Vähän huvittaa suomalaisten kouhkaus helteistä
Mä asun Italiassa ja karkeasti sanottuna täällä on viitisen kuukautta vuodesta yli 25 astetta ja kolmisen kuukautta yli 30 astetta. Suomessa on muutaman päivän ajanjaksoja kerrallaan yli 25 astetta ja yli 30 menee käsittääkseni rikki harvoin. Hei se 25 astetta ei edes ole mikään kovin kuuma, silloin kun täällä on sen verran, kulkee ihmiset pitkissä housuissa jakut päällä :)
Kommentit (64)
italialaisten kohkaus lumesta. Lentokentät kiinni ja kaikkea. Uutinen viime talvelta: "Talvi sekoitti Italian kaupunkeja, lunta satoi jopa Venetsiassa."
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Talvi+sekoitti+Italian+kaupunkeja+l…
"Firenzen ja Pisan lentokentät suljettiin aamulla, ja myös tieliikenne on ollut sekaisin. Firenzen kaduilla poliisiautot saattoivat päivällä ambulansseja. "
Se on katsos se, mihin on totuttu. Ja sen pohjalle on, luonnollisesti, rakennettu yhteiskunnat ja niiden toiminta.
Mutta kyllähän Suomessakin valitetaan pakkasista! Ja mä puhuin ulkolämpötilasta, joten ei sotketa ilmastointia tähän! Itse asiassa meidän asunnossa ei edes ole koneellista ilmastointia.
Tottumisesta: ainahan Suomessa on ollut helteitä, ei ne ole mikään uusi juttu!
Mites muuten helteistä valittajat, te ette varmaan ikinä käy lämpimissä maissa lomilla?
ap
Mä en käy enää missään lämpimissä maissa koskaan lomalla, pari kertaa joskus kokeillu, mutta ei ollut mun juttu.
Olen talvi-ihminen, ahdistun tällaisesta kuumasta ilmasta, vaikka se olisi ihan vain pari päivää, saan siitä aina helvetillisen päänsäryn. Ulkona on paha olla, sisällä vielä kamalampaa. Jos se olisi tottumiskysymys, olisin varmaan jo sopeutunut kuumaan, mutta kun ei ole.
Ihmiset, jotka tuntevat minut, tietävät etten koskaan valita talvella säästä oli se millainen tahansa. Loskaa tai pakkasta, aivan sama, mulle kelpaa.
mikä oli tämän ketjun idea?
Kysyy toinen asukki Italiasta.
Ja tää kysyy samaa Kreikasta.
En itse pidä ollenkaan helteistä, täälläkään.
Tulis jo syksy.
Ja kyllä talvella menee maa sekaisin, jos sitä lunta tulee se muutama sentti. Ei ole koulut auki ja yks sun toinen jää menemättä töihin.
No, joka maassa on joku sääilmiö vähän hankala.
32 tai yli kesäkaudella, pahimmillaan 40 astetta + korkea kosteuspitoisuus, kun Floridasta tuulee. Ja täällä tuulee joko sieltä tai välillä suurilta järviltä. Jouluaattonakin on tarennut välillä paitahihasillaan. Tosin vastaavasti välillä saattaa pudota rankasti vettä tai talvisaikaan lunta. Suuri maa, suuret säänvaihtelut.
Tänäänkin olen ollut koko päivän ulkona ja jutellut varmaan 10 ihmisen kanssa niitä näitä, eikä kukaan ole valittanut helteistä. Päinvastoin, useampi on sanonut miten ihanaa että on kerrankin lämmintä.
mikäs siellä teillä päin välimerellä on yleensä ilman kosteusprosentti?
Esim. Ruotsissa yli 25 asteesta käytetään nimitystä "kesäpäivä", Suomessa annetaan HELLEVAROITUS.
kun paikalliset hyvinkin tuskailivat kuumuutta.
Ja viime kesä oli täällä kuumempi kuin osassa Italiaa:=)
sopii oikein hyvin, täällä on kunnon kesä eikä niitä kamalia pakkasia :) Toiselle Italian asukille: ketjun ideana oli kysyä, että miksi kouhkaatte 25 asteesta kun se ei edes ole mikään paha. Itse asiassa, Suomessa tietää aina, että sitä lämpöä kestää vain hetken, mutta täällä ei ihan tiedä, että kestääkö vielä kuukauden vai kaksi ;)
ap
muistan kyllä puhutun "heat wavesta". Tuon varmaan voisi kääntää helleaalloksi.
siinä se. Italiassa puhutaan poliitikon alaikäisistä.
sopii oikein hyvin, täällä on kunnon kesä eikä niitä kamalia pakkasia :) Toiselle Italian asukille: ketjun ideana oli kysyä, että miksi kouhkaatte 25 asteesta kun se ei edes ole mikään paha. Itse asiassa, Suomessa tietää aina, että sitä lämpöä kestää vain hetken, mutta täällä ei ihan tiedä, että kestääkö vielä kuukauden vai kaksi ;)
ap
sopii oikein hyvin. Täällä on kunnon talvi, eikä niitä hirveitä helteitä. Miksi italialaiset kouhkaavat muutamasta pakkasasteesta ja lumesta, kun ei ne oikeasti ole edes pahoja. Itse asiassa, Italiassa tietää aina, että sitä lunta ja pakkasta kestää vain hetken, mutta täällä ei ihan tiedä, että kestääkö kolme vai neljä kuukautta;)
t. ei ap
Mä olin edelliskesänä ihan shokissa, kun heinäkuussa karautettiin NYCiin ja se oli ihan törkeä pätsi!! Ihan hirveä nihkeys siihen kuumuuteen vielä päälle. Olin jotenkin kuvitellut, että sillä puolella rannikkoa on tosi "kirpeä" ilma, tai siis kuiva, vaikka kuuma olisikin, mutta se vaatteet ihoon liimaava kosteus oli ihan itkettävän kamalaa. Mutta ilmastointi todellakin pelasi moitteettomasti joka kaupassa, hotellissa ja ravintolassa, joten se helpotti oloa. Suomessa ostoskeskuksissakin on kuuma nyt, kun jäähdytyssysteemit eivät vaan ole riittävät. Markettien kylmäosastot ovat ainoa viileä paikka ja oma auto ;p
32 tai yli kesäkaudella, pahimmillaan 40 astetta + korkea kosteuspitoisuus, kun Floridasta tuulee. Ja täällä tuulee joko sieltä tai välillä suurilta järviltä. Jouluaattonakin on tarennut välillä paitahihasillaan. Tosin vastaavasti välillä saattaa pudota rankasti vettä tai talvisaikaan lunta. Suuri maa, suuret säänvaihtelut.
kun paikalliset hyvinkin tuskailivat kuumuutta.
Ja viime kesä oli täällä kuumempi kuin osassa Italiaa:=)
Viime kesä oli Suomessa kylläkin hieman keskimääräistä viilempi(FMI) voi olla että mielikuvasi johtuu juuri siitä hellevouhotuksesta jota nykyään harrastetaan.
mikäs siellä teillä päin välimerellä on yleensä ilman kosteusprosentti?
enpäs osaa sanoa, mikä se on se tavallinen prosentti.
Tänäänkin oli ihan tavallisen kuuma kesäpäivä. Meidän kosteusmittari näyttää nyt vain 60% ja yö on onneksi viileä, nyt vain 22 astetta. Joten nukkuminen onnistuu.
Sitten kun kosteusprossa alkaa olla yli 80, niin sitten on tukalaa kuumalla. Silloin varoitellaan jo vanhuksiakin.
Olen ollut Italiassa lomalla, kun siellä oli pari päivää n. 40 astetta lämmintä. En kokenut sitä ollenkaan liian pahaksi. Suomessa joskus kosteudesta johtuen jopa +25 on kamalaa ja ylivoimaisen vastenmielistä.
kun paikalliset hyvinkin tuskailivat kuumuutta. Ja viime kesä oli täällä kuumempi kuin osassa Italiaa:=)
Viime kesä oli Suomessa kylläkin hieman keskimääräistä viilempi(FMI) voi olla että mielikuvasi johtuu juuri siitä hellevouhotuksesta jota nykyään harrastetaan.
Tänäänkin oli ihan tavallisen kuuma kesäpäivä.
niin ja lämmintä oli tänään siis 36 astetta.
kun etelämpänä Euroopassa panikoidaan ihmisten kuolevan kylmyyteen? Sehän on vaan lunta ja pakkasta! Pukisivat päälleen!