Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

milä perusteella valitset vuokralaiset?

Vierailija
10.07.2011 |

etusivulla on toinen ketju, jossa vuokralainen ei maksa vuokraansa, mutta vaatii ylimääräisiä etuja. JOku siihen kommentoi, että "Millaisen valintaprosessin teit" - valinta oli siis mennyt pieleen.

Ajattelin, että vuokralaisen valintakriteerit ovat oman ketjunsa arvoinen kohde.

Mulla ei ole muuta vakiokriteeriä kuin että luottotietojen pitää olla kunnossa (ja vuokrasopimusta ei tehdä sen 3v tyttären nimiin, jolla ne vielä on).

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi asunto, johon etsisin vuokralaista, haluaisin kyllä tutustua tulevaan vuokralaiseen paremmin, kuin pelkät luottotiedot tarkistamalla. Luottotiedothan voi menettää muutenkin, kuin varsinaisesti itse mokaamalla ja taas toisaalta vaikka ne olisi kuinka kunnossa, voi ihmisestä olla vaikka mitä harmia. Eli ehdottaisin vuokralaiselle kunnollista keskustelua vaikka kahvikupin äärellä, ei mitään kuulustelua, vaan ihan tavallista juttelua ja tutustumista. Jos on jotain salattavaa, eikä tähän suostu, niin seuraava ehkä suostuu. Ainakin minä suostuisin, jos joku vuokranantaja näin haluaisi toimia. Mielestäni vuokranantajat eivät käytä riittävästi aikaa vuokralaisten valitsemiseen ja tutustumiseen. En tarkoita kuitenkaan, että vuokranantajan kanssa täytyisi kaveriksi ruveta, vaan sen verran tutustua, että tulee jonkinlainen kuva siitä, minkälainen ihminen on kyseessä. On myös tärkeää vuokralaisena tietää, millaisia asioita vuokranantaja odottaa vuokralaiselta siisteyden tai pihan ylläpidon suhteen.

Vierailija
2/25 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etusivulla on toinen ketju, jossa vuokralainen ei maksa vuokraansa, mutta vaatii ylimääräisiä etuja. JOku siihen kommentoi, että "Millaisen valintaprosessin teit" - valinta oli siis mennyt pieleen.

Ajattelin, että vuokralaisen valintakriteerit ovat oman ketjunsa arvoinen kohde.

Mulla ei ole muuta vakiokriteeriä kuin että luottotietojen pitää olla kunnossa (ja vuokrasopimusta ei tehdä sen 3v tyttären nimiin, jolla ne vielä on).

Olen vuokrannut ovv:n kautta, ja ovat haastatelleet ehdokkaita hyvinkin perusteellisesti: tupakointi, lemmikit,työtiedot, luottotiedot jne. olen saanut hyviä vuokralaisia, nykyiset asuneet 2 vuotta, vuokra on joka kuukausi ollut viimeistään eräpäivänä tilillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin näkee miten elää.

Vierailija
4/25 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaen lemmikkien omistajat ovat vastuullisia, joten heitä suosin.

Vierailija
5/25 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihannevuokralainen on työssäkäyvä pariskunta, iältään 22:n kieppeillä. Toinen voi olla myös opiskelija, kunhan on joko opintojen alkuvaiheessa tai alalla, jolla on runsaasti työpaikkoja tällä paikkakunnalla. Tällaisella parilla on tuloja eikä heillä todennäköisesti ole tarvetta muuttaa liian pian pois, elleivät eroa. Suoraan kotoa muuttavaa en enää ota, siitä on huonoja kokemuksia. Paras on pari, joka on vasta muuttamassa yhteen, mutta asunut jo vuokralla itsenäisesti tai kämppiksen kanssa. Liian vanhat alkavat liian pian tehdä lapsia, jolloin kokevat asunnon liian pieniksi ja muuttavat pois. Jos pariskunnalta löytyy kädentaitoja niin se on plussaa, kertoo mahdollisesta halusta hoitaa huoneistoa. Ei eläimiä, jotka raapivat paikat pysyvästi (asun itse huoneistossa, jonka yksi ovi on pahasti raavittu mutta vaihtaminen tulisi hillittömän kalliiksi vanhan mitoituksen ja lukon takia - harmittaa usein).

Jos huoneisto olisi eri kokoinen ja eri paikassa, kriteerit varmaan vaihtuisivat.

Vierailija
6/25 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden erheen jälkeen ottanut tavaksi haastatella vuokralaisehdokkaat heidän nykyisessä kodissaan, se nimittäin kertoo paljon. Jos se ei käy eli kieltäydytään, niin sekin kertoo jo paljon. Kaikki ne jotka vuosien varrella olen tällä systeemillä valinnut, ovat olleet äärimmäisen hyviä vuokralaisia ja lisäksi pitkäaikaisia. Juhannuksena käytiin miehen kanssa yhden opiskelijavuokralaisen häissäkin.

Vuokraan kahta kaksiota Tampereella ja yksiötä Turussa ja asunnot ovat olleet mulla 8-15 vuotta, ja ongelmia on ollut vain tuon yhden mainitun vuokralaisen kanssa.

Vierailija
7/25 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokralaisehdokkaat asuvat ties millä paikkakunnalla ja kaikki tietysi eri paikkakunnilla? Hirveät matkakulut ja koko päivä ajankäytössä?

Vierailija
8/25 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos vuokralainen rikkoo sopimusta, vuokralainen voidaan häätää heti asunnosta?? Sopimuksen rikkominen, laiton tupakointi, koiran/kissan tuonti asuntoon, vuokrien maksamattajättäminen, valitukset naapurista tms. Voiko sinne tehdä tälläisen pykälän esim. ensimmäiselle 4 kk:lle??? Täähän auttais todella paljon vuokranantajaa.

Vierailija
9/25 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokralaisehdokkaat asuvat ties millä paikkakunnalla ja kaikki tietysi eri paikkakunnilla? Hirveät matkakulut ja koko päivä ajankäytössä?

on ollut toiselta paikkakunnalta kuin mistä asuntoa haki ja häntä en tietenkään pystynyt haastattelemaan ja seuraukset nähtiin sitten, Asunto oli kuin ydinsodan jäljiltä, onneksi vakuutus maksoi osan ja myöhemmin käräjien kautta saimme vuokralaiselta vahingonkorvaukset.

Mutta muissa tapauksissa otan aina viikon verran aikaa kun vuokralaisen hakuprosessi on tiedossa. En tietenkään lähtisi mihinkään Ivaloon tarkastamaan vuokralaista, vaan otan sellaisia hakijoita, jotka ovat samassa kaupungissa kuin asunto, jolloin voin kätevästi käydä tsekkaamassa heidän tilanteensa.

Tämän systeemin kehittäminen vei aikansa mutta on kyllä kannattanut.

:=)

Vierailija
10/25 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ulosottomies ei suorita häätlä, jos ei ole oikeuden päätöstä, ja sen saaminen taas kestää sen muutaman kuukauden. SInänsä sen saamiseen ei tämä kirjaus vaikuta, sen saa ensimmäisen maksamattoman tai viivästyneen vuokran perusteella muutenkin, mutta byrokratia vaan ottaa aikansa.

Vierailija
11/25 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos vuokralainen rikkoo sopimusta, vuokralainen voidaan häätää heti asunnosta?? Sopimuksen rikkominen, laiton tupakointi, koiran/kissan tuonti asuntoon, vuokrien maksamattajättäminen, valitukset naapurista tms. Voiko sinne tehdä tälläisen pykälän esim. ensimmäiselle 4 kk:lle??? Täähän auttais todella paljon vuokranantajaa.

Vuokralaisella on joka tapauksessa oikeus asua asunnossa useita kuukausia siitä, kun häätöilmoitus on annettu. Kaikki tuollainen on kirjattu kuluttajansuojalakiin.

Vierailija
12/25 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaiset jotka ovat luult eronneet ja lapset ovat jääneet äidille.

Mulla on 3 kpl kaksioita vuokralla ja olen aina antanut yllä olevat kriteerit täyttäneille.

Mä olen huomannut että mielummin naiset haluaa ostaa oman kuin miehet ja lisäksi pk-seudulla ei kaikilla ole varaa ostaa kaksiota.

Nykyiset kaikki ovat olleet pitkään, lyhyin yli 2 v ja vanhin asunto on kohta 10 v vanha ja sama vuokralainen on ollut alusta saakka. Lisäksi olen vaan kerran joutunut aloittamaan vuokraamisen alusta, aina vanha vuokralainen on tiennyt jonkun joka on kiinnostunut ja näin kaikki päästiin helpoiten.

Otan aina 2 kk vuokraennakon, paitsi tämä joka on asunut 2 v. Hänellä ei ollut varaa kuin antaa 2 viikon, joten sovittiin että maksaa sen pikkuhiljaa puolen vuoden sisällä pois. Normaalisti en olisi suostunut mutta koska vuokraaminen kävi helposti, päätin joustaa.

Lisäksi olen sanonut vuokra pitää olla sinä päivänä tilillä, eli jos on eri pankissa tili pitää siirtää sen verran aikaisemmin.

Hyvin, hyvin harvoin on ollut ongelmia, alle 5 krt on näin tapahtunut ja yhden kerran oli luult pankin moka. Ehkä.

