Ryhmis vai kerho 3,5 vuotiaalle?
Mitä tekisitte minun asemassani? Toinen vauva tulossa keväällä ja esikoinen on silloin 3,5 vuotias. Tällä hetkellä on hoidossa ryhmiksessä jossa 10 lasta. Aivan ihanat hoitajat ja poika viihtyy siellä tosi hyvin. Paljon tuntuu olevan askartelua, retkiä ym toimintaa. Ryhmis on myös tässä kävelymatkan päässä vajaa 1 km.
Nyt mietityttää, että kehtaanko ehdottaa, että poika jatkaisi siellä 2 pvää/vko puolipäiväisenä, kun vauva syntyy. Toinen vaihtoehto olisi hakea kerhoon seuraavana syksynä. Kerhot sijaitsevat 6 km päässä, eli autolla olisi kuljetettava. Periaatteessa kuitenkin mielestäni kunnan päivähoitopaikat kuuluvat niitä tarvitseville. Tuntuu, että ryhmiksessä jatkaminen olisi itselle vaan paljon helpompi vaihtoehto. Siellä saisi sen yhden ateriankin, olen siis aivan onneton ruuan laittaja ja inhoan sitä puuhaa. Lisäksi pojan allergiat aiheuttaa vähän lisävaivaa siihen puuhaan. Ryhmiksessä ruoka-asiat on toimineet hyvin. Lisäksi mies voisi viedä klo 8 pojan ryhmikseen töihin mennessä ja itse sais jäädä vauvan kanssa rauhassa aamuisin ja tarvitsisi vain hakea poika ennen päiväunia. Hoitopaikan menettämisestä ei meidän kunnassa ole huolta ja varmaan saan lapset sitten samaan ryhmikseen, kun palaan töihin. Ajattelin olla kotona siihen asti kun tämä uusi vauveli on 1,5 v. Eli huono omatunto kolkuttelee, kun ainoa syy pitää poika ryhmiksessä on oma laiskuus. Tosin hyvin siellä viihtyy. Tai voihan olla, että poika haluaa sitten jäädä kokonaan kotiin ja siihen annan hänelle tietysti mahdollisuuden.
Nyt pitäisi vaan päättää mitä halutaan ja keskustella perhepäivähoidon ohjaajan kanssa asiasta, jos halutaan hoitopaikka pitää.