Vähän huvittaa suomalaisten kouhkaus helteistä
Mä asun Italiassa ja karkeasti sanottuna täällä on viitisen kuukautta vuodesta yli 25 astetta ja kolmisen kuukautta yli 30 astetta. Suomessa on muutaman päivän ajanjaksoja kerrallaan yli 25 astetta ja yli 30 menee käsittääkseni rikki harvoin. Hei se 25 astetta ei edes ole mikään kovin kuuma, silloin kun täällä on sen verran, kulkee ihmiset pitkissä housuissa jakut päällä :)
Kommentit (64)
... Joka kärsii Suomessa helteistä. Ongelma ei todellakaan ole ulkoilman kuumuus, vaan tuskaisuus sisätiloissa. Aivan sietämätöntä! Ja me sentään ollaan totuttu 40 c kesään, mutta siellä onkin kaikki sisätilat ilmastoitu. Joten ymmärrän suomalaisten valitusta :-).
Meidän suomalaisten kärsimys johtuu taloistamme, jotka on rakennettu pitämään lämmin sisällä! Ja hyvin harvalla on ilmastointi.
Niin hyvät eristykset on taloissa, että asunnot on tulikuumia sisältä. Viime kesänä meillä oli putkeen 8 viikon ajan sisällä +30. Ulkona oli 8 viikkoa putkeen +25-30.
Mulla kroppa sopeutuu näihin ilmoihin n. KUUKAUDESSA!!
Ja kylmempään ilmaan parissa päivässä..
Eli turhaan sä siellä naurat! Onhan se nyt helkkari eri asia syntyä jossain kuumassa maassa, missä on aina lämmintä kuin syntyä jossain perähikiä pohjolassa, jossa harvoin on hellettä.
Meille ei italianpellet opeta, saako säätä harmitella.
Talvella on liian kylmä, syksyllä sataa liian paljon ja kesät on liian kuumia, kylmiä tai sateisia. On suomalaisen perusoikeus niitä taivastella.
Ja oikeasti tilanne on täysin uusi. Ei suomalaisia taloja ole suunniteltu jatkuvia helteitä varten vaan pakkasta torjumaan. Ja kropalla menee oikeasti se 2-3 viikkoa sopeutua jatkuvaan helteeseen. Ja vanhuksia ja sairaita ihan oikeasti kuolee pitkän helteen takia.
+ Tehdään uusi ketju siitä, onko ilmasto muuttunut, kun kolmatta kesää peräkkäin on poikkeukselliset helteet, joita ei ollut olemassa edes lapsuuden kuumina kesinä.
ja viime päivinä on ollut ONNEKSI vain 34ºC. Tuo sama lämpötila on Suomessa aivan kauhea. Luulen että syy voi olla juuri esim. kosteudessa. Asunnot ovat myös sisältä kuumempia joten ymmärrän kyllä suomalaisten valitusta kuumuudesta.
Olimme lasten kanssa viime vuonna Suomessa n. kuukauden (akselilla Lahti-Espoo-Tampere) ja lomamme ajoittui juuri tuolle hellejaksolle. Täytyy kyllä sanoa etten koskaan ole niin paljon kuumudesta kärsinyt. Serkullani on vanha rintamamiestalo ja aamulla kun lapset heräsivät klo 7:00, oli keittiössä jo 30 astetta. Ovia ja ikkunoita ei voinut pitäá auki kun kämppä täyttyi heti ampiaisista ja sääskistä. Verkkoja eivät olleet laittaneet. Tämä sama toistui kaikissa kyläpaikoissa ja hotelleissa joissa kävimme. Täällä kaikki räppänät suljetaan aamulla tyyliin kämppä pimeäksi ja illalla auringon laskettua avataan koko yöksi jotta viileämpi ilma pääsee sisään. Ulkoilen lasten kanssa vain aamulla ja sitten taas illalla klo viiden jälkeen.
Meillä on täällä rajana n 38-40ºc ennen kuin vanhuksia ja sairaita aletaan varoittelemaan, Suomessa kaikki yli 30º on mielestäni sietämätöntä. Olemme tulossa taas ensi viikolla sinne päin ja sydämestäni toivon ihan normaaleja kesäkelejä max. 25ºC. Sori vaan auringonpalvojat..
Meille ei italianpellet opeta, saako säätä harmitella. Talvella on liian kylmä, syksyllä sataa liian paljon ja kesät on liian kuumia, kylmiä tai sateisia. On suomalaisen perusoikeus niitä taivastella. Ja oikeasti tilanne on täysin uusi. Ei suomalaisia taloja ole suunniteltu jatkuvia helteitä varten vaan pakkasta torjumaan. Ja kropalla menee oikeasti se 2-3 viikkoa sopeutua jatkuvaan helteeseen. Ja vanhuksia ja sairaita ihan oikeasti kuolee pitkän helteen takia. + Tehdään uusi ketju siitä, onko ilmasto muuttunut, kun kolmatta kesää peräkkäin on poikkeukselliset helteet, joita ei ollut olemassa edes lapsuuden kuumina kesinä.
Liian pihi ostamaan ilmastointilaitetta? Sellainen naas on keksitty ja silla viilentaa kotinsa nopeasti.
Suomen asunnot on taatusti kuumepia kesällä kuin Italiassa Niin hyvät eristykset on taloissa, että asunnot on tulikuumia sisältä. Viime kesänä meillä oli putkeen 8 viikon ajan sisällä +30. Ulkona oli 8 viikkoa putkeen +25-30.
Teidän kuumuutenne johtuu siitä, ettette pidä ikkunoita kiinni ja pimeinä (sälekaihtimet kiinni, verhot kiinni) vähintään auringon puolelta paahteisen ajan. Sen jälkeen kaikki luukut auki ja läpiveto, niin huusholli jäähtyy.
Meillä on tuhtiseinäinen vanha hirsitalo ja pysyy aivan siedettävänä näin myös kolmenkympin helteillä.
Se on tietysti ikävä, ellei ole mahdollisuutta saada läpivetoa aikaan.
Helteessä jaksamiseen vaikuttaa aika olennaisesti ilmankosteus. Kostea kuumuus läkähdyttää, kuivaa kestää. Olimme kerran heinäkuussa Marokossa ja siellä oli parhaimmillaan noin 50 astetta. Sitä kesti kuitenkin ihan hyvin, kun se oli kuivaa. Piti vaan muistaa juoda todella runsaasti ja koko ajan. Hyvä nyrkkisääntö on että aina 1 l per 10 lämpöastetta ylimääräistä nestettä kurkusta alas.
Meikäläinen aukoo ikkunoita ja sukulaiset juoksee perässä sulkemassa kun tulee niin kylmä. Sitten taas hikoillaan....
Sä olet italiassa j me suomessa? Joten voiko niitä verrata? Itse varmaan kouhkaisit jos siellä yllättäen olisikin suuri osa kesästä alle 20 astetta :D
mites siellä sitten pakkasiin suhtaudutaan. Varmasti kouhkataan.
ENkä mä pahemmin kohkaa mutta kyllähän tämä terveyttä rassaa.
Että hei vaan. Aika tylsä provo..
helteisiin, niin on yleensä paljon paremmin järjestetty ilmastoinnit ja koneelliset jäähdytykset. Suomessa yli 25 astetta on aika harvinaista ja siihen ei ole varauduttu.
Esim. laitoshoidossa ja vuodeosastoilla kuoleman tapaukset kasvavat kesähelteillä, koska jäähdytystä ei ole koettu Suomessa samalla tavalla tarpeelliseksi kuin lämmitystä.
samaa mieltä,
Hei se 25 astetta ei edes ole mikään kovin kuuma, silloin kun täällä on sen verran, kulkee ihmiset pitkissä housuissa jakut päällä :)
mutta huvittaa silti talvisin ne muutamat päivät, kun saapasvaltiossa on lunta maassa pari senttiä, millaisen kansallisen hätätilan ne aiheuttavat. Ja sama toistuu joka talvi.
Mutta kyllähän Suomessakin valitetaan pakkasista! Ja mä puhuin ulkolämpötilasta, joten ei sotketa ilmastointia tähän! Itse asiassa meidän asunnossa ei edes ole koneellista ilmastointia.
Tottumisesta: ainahan Suomessa on ollut helteitä, ei ne ole mikään uusi juttu!
Mites muuten helteistä valittajat, te ette varmaan ikinä käy lämpimissä maissa lomilla?
ap
ja en todellakaan käy lämpimissä maissa lomilla, miksi ihmeessä menisin? Joskus loka-marraskuussa ollaan oltu, kun lämpötila on max 20 astetta. Se on meille passeli.
Eihän Keski-Euroopassakaan ole valmistauduttu lumeen. Nastarenkaitakaan ei siellä tunneta.
helteisiin, niin on yleensä paljon paremmin järjestetty ilmastoinnit ja koneelliset jäähdytykset. Suomessa yli 25 astetta on aika harvinaista ja siihen ei ole varauduttu.
Esim. laitoshoidossa ja vuodeosastoilla kuoleman tapaukset kasvavat kesähelteillä, koska jäähdytystä ei ole koettu Suomessa samalla tavalla tarpeelliseksi kuin lämmitystä.
sulla on päällä vaikka paha migreeni, niin auttaako sua tieto siitä, että jollakin on aivokasvain? Tai jos lapsesi sairastuu syöpään, helpottaako tieto siitä, että jossain päin maailmaa ei ole tarjolla mitään syöpähoitoja? Tuskinpa vaan. Ja joo, en ole ikinä käynyt Ulko Mailla, enkä edes naapurikunnassa, mikä se muuten on se rautainen vekotin joka menee kovempaa kuin hevoset?
aina jossain kouhkataan.
Omapa on valintas asua siellä. Suomessa ne muutamat hellepäivät joskus kestäis kyllä, mutta ei tarvi viikkoa pitää tämmöstä keliä (varsinkin, kun ilman kosteusprosentti hipoo jotain 90%, niin voi että ku on kivaa...) Ne suomalaiset, jotka hellettä kaipaa, voi ihan mun puolestani sit suoria vaikka sit Italiaan aurinkoa palvomaan...
Ja ei. Mä en käy ikinä etelän matkoilla. Kerran teininä käynyt ja ihan riitti mulle. (Tosin Kreikassa ainakin se helle tuntui ihan erilaiselta kuin tää...)
mikä oli tämän ketjun idea?
Kysyy toinen asukki Italiasta.
+15 on sopiva