Vierailija
13/25 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi olen sanonut vuokra pitää olla sinä päivänä tilillä, eli jos on eri pankissa tili pitää siirtää sen verran aikaisemmin.

Hyvin, hyvin harvoin on ollut ongelmia, alle 5 krt on näin tapahtunut ja yhden kerran oli luult pankin moka. Ehkä.

Eräpäivä on se, jolloin maksetaan, ei se jolloin se tulee saajan tilille. Sillä perusteella ei voi edes laskuttaa viivästyskorkoja. Toki jos maksaja suostuu tähän, asia ok, mutta epäilen, ettei pätisi esim. oikeudessa.

Vierailija
14/25 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelijat, joille vanhemmat hakee asunnon ja maksaa vuokrat, nuoret parit (varauksin), uskovat, sellaiset joiden vuokran Kela maksaa suoraan jne.

Luottotiedot pitää olla kunnossa ja samoin elämäntapojen.

Ja kuten joku ylempi sanoi, niin joskus hyvä vuokralainen suosittelee jotain tuttuaan tai sitten vuokralainen löytyy omasta tuttavapiiristä.

Tero

Vierailija
15/25 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska opiskelijat sanovat helpommin asunnon kesäksi irti ja silloin jää pari kuukautta vuokraa saamatta pahimmassa tapauksessa. Käytän välitysfirmaa, mutta luotan aika vahvasti omaan ihmistuntemukseen myös ja haastatteluun. Yksi huono vuokralainen on ollut, yksi vähän nihkee. Näistä opin laittaa tietyt asiat ekstrana sopimuksiin. Vanhemmat naiset ovat minusta olleet oikein hyviä ja tunnollisia vuokralaisia, mutta kai sitä kaikissa sakeissa on hyviä ja huonoja vuokralaisia :)

Luottotiedot on ihan perusasia.

Vierailija
16/25 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[iYksi huono vuokralainen on ollut, yksi vähän nihkee. Näistä opin laittaa tietyt asiat ekstrana sopimuksiin.

[/quote]

Mä en ole kovin hyvä ihmistuntija, eikä musta tunnu, että haastattelemalla saan mitään varmuutta mistään. Ei kai nyt kukaan vuokralainen sano avoimesti että joo, aion panna paikat paskaksi ja jättää vuokrat maksamatta. Kaikkihan ne väittävät olevansa täydellisiä. Mun ainoa toivo on, että kun ne näkee mut, ne tajuaa, että mäkin oon ihminen enkä mikään kasvoton kapitalisti.

Vierailija
17/25 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatia että vuokra on oltava saajan tilillä eräpäivänä jos maksu eri pankista. Vuokralaisia on vain helppo kusettaa koska tarvitsevat asunnon ja suostuvat nöyrästi vaatimuksiin. Itse en vuokraisi asuntoja koska kuitenkin huonoja vuokralaisia paljon ja tuotto pientä. Ei siis mitenkään kannattavaa kun vuokralaisen häätökin tehty todella vaikeaksi ja ennen kaikkea hitaaksi.

Vierailija
18/25 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatia että vuokra on oltava saajan tilillä eräpäivänä jos maksu eri pankista. Vuokralaisia on vain helppo kusettaa koska tarvitsevat asunnon ja suostuvat nöyrästi vaatimuksiin. Itse en vuokraisi asuntoja koska kuitenkin huonoja vuokralaisia paljon ja tuotto pientä. Ei siis mitenkään kannattavaa kun vuokralaisen häätökin tehty todella vaikeaksi ja ennen kaikkea hitaaksi.

asettaa sen eräpäivän muutamaa päivää aikaisemmaksi.

Vierailija
19/25 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ihme syyniä pidätte!

Ymmärrän, että teitä pelottaa luovuttaa sijoitusasuntonne toisen käyttöön, mutta alkaa kuulostaa jo aika kummalliselta tuollainen vuokralaisen nykyiseen kotiin tutustuminen. Miten edes kehtatte?

Vierailija
20/25 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten te oikein selitätte vuokralaiselle, että haluatte nähdä hänen nykyisen kotinsa? Ja jos hakijoita on vaikka 10, niin mahtaa olla aikaavievää ravata vaikka ympäri isoa kaupunkia pällistelemässä milloin kenenkin asumista.

Kuulostaa melko röyhkeältä! Eihän vuokralainenkaan saa mitään takeita vuokranantajan rehellisyydestä tai vaikka siitäkään, ettei vuokranantaja kaikesta huolimatta pistä heti kämppää myyntiin, jolloin vuokralaiselta voi mennä asunto alta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi