Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vain säälittävä lehmä kirjoittaa näin:

Vierailija
10.07.2011 |

Ei neljä tonnia mikään hyvä palkka ole

Vierailija - 10.02.11 03:13 (ID 12061902)

Pikemminkin keskipalkka, sen saa vuorotyöammateista aika helposti. Joten en menisi kehuskelemaan. Ennemmin mies kouluttautuisi kunnolla ja rupeaisi sitten hommaan josta maksetaan ihan aikuisten oikeasti TODELLA hyvää palkkaa.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin tuota kommentiia, missä väitettiin koulutettujen ihmisten tienaavan kaksi tonnia. Siitä olisi kiva kuulla esimerkki.

tervetuloa sosiaalialalle! Vai lasketaanko ammattikorkeakoulu/ylempi ammattikorkeakoulututkinto koulutukseksi?

Vierailija
22/29 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin tuota kommentiia, missä väitettiin koulutettujen ihmisten tienaavan kaksi tonnia. Siitä olisi kiva kuulla esimerkki.

tervetuloa sosiaalialalle! Vai lasketaanko ammattikorkeakoulu/ylempi ammattikorkeakoulututkinto koulutukseksi?

sosiaalityöntekijän peruspalkka on runsaat 2600 euroa, ja kokonaisansio noin 2900 euroa. Eli lähempänä kolmea tonnia ollaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se kouluttautuminenkaan mitään auta. Pitkään opiskelleet lääkärit esim. voivat saada paljon vähemmän kuin tuon, sitten taas jotkut paperimiehet tai ahtaajat, työtehtävistä riippuen saattavat tienata enemmänkin. Ihan ilman mitään erityiskoulutusta.

paljon vähemmän kuin neljä tonnia? Olemalla osa-aikainen?

Minä ihmettelen ihan samaa... Erikoislääkäri ei koskaan tienaa alle tuota ja aika vaikea uskoa, että erikoistuvakaan.

Paljon vähemmän: voisiko olla eurolääkäri, eikä päiivystyksiä ollenkaan?

Vierailija
24/29 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika hyvä summa kuukaudessa. :D Kelpaisi minulle. Mutta ei kai sentään lehmäksi tarvitse haukkua jotakuta joka vain on tottunut vähän suurempiin palkkoihin.

Vierailija
25/29 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli vajaa 2400 euroa, ja normaaleilla kunnan alan korotuksilla ollaan nyt sitten yli 2500 euron, eli ei vieläkään löytynyt sitä koulutettua alle kahden tonnin palkalla työskentelevää.

Kaunokirjallisuuden suomentajat tienaavat keskimäärin vähän reilun tonnin kuussa ja korkeakoulutettuja ovat. Tieto perustuu kartoitukseen, jonka Suomen kääntäjien ja tulkkien liitto tekee joka vuosi.

Vierailija
26/29 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä keskustelusta tulee mieleen se yksi taannoinen thread, jossa kyseltiin sitä, kuinka paljon pystyisi asunnosta maksamaan. Kaikilla maksimi tuntui huitelevan n. 500 000 eurossa, joillakin lähemmäs miljoonassa.

Itse korkeasti koulutettuna (sekä itsellä että miehellä akateemiset loppututkinnot tiedeyliopistosta) ihmettelen suuresti, että miten ihmisillä olisi varaa tuollaisiin asuntoihin. Kyseessä varmaankin päälle nelikymppiset kirjoittajat, joilla perintöjä yms.

Minusta 4000 euroa on erittäin hyvä palkka, ainakin uran alkuvaiheessa (oman alan työkokemusta alle 10v.). Mies tienaa pari satasta alle sen, ja on ollut nyt työelämässä valmistumisen jälkeen neljä vuotta, ensin julkisella ja sitten yksityisellä sektorilla.

Itse olen kotona hoitovapaalla lapsen kanssa.

Vierailija
27/29 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei pääse kehuskelemaan.

Vierailija
28/29 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä matalimmin palkattuja akateemisia, jos otetaan siis lukuun vain "omalla alalla" työskentelevät. Museologeilla palkka lienee myös aika alhainen, ellei ole esimiestehtävissä.

Olen kyllä minäkin sitä mieltä, ettei ole olemassa akateemista alaa, jossa palkka olisi lähtökohtaisesti "selvästi alle pari tonnia." Noin parin tonnin aloja kyllä löytyy, mutta ei niitäkään hirveän paljoa.

Nykyään on toki paljon akateemisia tutkintoja, jotka eivät suoraan valmista tietylle alalle. Valtiotieteilijöistä, humanisteista jne. osa menee sellaisiin töihin, jotka ehkä jotenkin vastaavat heidän opintojaan, mutta eivät kuitenkaan välttämättä vaatisi yliopistotutkintoa. Niissä palkka voi tietenkin olla alhainen.

Ammattikorkeakoulututkintoja en itse laske tähän keskusteluun mukaan.

Vierailija
29/29 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on aina niin hauskoja nää keskustelut, joissa tapellaan siitä, mikä on hyvä tai "normaali" palkka... Suurin osa vetoaa omaan tai kaveripiirinsä palkkoihin, ja alatyylisiä herjoja lähtee, jos joku on sitä mieltä, ettei se oma tai miehen palkka olekaan niin loistava kuin itse ajattelee :D

Joku "kyllähän sillä rahalla toimeen tulee"-argumentti on mielestäni täysin turha. Toimeenhan nyt tulee vaikka muutamalla satasella kuussa, JOS ON PAKKO. Toimeentuleminen on aina kiinni kuluista, jotka vaihtelevat suunnattomasti...

Lisäksi osalle tuntuu tulevan täysin yllätyksenä, että isoista tuloista maksetaan veroa jopa yli puolet.

Minun maailmankuvani on sellainen, että jos on nähnyt vähän vaivaa, neljän tonnin palkka on ihan normaali. Ei mitenkään erityinen. Kouluttautuminen voi auttaa, mutta tiedän myös paljon matalan koulutuksen ihmisiä, jotka tienaavat paljon enemmän kuin sen (osaavat jonkun jutun paremmin kuin muut ja ovat siksi kysyttyjä. Ainakin it-alalla tällainen on yleistä).

Sellainen 3500-4500 on mielestäni koulutetuille pk-seudulla asuville ihmisille, jotka eivät ole vastavalmistuneita, "normaali" tulotaso. Alle 3000 on lähtökohtaisesti koulutetulle ihmiselle vähän, mutta mitään yleistyksiä en tekisi... On myös aloja, joilla voi olla tyytyväinen vaikkapa 2800 palkkaan. Lisäksi matalammalla palkalla tulee paljon paremmin toimeen pk-seudun ulkopuolella, ja niissä saa myös olla kiitollisempi, jos löytää koulutusta vastaavaa työtä.

Viidestä-kuudesta tonnista ylöspäin ihminen on mielestäni hyvätuloinen, mutta heidänkin kohdallaan on muistettava verotus, joka syö leijonanosan tuloista. Lisäksi palkkaa on verrattava työaikaan ja vastuuseen, jotka usein kasvavat huikeasti tulojen noustessa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän