Outokummun osakkeisiin sijoitettuna. Tuotosta en tiedä, mutta arvo on ainakin toistaiseksi säilynyt. Tulee sieltä jotain aina...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan määräaikaistalletuksella ollaan pidetty. Inflaatio tiedetään kyllä. Suurta riskiä ei haluta ottaa ja rahoja ei voi sijoittaa pitkällä tähtäimellä. Jos ne olisivat ns. vanhuudenturvaa, sijoittaisimme puolet indeksirahstoihin.

Tyhmyyttämme aikoinaan siunaillut sukulainen sijoitti pankin ohjeiden mukaan rahstoihin. Nyt kun tarvitsi rahat, jäi paljon inflaatiota enemmän miinukselle. Hoitokulutkin ovat pankkien rahastoissa kovat. Osakesijoittamista pitää itse opiskella. En usko, että aihe vapaa on oikea foorumi siihen, että joku voisi meidätkin opettaa sijoittamaan.

Vierailija
4/34 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riski ja tuotto kulkevat käsi kädessä. On mahdotonta saada hyvää tuottoa ottamatta riskiä.

Oleellista olisi tietää, että miten pitkäksi aikaa voit sijoittaa rahasi ja miten pieneksi pahimmassa tilanteessa rahasummasi voi hetkellisesti mennä.

Itse laskisin esim. näin, että jos kestät, että rahamäärä saattaa tipahtaa vaikka 95 000 euroon, niin pistä vaikka 90000 määräaikaistalletuksiin ja 10000 osakkeisiin.

Osakkeisiinkaan ei kyllä ehkä kannata kertarysäyksellä laittaa, jos ei asiaa tunne yhtään. Sit kannattaa sijoittaa vähän alan kirjallisuuteen ja opiskella asiaa ja lukea talousasioita.

Pankilta en itse kysyisi neuvoa, koska heillä tapana kaupata vain omia kalliita tuotteitaan. Pankki ei kuitenkaan ole mikään hyväntekeväisyyslaitos. Mikäli osakkeista ei tiedä, niin indeksirahastot on sit hyviä.

Vierailija
5/34 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin voi sijoitusneuvojan kanssa neuvotella yleensä ehdon, että jos tulee joku ennalta määritelty isompi kauppa (odotatko kenties asuntokauppaa, vai minne rahoja saattaisit tarvita?), niin määräaikastilin saa irtisanoa kesken kaiken ilman ylimääräisiä kustannuksia.

Olin itse aikoinaan OP:ssa sijoitusneuvojana ja tein jokusen noita ja tuo on varmaan sinun tilanteessa järkevä vaihtoehto.

Rahastojakin on olemassa matalalla riskillä, eli niihin rahastonhoitaja valitsee sijoituskohteita niin, että omaisuuden arvon laskemiseen riski on mahdollisimman pieni. Tuottoa ei voi kuitenkaan samalla tavalla luvata eikä ennustaa kun MAT:ssä ja kuulostat äkkiseltään varmuutta ja ennustettavuutta hakevalta.

Pitkäaikaisissa MAT:ssä korko on parempi kuin lyhyissä ja ylittää helposti myös inflaation (en muuten menisi muutenkaan laittamaan alle 2.5% MAT:iin mitään...), joten kokeilepas semmoista.

Vierailija
6/34 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei sen vuoksi kannata ottaa osakemarkkinoiden riskiä, sillä sijoitusaika on korkeintaan 1-2 vuotta. Noin lyhyelle ajalle ei kannata tehdä suoria osakesijoituksia eikä esim. korkorahastojen korko juuri eroa määräaikaistalletuksista maksettaville koroille. Niitäkin kannattaa kilpailuttaa, pankkien välillä on isoja eroja.

ASPissa saa jatkuvan verottoman 1 % koron, verottoman 2-4 % koron säästöpalkkioksi ja vielä tänä vuonna 3000 euroa ylimääräistä, kun ostaa asunnon. Eli menee reippaasti yli inflaation tuo tuotto.

T.määräaikaiset + ASP

Vierailija
7/34 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeisiinkaan ei kyllä ehkä kannata kertarysäyksellä laittaa, jos ei asiaa tunne yhtään. Sit kannattaa sijoittaa vähän alan kirjallisuuteen ja opiskella asiaa ja lukea talousasioita.

Pankilta en itse kysyisi neuvoa, koska heillä tapana kaupata vain omia kalliita tuotteitaan. Pankki ei kuitenkaan ole mikään hyväntekeväisyyslaitos. Mikäli osakkeista ei tiedä, niin indeksirahastot on sit hyviä.

Osakkeisiin sijoittamista ei tarvi, eikä kannata varsinkaan, opiskella ollenkaan. Ainoa mitä kannattaa katsoa, on ettei osta osakkeita turhaan taloussyklin huipulla.

Kun on lama syvimmillään, ostaa vakavaraisten suomalaisyritysten osakkeita ja unohtaa rahat sinne. Ei varmaati katoa rahat. Ei ole yksikään iso yritys mennyt ikinä konkurssiin, vaan kasvanut vaan kokoajan.

Vierailija
8/34 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään hömpötys-sijoitus ei tuota kuten osake. Ei niiden kanssa tarvitse koko ajan tehdä kauppaa, pari kertaa vuodessa katsot missä mennään niin se riittää.

Lamastakin huolimatta osakkeiden arvo nousee hyvin. Ja juuri perus-yrityksen (Kesko, Outokumpu, Elisa, Kemira, Atria jne) osakkeet ovat lähes idioottivarmoja, pitää olla aikamoinen rysäys, että ne kaatuisivat.

Ostin itse tuollaista OyJ-osaketta muutama vuosi sitten 50000€:lla ja nyt osakkeiden arvo on jo 98000€. Mikä muu pystyy samaan? Ei mikään.

Kun seuraa omia sijoituksia, saa pikkuhiljaa aika hyvän kuvan missä talous menee. Netissä on kauppalehti, taloussanomat ym julkaisuja, joita seuraa nyt mielellään.

Vierailija
9/34 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tero

Vierailija
10/34 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää myös osta myydä ne oikeaan aikaan. Vinkkinä myös edelliselle. Perusyritystenkin osakkeiden arvot vaihtelevat runsaasti syklien mukaan.

Vierailija
11/34 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tilanne ei kuitenkaan ollut sellainen. Sijoitusasuntoa ei kannata ostaa lyhyellä tähtäimellä, ja ainakin omassa asuinkaupungissa hinnat ovat nyt huipussaan, mutta en usko kehityksen voivan jatkua näin tällä paikkakunnalla.

Talletuksia täällä aina vähätellään, vaikka yleisimmät sijoituskohteet mammoilla taitavat olla reimatecit ja muumimukit. :)

Vierailija
12/34 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita osa rahoista sellaisiin osakkeisiin, joilla tunnetusti on osingonmaksukykyä ja -halua, eli ei niinkään kasvuyrityksiin vaan juuri esim. Kone, Orion, Sanoma-Wsoy, Ehrnroothien vaikutuspiirissä olevat puljut ja Nalle Wahlroosin Sampo, Fortum, Elisa ja Outokumpukin.

Tavalliselle osakesäästäjälle osingoilla on kuitenkin suuri merkitys tuotoissa ja pitkäaikainen osakesäästäminen on vaivatonta.

Jotta osakkeista saa arvonnousun kotiutettua, niin niillä pitää tehdä aktiivisesti kauppaa, silloin papereiksi sopii kasvuyritykset, mutta pitää olla valmis myös ottamaan riskejä.

tero

Vierailija
13/34 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita osa rahoista sellaisiin osakkeisiin, joilla tunnetusti on osingonmaksukykyä ja -halua, eli ei niinkään kasvuyrityksiin vaan juuri esim. Kone, Orion, Sanoma-Wsoy, Ehrnroothien vaikutuspiirissä olevat puljut ja Nalle Wahlroosin Sampo, Fortum, Elisa ja Outokumpukin.

Tavalliselle osakesäästäjälle osingoilla on kuitenkin suuri merkitys tuotoissa ja pitkäaikainen osakesäästäminen on vaivatonta.

Jotta osakkeista saa arvonnousun kotiutettua, niin niillä pitää tehdä aktiivisesti kauppaa, silloin papereiksi sopii kasvuyritykset, mutta pitää olla valmis myös ottamaan riskejä.

tero

Mainitsemillasi asioilla ei ole mitään merkitystä

Vierailija
14/34 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsemillasi asioilla ei ole mitään merkitystä

Tero

Vierailija
15/34 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai n. 5% korkotuotolla?

Tero

Osingoilla.

Vierailija
16/34 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai n. 5% korkotuotolla?

Tero

Osingoilla.

parhaiden yhtiöiden keskimääräisistä osinkotuotista vuosina 2006-2010:

Elisa, 7,5%

Orion, 7,3%

Aspo, 7%

Alma Media, 6,9%

Teliasonera, 6,7%

Martela, 6,7%

Fiskars, 6,6%

Sanoma, 6,2%

Rautaruukki, 6,1%

Wärtsilä, 6,1%

Uponor, 6%

päihittää kevyesti määräaikaistilit ja ovat lähes kaikki helppoja ja riskittömiä kohteita.

Nokiakin on hinnanalennuksensa myötä maksanut prosentuaalisesti järjettömiä osinkoja.

Tero

Vierailija
17/34 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan nyt uskaltaa laittaa osan rahoista johinkin mainitsemiisi osakkeisiin.

Vierailija
18/34 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ne suuret tuotot muhivat kun muu maailma menee konkkaan

Vierailija
19/34 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai n. 5% korkotuotolla?

Tero

Osingoilla.

parhaiden yhtiöiden keskimääräisistä osinkotuotista vuosina 2006-2010:

Elisa, 7,5%

Orion, 7,3%

Aspo, 7%

Alma Media, 6,9%

Teliasonera, 6,7%

Martela, 6,7%

Fiskars, 6,6%

Sanoma, 6,2%

Rautaruukki, 6,1%

Wärtsilä, 6,1%

Uponor, 6%

päihittää kevyesti määräaikaistilit ja ovat lähes kaikki helppoja ja riskittömiä kohteita.

Nokiakin on hinnanalennuksensa myötä maksanut prosentuaalisesti järjettömiä osinkoja.

Tero

Näillä ei ole mitänä eroa

Vierailija
20/34 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeilla on aina riskinsä. Puolisoni oli sijoitusneuvojana 1980-luvun lopulla. Hänellä oli erinomaiset kontaktit myös toisten pankkien sijoitusneuvojiin ja oikeisiin sijoitusguruihin, joissa oli ystäviäkin. Sattumalta jopa minun kouluaikainen tuttuni.

Kukaan ei osannut ennustaa, että tulee kova romahdus. Puolisoni menetti valtavasti rahaa. Niin menettivät myös gurututut.