Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten niin yh:t muka köyhimpiä??

Vierailija
09.07.2011 |

Ihmetyttää kun yh:t aina valittaa vähävaraisuudestaan. Mulla olis talousasiat paljon paremmin jos oisin yh - en siis halua olla, mutta tämä vaan on fakta. Jos mies lähtis, ois yhtiövastike sen yhden vesimaksun halvempi, saisin yh-korotuksen lapsilisään eikä miehen kulut ois enää mun maksettavana.

Tämä ei ole valitusvirsi älkääkä sanoko että jätä se mies, siitä ei ole kyse.

TILANNE TÄMÄ: mies on pari vuotta sit valmistunu luovan alan freelanceri, virallisesti työtön. On ahkera mies, tekee paljon ilmais- ja talkoohommia, koska on intohimoinen tekijä eikä raha ole hänelle motivaatio. Eikä minulle, me pärjätään mun päivärahoilla, koska olin hyväpalkkaisessa työssä.

Miehen työkkärirahat on mulle mysteeri, koska usein hän ei saa mitään ja tuet on aina katkolla jostain syystä. Viimeks syksyllä hän sai 2kk apurahan 1500e, ja siinä sopimuksessa luki että se on marras- ja joulukuulle tarkoitettu, ja loppuraportti palautetaan maaliskuun loppuun mennessä. Työkkäri tulkitsi tämän niin, että tuo 1500e on tarkoitettu marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Sitten vielä se karenssi huhtikuun alkuun, ja mies sai huhtikuun tokasta viikosta rahaa kunnes taas heinäkuun alusta oltiin laitettu poikki koska mä siirryin vanhempainrahalta kotihoidon tuelle. Mieheni on muutenkin saanut jotain vähennettyä rahaa koska mun päiväraha ollut niin korkea... No, nyt siis mun tulot laski roimasti, niin Kela/työkkäri vaan laittoi miehen tuet poikki koska joutuvat ratkomaan miehen tapauksen uusiksi. Kotiin ei tullut mitään ilmoitusta, olivat miehen kelan nettihommaan vaan laittaneeet ilmoituksen. (Hm, miksi niistä maksuista tulee aina kotiinkin paperi, mut tollasesta ei??).

Mies soitti Kelaan, mutta ei ne mitään osanneet sanoa paitsi että johtuu nyt tästä mun tulonmuutoksesta, koska mä olen potentiaalisesti mennyt ansiotöihin. Aijaa, Kela kuitenkin myönsi mulle kotihoidontuen..

No oli miten, mä olen köyhempi kuin olisin yh:na :)

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttuni on yh kolmelle lapselle. Palkka hänellä on 2500e eli 2500+noin 300(lapsilisät)+297(yh lisät)+ 150 (yhden lapsen elarit)=3247e kk

Minä ja mieheni saamme palkkaa yhteensä 2750e ja yksi lapsilisä=2850e kk

kannattaisi siis tehdä kolmet muksut ilman miestä.

Ja sellaistakin, jotta mukavuudenhalusta vaikeuksien tullessa on vaan erottu - kun se on niin paljon helpompaa. Ja sinkkuilu huolettomampaa.

Eikai ihan noinkaan?

Kaikki ok, jos yh:t antavat varattujen olla rauhassa ja ovat muutenkin vastuullisia. En sitten osaa sanoa, onko yh-malli lapsille se paras - vai kasvaako lapsistakin sitoutumiskammoisia ikisinkkuja.

Totuutta en tunne, kun en ole yh itse.

Vierailija
22/30 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai mikä tässä on pointti?

Koska ihan itse voi ajatella sitä faktaa, että yksinhuoltajan perheessä on lapsia ja yhden aikuisen tulot, kun taas kahden vanhemman perheessä on lapsia ja kahden aikuisen tulot.

Jos te taas olette poikkeus ja miehelläsi ei ole tuloja, niin ei se tarkoita etteikö kuitenkin yh:t tilastollisesti olisi niitä köyhimpiä suomen maassa.

Nii, pointti oli se että vaikka aina aatellaan että 2 vanhempaa = 2 tulot, näin ei automaattisesti ole! Tiedän monta perhettä jossa toisella minimityökkäri ja väliin ei mitään tuloja.

En mä valita, kunhan totesin! Tosin me ehkä ollaan onnellisempia kuin keskimäärin yh:t on kun ei oo eroja jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen jälkeen kun erottiin. Muutin halvempaan asuntoon, mies maksaa 250 elareita vaikka poika on hänellä joka toinen viikko(ihan vapaaehtoisesti suostui tuon siis maksamaan). Saan yksinhuoltaja korotuksen ja ruokaa ei mene kuin omiin ja lapsen tarpeisiin. En ole ikinä ymmärtänyt yh:Tä jotka valittaa. Saattaahan se tilanne olla useilla tiukka muttei läheskään kaikilla. Tiedän monia pariskuntia joilla on myöskin todella tiukka tilanne ja ovat joskus laskeneet että rahallisest kannattaisi erota!

Vierailija
24/30 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh, enkä valita. Pärjäämme ihan ok. Rahat riittää ruokaan, asuntoon, harrastuksiin, matkustamiseen eli meillä on asiat hyvin.

Ainoa mikä harmittaa on, että yh:ita haukutaan niin paljon, niinkuin ap, vaikka otamme yksin vastuun lapsistamme.

Vierailija
25/30 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsi asuu luonasi vain joka toinen viikko, ja sitten ihmettelet kuinka jotkut yksinhuoltajat valittavat tilanteestaan?

Kaikki yyhoot ei ole yhtä onnellisessa asemassa kuin sinä. Joillakin ei ole etävamhempaa ollenkaan lapsen elämässä, joten ei tapaamisia, eikä elatusmaksuja tule kuin minimi kelalta, se on vähän eri tilanne kuin sinulla.

sen jälkeen kun erottiin. Muutin halvempaan asuntoon, mies maksaa 250 elareita vaikka poika on hänellä joka toinen viikko(ihan vapaaehtoisesti suostui tuon siis maksamaan). Saan yksinhuoltaja korotuksen ja ruokaa ei mene kuin omiin ja lapsen tarpeisiin. En ole ikinä ymmärtänyt yh:Tä jotka valittaa. Saattaahan se tilanne olla useilla tiukka muttei läheskään kaikilla. Tiedän monia pariskuntia joilla on myöskin todella tiukka tilanne ja ovat joskus laskeneet että rahallisest kannattaisi erota!

Vierailija
26/30 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttuni on yh kolmelle lapselle. Palkka hänellä on 2500e eli 2500+noin 300(lapsilisät)+297(yh lisät)+ 150 (yhden lapsen elarit)=3247e kk

Minä ja mieheni saamme palkkaa yhteensä 2750e ja yksi lapsilisä=2850e kk

kannattaisi siis tehdä kolmet muksut ilman miestä.

Vierailija
27/30 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttuni on yh kolmelle lapselle. Palkka hänellä on 2500e eli 2500+noin 300(lapsilisät)+297(yh lisät)+ 150 (yhden lapsen elarit)=3247e kk Minä ja mieheni saamme palkkaa yhteensä 2750e ja yksi lapsilisä=2850e kk kannattaisi siis tehdä kolmet muksut ilman miestä.

vai tuleeko yksin lapset tehneelle tuo 2500 e suoraan palkkaa töistä..

Vierailija
28/30 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen enemmän huolissani jaksamisestani kuin rahasta. Lapsella ei ole etävanhempaa.

Vierailija
29/30 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eiköhän ole tuon yh:n kunnia ja teidän häpeä saada palkkaa 2500 kun te saatte yhteensä sen? Hanki parempi työpaikka tai koulutus kateellinen ämmä!

tässä taas kateellinen itse yksinkertaisuus!

Vierailija
30/30 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisista 15 prosenttia ilmoittaa, ettei heillä ole varaa viikon lomamatkaan vuodessa. Vähiten lomailuun on varaa yksinhuoltajilla. Tilastokeskuksen kyselyyn vastasi 10 000 suomalaista viime vuonna.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/07/monille_viikon_loma_vuodessa_on_l…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan