Miten rentoutua ja levätä lomalla lasten kanssa?
Loma alkoi ja mennään mökille koko perheellä. Väsyttää ja vituttaa. Lasten syntymän jälkeen en ole nauttinut lomista yhtään. Koko ajan pitää holhota ja huolehtia. Koko ajan joku on jotain vailla. Kun lapset nukahtaa olen itsekin valmis unten maille. Ei enää myöhäistä saunomista, laiturilla istuskelua ja viinin nauttimista rauhassa. Ei verkkaisia aamuja aamu-uinteineen ja -nainteineen. Mä haluan entiset ihanat lomani takasin.
Kommentit (31)
Ja tuosta niin moni haaveilee vuosikausia,mökistä ja lapsista :D
Ovatko lapsesi pieniä? Kai ne nyt itsekin osaavat jotain tehdä,minä en ainakaan lapsia ala passaamaan lomalla enkä muutenkaan! Lähtökohdat lomallenne kuulostavat kamalilta mutta taitaa tuo asenneongelma olla se suurin?
en ainakaan koe mökkeilyä lasten kanssa lomaksi, järvi vieressä ja koko ajan saa jännittää että joku juoksee veteen ja menee hukkumaan. Me järjestetään miehen kanssa joka loma lapsille muutamaksi päiväksi hoitajat ja lähdetään kaksin johonkin nauttimaan, vaikka vuokrataan läheltä mökki tai mennään Tallinnaan. Jos sen tekee heti loman aluksi, niitten lastenkin kanssa on taas virtaa puuhastella.
tottakai pitää holhota ja huolehtia, mutta mitä sitten? Mä istut tuolissa pihassa ja katselen kun lapset juoksee ja pelaa ja tekee hiekkalinnoja. Ja tonen tuoli mulla onrannassa, jossa mä vahdin kun ne menee rantaleikkejä. Tai sit uidaan yhdessä. Lapset on opetettu olemaan juoksematta/pysymään poissa laiturilta, joten ihan äkkiä eivät putoa. Käydään pitkillä kävelyretkillä lähimetsissä, katsellaan kasveja ja eläimiä ja kas, lapset nukahtaa puoli yhdeksän maissa, ja kun ne nukuttaa saunakamariin, ehtii hyvinkin itse saunoa rauhassa miehen kanssa.
en koe mökkeilyä järvenrannassa kovin rentouttavana lasten kanssa. Mielummin lomaillaan kotona, on kaikki lelut ja turvalliset tilat. Pihalla lapset läträä pienessä altaassa ja kiikkuvat. Silloin kun vesiallasta ei ole lueskelen lehtiä tai laitan kasvimaata/kukkapenkkejä. 6.30 herätys on se joka välillä lomalla tuntuu ikävältä.
Me on koitettu tietoisesti tehdä lomasta lomaa aikuisillekin. Istutaan iltaa terassilla ja syödään jotain hyvää (lastenhuoneenikkuna on auki + itkuhälytin). Telkkaria ei katsota, koska sitä katsotaan jo talvella kaikki illat :)
aamut ja päivät on "menetetty";) Mut me ollaan aina mökillä miehen kanssa käyty iltaisin kahdestaan saunassa lasten mentyä nukkumaan (on itkuhälytin), syöty jotain hyvää ja otettu muutama lasi viiniäkin yms.
Nuo pienet sentään menee nukkumaan "ihmisten aikaan" toisin kuin teinit, mut niitä ei nyt tietysti tarvitse samalla tavalla vahtia ja paimentaa
niin se pikkulapsiaika menee oikeasti melko nopeasti. Ja sitten on taas rentoja lomia:)
että mitä vähempi jaksaa, sitä enemmän lapset on pyytämässä. Eli kun vaan vähän jaksaa aikaansa antaa on kaikilla mukavampaa, eikä yhtä haluamista ja vaatimista. Onhan se totta, ettei pientren lasten kanssa rentouduta ja levätä. Tosin ne ,menee iltaisin ajoissa nukkumaan, niin miehen kanssa jää pieni yhteinen hetki. Isot ei sitten nuku ja kahdenkeskiset hetyket ovat historiaa.
Isoja ja pieniä. Kyllä kerkeän rentoutumaan ja olemaan miehen kanssa. Järjestely- ja yhteistyökysymys. Ja oikeasti viihdyn lasteni kanssa - ja koen rentouttavia hetkiä myös heidän kanssaan.
Näitä "hylättyjä" lapsia näkyy olevan paljon, joita vanhemmat ei halua. Juuri tänään katsoin rannalla, ettei läskiperseämmät viitsi laahautua rannalle vahtimaan edes 8 vuotiaita lapsia. Siellä ne ui yksin ja kukaan ei perään katsele.
Ap.sta tulee nähtävästi samanlainen. Ainoa toive, että pääsis lapsista äkkiä eroon. Jos oikein tuuri käy niin ehkäpä ne hukkuu siellä mökillä niin saat entiset lomasi takaisin.
ei se ole mikään asenneongelma vaan sitä että on itse väsynyt! ja haloo, kaikkien lapset ei lue rauhassa kirjaa, leiki itsekseen, ole opetettavissa pois laiturilt(sekö tarkoittaisi ettei tarvi valvoa heitä)
ja nämä ilkeäkielisimmät kommentoijat vasta väsyneitä ovatkin.
jos ap vain mahdollista niin lapset sukulaiselle hoitoon että saat edes nukkua pitkään ja rauhassa esim lukea ja pitkän aamiaisen, tai esim mll:stä hoitaja ja miehen kanssa kävelylle tms. Otat siis osan lomabudjetista ja räätälöit sen omaan itsekkääseen hyvinvointiin. Ja sitten, sama säännölliseksi syksylle, esim tietylle päivälle per kk lapsenvahti ja miehen kanssa kahden jotain ja kalenteriin omaa aikaa. Muuten tulee totaaliuupumus ja alat kirjoitella täällä samanlaisia sekopääjuttuja joissa toivot toisille jotain kauheuksia. Se ei kannata, itsestä pitää pitää huolta ja se pitää tehdä itse!
...osallistuuko miehesi mukaan? Yhdessä lasten kanssa puuhaaminen on kivempaa. Ja ota tosiaan välillä omaa lomaa. Me joskus lomalla nukuimme vuorotellen pitkään (toinen heräsi lapsia vahtimaan). Ja kyllä sitä jaksaa lomalla herätä viinilasillisenkin jälkeen aamulla, kun voi jossakin vaiheessa päivällä ottaa torkut pienimmän kanssa (jos on sen ikäisiä) tai jättää lapset miehen valvontaan.
Lastenhoitajakin on hyvä idea välillä.
Onko elämässä muuten kaikki hyvin? Sitäkin kannattaa miettiä, jos on uupunut muuten, niin se väsymys vain voi tuntua johtuvan lapsista.
Lapset 3v ja 4v. Aamulla lapset kömpivät seiskan aikaan sänkyymme mutta minä räppään arkiaamuisin pikku kakkosen päälle makkarin telkasta ja koisataan miehen kanssa vielä kahdeksaan. Pihaan kun laittaa vesiä-ämpäreitä tai täyttää pienen uima-altaan niin saa siinä vieressä pihakeinussa lukea naistenlehden ihan rauhassa. Lapset eivät enää nuku päikkäreitä mutta puoliltapäivin otan itse torkut sohvalla, lapset leikkivät leikkihuoneessa aamun ulkoiltuaan ja mies saa istua rauhassa tietokoneella lapsia sivusilmällä vahtien. Joka päivä grillataan kotosalla. Illalla lapset menee kahdeksalta nukkumaan ja me istutaan iltaa itkuhälärin kanssa terassilla tai välillä on katsottu sisällä leffaa. Muutama päivän reissu on heitetty huvipuistoihin ja kotieläinpihoihin. Torilla ollaan käyty hakemassa mansikoita ja pari kertaa veneellä mummon ja papan mökillä. Mies on käynyt itsekseen kalassa ja kavereiden kanssa kerran terassilla, minäkin kävin kerran terassilla ja pidin omalla terassilla illan istujaiset kavereille lasten nukkuessa miehen kanssa. Musta vallan mukavaa lomailua lasten kanssa:)
ei se ole mikään asenneongelma vaan sitä että on itse väsynyt! ja haloo, kaikkien lapset ei lue rauhassa kirjaa, leiki itsekseen, ole opetettavissa pois laiturilt(sekö tarkoittaisi ettei tarvi valvoa heitä)
Vaan että opetettuina eivät putoa niin helposti, että vahtiessa tarvitsisi stressata ja pelätä. Musta leikkivien lasteni katseleminen on ihan kivaa.
t viitonen, eli se joka oli opettanut lapsensa pysymään opissa laiturilta
Vaan että opetettuina eivät putoa niin helposti, että vahtiessa tarvitsisi stressata ja pelätä. Musta leikkivien lasteni katseleminen on ihan kivaa. t viitonen, eli se joka oli opettanut lapsensa pysymään opissa laiturilta
se opettaminen ja kasvattaminen jää vähemmälle.
Lapset kasvavat pian! Näitäkin kesälomia lapset muistelevat vielä monta kertaa rakkaudella. Teet niistä heidän lapsuuttaan, heidän lapsuusmuistojaan! Onko sinulla ollut mukava lapsuus leppoisine kesälomineen? Itse aina väsyneenä yritän ajatella, että nämä asiat lapseni muistavat lapsuudestaan joskus...
No, meillä ei ole mökkiä minne mennä ja mieskin on töissä koko kesän. Mielelläni olisin lasteni kanssa mökkeilemässä :)
Saat ne entiset lomasi takaisin ennen kuin huomaatkaan. Suosittelen, että opettelet nauttimaan lastesi seurasta ennen kuin on liian myöhäistä.
kyllä jossain määrin ap:ta. meillä on neljä lasta ikähaarukka8kk-8v. mutta koitan asennoitua että tämä on lomaa myös lapsille koulusta ja kerhoista yms. enkä pingota ja stressaa kokoajan. ainakin haaveissani:D no on ollu kiva lomapäivä tänään. mummulassa oltiin päivällä monta tuntia ja illalla vielä kaverin kaa käytiin uimassa tietty lapset mukana. ja voi kun ne nautti kun ssai älskätä hiekalla ja vedellä. nukkumaan vähän myöhemmin niin aamullakin uni maistuu pidempään,mikä näin lomalla kivaa.
Mulla ei (onneksi) ole tänä kesänä lomaa, mutta viikonloputkin tuntuu ihan tuskaiselta. Lapset riitelevät, sotkevat ja vaativat koko ajan, ei ole hetken rauhaa itselle. En tiedä miten tässä voisi lomailla.